2020-07-14, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
eftersom "marknaden har alltid rätt”.
Mr Market är manodepressiv, ena dagen vill han ha 50 spänn för sin cykel och nästa dag 60 spänn för att tredje dagen vilja ha 40 spänn för den.. bara en dåre inbillar sig att det är det rätta priset var dag.
Citera
2020-07-14, 12:53
Medlem
Citat:
Nja, hur kan man gå vinnande ur en bidragskarusell? Dels tar bidragen slut, i USA i augusti, men corona är värre där än någonsin. Dels måste bidragen återbetalas, antingen av företagen direkt eller via deras kunder i form av höjd skatt.

Det kan helt enkelt aldrig, på något sätt, bli bättre för ett företag med corona, med något försumbart motexempel som vaccintillverkare eller IT-verktyg för home offcice och liknande. Jag anser att detta är fundamenta. Är det någon som inte håller med? Sjukdom och medföljande depression KAN inte vara bra. Dagens kurser är alltså för höga.
Bidrag är papperspengar, papper går att trycka hur mycket som helst.. byt dina papper mot reala tillgångar istället
Citera
2020-07-14, 13:13
Medlem
Citat:
Jag tar Tesla för att det är ett känt exempel. Ett större exempel är Amazon. Och du kan inte bortse från att Tesla faktiskt har dessa värden på marknaden, vilket visar att något är fel med marknaden i åtminstone Tesla-fallet. Vilket är lite spöklikt för mig eftersom "marknaden har alltid rätt".

Google och facebook är uppe på samma eller högre värdering än före corona. Ge gärna ett argument för varför de skulle kunna sälja fler annonser och tjäna mer pengar nu, efter corona.

Tekniksektorn är också dyr, där håller jag också med men det är för att det ses som ett säkert kort i osäkra tider som någon annan var inne på. Men tekniksektorn är inte som Tesla, det är höga men mycket rimligare värderingar där.
Tekniksektorn behöver inte vara bättre nu än innan corona för att vara högre värderad, den behöver bara vara bättre relativt andra sektorer, vilket den är eftersom Corona pajat eknomin. TINA osv.

Jag köper hela tiden och är alltid lång men jag ligger inte i Tesla eller tungt i teknik, jag tycker som du att det är dyrt, men jag tycker inte man kan föra några svepande resonemang om hela marknaden baserat på enskilda bolag eller sektorer.
Det som är dyrt behöver man inte köpa.
Citera
2020-07-14, 13:26
Medlem
Citat:
Nja, hur kan man gå vinnande ur en bidragskarusell? Dels tar bidragen slut, i USA i augusti, men corona är värre där än någonsin. Dels måste bidragen återbetalas, antingen av företagen direkt eller via deras kunder i form av höjd skatt.

Det kan helt enkelt aldrig, på något sätt, bli bättre för ett företag med corona, med något försumbart motexempel som vaccintillverkare eller IT-verktyg för home offcice och liknande. Jag anser att detta är fundamenta. Är det någon som inte håller med? Sjukdom och medföljande depression KAN inte vara bra. Dagens kurser är alltså för höga.
Jag skrev stimulansåtgärder och inte bidrag, det är helt olika saker. De stimulansåtgärder som är vanliga i samband med lågkonjunktur är infrastrukturprojekt och byggande av offentliga lokaler. I min kommun så behöver man bygga 2-3 förskolor varje år och nu när det är pressad ekonomi så kan man istället öka antalet med det dubbla utan större problem. Eftersom husbyggandet har gått ner så får kommunen mer förskolor för pengarna. Om något år så ökar bostadsbyggandet igen och då blir det rusch igen eftersom det då finns ett uppdämt behov av nya bostäder. Kommunen kommer säkert även att försöka tidigarelägga renovering av skolor som har dålig ventilation och egentligen borde varit åtgärdade gör 20 år sedan. När samhället bygger så behövs det anläggningsmaskiner och liknande vilket även gynnar Volvo och producenter av byggmaterial.
Citera
2020-07-14, 13:58
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Jag skrev stimulansåtgärder och inte bidrag, det är helt olika saker. De stimulansåtgärder som är vanliga i samband med lågkonjunktur är infrastrukturprojekt och byggande av offentliga lokaler. I min kommun så behöver man bygga 2-3 förskolor varje år och nu när det är pressad ekonomi så kan man istället öka antalet med det dubbla utan större problem. Eftersom husbyggandet har gått ner så får kommunen mer förskolor för pengarna. Om något år så ökar bostadsbyggandet igen och då blir det rusch igen eftersom det då finns ett uppdämt behov av nya bostäder. Kommunen kommer säkert även att försöka tidigarelägga renovering av skolor som har dålig ventilation och egentligen borde varit åtgärdade gör 20 år sedan. När samhället bygger så behövs det anläggningsmaskiner och liknande vilket även gynnar Volvo och producenter av byggmaterial.
Jag känner inte till några sådana startade "stimluansåtgärder" som du berättar om. Ge gärna något exempel från Sverige eller USA. Som stimulans har t.ex USA istället utlovat 2 trillion dollars i rena bidrag. I Sverige beräknas bidragen och skatteförlusterna till 400 miljarder för corona. Fundra på var dessa pengar kommer ifrån.. För någon måste betala. Dessa pengar kommer att tas ur konsumtionsutrymmet i framtiden. Och det är konsumtion som ger aktiekurser.
Citera
2020-07-14, 14:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kooomplexen
Jag köper hela tiden och är alltid lång men jag ligger inte i Tesla eller tungt i teknik, jag tycker som du att det är dyrt, men jag tycker inte man kan föra några svepande resonemang om hela marknaden baserat på enskilda bolag eller sektorer.
Det som är dyrt behöver man inte köpa.
Problemet med det argumentet är att mycket är dolt. Om du köper en global indexfond så tror du att du får massor med olika aktier. men om du analyserar vilka som köps så har samtliga globala indexfonder i hela världen de fem största USA-IT-företagen som största investering, och drygt 50% av hela portföljen ligger i USA i USA. Dvs miljoner människor är inne och driver på kursen på Amazon och USD och nasdaq utan att veta om det.

Man kan helt enkelt inte längre ta det aktiva steget "jag köper inte Amazon för det är för dyrt". För man känner inte till vad man placerat sina pengar i om man köper fonder. Att köpa aktier direkt är så mycket mer transparent, och jag hoppas att fler och fler lär sig det.
Citera
2020-07-14, 14:06
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Bidrag är papperspengar, papper går att trycka hur mycket som helst.. byt dina papper mot reala tillgångar istället
Nej, man kan inte producera för mycket digitala pengar, då får man en valutakrasch som i Zimbabwe eller Venezuela. Vill det sig illa så förlorar alla sina pengar på banken.

Man kan inte heller köpa fastigheter eftersom priserna i princip är ATH i hela världen. Hur man än gör är man med i samma bitcoin-fälla. Det ska bli riktigt spännande att se vad som smäller först, och för min egen del om jag lyckas hålla mig utanför just den smällen. jag är väldigt försiktig, men vissa saker (som corona) kan inte förutses.
Citera
2020-07-14, 14:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Mr Market är manodepressiv, ena dagen vill han ha 50 spänn för sin cykel och nästa dag 60 spänn för att tredje dagen vilja ha 40 spänn för den.. bara en dåre inbillar sig att det är det rätta priset var dag.
Tråden gäller att för få verkar bry sig om detta. Det finns antagligen 100.000 pers (?) som äger Teslaaktier. Samtliga dessa tycker att Tesla ska vara värt 1000 gånger årsvinsten. Kan det verkligen finnas 100.000 idioter, eller måste man fundera ett varv till innan man dissar dem?
Citera
2020-07-14, 14:12
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0cket
Internet-användandet har exploderat under corona och därmed sökningar på Google, video-tittande på YouTube, användande av Facebook, Instagram & WhatsApp. De ökade användandet är något som kommer att bestå till en stor del (fler användare vänjer sig vid nya beteenden som inte kommer försvinna bara för att corona tar slut) - där med kommer dessa företag kunna sälja ännu fler annonser i framtiden.

Nedgången i annonsering pga corona har bara haft inverkan under ett par månader - en parantes i det långa loppet.

Såhär i efterhand är det nog inte särskilt motiverat att se en sådan dip för $FB och $GOOG som vi såg i mars.
Men USAs corona-bidrag på 2 trillion dollars, som gått till bla flygvärdinnor som aldrig mer kommer att gå tillbaka till sina jobb, hur ska de betalas? De kommer att betalas av Facebook och Google som får högre skatter och alltså lägre vinster. Och indirekt via lägre annonsintäkter eftersom dessa pengar måste återbetalas av amerikaner och då blev det ingen ny bil i år för dem.
Citera
2020-07-14, 14:39
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Men USAs corona-bidrag på 2 trillion dollars, som gått till bla flygvärdinnor som aldrig mer kommer att gå tillbaka till sina jobb, hur ska de betalas? De kommer att betalas av Facebook och Google som får högre skatter och alltså lägre vinster. Och indirekt via lägre annonsintäkter eftersom dessa pengar måste återbetalas av amerikaner och då blev det ingen ny bil i år för dem.

Hur ska de betalas? Moneyprinter goes brrrr. Och nej det kommer inte leda till inflation.
Citera
2020-07-14, 14:41
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Hur ska de betalas? Moneyprinter goes brrrr. Och nej det kommer inte leda till inflation.
Och om du har fel i din kill-gissning?...
Citera
2020-07-14, 14:48
Medlem
Citat:
Tråden gäller att för få verkar bry sig om detta. Det finns antagligen 100.000 pers (?) som äger Teslaaktier. Samtliga dessa tycker att Tesla ska vara värt 1000 gånger årsvinsten. Kan det verkligen finnas 100.000 idioter, eller måste man fundera ett varv till innan man dissar dem?
Finns nog mer än 100 tusen idioter, snarare 1 miljard idioter finns där ute.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in