Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Jag tar Tesla för att det är ett känt exempel. Ett större exempel är Amazon. Och du kan inte bortse från att Tesla faktiskt har dessa värden på marknaden, vilket visar att något är fel med marknaden i åtminstone Tesla-fallet. Vilket är lite spöklikt för mig eftersom "marknaden har alltid rätt".
Google och facebook är uppe på samma eller högre värdering än före corona. Ge gärna ett argument för varför de skulle kunna sälja fler annonser och tjäna mer pengar nu, efter corona.
Tekniksektorn är också dyr, där håller jag också med men det är för att det ses som ett säkert kort i osäkra tider som någon annan var inne på. Men tekniksektorn är inte som Tesla, det är höga men mycket rimligare värderingar där.
Tekniksektorn behöver inte vara bättre nu än innan corona för att vara högre värderad, den behöver bara vara bättre relativt andra sektorer, vilket den är eftersom Corona pajat eknomin. TINA osv.
Jag köper hela tiden och är alltid lång men jag ligger inte i Tesla eller tungt i teknik, jag tycker som du att det är dyrt, men jag tycker inte man kan föra några svepande resonemang om hela marknaden baserat på enskilda bolag eller sektorer.
Det som är dyrt behöver man inte köpa.