2020-07-13, 17:25
Medlem
Siames är den äldsta raskatten och mest "humant" om man är emot rasavel.

Är mot rasavel på hundar och katter som bevisligen påverkar deras hälsa negativt, lex. fransk bulldog.
Citera
2020-07-13, 17:56
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Exakt hur man ska gå tillväga vet jag inte, men gissar att gentekniken kan eller kommer att kunna användas för att spåra upp lämpliga katter. Rimligen borde det finnas dna bevarat från gamla tiders "äkta urbondkatter" att jämföra med.

Håller med om det mesta vad gäller egenskaper, men tycker inte en gårdskatt ska vara liten. Den ska vara tillräckligt stor och tuff för att kunna freda sig mot räv, helst också hålla dem borta. Inte alltför revirhävdande för man vill troligen ha fler än en katt och den ska hålla sams med övriga djur, vara social mot människor. Vara bra föderskor och mödrar.

Uppfödningen då? Ja, det blir värre, det ska ju inte gå till som raskattaveln och det kommer inte heller att funka pga inlärningen. Föreställer mig stora inhägnader men sen börjar det bli mäkta oklart.... Ahh jag ber att få återkomma senare (troligen långt om lääänge) när jag funderat... *rodnasmiley*
Rovdjur har jag ju jyckar att hålla rent från, men en stor katt lär ge sig på hönsen och kaniner. En liten plutt gör inte det. Som gårdskatt skulle jag inte välja en sibirisk tex, av den anledningen. Avelsdjuren ska ju dock hållas inhängnade och inte vara gårdskatter, men skulle jag avla fram just gårdskatter hade jag siktat på att få dem små.
Citera
2020-07-13, 18:45
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Om jag hade valt en sort av dem du nämner så hade jag nog valt Sibirisk då för det känns som att Norsk Skogkatt och Maine Coon är vanligare och Sibirisk ska ju vara allergivänlig så den skulle vara efterfrågad. De är så sjukt dyra bara...!
Tack för tips! Jag gillar den sibiriska också. Lutar dock starkt åt en annan ras som inte är speciellt inne just nu, men trender kommer och går medan avel är långsiktigt.
Citera
2020-07-13, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Tack för tips! Jag gillar den sibiriska också. Lutar dock starkt åt en annan ras som inte är speciellt inne just nu, men trender kommer och går medan avel är långsiktigt.

Absolut, trender kommer och går. Men en trevlig katt med ett bra psyke borde alltid vara inne. Blir nyfiken på vad du tänker på för katt, men jag förstår att du vill fundera och planera lite mer.
Det var ju ett bra tips du fick tidigare på att testa att vara hem åt en dräktig katt för att få mer erfarenhet innan du sätter igång. Det är nog en hel del att tänka på. Men så mysigt att få små kattungar sen, man skulle vilja behålla alla säkert
Citera
2020-07-14, 10:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Jag tror inte man behöver vara så drastisk att man svälter ihjäl katterna. Man kan ju t.ex. välja att sterilisera katter som inte är duktiga på att fånga råttor bara. Man får väl ha något sätt att räkna fångster eller dylikt.

Ursäkta TS om jag är lite offtopic men jag skulle vilja nämna en grej som är ganska ny i evolutionsbiologisk forskning. Det här är nog extra viktigt när man jobbar med att föda upp djur för avel. Det har nämligen visat sig viktigare än man tidigare trott att även äldre individer för sin arvsmassa vidare. Det är bl.a. så det fungerar i naturen när man har "alfahannar" som får para sig med alla honorna trots att det finns väsentligt mycket yngre hannar runtomkring. Problemet man kan råka ut för om man sätter det här naturliga systemet ur spel är att man inom några generationer premierar gener till favör för tidig fortplantning framför egenskaper som ett långt liv. Kort sagt; Man får raser som är väldigt cancerbenägna.

När man avlade fram labbmöss i USA så råkade man ut för exakt sådana problem. Bret Weinstein var nog den som först uppmärksammade sambanden mellan evolution, telomerlängd och cancer (googling) som ett allvarligt problem när man bara låter väldigt unga individer para sig.

Här berättar Bret Weinstein lite mer ingående hur det hänger ihop (sjukt intressant);
https://www.youtube.com/watch?v=JLb5hZLw44s (man kan hoppa till ca 45min)

Carol Greider var sedermera den som fick nobelpriset för upptäckten;
https://www.nobelprize.org/prizes/medicine/2009/greider/facts/
På hund och hästsidan är ju redan det här med tester etablerat sedan mycket länge. Dessa arter tränas ju också för sina specifika uppgifter. Katten har historiskt "bara funnits där", inte sällan i kolonier där de skött urvalet själva. En gammal hederlig bondkatt är inte lämplig som mänsklig samarbetspartner, var på det man egentligen kan testa torde vara endast jaktinstinkt? Annars blir ju aveln inriktad på att få fram katter som jagar som människor vill.

Min poäng är här att oavsett vilken kontrollerad avel vi än ägnar oss åt, så kommer det att förbli människans förmåga att bedöma avelsmålet och djuren som avgör. Det spelar ingen roll om det är ett platt ansikte eller jaktförmågan som eftersträvas: principen blir densamma.

Ny forskning... Det har diskuterats flitigt inom häst vad gäller hingstval om för/nackdelar med att använda unga vs äldre hingstar, då priset för semin varierar över hingstens livslängd (och även diskussion kring naturlig betäckning vs semin) under en längre tid.

Klart att raser (arter) där djur tas ur avel tidigt riskerar att få kortare livslängd. Enklast är väl att lära från hästeriet:
Behåll äldre hanar i avel.
Senast redigerad av LadySweden 2020-07-14 kl. 10:56.
Citera
2020-07-14, 15:28
Medlem
Citat:

Ny forskning... Det har diskuterats flitigt inom häst vad gäller hingstval om för/nackdelar med att använda unga vs äldre hingstar, då priset för semin varierar över hingstens livslängd (och även diskussion kring naturlig betäckning vs semin) under en längre tid.

Klart att raser (arter) där djur tas ur avel tidigt riskerar att få kortare livslängd. Enklast är väl att lära från hästeriet:
Behåll äldre hanar i avel.

Aha.. Intressant! Ja, det borde jag fattat att man funderat på detta förr. Det låter ju rimligt att man får längre livslängd om man avlar äldre djur. Jag menade kanske att det nya är att man har börjat förstå hur urvalsprocessen har påverkat cellerna på molekyl/DNA-nivå och i förlängningen olika ärftliga sjukdomar och cancer.
Citera
2020-07-15, 11:30
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Rovdjur har jag ju jyckar att hålla rent från, men en stor katt lär ge sig på hönsen och kaniner. En liten plutt gör inte det. Som gårdskatt skulle jag inte välja en sibirisk tex, av den anledningen. Avelsdjuren ska ju dock hållas inhängnade och inte vara gårdskatter, men skulle jag avla fram just gårdskatter hade jag siktat på att få dem små.

Ja, vi tänker lite olika här. Du har hållit på med seriös avel av andra djurarter och vill göra på samma sätt med katter, sikta på ett avelsmål du tänkt ut i förväg, tänkt över ekonomiska aspekter, har en gård med utrymme osv.

Jag är en drömmare som så gärna vill bevara katter som har det vilda kunnandet kvar, men saknar möjligheter att förverkliga det. Och om jag hade, ägde en gård, vore frisk och pengar att investera, skulle jag gjort det lite annorlunda. Vi låtsas att jag fått tag i två lämpliga katter. Helst hade jag velat göra som fria katter gör, ha flera hanar och sen får hon välja vilka hon vill para sig med, men det blir för mycket krångel när man inte vet vem som är pappa till vem. Möjligen är gentester enkla och billiga i framtiden och då funkar det med faderskapsbestämning. Jag tror faktiskt honkatter har en viss förmåga att välja de bästa hanarna själv, läst om det iaf.

När kattmamman väl är dräktig, skulle hon få gå fritt som hon ville. Födsel där det passar henne, men jag vill nog vara med och se till att allt går bra. Ett uppvärmt utrymme ska finnas tillgängligt för gårdskatter redan nu, enligt lagen som kom 15 juni, och det borde rimligen bli där. P-piller när mjölken kommit igång. Hon skulle få sköta ungarna själv men extra mat + vatten skulle de få. Det ska vara en myt att katter jagar bättre om man svälter dem. Jag fick väl ha en råttfarm också och släppa ut flera vid behöv. Ungarna skulle hon få ha kvar tills hon stöter dem ifrån sig. Förhoppningsvis behåller hon en eller två döttrar hos sig, så de kan starta upp samarbete om ungarna, på det vis kolonikatter brukar göra. Och förhoppningsvis är katterna värda att avla vidare på. Ja, drömma kan man.

Men det blir säkert bra för dig med skogisar, eller om du väljer nån annan ras. Kulturkatten kan bli ett litet sidoprojekt inför framtiden kanske? Hoppas du skriver här och berättar hur det går. Lycka till.
Citera
2020-07-15, 11:53
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Ja, vi tänker lite olika här. Du har hållit på med seriös avel av andra djurarter och vill göra på samma sätt med katter, sikta på ett avelsmål du tänkt ut i förväg, tänkt över ekonomiska aspekter, har en gård med utrymme osv.

Jag är en drömmare som så gärna vill bevara katter som har det vilda kunnandet kvar, men saknar möjligheter att förverkliga det. Och om jag hade, ägde en gård, vore frisk och pengar att investera, skulle jag gjort det lite annorlunda. Vi låtsas att jag fått tag i två lämpliga katter. Helst hade jag velat göra som fria katter gör, ha flera hanar och sen får hon välja vilka hon vill para sig med, men det blir för mycket krångel när man inte vet vem som är pappa till vem. Möjligen är gentester enkla och billiga i framtiden och då funkar det med faderskapsbestämning. Jag tror faktiskt honkatter har en viss förmåga att välja de bästa hanarna själv, läst om det iaf.

När kattmamman väl är dräktig, skulle hon få gå fritt som hon ville. Födsel där det passar henne, men jag vill nog vara med och se till att allt går bra. Ett uppvärmt utrymme ska finnas tillgängligt för gårdskatter redan nu, enligt lagen som kom 15 juni, och det borde rimligen bli där. P-piller när mjölken kommit igång. Hon skulle få sköta ungarna själv men extra mat + vatten skulle de få. Det ska vara en myt att katter jagar bättre om man svälter dem. Jag fick väl ha en råttfarm också och släppa ut flera vid behöv. Ungarna skulle hon få ha kvar tills hon stöter dem ifrån sig. Förhoppningsvis behåller hon en eller två döttrar hos sig, så de kan starta upp samarbete om ungarna, på det vis kolonikatter brukar göra. Och förhoppningsvis är katterna värda att avla vidare på. Ja, drömma kan man.

Men det blir säkert bra för dig med skogisar, eller om du väljer nån annan ras. Kulturkatten kan bli ett litet sidoprojekt inför framtiden kanske? Hoppas du skriver här och berättar hur det går. Lycka till.
Jag kan skicka dig pm om hur det blev. Och tack för hjälpen!

Konsulterar nog med dig i framtiden då jag läste att du är "kattstuderare", dvs iakttar passivt hur katter fungerar till vardags i olika miljöer när de själva får välja.
Själv tillbringade jag en stor del av min uppväxt sittande på en sten i hästhagen och studerade hästar på samma vis. Man lär sig saker på det viset som inte går att läsa sig till.
Du är därmed utnämnd av mig till kattexpert på FB!

Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in