Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Rovdjur har jag ju jyckar att hålla rent från, men en stor katt lär ge sig på hönsen och kaniner. En liten plutt gör inte det. Som gårdskatt skulle jag inte välja en sibirisk tex, av den anledningen. Avelsdjuren ska ju dock hållas inhängnade och inte vara gårdskatter, men skulle jag avla fram just gårdskatter hade jag siktat på att få dem små.
Ja, vi tänker lite olika här. Du har hållit på med seriös avel av andra djurarter och vill göra på samma sätt med katter, sikta på ett avelsmål du tänkt ut i förväg, tänkt över ekonomiska aspekter, har en gård med utrymme osv.
Jag är en drömmare som så gärna vill bevara katter som har det vilda kunnandet kvar, men saknar möjligheter att förverkliga det. Och om jag hade, ägde en gård, vore frisk och pengar att investera, skulle jag gjort det lite annorlunda. Vi låtsas att jag fått tag i två lämpliga katter. Helst hade jag velat göra som fria katter gör, ha flera hanar och sen får hon välja vilka hon vill para sig med, men det blir för mycket krångel när man inte vet vem som är pappa till vem. Möjligen är gentester enkla och billiga i framtiden och då funkar det med faderskapsbestämning. Jag tror faktiskt honkatter har en viss förmåga att välja de bästa hanarna själv, läst om det iaf.
När kattmamman väl är dräktig, skulle hon få gå fritt som hon ville. Födsel där det passar henne, men jag vill nog vara med och se till att allt går bra. Ett uppvärmt utrymme ska finnas tillgängligt för gårdskatter redan nu, enligt lagen som kom 15 juni, och det borde rimligen bli där. P-piller när mjölken kommit igång. Hon skulle få sköta ungarna själv men extra mat + vatten skulle de få. Det ska vara en myt att katter jagar bättre om man svälter dem. Jag fick väl ha en råttfarm också och släppa ut flera vid behöv. Ungarna skulle hon få ha kvar tills hon stöter dem ifrån sig. Förhoppningsvis behåller hon en eller två döttrar hos sig, så de kan starta upp samarbete om ungarna, på det vis kolonikatter brukar göra. Och förhoppningsvis är katterna värda att avla vidare på. Ja, drömma kan man.
Men det blir säkert bra för dig med skogisar, eller om du väljer nån annan ras. Kulturkatten kan bli ett litet sidoprojekt inför framtiden kanske? Hoppas du skriver här och berättar hur det går. Lycka till.