Citat:
Ursprungligen postat av
SmurfSmurf
Det finns ju redan en SVERAK-godkänd ras som heter Europé. Den skapades med liknande tankar som mina, att man skulle bevara den "gamla hederliga bondkatten" men det handlade om utseende. Ingen kunde väl tänka sig då att katter inte skulle kunna jaga... Vet inte vad som blivit av rasen Europé, vet bara att de är svårsålda eftersom de inte har fancy raskatt-utseende.
Blandrashundar och dito katter är inte riktigt jämförbara. Hundar är ju så otroligt plastiska, enorm variation i utseende, temperament och andra egenskaper. Av vad jag lärt mig här på forumet funkar det inte vidare bra att blanda. Katter däremot kan man blanda utan att det händer nånting dåligt, tvärtom är det bra att späda ut generna och det händer att man parar in raser för att få nytt blod. Det finns ju, som du redan vet, inte många fertila hanar och många raser har för få individer för att det ska vara hälsosamt.
Norsk skogkatt och Maine coon är verkligt ståtliga, vackra katter. Tyvärr rätt så sjukdomsdrabbade och det går ännu inte testa för allt, så ha det i åtanke. Sibirisk katts hälsa vet jag inget om, kanske är de robustare?
Men att starta en ny kattras, Den Mästerliga Råttjägaren Svensk Kulturarvskatt, är faktiskt ingen dum idé alls. Jag är övertygad om att det kommer nåt i den stilen snart. Möjligen är du före din tid, men då får du bli pionjär.

Det var länge sedan jag såg skymten av någon rasren europé. Som vanligt är det väl en kostnadsfråga.
Alla raser har sina defekter man får brottas med att avla bort, men vissa saker verkar återkomma ändå. Överlag verkar tex skogisen fortfarande vara sund.
Ett aber är väl att när en ras förlorar i popularitet minskar genpolen, när populariteten ökar ökar priserna och då även "buskaveln" (vad kallas det på kattspråk?). Fenomenet är en kamp för vilket avelsförbund som helst, och kan leda till minskad hälsa hos rasen. Huskatter har ju inte det problemet, än ska tilläggas.
Ska bondkatten (om den kan finnas) bevaras kommer samma problematik att uppstå där. Alternativet är att ha 1000 katter i en lada och se vilka som överlever, knappt ge dem mat osv... Helt enkelt naturligt urval på
ett billigt sätt... Men så varken vill eller får vi ju hålla djur nu förtiden. Och då hamnar vi i rasavel.
En god gårdskatt bör enligt mig för utom att vara en god råttjägare vara liten, frisk, korthårig och inte allt för villig att söka nya revir. Dessutom tålig mot ormbett kyla och värme.
Det blir ju isf en lika utseendemedveten avel som för vilken ras som helst, för jag kommer ju inte att "värmetesta" katten för att kolla om den överlever i 30 grader i en vecka med bara lite vatten, som exempel.
Edit:
"utseendemedveten"