2020-07-14, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Att man vill ha hjälp med att handla har väl inget med Covid-19 att göra, eller? Och, som jag sade i ett inlägg ovan, om de redan är vid butiken - varför då inte gå in själva och handla?

Skit samma, vi kommer inte längre! Ha det bra!

För att det inte törs. De tror att de DÖR om de går in. De tror att de blir smittade och faller på marken innan de har hunnit klämma på avokadon ens.

Har du inte förstått att en del är livrädda? En del struntar i´t fullständigt. Och resten är väl något mittemellan.
Citera
2020-07-14, 01:58
Medlem
Citat:
Ja, och?! Var står det att de kan få denna tjänst UTAN att ha betalt via kort, i förhand? Det var nämligen detta vi diskuterade, inget annat!

De kan betala med faktura.
Citera
2020-07-14, 01:59
Medlem
mentometers avatar
Några problem, det finns inga munskydd. Skulle köpa när jag mögelsanerade, slut överallt. Sydda munskydd är fortfarande bättre än inget dock.

Det finns att köpa. Vet inte om det är nåt att ha dock. Står att de är CE-märkta och är köpta via Fyndiq. 10 stycken för ett pris på 68 kr inkl frakt. Har kollat på Apotea och andra ställen men där är det slut.
Sjukvården beställde och fick "CE-märkta" men visade sig att det inte var äkta, så jag vet inte hur många bluff-företag som ägnar sig åt att fixa till kopior att sälja.
Citera
2020-07-14, 02:04
Medlem
Citat:
Ja, då är det alltså en EXTERN organisation som erbjudit sig att hjälpa kunden, inte att butiken gör hela jobbet och tar betalt vid dörren med cash!

För att underlätta inköpet kan de volontärer som handlar åt en äldre betala med en digital inköpstjänst i Coops butiker, för att inte själva behöva ligga ute med pengar. Betalningen hanteras då istället i efterhand via faktura och regleras utifrån det betalmedel som den äldre har tillgång till.

Två olika situationer: i den ena handlar en volontär åt en. I den andra handlar man själv med Coop-personalens hjälp och som sen packar och bär sakerna utanför butiken - OCH tar betalt av en.

Jag orkar faktiskt inte förklara detta närmare för dig. Jag förstår inte vad ditt problem är. För mig kvittar det om du inte kommer att handla för resten av året av rädslan för Corona...
Citera
2020-07-14, 02:06
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mentometer
Det finns att köpa. Vet inte om det är nåt att ha dock. Står att de är CE-märkta och är köpta via Fyndiq. 10 stycken för ett pris på 68 kr inkl frakt.

Har handlat där innan (andra varor) och fick skitdåliga smuggelvaror. Så, jag tror jag skippar dem.
Citera
2020-07-14, 02:08
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
För att underlätta inköpet kan de volontärer som handlar åt en äldre betala med en digital inköpstjänst i Coops butiker, för att inte själva behöva ligga ute med pengar. Betalningen hanteras då istället i efterhand via faktura och regleras utifrån det betalmedel som den äldre har tillgång till.

Två olika situationer: i den ena handlar en volontär åt en. I den andra handlar man själv med Coop-personalens hjälp och som sen packar och bär sakerna utanför butiken - OCH tar betalt av en.

Jag orkar faktiskt inte förklara detta närmare för dig. Jag förstår inte vad ditt problem är. För mig kvittar det om du inte kommer att handla för resten av året av rädslan för Corona...

Kommer du ens ihåg vad diskussion från början handlade om - tydligtvis inte... Handlade ingenting om externa aktörer som hjälper till utan om butikens egna betalningsrutiner och där ingår inte betalning med cash vid dörren, eller med betalningsterminal...

Jag vet att det finns externa organisationer som hjälper till med detta men ge för fasiken inte butikerna cred för detta...
Citera
2020-07-14, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Har handlat där innan (andra varor) och fick skitdåliga smuggelvaror. Så, jag tror jag skippar dem.
68:- för 10 munskydd..låter direkt som skräp.
Citera
2020-07-14, 02:10
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Men, om de redan är vid butiken - varför går de inte själva in och handlar?
Jag har faktiskt inte frågat dem. Har liksom bara sett det. Men det är klart , att sticka in huvudet i butiken och hojta till och snabbt överlämna sina saker måste ju vara en mindre risk en att själv gå runt. Och vara ute och gå ska ju vara bra, så varför inte ta en promenad till butiken, snacka på avstånd med en kompis utanför i solen medans man väntar eller så.
Jag tycker det är fint att de gör så, men vi har också en ovanligt bra butik där jag bor och det är ju synd att alla kanske inte kan få den servicen.
Citera
2020-07-14, 02:16
Medlem
mentometers avatar
Frågor om Covid-19 och munskydd

1 Tänker du på dig själv/och/andra när du rör dig i samhället eller lever du som Covid-19 inte finns?

2 Om "alla andra" bar munskydd, skulle du själv göra det?

3 Om du skulle få en packe med munskydd på posten kostnadsfritt, skulle du använda det när du går och handlar mat etc?

4 Tycker du i dagsläget att det är pinsamt att ha på dig munskydd då "ingen annan har det", kanske skrattar lite åt nån som har?

5 Skulle du "sparka bakut" om det blir en tillfällig lag på att bära munskydd på affärer osv? Eller skulle du tycka att det är bra?
Citera
2020-07-14, 02:17
Medlem
Citat:
Kommer du ens ihåg vad diskussion från början handlade om - tydligtvis inte... Handlade ingenting om externa aktörer som hjälper till utan om butikens egna betalningsrutiner och där ingår inte betalning med cash vid dörren, eller med betalningsterminal...

Jag vet att det finns externa organisationer som hjälper till med detta men ge för fasiken inte butikerna cred för detta...

Jag har aldrig sagt cash vid dörren. Mha en portabel kortterminal ditt mähä.

Vem är du att bestämma vilka "betalningsrutiner" olika livsmedelsaffärer ska ha?
Citera
2020-07-14, 02:17
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag har faktiskt inte frågat dem. Har liksom bara sett det. Men det är klart , att sticka in huvudet i butiken och hojta till och snabbt överlämna sina saker måste ju vara en mindre risk en att själv gå runt. Och vara ute och gå ska ju vara bra, så varför inte ta en promenad till butiken, snacka på avstånd med en kompis utanför i solen medans man väntar eller så.
Jag tycker det är fint att de gör så, men vi har också en ovanligt bra butik där jag bor och det är ju synd att alla kanske inte kan få den servicen.

Om då två, tre eller fyra, fem pensionärer kommer samtidigt - hur i håken skall en liten butik kunna klara detta? Och hur får de ens hem varorna? Små byar har oftast inte ens taxi att erbjuda medborgarna...

Att externa organisationer hjälper till, det vet och förstår jag - men inte de upplägg som du och andra påstår finns...
Citera
2020-07-14, 02:19
Medlem
mentometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone

Aj fan. Så mycket skitföretag som håller på nu. Som sagt så är jag inte ett dugg säker på att det är äkta CE-märkning, men kanske bättre än inget...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in