2020-07-14, 01:24
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Exakt.

Din COOP är inte unik. Det går bra att göra exakt så även i storstaden. Och inte bara på COOP - det råder ju konkurrens..

Folk brukar dessutom inte ränna runt (särskilt de äldre) och handla hejvilt på olika butiker utan man handlar på "sin Coop" eller "sin ICA" eller hos "sin Ahmed".

Så det är inte svårt att komma överens med handlaren.

Okey, vi säger så - skiter i vilket men jag vet att ni ljuger när inte en enda butik kan framhållas att göra detta. Ni ljuger så att hälften vore nog...
Fått lite Covid-19 innanför pannbenet, månne?

Och ni sänker er själva då ni säger att detta sker på små ställen och där alla känner alla - detta gäller alltså inte att alla kan ta del utav detta fina utbud?

Slut på svar från mig, era lögnare!
Citera
2020-07-14, 01:28
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Så att fråga efter källa är numera fel, även på Flashback? Skiter totalt i vart hans föräldrar egentligen är bosatta, men det är så enkelt att slänga ur sig, precis såsom du också gör det, och att ni då vill att alla skall ta det som en sanning, bara för att ni påstår att detta är sant. Blir verkligen en bisarr situation då, eller hur?

Haha, inte undra på att gamla blir lurade om upplägget är som du påstår i din håla! För där finns väl inga missbrukare eller annat löst löske som tar chansen, eller hur? Och om de redan är där och lämnar sina saker (plånbok och inköpslista) - varför kan de inte gå in i butiken själva? Hahahaha, hör du hör dumt det blir när man skall "lita" på folk som påstår en massa strunt i slika trådar?

Covid-19 har verkligen fått fram än värre dumhet än vad jag trodde var möjligt!
Det är klart att det är olika i olika orter. Där min mor bor kan man inte göra så. Där förväntas de stiga upp tidigt och handla, vilket kanske inte passar så många äldre personer. Min mor handlar då sent på kvällen i stället. I mindre orter känner personal och kunder varandra och därför är det nog lättare att få hjälp. För att ännu en gång säga något utan att kunna bevisa det kan man till och med få krita där jag bor, har gjort det många gånger när jag glömt plånboken. Glöm att man kan göra det som en okänd person i en storstad.
Jo, det går innanför dörren och lämnar sina saker till personal, och det står naturligtvis ingen narkoman utanför och lurar dem, även om det finns sådana även där jag bor.
Du får tro mig eller inte, spelar faktiskt inte mig så stor roll.
Citera
2020-07-14, 01:32
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Okey, vi säger så - skiter i vilket men jag vet att ni ljuger när inte en enda butik kan framhållas att göra detta. Ni ljuger så att hälften vore nog...

Och ni sänker er själva då ni säger att detta sker på små ställen och där alla känner alla - detta gäller alltså inte att alla kan ta del utav detta fina utbud?

Varför skulle han ljuga om det? Har du ens handlat i en butik sedan mars, eller har du bara låst in dig på ditt rum? Annars hade du sett personal som springer runt och plockar varor i butikerna, ner i kundvagn. Var tror du dessa varor ska någonstans?

Det finns både butiker som gör det samt företag som sköter handlandet, i butik, åt dig.

Gå in på din kommuns hemsida > Krisinformation/Covid19/Whatever > "Hjälp med att handla mat" eller likn. Söker jag på min stad och de 3 närmsta grannstäderna så finns det tjänster via kommunen i alla tre. Gissningsvis finns det privata initiativ också.

I min stad erbjuder sig Svenska Kyrkan vilket finns länkat med telefonnummer och epost på kommunens hemsida.
Citera
2020-07-14, 01:32
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Runt 75 procent av de avlidna i covid-19 hade äldreomsorg
Citat:
Åtminstone en del av fallen har uppenbart avlidit av andra orsaker. Slumpar det sig att man avlider av hjärtinfarkt eller av en annan orsak och är konstaterat smittad av covid-19 30 dagar innan dödsfallet hamnar man i min statistik.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/fortsatt-hoga-dodstal-inom-aldrevarden

Ingen skillnad på äpplen och päron när man räknar.
Citera
2020-07-14, 01:40
Medlem
Citat:

Med anledning av den uppkomna situationen kring Coronaviruset Covid -19 inför Emmaboda kommun Matservice - leverans av dagligvaror/livsmedel till personer som är 70 år och äldre eller i riskgrupp för Covid-19 boende i Emmaboda centralort och Lindås tätort.

Kunden kontaktar Coop Konsum:

- Coop Konsum Emmaboda, Järnvägsgatan 26, 361 30 Emmaboda, tel. 0471-33 000

Vid beställning måste kunden vara beredd att uppge, namn, adress, telefonnummer, ålder och eventuellt kundnummer. Varor kan vara slut och ersättningsvara får väljas av butiken eller strykas från beställningen.

Själva leveransen är kostnadsfri, men butiken har rätt att ta ut 25 kr i administrativ avgift.
Citera
2020-07-14, 01:46
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/fortsatt-hoga-dodstal-inom-aldrevarden

Ingen skillnad på äpplen och päron när man räknar.
Innan när man var lite snål med testandet, testade man ju inte all som var troliga dödsfall av corona. Så om man av alt att döma har dött av Corona men inte blivit testad för det prioriterades inte då, hamnar man inte i statistiken över döda.

Hur skulle det vara om man faktiskt räknade de som dött av corona och inte de som inte dött av corona?

https://sverigesradio.se/artikel/7453965
Citera
2020-07-14, 01:48
Medlem
Citat:
Med anledning av den uppkomna situationen kring Coronaviruset Covid -19 inför Emmaboda kommun Matservice - leverans av dagligvaror/livsmedel till personer som är 70 år och äldre eller i riskgrupp för Covid-19 boende i Emmaboda centralort och Lindås tätort.

Vid beställning måste kunden vara beredd att uppge, namn, adress, telefonnummer, ålder och eventuellt kundnummer. Varor kan vara slut och ersättningsvara får väljas av butiken eller strykas från beställningen.

Själva leveransen är kostnadsfri, men butiken har rätt att ta ut 25 kr i administrativ avgift.
Ska inte de äldre då ha samma rättigheter som oss yngre - att kunna strosa omkring i affärerna, kanske stöter på nån gammal jobbkompis som man surrar med, titta på blommor, kläder, fixa håret, kunna se prylarna man köper innan man köper dem, ta en fika inne i de större butikerna som har fik.
Citera
2020-07-14, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det är klart att det är olika i olika orter. Där min mor bor kan man inte göra så. Där förväntas de stiga upp tidigt och handla, vilket kanske inte passar så många äldre personer. Min mor handlar då sent på kvällen i stället. I mindre orter känner personal och kunder varandra och därför är det nog lättare att få hjälp. För att ännu en gång säga något utan att kunna bevisa det kan man till och med få krita där jag bor, har gjort det många gånger när jag glömt plånboken. Glöm att man kan göra det som en okänd person i en storstad.
Jo, det går innanför dörren och lämnar sina saker till personal, och det står naturligtvis ingen narkoman utanför och lurar dem, även om det finns sådana även där jag bor.
Du får tro mig eller inte, spelar faktiskt inte mig så stor roll.

Men, om de redan är vid butiken - varför går de inte själva in och handlar?
Citera
2020-07-14, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Varför skulle han ljuga om det? Har du ens handlat i en butik sedan mars, eller har du bara låst in dig på ditt rum? Annars hade du sett personal som springer runt och plockar varor i butikerna, ner i kundvagn. Var tror du dessa varor ska någonstans?

Det finns både butiker som gör det samt företag som sköter handlandet, i butik, åt dig.

Gå in på din kommuns hemsida > Krisinformation/Covid19/Whatever > "Hjälp med att handla mat" eller likn. Söker jag på min stad och de 3 närmsta grannstäderna så finns det tjänster via kommunen i alla tre. Gissningsvis finns det privata initiativ också.

I min stad erbjuder sig Svenska Kyrkan vilket finns länkat med telefonnummer och epost på kommunens hemsida.

Från Coops hemsida. Att det ska vara så svårt att tro på verkligheten.. ;-)

"Corona-pandemin slår extra hårt mot våra äldre som uppmanas av Folkhälsomyndigheten att stanna hemma, undvika social kontakt och inte besöka matbutiker. Det är en utmanande situation för många, men speciellt för de allra äldsta som inte har möjlighet att handla via internet och som saknar hemtjänst eller anhöriga i sin närhet.

Coop samarbetar därför med den ideella organisationen Äldrekontakt som nu hjälper isolerade äldre att handla mat genom att sammanföra äldre med volontärer i närområdet. Kontakten med de äldre sker per telefon, vilket är mycket uppskattat av denna grupp, och matkassen lämnas utanför dörren för att minska risken för smittspridning.

Äldrekontakt är idag etablerade i 35 kommuner runt om i landet och kommer att hjälpa till efter bästa förmåga och utifrån tillgängliga volontärer som anmält intresse att hjälpa till."
Citera
2020-07-14, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ska inte de äldre då ha samma rättigheter som oss yngre - att kunna strosa omkring i affärerna, kanske stöter på nån gammal jobbkompis som man surrar med, titta på blommor, kläder, fixa håret, kunna se prylarna man köper innan man köper dem, ta en fika inne i de större butikerna som har fik.

De har absolut rätt att göra allt detta. Det är upp till dem att fatta beslutet om de vill ta risken.
Citera
2020-07-14, 01:56
Medlem
Citat:

Ja, och?! Var står det att de kan få denna tjänst UTAN att ha betalt via kort, i förhand? Det var nämligen detta vi diskuterade, inget annat!
Citera
2020-07-14, 01:56
Medlem
Citat:
De har absolut rätt att göra allt detta. Det är upp till dem att fatta beslutet om de vill ta risken.
Ja, men det går säkert göra nåt åt det också för att minska risken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in