2020-07-14, 00:22
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirup
Det jag fann lustigt var att säga att barn smittar inte. Det är ganska klarlagt att de gör det så ha det som argument är dåligt i mitt tycke.

I Italien löste det det med en barnvaktscheck men har inte läst någon utvärdering på det. på så sätt skulle barn som gärna umgicks kusiner eller grannar kunna hållas i mindre kluster.

Inget av det här med barn går att lösa på ett sätt som passar alla. Jag tycker att varje område ska söka det som passar där. Vid intensiv smittspridning så kan en nedstängning av skolor vara en bra idé.

Man kan ha mindre klasser för barnen, de har distansundervisning och några lärarledda där grupperna är mindre.

Men det här att barn inte skulle smittas trodde jag var sen länge färdigdiskuterats att jag bara måste skratta.

Kan du visa att det är klarlagt?
Jag har sett tester av virusnivåer, men det är inte samma sak som att man smittar.

Det förutsätter så klart att snoriga och hostiga barn stannar hemma från skolan.
Citera
2020-07-14, 00:24
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Tack!

För två veckor sedan låg också antalet positiva tester på ca 5%. Något är skumt här. Jag har svårt att tro att bara de som känner sig sjuka testar sig när de kör 100000 tester per dag.

Alltså du måste skilja på den typen av testningen vi pratar om här (pågående infektion) och antikroppar.

Att det var 5% av de som testades som var sjuka för ett par veckor sedan tyder bara på att smittan inte var lika utbredd då (givet att kriterierna för testningen var lika). Det var för övrigt en månad sen det låg på omkring 5%.
Citera
2020-07-14, 00:25
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ja att de hade ökat från 5% som testade positivt som det rörde sig om då, nu hade det ökat till 14%. Jag drar slutsatsen att det har ökat?

Vad drar du för slutsats?
Jag erbjuder dig två alternativ. Antingen är testerna felaktiga på grund av att de testar antikroppar och att det finns en korsreaktion mot flera typer av coronavirus (som är en väldigt vanlig virusgrupp) eller att covid19 är en ofarlig sjukdom som inte kräver en lockdown.
Citera
2020-07-14, 00:27
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Alltså du måste skilja på den typen av testningen vi pratar om här (pågående infektion) och antikroppar.

Att det var 5% av de som testades som var sjuka för ett par veckor sedan tyder bara på att smittan inte var lika utbredd då (givet att kriterierna för testningen var lika). Det var för övrigt en månad sen det låg på omkring 5%.
Jag tror det är just antikroppar de testar. Om 14% går runt med pågående infektion är det ju en ofarlig smitta.
Senast redigerad av Japhy 2020-07-14 kl. 00:31.
Citera
2020-07-14, 00:33
Medlem
Citat:
Kan du visa att det är klarlagt?
Jag har sett tester av virusnivåer, men det är inte samma sak som att man smittar.

Det förutsätter så klart att snoriga och hostiga barn stannar hemma från skolan.

Ja gud det finns ju en sjö att ösa av. Men det är många där som tycker olika.

“I do not see any strong biological or epidemiological reason to believe that children don’t get as infected,” says Gary Wong, a researcher in paediatric respiratory medicine at the Chinese University of Hong Kong. “As long as there is community transmission in the adult population, reopening of schools will likely facilitate transmission, as respiratory viruses are known to circulate in schools and day cares.” He says good surveillance and testing systems should be in place before schools reopen. https://www.nature.com/articles/d41586-020-01354-0
Citera
2020-07-14, 00:33
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Jag erbjuder dig två alternativ. Antingen är testerna felaktiga på grund av att de testar antikroppar och att det finns en korsreaktion mot flera typer av coronavirus (som är en väldigt vanlig virusgrupp) eller att covid19 är en ofarlig sjukdom som inte kräver en lockdown.

Testerna är inte felaktiga.
Covid19 är en allvarlig sjukdom som drabbar många hårt, men kanske främst äldre.

Sen håller jag med dig om att lockdown inte är nödvändigt.

Kuriosa: Givet att 4% av befolkningen har antikroppar så hamnar man på en dödlighet på 0,58%.
Nu är det förmodligen i överkant eftersom alla inte får antikroppar.
Citera
2020-07-14, 00:34
Medlem
Citat:
Jag tror det är just antikroppar de testar. Om 14% går runt med pågående infektion är det ju en ofarlig smitta.

Men det är ingen som har sagt att det går omkring 14% smittade i Florida.
Citera
2020-07-14, 00:35
Bannlyst
Citat:
Ja det livade upp. DeSantis i har ju stått och slagit sig för bröstet i månader om hur duktig han är vad gäller Florida. Och om han är så dum som jag tror att han är så har han inte ens funderat i de tankarna att en plan kunde vara bra att ha.

Jag befarar att Florida snart når den brantast tänkbara kurvan som går att hitta i USA.
Det finns inga tecken på att kurvan planar ut och jag har svårt att förstå varför delstaten inte bara inför restriktioner såsom de största städerna i Florida redan gjort.

I tex Key west öarna blir det 500 usd i böter ifall man inte bär ett munskydd på offentliga platser.
I miami-dade området så är det upp till den enskilde polismannen att lappa folk beroende.

Jag är inte särskild övertygad om att guvernör desantis gör allt han kan för att bromsa COVID19.
Citera
2020-07-14, 00:35
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Testerna är inte felaktiga.
Covid19 är en allvarlig sjukdom som drabbar många hårt, men kanske främst äldre.

Sen håller jag med dig om att lockdown inte är nödvändigt.

Kuriosa: Givet att 4% av befolkningen har antikroppar så hamnar man på en dödlighet på 0,58%.
Nu är det förmodligen i överkant eftersom alla inte får antikroppar.
Ja. Givet att 14% har antikroppar hamnar vi på ca 0,2% dödlighet. Vilken jävla bluff oavsett. Dags att öppna upp!
Citera
2020-07-14, 00:36
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det vet man först senare och när man är till 100% frisk igen, vilket de flesta blir faktiskt.
En del blir rätt sjuka, men kräver ingen sjukvård, en del blir rejält sjuka och får skador, och en del dör osv...
Som du förstår vi vet om detta redan.
Men vad det har med antikroppar och göra och när vi pratar om att de som testar sig nu har en högre procent som är positiva.

Kommer du till det någon gång tror du?
Eller är det nått vi får vänta på som på mycket annat du påstår?
Citera
2020-07-14, 00:36
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:

Nej. De testar för pågående infektion.
Att testa för antikroppar är helt meningslöst om man vill stoppa smittan.

Man testar parallellt för antikroppar också, du kan läsa mer här:
https://floridahealthcovid19.gov/

Antikroppsrapporten:
http://ww11.doh.state.fl.us/comm/_partners/covid19_report_archive/poc_antibody_latest.pdf
http://ww11.doh.state.fl.us/comm/_partners/covid19_report_archive/serology_latest.pdf

Här kan du läsa om PCR-testningen (pågående infektion):
http://ww11.doh.state.fl.us/comm/_partners/covid19_report_archive/state_reports_latest.pdf

Alla länkar ovan är från delstatens hemsida om Covid-19
Citera
2020-07-14, 00:37
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Men det är ingen som har sagt att det går omkring 14% smittade i Florida.
Resultatet av 100000 tester per dag säger det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in