2020-07-13, 14:25
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
De som gått från SD till S kommer nog tillbaka. Men jag är mer tveksam när det gäller de som gått från SD till M. M har vuxit sakta men säkert sedan öppnandet för samarbete med SD i december. Finns nog en hel del väljare som nöjer sig med ett M som bytt fot i både invandringsfrågan och frågan om samarbete med SD.

Jo men det är just Socialdemokrater det konservativa blocket behöver, sen vill jag ju givetvis att SD växer även på Ms bekostnad men det är inte lika viktigt just nu.

Skulle inte förvåna mig om det blir en ketchupeffekt när SD väl växer igen så kanske många moderater går tillbaka bara för att partiet är störst i blocket. Många väljare funkar så.

Sen skulle det inte förvåna mig om Uffe eller M gör något misstag som gynnar SD framöver, de brukar alltid gå stabilt sen göra något väldigt dumt typ sätta koppel på Bali för han kritisera Bildt eller bjuda in Reinfeldt med rungande applåder..
2020-07-13, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jo men det är just Socialdemokrater det konservativa blocket behöver, sen vill jag ju givetvis att SD växer även på Ms bekostnad men det är inte lika viktigt just nu.

Skulle inte förvåna mig om det blir en ketchupeffekt när SD väl växer igen så kanske många moderater går tillbaka bara för att partiet är störst i blocket. Många väljare funkar så.

Sen skulle det inte förvåna mig om Uffe eller M gör något misstag som gynnar SD framöver, de brukar alltid gå stabilt sen göra något väldigt dumt typ sätta koppel på Bali för han kritisera Bildt eller bjuda in Reinfeldt med rungande applåder..

Exakt och det är just det som är det fina i kråksången. SD har visserligen backat från ca 24 till 19% sedan början av året. Jag tror dock att det finns två delförklaringar till tappet. Det är dels ett tapp av lättrörliga väljare till S pga Coronahysterin. Lättrörliga betyder dock att de även kan lockas tillbaka igen hyfsat lätt. Den andra delen är ett tapp till M därför att M tar tillbaka väljare som är nöjda med ett M som har lagt om kursen i både invandringsfrågan och frågan om samarbete med SD. Dessa väljare är nog svårare att få tillbaka igen men det gör inte lika mycket för ett tapp till M är inte avgörande för regeringsfrågan. Axeln M+SD är det enda realistiska alternativet för att styra Sverige åt rätt håll och då är det ju bara bra om både M och SD ligger på 20+
2020-07-13, 22:50
Medlem
HejaFinlands avatar
De har delat ut 50 000 medborgarskap hittills i år. Om de fortsätter att ge medborgarskap till 100 000 per år så ligger SD risigt till. På 11 år är det hela SDs väljarkår.
2020-07-13, 22:54
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Exakt och det är just det som är det fina i kråksången. SD har visserligen backat från ca 24 till 19% sedan början av året. Jag tror dock att det finns två delförklaringar till tappet. Det är dels ett tapp av lättrörliga väljare till S pga Coronahysterin. Lättrörliga betyder dock att de även kan lockas tillbaka igen hyfsat lätt. Den andra delen är ett tapp till M därför att M tar tillbaka väljare som är nöjda med ett M som har lagt om kursen i både invandringsfrågan och frågan om samarbete med SD. Dessa väljare är nog svårare att få tillbaka igen men det gör inte lika mycket för ett tapp till M är inte avgörande för regeringsfrågan. Axeln M+SD är det enda realistiska alternativet för att styra Sverige åt rätt håll och då är det ju bara bra om både M och SD ligger på 20+

Det är ändå viktigt att SD är större än M. SD hamnar i ett helt annat förhandlingsläge rent psykologiskt. Det blir också svårare för M att försöka få liv i Alliansen om SD är riktigt stora (De försökte ju nu igen i migrationsförhandlingarna att krypa tillbaka till Alliansen).
2020-07-13, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är ändå viktigt att SD är större än M. SD hamnar i ett helt annat förhandlingsläge rent psykologiskt. Det blir också svårare för M att försöka få liv i Alliansen om SD är riktigt stora (De försökte ju nu igen i migrationsförhandlingarna att krypa tillbaka till Alliansen).

Du har nog rätt om psykologin med största parti. Om vi får en riksdagsmajoritet för M+KD+SD så kan man tycka att det inte borde spela så djäkla stor roll om det är SD 22% och M 23% eller tvärtom, men på något barnsligt sätt så kommer det ändå alltid att finnas i bakhuvudet på båda parter vem som är störst, ungefär som två barn som är sjukt noga med vem som har en centimeter mer läsk i sitt glas.
2020-07-13, 23:08
Bannlyst
Tycker folk i tråden ger opinionsundersökningar alldeles för stor tyng samt överanalyserar. Det är så urbota långsökt att tro att en hel drös med SD-väljare (värvade från S) helt plötsligt skulle återvända till S på grund av någon jävla pandemi.

Ut och prata med vanligt folk så märker ni att de som är sverigedemokrater (både tidigt värvade som sent) inte på något sätt skulle kunna byta till ett annat parti (möjligtvis till ett annat mer radikalt nationalistparti men inte ens det är vanligt).

Sluta överanalysera och ta dessa skitundersökningar med en klackspark. Invänta valet så kommer ni se att det bara finns två alternativ. Antingen är partiet väldigt underskattat av OI eller jävligt överskattat.

Skulle inte förvåna mig alls om SD får 23-24 procent i valet 2022, och även samma resultat om valet hölls idag, eftersom det bara kräver runt 300.000 röster till från förra valet för att det ska bli verklighet.
2020-07-13, 23:20
Bannlyst
Citat:
De har delat ut 50 000 medborgarskap hittills i år. Om de fortsätter att ge medborgarskap till 100 000 per år så ligger SD risigt till. På 11 år är det hela SDs väljarkår.
Fast folk med utländsk bakgrund har lägre valdeltagande rent generellt.
2020-07-14, 10:01
Medlem
Citat:
Allteftersom flyktingar annat här ett tag så kräver dom mer än bara att bo i No,go zoner.
Dom jobbar upp sig och nöjer sig inte med att vara röstboskap.
Eller gör kriminellt karriär.
Dom vill ha så mycket mera så då lämnar dom vänsterpartiet samt regeringspartier och röstar blått.
Kanske även SD!
2020-07-14, 10:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Allteftersom flyktingar annat här ett tag så kräver dom mer än bara att bo i No,go zoner.
Dom jobbar upp sig och nöjer sig inte med att vara röstboskap.
Eller gör kriminellt karriär.
Dom vill ha så mycket mera så då lämnar dom vänsterpartiet samt regeringspartier och röstar blått.
Kanske även SD!

Många asylinvandrare vill leva på bidrag och det är S/V/MP som kan garantera det. De vill också kunna ta hit sina släktingar och familjemedlemmar samt de som de hittar på är familjemedlemmar. Utan försörjningskrav. De vill inte heller riskera utvisning när de begår brott. De vill inte heller assimilera sig utan vill ha kvar sin kulturella livsstil och sitt eget språk. De flesta är också muslimer som vill islamisera Sverige. Kommer det ens några flyktingar till Sverige? Ja kvotflyktingar från UNHCR och IS/Al Qaida som flyr. En och annan krigsförbrytare har ju flytt från Rwanda också. Några Tjetjenska terrorister flyr nog hit också, samt Kinesiska islamister.

Allt detta gör att de inte kommer rösta SD.

Andra typer av invandrare kan nog bli SD ganska fort men de är en liten del. De har inga problem att kryssa SD i OU för jämfört med andra länder är SD ett väldigt moderat mittenparti och inte alls radikalt.
2020-07-14, 10:47
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Det är förstås strategin bakom massinvandringen. Men M och SD har över 40 procent av migranternas röster och S har 46. Mp och L har nästan inga alls.

Då systemen inte längre kan leverera kommer nästa viktiga fråga bli skatterna. Jag är säker på att invandrare med jobb överlag är mer egoistiska och inte alls tänker solidaritet och att man därför är intresserad av lägre skatter. Här har M stor chans att lyfta inom gruppen invandrare, särskilt bland asiater, östeuropéer och iranier.

Polariseringen kommer att tillta i Sverige. SD:s uppgift blir att upplysa de migrantgrupper som det går bra för att de också är låsta med att ständigt serva den enorma gruppen som varken vill eller kan bidra och att den gruppen växer snabbast. Lyssnar man på folk från Iran, Östeuropa med mera så är det väldigt förbannad på att vi tillåter att resurser slösas bort på det här viset.
2020-07-14, 11:01
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det är förstås strategin bakom massinvandringen. Men M och SD har över 40 procent av migranternas röster och S har 46. Mp och L har nästan inga alls.

Då systemen inte längre kan leverera kommer nästa viktiga fråga bli skatterna. Jag är säker på att invandrare med jobb överlag är mer egoistiska och inte alls tänker solidaritet och att man därför är intresserad av lägre skatter. Här har M stor chans att lyfta inom gruppen invandrare, särskilt bland asiater, östeuropéer och iranier.

Polariseringen kommer att tillta i Sverige. SD:s uppgift blir att upplysa de migrantgrupper som det går bra för att de också är låsta med att ständigt serva den enorma gruppen som varken vill eller kan bidra och att den gruppen växer snabbast. Lyssnar man på folk från Iran, Östeuropa med mera så är det väldigt förbannad på att vi tillåter att resurser slösas bort på det här viset.

Ja den typen av invandrare har vi redan som medlemmar i stort antal. Jag tror vissa grupper har högre andel SD-röstare än de etniskt svenska. Men dessa somalier, irakier (Bortsett från vissa kristna) och afghaner är inte bland dessa 40 %. Många som kom från Syrien är de mest muslimska som flydde från Assads religiöst toleranta regim. SCB och andra använder gärna begreppet "invandrare, utlandsfödda, utländsk bakgrund" för att sänka nivån på andel kriminella, bidragsberoende, arbetslösa, islamister etc. När jag skriver "asylrelaterade" invandrare är det för att särskilja dessa även om begreppet inte är helt korrekt då flyktingar från Jugoslavien och de första flyktingarna från Iran inte är en sådan samhällsbelastning. (Men de män som kommer nu från Iran men kallar sig afghanska barn borde utvisas kollektivt som grupp).
2020-07-14, 11:37
Medlem
Citat:
Ja den typen av invandrare har vi redan som medlemmar i stort antal. Jag tror vissa grupper har högre andel SD-röstare än de etniskt svenska.

Kommer ihåg en undersökning som sade egen majoritet bland iranier. Även om jag inte har täckning för det riktigt tror jag också att (SD) är riktigt starka bland yngre kvinnor som flyttat från hem med stark hederskultur och studerar vid universitet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in