2020-07-13, 14:10
Medlem
Det är så tragiskt att bli kär och så råka ut för en så perveterad individ och dessutom mista sitt unga liv som just höll på att börja. RIP lilla Wilma.

Jag har undrat över resväskor, dessa kan man väl inte forsla bort utan att sophanterarna märker det?
Hoppas också på att Wilma skall finnas någonstans därute.
Citera
2020-07-13, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradgudarsland
Det är så tragiskt att bli kär och så råka ut för en så perveterad individ och dessutom mista sitt unga liv som just höll på att börja. RIP lilla Wilma.

Jag har undrat över resväskor, dessa kan man väl inte forsla bort utan att sophanterarna märker det?
Hoppas också på att Wilma skall finnas någonstans därute.

Nu är det ju (troligen) inte mer än T och ev. medhjälpare som vet om det överhuvudtaget är några resväskor inblandade. Resväskor är ju jättebra att packa kläder och mjuka saker i, men inte vore det mitt val för att transportera bort en kropp.
Varför skulle så många i tråden välja en resväska.... för det är väl därför så många tror att T använt en sådan?
Citera
2020-07-13, 21:11
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nja. Den 20 juli är det nån dag igen i förhandlingen. Den släpps väl inte förrän dess?
16:e börjar Första avsnittet klippen på youtube 👍
Citera
2020-07-13, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
16:e börjar Första avsnittet klippen på youtube 👍
Aha! Intressant. Då lär vi har att göra :-) Tack Bambi!
Citera
2020-07-13, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus
Dessutom adderas mig veterligen inte straffsatser på det viset i svensk, eller för den delen kontinentaleuropeisk straffrätt, utan det är en anglo-saxisk princip.

Blir han dömd för två brott där det ena ger sex år oc det andra två, så kommer domen säga åtta års fängelse. För om jag förstår dig rätt menar du att det skulle vara på något annat sätt?

Jag tror och hoppas dock att det vid fängelsedom istället för vård blir livstid så slipper vi tänka på hur många år det blir.
Citera
2020-07-13, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullafisken
Blir han dömd för två brott där det ena ger sex år oc det andra två, så kommer domen säga åtta års fängelse. För om jag förstår dig rätt menar du att det skulle vara på något annat sätt?

Jag tror och hoppas dock att det vid fängelsedom istället för vård blir livstid så slipper vi tänka på hur många år det blir.
Så är det inte. Den högre straffpåföljden äter upp den lägre. I Sverige lägger vi inte på olika straff, utan de sitts av "parallellt". Dvs får du 18 år för ett dråp eller mord, men även griftefridsbrott, så får du ingen straffpåföljd för det senare.
Citera
2020-07-13, 22:06
Medlem
Citat:
Så är det inte. Den högre straffpåföljden äter upp den lägre. I Sverige lägger vi inte på olika straff, utan de sitts av "parallellt". Dvs får du 18 år för ett dråp eller mord, men även griftefridsbrott, så får du ingen straffpåföljd för det senare.

Stämmer.
Fast 18 år för dråp?
Citera
2020-07-13, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Stämmer.
Fast 18 år för dråp?
Tog bara ur hatten. Har inte en susning. Men det högre straffet äter upp det som ger lägre straffpåföljd.
Citera
2020-07-13, 22:12
Medlem
Citat:
Tog bara ur hatten. Har inte en susning. Men det högre straffet äter upp det som ger lägre straffpåföljd.

Damma ur hatten, dråp ger max 10.
Men är med på hur du menar.
Citera
2020-07-13, 23:47
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalaSthlm
Men vänta lite. Är du inte i fel ände av Valdemarsbergsvägen nu? Enligt FUP s Aktbil.136, sid 11, så stod bilen parkerad vid Valdemarsbergsvägen nr 8 under 18,5 min från kl 09:20. Det är alltså INTE mot Oljehamnsvägen utan mot Södra Lövåsvägen till.

För övrigt håller jag med dig i sak. Skitkostigt att Tischko ställer bilen på Valdemarsbergsvägen 8. Varför, liksom? Jag kollade Google Maps street view. Där bilen stod är det ett fint villaområde men vid nr 12 på gatan , alltså bara några meter från bilen, så upphör asfalten och Valdemarsbergsvägen blir en liten grusväg som går in i en skogsdunge. Street view-bilen har inte ens kört där. Den skogsdungen vore ju vääääldigt intressant att undersöka.

Om man kollar exakt detta område på Google Maps med satellit ser man 2-3 runda, bruna cirklar med rutmönster ovanpå, nära korsningen Valdemarsbergsvägen/ Södra Lövågvägen. Nån som vet vad detta är? Några slags cisterner...? Kan dom höra till Uddevalla Kraft som ligger nära?
Hmn du har rätt, Valdemarsbergsvägen 8 ligger ovanför, jag trodde den gatstumpen hörde till Skeppsvägen eller vad den kallas. De runda cisternerna är nått slags minnesmärke - där är kollat. Men skogsdungen mellan vägarna där är misstänkt. Fast däromkring går mycket folk. Men inte en måndagmorgon i november kanske. Jag tror han har gömt kroppen enkelt och banalt och bara råkat ha tur - hittills.
Och området mellan oljehamnsvägen o bangolfen hade varit lätt att gömma några sopsäckar i.
Citera
2020-07-14, 00:03
Medlem
Citat:
Förklaras även här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Asperationsprincipen
Citera
2020-07-14, 00:30
Medlem
Matteus712s avatar
Så om man mördar en person i Sverige kan man lika gärna mörda en till, och en till, och en till... För maxstraffet blir mord på en person?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in