2020-07-13, 15:10
Medlem
rovmuns avatar
Letar efter en bil som ska vara bra för 2 vuxna och ett barn. Så tänker mig en kombi för plats med barnvagn och packning. Ingen av oss behöver bilen till att pendla med däremot behöver en person ha den kanske 1-2 gånger i vecka och åka några mil för att kunna jobba på annan ort. Sen kommer det mest vara för att storhandla och resa iväg. Vi har räknat med att köra Max 1500 mil per år.

Jag hade först en budget på 50 och sen 100 och nu är den på 125 tusen så någonstans där ligger den.

Jag har hellre en bil som fungerar än att det är bra acceleration eller toppfart. Däremot skulle jag föredra automatlåda och drag. Vill undvika gas och diesel.

Vilka modeller ska man kolla på och är det några man ska undvika?
Citera
2020-07-13, 15:12
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Letar efter en bil som ska vara bra för 2 vuxna och ett barn. Så tänker mig en kombi för plats med barnvagn och packning. Ingen av oss behöver bilen till att pendla med däremot behöver en person ha den kanske 1-2 gånger i vecka och åka några mil för att kunna jobba på annan ort. Sen kommer det mest vara för att storhandla och resa iväg. Vi har räknat med att köra Max 1500 mil per år.

Jag hade först en budget på 50 och sen 100 och nu är den på 125 tusen så någonstans där ligger den.

Jag har hellre en bil som fungerar än att det är bra acceleration eller toppfart. Däremot skulle jag föredra automatlåda och drag. Vill undvika gas och diesel.

Vilka modeller ska man kolla på och är det några man ska undvika?
BMW 5-serie.
Citera
2020-07-13, 15:48
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
BMW 5-serie.
Varför just den?
Citera
2020-07-13, 15:59
Medlem
oväns avatar
Eftersom ni tänker köra så lite så kan ni köpa en bil som inte har topphållbarhet.
På så sätt så får ni mer bil för pengarna.
Vill ni ha mindre problem så köper ni japanskt eller koreanskt.
Mazda 6 innan 2008, som var en av dem i topp hos Bilprovningen, får du för under 50k, om det finns några välhållna kvar.
För 125k kan du kanske få en Subaru.
Citera
2020-07-13, 16:23
Moderator
En golfklasskombi, tillräckligt stor, oftast lika bra eller bättre lastkapacitet än en mellanklassare, men betydligt billigare i drift och underhåll.
Om det inte är så att ni gärna vill ha en premiumbil så ska ni undvika dem, de har inte bättre kvalitet och när det väl krånglar så är det dyrare att laga. Dessutom är de oftast dyrare i de löpande kostnaderna med, som försäkring, service, slitdelar osv.

Mitt tips är en så ny bil som möjligt för pengarna, ju senare desto mer modern teknik.

Så, en golfklasskombi, så ny som möjligt, av ett märke i mellanskiktet. VW Golf, är bra bilar, lite tråkiga och kanske dyrast i klassen.
Peugeot 308, personlig favorit men med vissa egenheter som inte alla gillar, som exv. liten ratt som man tittar över för att se instrumenten och nästan allt i pekskärmen.
Opel Astra, anonym ... Men bra.
Toyota Auris, dyr, bra, tråkig.
Skoda Octavia, störst i klassen, interiör enligt VW standard = tråkig men bra.
Seat Leon, sportigare, VAG-produkt, de är snygga utvändigt men lite för plastiga och smäckiga för min smak invändigt.

Det finns betydligt fler, KIA och Hyundai exv, Honda ... Just golfklassen är det stor konkurrens i vilket gör att det ofta blir mycket och duglig bil för pengarna. Finns ju vissa motorer att undvika, som VAG:s 1.4 TSi och PSA:s 1.6-liters bensinmotor, men för 125 k så borde ni väl för en 16-17 års modell nånting och då var felen utsorterade hos båda koncernerna.
Citera
2020-07-13, 16:52
Medlem
Amazon-mannens avatar
Det dräller av V60/V70 på Blocket och andra sidor, bara så du vet. Den är vanlig=billig. ;D
Citera
2020-07-13, 17:30
Bannlyst
Toyota Avensis, Honda Accord, Mazda 6, Hyundai i30/i40, Kia Cee´d.
Citera
2020-07-13, 17:34
Medlem
Mercedes E-klass, BMW 5-serien.
Citera
2020-07-13, 19:04
Medlem
yz44s avatar
Vad är budgeten för bilen, hur mycket får den kosta per år?
Citera
2020-07-14, 12:34
Medlem
rovmuns avatar
Inköp runt 125 tusen
Men övriga kostnader har jag inte exakt koll på

Jag tänker mig något i denna stil:
Parkering 500-1500 ( parkeringsplats - garage)
Skatt 2500 per år
Försäkring 6000 per år.
Bensin 10000kr / år
Reparation, service och tvätt mm 15000/år ( ren chansning)
Värdeminskning 10000/år

Är ju absolut ej säker på allt
Citera
2020-07-14, 12:39
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
En golfklasskombi, tillräckligt stor, oftast lika bra eller bättre lastkapacitet än en mellanklassare, men betydligt billigare i drift och underhåll.
Om det inte är så att ni gärna vill ha en premiumbil så ska ni undvika dem, de har inte bättre kvalitet och när det väl krånglar så är det dyrare att laga. Dessutom är de oftast dyrare i de löpande kostnaderna med, som försäkring, service, slitdelar osv.

Mitt tips är en så ny bil som möjligt för pengarna, ju senare desto mer modern teknik.

Så, en golfklasskombi, så ny som möjligt, av ett märke i mellanskiktet. VW Golf, är bra bilar, lite tråkiga och kanske dyrast i klassen.
Peugeot 308, personlig favorit men med vissa egenheter som inte alla gillar, som exv. liten ratt som man tittar över för att se instrumenten och nästan allt i pekskärmen.
Opel Astra, anonym ... Men bra.
Toyota Auris, dyr, bra, tråkig.
Skoda Octavia, störst i klassen, interiör enligt VW standard = tråkig men bra.
Seat Leon, sportigare, VAG-produkt, de är snygga utvändigt men lite för plastiga och smäckiga för min smak invändigt.

Det finns betydligt fler, KIA och Hyundai exv, Honda ... Just golfklassen är det stor konkurrens i vilket gör att det ofta blir mycket och duglig bil för pengarna. Finns ju vissa motorer att undvika, som VAG:s 1.4 TSi och PSA:s 1.6-liters bensinmotor, men för 125 k så borde ni väl för en 16-17 års modell nånting och då var felen utsorterade hos båda koncernerna.

Tack för bra tips!

Golf har jag kolla in redan innan och likaså octavia men de andra har jag inte. Men ska hålla koll på golf på bilfirmor, blocket.
Citera
2020-07-14, 12:53
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Det dräller av V60/V70 på Blocket och andra sidor, bara så du vet. Den är vanlig=billig. ;D
Jag upplever det som att v60/v70 ligger ganska högt i andrahandsvärde i alla fall de som inte är diesel eller gas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in