2020-07-13, 15:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ForeignAffair
Sverige och covid19 - ironi och sanning

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2748007045446394&id=115481450 140212&__tn__=%2As-R

Klockrent!
Citera
2020-07-13, 15:05
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Slår den till mot Sverige kommer vi få ännu mer döda än nu.

https://www.svd.se/myndigheter-ombeds-rigga-for-andra-vag

Större risk i Sverige med för detta eftersom vi har så mycket smittade här och ingen kontroll, Finland, Norge, Danmark är mer säkra då. Finland hade exempel +0 döda och +1 fall senaste tre dagarna. Otroligt ju!

Du har med andra ord ingen koll på virus sprids?
Citera
2020-07-13, 15:06
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Bra! Jag önska bara att folk är tydligare med detta.
Jag älskar faktiskt Sverige på många sätt, men hatar också strategin. Främst pga av våra höga dödstal. Inte för att jag är någon expert som kan sia om framtiden, utan för att allt vore så mycket bättre om vi gick i fas med våra grannar.

Jag har bara väldigt svårt för det djupa Sverigehat som visar sig här.
Om alla bara gör sitt bästa för att hjälpa till så kommer allt gå bättre.
Även om 50% är idioter och skiter i allt, så gör det ändå nytta om åtminstone vi här inne gör vår del.
Jag håller med dig till 100%. Om alla hjälps åt och följer rekommendationerna kommer det att gå mycket mycket bättre än det gör nu.

Jag är orolig inför hösten, det måste jag erkänna. Läget ser ju just nu ljusare ut men så fort människor börjar sammas inomhus igen och skolorna öppnar befarar jag en ökning igen av svåra fall och även döda.

Jag har alltid älskat Sverige och känt mig stolt över att vara svensk, tyvärr känner jag mig inte lika stolt idag även om jag fortfarande älskar Sverige, och speciellt då Skåne.
Citera
2020-07-13, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Du har med andra ord ingen koll på virus sprids?
Exempel Finland hade +1 fall på tre dagar, dom har kontroll på smittan, ett land om Sverige har inte det, vi hade över +900 fall, detta kan göra att viruset skapar kluster i nya områden, var? Det vet vi inte eftersom Sverige inte har koll, detta är det farliga med situationen här.
Citera
2020-07-13, 15:09
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Intressant diskussion måste medges. Gillar att Cecilia Necluer inleder med att hon tror att immunitet spelar en roll kring smittspridningen och det omöjligen kan handla om enbart semester och väder i Sverige. Det finns faktorer vi fortfarande inte förstår. Annars borde kurvan sett annorlunda ut i Sverige. Blir rätt komiskt när samma tes avfärdas som trams på flashback och användarna som hävdar detta blir stämplade som massmördare och förnekare.

Nämnde hon flockimmunitet?

De var ganska unisona i att "Faran inte är över".
Citera
2020-07-13, 15:10
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Exempel Finland hade +1 fall på tre dagar, dom har kontroll på smittan, ett land om Sverige har inte det, vi hade över +900 fall, detta kan göra att viruset skapar kluster i nya områden, var? Det vet vi inte eftersom Sverige inte har koll, detta är det farliga med situationen här.
Om vi har många smittade så betyder det att många har antikroppar.

Finland har få smittade —> få med antikroppar.

Diskutera i grupp hur detta påverkar virusspridning.
Citera
2020-07-13, 15:14
Medlem
Citat:

Jag pratar inte om folk som har haft smittan utan folk som inte blivit smittade än.
Det är ju också därför Sverige har så många döda om man kollar med Norge, Danmark, Finland - för att smittan är så stor här i Sverige. Det har ju inte hjälp oss precis att ha mycket smitta.
Kolla graf här.
https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=DNK~FIN~NOR~SWE
Citera
2020-07-13, 15:14
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Ja, våra utsatta områden kommer nog att klara sig.

Våra grannar har inte ens några utsatta områden.
Citera
2020-07-13, 15:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
looool till och med OG-alarmisten Cecilia NS säger nu att immuniteten bromsar smittsrpidningen, varje gång man skriver det här i tråden börjar X-antal flashback epidemiologer lipa och komma med personangrepp lol
Det är väl ingen vettig människa som har påstått att immunitet inte skulle bromsa smittspridningen? Var får du det ifrån?
Citera
2020-07-13, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är väl ingen vettig människa som har påstått att immunitet inte skulle bromsa smittspridningen? Var får du det ifrån?

Det är väldigt många i tråden som har blivit jätteledsna och jättekränkta när jag skrivit att det ser ut som att immunitetsgraden i Sthlm bromsar smittspridningen
Citera
2020-07-13, 15:26
Medlem
arbetets avatar
Enl. Björn Olsen spreds även SARS-CoV-1 i aerosoler. Det är också anledningen till superspridarevent med SARS-CoV-2.

Det verkar nog logiskt och AC är en riktig smittspridare.
Citera
2020-07-13, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nämnde hon flockimmunitet?

De var ganska unisona i att "Faran inte är över".
Nej, varför skulle hon göra det? Jag förstår inte den helt absurda facinationen kring just ordet "flockimmunitet" kontra partiell immunitet. Cecilia NS lyfte att det finns en X faktor i form av immunitet som hjälper regionerna kring smittspridningen. Semester och bättre väder är inte det fullständiga svaret då det ser ut som att Sverige slappnat av i stor grad kring rekommendationerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in