2020-07-13, 11:35
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag har uppfattat det som vanligt att det går till så att uppfödare säljer en avelshona efter två kullar och då kastrerad.

Efter två kejsarsnitt får man inte ta fler kullar utan katten kastreras. Man får inte heller ta mer än två kullar per år. Det kanske är det du far efter med siffran 2?

Om katten är värd att avla vidare på eller ej, borde man se efter två kullar. Om allt går bra finns det ingen anledning (jag kan se) att sluta.
Citera
2020-07-13, 11:36
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
För att det finns regler för hur många kullar man få ta på en hona, (hur tidigt man får börja, hur ofta man får ta en kull och hur många man får ta och hur sent man får ta sista kullen) när hon haft sina kullar så får man inte avla på henne längre, och då kan det för katter iaf vara enklast att kastrera.
Jag läste att Sverak har 3 kullar/2 år som max i sina regler. Hur sent får sista kullen tas? Skulle du säga att Sveraks regelverk är lämpligt för katten, eller bör man för kattens skull ta färre kullar eller ta katten ur avel tidigare än regelverket säger?
Citera
2020-07-13, 11:53
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Efter två kejsarsnitt får man inte ta fler kullar utan katten kastreras. Man får inte heller ta mer än två kullar per år. Det kanske är det du far efter med siffran 2?

Om katten är värd att avla vidare på eller ej, borde man se efter två kullar. Om allt går bra finns det ingen anledning (jag kan se) att sluta.
Jag är inte intresserad av en hona som snittats ens en gång. En del av avelsmålet är för mig att rasen ska ha en okomplicerad förökning öht (inkluderar parningen).
Citera
2020-07-13, 12:06
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Jag är inte intresserad av en hona som snittats ens en gång. En del av avelsmålet är för mig att rasen ska ha en okomplicerad förökning öht (inkluderar parningen).

Jättebra.

Men du skrev om honor som togs ur avel och kastrerades efter bara två kullar. Snitt kan vara en (vettig) anledning till att man gör så.
Citera
2020-07-13, 12:18
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jättebra.

Men du skrev om honor som togs ur avel och kastrerades efter bara två kullar. Snitt kan vara en (vettig) anledning till att man gör så.
Ja, i de fallen förstår jag beslutet. I exemplet jag tog om upp fodervärdsavtal skrivs dock avtalet redan innan första parningen.

Tack för svar förresten! Ännu en sak jag upptäckt inom kattvärlden verkar vara lite svåråtkomligt: svar ;P
Citera
2020-07-13, 12:23
Medlem
Citat:
Att ta hand om dräktiga hemlösa katter skulle jag verkligen vilja hålla på med, när mina två gamlingar har vandrat vidare. Har redan fött upp några kullar huskatt och lärt mig om kattungevård på diverse raskattssidor, så de har fått samma fina start i livet. Problemet är att det finns inte så himla många, inte heller hemlösa kattungar. På katthemmen sitter mest förvildade med särskilda behov som inte är dräktiga.

När det gäller sjukdomar är huskatterna betydligt mycket friskare än raskatter, både vad gäller infektioner och ärftliga fel. Katthemmen har fått hårdare krav på sig i och med nya djurskyddslagen, vad gäller hygien, antal katter som kan gå tillsammans osv. Det har verkligen behövts, ren misär med +25 katter inknökade i ett piss- och ammoniakstinkande litet rum med varenda smitta som finns, kommer inte få djurskyddsinspektörernas godkännande längre om man vill kallas djurhem.

Så om den dräktiga katten veterinärundersökts, avmaskats (främst mot spolmask), inte passerat ett sånt s k "djurhem", tror jag inte alls man behöver slänga allt man äger och har. Städa och köra ångtvätt kan man väl göra för att vara säker. Ett speciellt kattrum är inte vettigt i mina ögon, katterna hör till familjen och kattungarna ska få tillgång till hela huset så man kan lära dem inte hoppa upp på köksbänkar osv.

Vi har alldeles för få huskattungar som fått riktigt god omvårdnad och en bra start i livet. Möjligen har man avmaskat, mer eller mindre lyckat, men inte besiktat, vaccinerat och chippat. Alla vi kattkunniga har ansvar för att sprida kunnandet om god kattungevård.

Du är så klok. Hoppas verkligen att du får ta hand om fler katter i ditt liv, de kan skatta sig lyckliga!

Jag önskar att katthemmet i vår stad fick mycket mer hjälp och resurser från kommunen. Jag har hjälpt till där innan (men orkar tyvärr inte nu) och katterna har verkligen en liten yta att vistas på och det är svårt att hålla hygienrutiner för det är så mycket folk som rör sig i byggnaden och långt ifrån alla spritar händer och tar på sig skoskydd m.m. Det är en glädje när katterna får komma till ett hem, men en sorg när de skickas tillbaka igen för att de är jobbiga och kissar inne m.m. Men trots allt får vissa katter ett permanent hem genom katthemmet så de gör ett bra och nödvändigt jobb.

På ämnet måste jag tillägga att aveln av raskatter inte känns sund när man har så liten grupp katter att avla på och konstiga idéer om att nosarna ska sitta mitt mellan ögonen och vara så intryckta att katten knappt kan andas...usch, vad människan förstör! Hoppas att TS är en av de kloka människorna...
Citera
2020-07-13, 12:38
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Du är så klok. Hoppas verkligen att du får ta hand om fler katter i ditt liv, de kan skatta sig lyckliga!

Jag önskar att katthemmet i vår stad fick mycket mer hjälp och resurser från kommunen. Jag har hjälpt till där innan (men orkar tyvärr inte nu) och katterna har verkligen en liten yta att vistas på och det är svårt att hålla hygienrutiner för det är så mycket folk som rör sig i byggnaden och långt ifrån alla spritar händer och tar på sig skoskydd m.m. Det är en glädje när katterna får komma till ett hem, men en sorg när de skickas tillbaka igen för att de är jobbiga och kissar inne m.m. Men trots allt får vissa katter ett permanent hem genom katthemmet så de gör ett bra och nödvändigt jobb.

På ämnet måste jag tillägga att aveln av raskatter inte känns sund när man har så liten grupp katter att avla på och konstiga idéer om att nosarna ska sitta mitt mellan ögonen och vara så intryckta att katten knappt kan andas...usch, vad människan förstör! Hoppas att TS är en av de kloka människorna...
Jag har varit inne på tanken att förfarandet med att ta honor ur aveln i förtid möjligen kan bero på en önskan att bredda gener inom rasen. Skulle dock önska en utförligare förklaring om så är fallet.

Klok vet jag inte, men sundhet har alltid haft högsta prioritet för mig vad gäller djur. Jag har inte tänkt att ändra på detta.
Rastyp är absolut viktigt, men det räcker för mig att djuret håller sig inom ramarna för rasen.
Citera
2020-07-13, 12:41
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola

Personligen så skulle jag gärna se att avel på alla mer extremt brachycephala (trubbnosiga) raser/individer (både hund och katt) förbjuds, samma för dom som är avlade på en exteriör som gör att dom inte kan föda normalt.
Citera
2020-07-13, 12:51
Medlem
Citat:
Jag har varit inne på tanken att förfarandet med att ta honor ur aveln i förtid möjligen kan bero på en önskan att bredda gener inom rasen. Skulle dock önska en utförligare förklaring om så är fallet.

Klok vet jag inte, men sundhet har alltid haft högsta prioritet för mig vad gäller djur. Jag har inte tänkt att ändra på detta.
Rastyp är absolut viktigt, men det räcker för mig att djuret håller sig inom ramarna för rasen.

Det låter ju som att du tänker efter och tar reda på information, och det är ju klokt
Citera
2020-07-13, 12:52
Medlem
Citat:
Personligen så skulle jag gärna se att avel på alla mer extremt brachycephala (trubbnosiga) raser/individer (både hund och katt) förbjuds, samma för dom som är avlade på en exteriör som gör att dom inte kan föda normalt.

Ja, samma här!
Citera
2020-07-13, 13:21
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det är väl mest en fråga om tolkning av djurskyddslagen.

Personligen är jag öht mest intresserad av diverse ursprungsraser vad gäller både häst, hund, kanin, får, höns och katt. Så har jag avslöjat det

Jag finner ett värde i bevarande av djurens ursprungliga styrkor och därmed lämplighet för det ursprungliga användningsområdet. Vem vet ifall detta åter igen kommer bli livsnödvändigt för oss?

Dock ser jag även ett värde i förädlingsavel även om detta inte är just min grej.
Citera
2020-07-13, 13:25
Medlem
Citat:
Det är väl mest en fråga om tolkning av djurskyddslagen.

Personligen är jag öht mest intresserad av diverse ursprungsraser vad gäller både häst, hund, kanin, får, höns och katt. Så har jag avslöjat det

Jag finner ett värde i bevarande av djurens ursprungliga styrkor och därmed lämplighet för det ursprungliga användningsområdet. Vem vet ifall detta åter igen kommer bli livsnödvändigt för oss?

Dock ser jag även ett värde i förädlingsavel även om detta inte är just min grej.

Vad är en ursprungsras när det gäller katt? Är inte det huskatten (som är jätteblandad)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in