Citat:
Ursprungligen postat av
Kammadaj
Modet nu är ju en helt kal gräsmatta som ska vara lätt att klippa med robotgräsklipparen. Sedan skulle det inte förvåna mig att med de huspriserna idag, så tycker man väl att kanske det bästa för att få ut valuta för själva tomten är just att ha varje kvadratmeter helt fri från växtlighet.
Det som mest förvånar mig är folk som liksom sågar ner äppleträd, körsbärs, plommonträd och liknande. Hur tänker liksom de? Det tar ju år och dag om man plantera ett nytt fruktträd innan de bär frukt. Har man lite fruktträd och verkligen kan ta hand om frukten, så kan man ju princip bli självförsörjande med det. Med de fruktpriserna i affären, samt oftast den usla kvalliten, så tycker jag detta borde vara något att tänka på innan man drar igång motorsågen.
Genom tiderna har en uppvuxen trädgård varit det som varit värt pengar..Ett äppelträd tar en massa år att få fram så att det bär lite frukt. runt 10 år innan man får någon frukt att tala om.
Samma med körsbär, päron, plommon och liknande. Planterar man en häck så tar det mellan 5-10 år innan den ser vettig ut så folk inser inte vad de förstör för sig själva.
Om ett litet tag är det populärt med fruktträd och snygga växter..men det lär aldrig hända då det tar för lång tid och folk vill inte vänta på att det skall växa upp. Väldigt trisst att bo i något som påminner om det gamla miljonprogrammet. Betong, räta vinklar och kala gräsmattor..Typiskt folk som bott i lägenhet och inte fattar hur lång tid det tar att få fram fruktträd eller snygga växter.
Dessutom så är det inte enbart att stoppa ner ett litet träd i marken.gör man fel så dör det på ett par år och man är fortfarande utan sitt fruktträd.
För egen del sp anordnade jag häck och fruktträd första året jag hade min gård och numera har jag både körsbärm, äpplen, plommon och gråpäron. Men det har tagit 15år att få det att växa upp och ge vettiga mängder av frukt. Mos, sylt, vin och måltidsdricka är vi självförsörjande på..även ex Rabarber och nästan ochså potatis. Så det finns även ett ekonomiskt värde i form av "avkastning" om man väljer en mer livfull trädgård.