2020-07-13, 13:15
Avstängd
guderis avatar
Måste bara säga att jag håller med TS fullt ut. Inte nog med att man förstör det estetiska, man tar ju bort så mycket djurliv också, framförallt insekter och småfåglar. Ogillar man träd och grönska kan man väl flytta in i miljonprogrammet istället. Tyvärr tror jag bara det här är en "inne grej" som vissa fjantmänniskor håller på med bara för att andra också gör det. Men det tar många år för träd att växa upp igen...
Citera
2020-07-13, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tykeil
Det är inte det att man inte vill ha en trädgård, man vill ha en välplanerad trädgård. Föregående generationer har ju i princip bara strösslat ut växtlighet lite här och var. Finns ingen struktur, ingen tanke bakom hur olika växter spelar med varandra. Bara ”jag tycka om denna växt, jag sätta ner i jorden”.

Så kan det förstås vara men trädgårdsintresset hos den nya generationen villaägare tycks stanna vid drivbänk och pallkrage.

Ingen vettig människa tar tex ner ett bigarrå-tråd om det inte är murket eller förmörkar typ sovrummet.
Citera
2020-07-13, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Modet nu är ju en helt kal gräsmatta som ska vara lätt att klippa med robotgräsklipparen. Sedan skulle det inte förvåna mig att med de huspriserna idag, så tycker man väl att kanske det bästa för att få ut valuta för själva tomten är just att ha varje kvadratmeter helt fri från växtlighet.
Det som mest förvånar mig är folk som liksom sågar ner äppleträd, körsbärs, plommonträd och liknande. Hur tänker liksom de? Det tar ju år och dag om man plantera ett nytt fruktträd innan de bär frukt. Har man lite fruktträd och verkligen kan ta hand om frukten, så kan man ju princip bli självförsörjande med det. Med de fruktpriserna i affären, samt oftast den usla kvalliten, så tycker jag detta borde vara något att tänka på innan man drar igång motorsågen.

Ja, och nu med Covid 19 borde många ha fått tanken att det kanske inte är så dumt att vara självförsörjande. Fattar inte heller varför folk tar ned fina fruktträd.
Citera
2020-07-13, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Vanligt folk saknar stil och klass. Sen får man till och med lyssna på gräsklippare..
Om jag skulle köpa hus, vilket aldrig kommer hända, skulle jag leta hus med gamla trädden och buskar. Det går +5 - 7 år innan en trädgård ser ut av något. Nej, en fin gammal trädgård är nästan det viktigaste, näst efter beliggenhet.

Folk vill ha en stooor altan. Som om de skulle anordna logdans. För de lyckade grillkvällarna, som dock inte blir så många.
Och en gräsmatta där en robotgräsklippare trivs.
Citera
2020-07-13, 13:40
Avstängd
Melange5738s avatar
Det är väl fan inte lättare att ta hand om en gräsmatta än några träd och buskar som aldrig behöver klippas eller gödslas.

Tror det har att göra med att de vill att det ska se amerikanskt ut. I USA är det ofta lagstadgat att man skall ha en gräsmatta utan träd och buskar på framsidan av huset.
Citera
2020-07-13, 13:43
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misantrop70
Folk vill ha en stooor altan. Som om de skulle anordna logdans. För de lyckade grillkvällarna, som dock inte blir så många.
Och en gräsmatta där en robotgräsklippare trivs.

Verka som det, träddäck med kemisk impregnerad träd, som ska spålas från alg beläggning, om det är på fel sida av huset
Citera
2020-07-13, 13:45
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är väl fan inte lättare att ta hand om en gräsmatta än några träd och buskar som aldrig behöver klippas eller gödslas.

Tror det har att göra med att de vill att det ska se amerikanskt ut. I USA är det ofta lagstadgat att man skall ha en gräsmatta utan träd och buskar på framsidan av huset.

Allt som kommer från USA är smaklöst..
Citera
2020-07-13, 13:50
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Modet nu är ju en helt kal gräsmatta som ska vara lätt att klippa med robotgräsklipparen. Sedan skulle det inte förvåna mig att med de huspriserna idag, så tycker man väl att kanske det bästa för att få ut valuta för själva tomten är just att ha varje kvadratmeter helt fri från växtlighet.
Det som mest förvånar mig är folk som liksom sågar ner äppleträd, körsbärs, plommonträd och liknande. Hur tänker liksom de? Det tar ju år och dag om man plantera ett nytt fruktträd innan de bär frukt. Har man lite fruktträd och verkligen kan ta hand om frukten, så kan man ju princip bli självförsörjande med det. Med de fruktpriserna i affären, samt oftast den usla kvalliten, så tycker jag detta borde vara något att tänka på innan man drar igång motorsågen.

Genom tiderna har en uppvuxen trädgård varit det som varit värt pengar..Ett äppelträd tar en massa år att få fram så att det bär lite frukt. runt 10 år innan man får någon frukt att tala om.
Samma med körsbär, päron, plommon och liknande. Planterar man en häck så tar det mellan 5-10 år innan den ser vettig ut så folk inser inte vad de förstör för sig själva.

Om ett litet tag är det populärt med fruktträd och snygga växter..men det lär aldrig hända då det tar för lång tid och folk vill inte vänta på att det skall växa upp. Väldigt trisst att bo i något som påminner om det gamla miljonprogrammet. Betong, räta vinklar och kala gräsmattor..Typiskt folk som bott i lägenhet och inte fattar hur lång tid det tar att få fram fruktträd eller snygga växter.

Dessutom så är det inte enbart att stoppa ner ett litet träd i marken.gör man fel så dör det på ett par år och man är fortfarande utan sitt fruktträd.

För egen del sp anordnade jag häck och fruktträd första året jag hade min gård och numera har jag både körsbärm, äpplen, plommon och gråpäron. Men det har tagit 15år att få det att växa upp och ge vettiga mängder av frukt. Mos, sylt, vin och måltidsdricka är vi självförsörjande på..även ex Rabarber och nästan ochså potatis. Så det finns även ett ekonomiskt värde i form av "avkastning" om man väljer en mer livfull trädgård.
Citera
2020-07-13, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberDay
Har tänkt i samma banor. När jag sålde mitt gamla hus. Så sågade nya ägarna ner nästan alla träd och buskar. 50 meter lång Syrén häck. Dom rev växthuset. Sen växte gården igen. Gräset var som på en åker. Tänkte bara. Fan endel Människor passar bra i lägenheten. Där det är någon annan som sköter allt. Det är ju endel jobb med hus.

Vid mitt nya hus så har jag under dom här 5åren jag bott här. Tagit ner 2 träd. En rosenhallon och fläder. Var kanske mer buskar. Men stora som träd. Såg hemskt ut iallafall.

Har satt masurbjörk på hela baksidan. Så man har ju tillfört också

Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Kan väl instämma i kören. Många river både trädgård och husets inre vid inflytt.

Tror det handlar om att sätta sin prägel på boendet, att man har ork och budget för det ibörjan.

Ang gräsmatta och trädäck skaffas det pga att dessa är lättskötta.

Men om det är rätt är upp till var och en. Jag kan tycka att nya moderna trädgårdar saknar själ...

Precis så

Man har svårt att arbeta vidare med/upprätthålla en annan människas verk.
Citera
2020-07-13, 14:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Kan väl instämma i kören. Många river både trädgård och husets inre vid inflytt.

Tror det handlar om att sätta sin prägel på boendet, att man har ork och budget för det ibörjan.

Ang gräsmatta och trädäck skaffas det pga att dessa är lättskötta.

Men om det är rätt är upp till var och en. Jag kan tycka att nya moderna trädgårdar saknar själ...

Man vill ha sol på tomten, men håller inte med om att man 'river inre' vid inflytt. För va 10 år sedan så revs alltid köket ut, men tycker man är lite mer varsam numera.
Citera
2020-07-13, 14:41
Medlem
Vit-Brandbils avatar
När vi flyttade in så var hela vår trädgård överfull av en massa buskar och häckar som för det första förstörde fasaden. Det fanns ingen chans att få något att växa på trädgården då dessa buskar överallt sög upp varje droppe vatten.
Jag började med att såga ner mer eller mindre alla träd och buskar, en lönn, ett äppelträd och ett aroniaträd blev kvar. Lönnen har vi tyvärr fått tagit ner då den höll på dö och aroniaträdet togs också bort då det stod i vägen men nytt är satt fast på annan plats.
Vi har även anlagt en ny planteringshörna med pallkrakar som trädgårdsland så det är enkelt att hålla efter och även en helt ny gräsmatta är utlagd så vår robot kan ta hand om den på bästa sätt.

Ska tilläggas att det som stod på tomten var illa skött och såg ut som skit. Inomhus har jag absolut inte enligt senaste trenden med vitt, vitt och vitt utan här finns både färg och mönster och möbler.
Citera
2020-07-13, 15:05
Medlem
Rokushikis avatar
Oftast är det väl så att någon boomer med hur mycket fritid som helst har bott där innan, som har haft gott om tid att påta i trädgården.

Sedan flyttar ett yngre par in, som antingen är gravida eller redan har barn. Då finns det inte tid (och oftast inte heller intresse) att påta i trädgården och ta hand om lal växtlighet så då gör man det enklaste och tar väck skiten. Då uppstår det dessutom plats för poolen och studsmattan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in