• 1
  • 2
2020-07-13, 12:06
Medlem
Sommarvikingens avatar
Jag ser det hela tiden. Ett ungt ofta svenskt par flyttar in i en villa och inom en månad så sågar dom ned alla vackra buskar som har stått planterade i över 30 år. Friska buskar som kolkwitzia amabilis, Thujor, rhododendron to.m gamla vackra träd som är friska. Jag har gått och tittat om dom har planterat nåt nytt men icke, dom vill bara ha en gräsmatta eller ett trädäck alternativt paviljong. Varför detta fenomen? Varför hatar folk friska blommande buskar och träd?

Nyinflyttade invandrarfamiljer verkar ha mer respekt för buskar/träd medans Svensson bara vill ha en slät gräsmatta med ett trädäck och en paviljong. Nu bor jag i en ganska homogen ort så det är lätt att generalisera men det slår aldrig fel. Det är precis som att alla trädgårdar ska se likadana ut. Inga buskar, inga träd en paviljong och ett trädäck, så himla tråkigt. Det är bara boomers som har växter och träd i sin trädgård nuförtiden.
Citera
2020-07-13, 12:15
Medlem
Har tänkt i samma banor. När jag sålde mitt gamla hus. Så sågade nya ägarna ner nästan alla träd och buskar. 50 meter lång Syrén häck. Dom rev växthuset. Sen växte gården igen. Gräset var som på en åker. Tänkte bara. Fan endel Människor passar bra i lägenheten. Där det är någon annan som sköter allt. Det är ju endel jobb med hus.

Vid mitt nya hus så har jag under dom här 5åren jag bott här. Tagit ner 2 träd. En rosenhallon och fläder. Var kanske mer buskar. Men stora som träd. Såg hemskt ut iallafall.

Har satt masurbjörk på hela baksidan. Så man har ju tillfört också
Citera
2020-07-13, 12:22
Medlem
Horleifs avatar
Många har väl inte tid eller lust att hålla på med det. Sen kan det vara skönt med öppen gräsmatta om man har barn som ska springa omkring
Citera
2020-07-13, 12:26
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horleif
Många har väl inte tid eller lust att hålla på med det. Sen kan det vara skönt med öppen gräsmatta om man har barn som ska springa omkring

De flesta buskarna behöver inte mycket underhåll och kan klara sig själva galant. Många är tåliga med så dom tål misshandel från barn.
Citera
2020-07-13, 12:27
Medlem
Har sett en del nybyggnation i skärgårdsmiljö. Alla träd huggs ner. Allt blåbärsris osv rivs upp. Stenar sprängs sönder. Marken planas ut som en platt parkeringsplats. Sedan byggs ett tråkigt rektangulärt trähus med soldäck. En gräsmatta läggs över hela den platta tomten. Resultatet blir en tråkig förortsbostad i stil med 1960-talets USA. Varför köper inte dessa människor villa i Tumba istället för att skövla härlig skogsmark i skärgården??
Citera
2020-07-13, 12:32
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horleif

Ungarna tycker säkert det är mer givande med en omväxlande miljö, än en monoton gräsmatta.
Finns faktiskt annat än bollspel att ägna sig åt.
Fast det verkar som om den biten har förtvinat hos många tätortsbor.
Citera
2020-07-13, 12:38
Medlem
Jag tycker överlag att det är en rätt trist inredningstrend just nu, både ute och inne. Många yngre vill ha det likadant som alla youtubers, det vill säga vitt, grått och svart hemma. Och många vill ägna sin tid åt annat och inte trädgården. Trist. Jag kan förstå om man hugger ner buskar och träd som skymmer ljusinsläppet i huset, men i övrigt kan man väl åtminstone plantera något annat om man nu rensar bort. Gräsmatta och trädäck ser tråkigt ut.
Citera
2020-07-13, 12:41
Medlem
Modet nu är ju en helt kal gräsmatta som ska vara lätt att klippa med robotgräsklipparen. Sedan skulle det inte förvåna mig att med de huspriserna idag, så tycker man väl att kanske det bästa för att få ut valuta för själva tomten är just att ha varje kvadratmeter helt fri från växtlighet.
Det som mest förvånar mig är folk som liksom sågar ner äppleträd, körsbärs, plommonträd och liknande. Hur tänker liksom de? Det tar ju år och dag om man plantera ett nytt fruktträd innan de bär frukt. Har man lite fruktträd och verkligen kan ta hand om frukten, så kan man ju princip bli självförsörjande med det. Med de fruktpriserna i affären, samt oftast den usla kvalliten, så tycker jag detta borde vara något att tänka på innan man drar igång motorsågen.
Citera
2020-07-13, 12:56
Medlem
Luxuss avatar
Jag har de senaste åren plockat ner kanske 30 stora björkar och femton granar på tomten. Handlar mest om att få lite utsikt och få bort mygg och höstlöv. Men sen bor jag mitt i en björkskog också.
Citera
2020-07-13, 12:57
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Kan väl instämma i kören. Många river både trädgård och husets inre vid inflytt.

Tror det handlar om att sätta sin prägel på boendet, att man har ork och budget för det ibörjan.

Ang gräsmatta och trädäck skaffas det pga att dessa är lättskötta.

Men om det är rätt är upp till var och en. Jag kan tycka att nya moderna trädgårdar saknar själ...
Citera
2020-07-13, 13:02
Medlem
Det är inte det att man inte vill ha en trädgård, man vill ha en välplanerad trädgård. Föregående generationer har ju i princip bara strösslat ut växtlighet lite här och var. Finns ingen struktur, ingen tanke bakom hur olika växter spelar med varandra. Bara ”jag tycka om denna växt, jag sätta ner i jorden”.
Citera
2020-07-13, 13:10
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Jag ser det hela tiden. Ett ungt ofta svenskt par flyttar in i en villa och inom en månad så sågar dom ned alla vackra buskar som har stått planterade i över 30 år. Friska buskar som kolkwitzia amabilis, Thujor, rhododendron to.m gamla vackra träd som är friska. Jag har gått och tittat om dom har planterat nåt nytt men icke, dom vill bara ha en gräsmatta eller ett trädäck alternativt paviljong. Varför detta fenomen? Varför hatar folk friska blommande buskar och träd?

Nyinflyttade invandrarfamiljer verkar ha mer respekt för buskar/träd medans Svensson bara vill ha en slät gräsmatta med ett trädäck och en paviljong. Nu bor jag i en ganska homogen ort så det är lätt att generalisera men det slår aldrig fel. Det är precis som att alla trädgårdar ska se likadana ut. Inga buskar, inga träd en paviljong och ett trädäck, så himla tråkigt. Det är bara boomers som har växter och träd i sin trädgård nuförtiden.

Vanligt folk saknar stil och klass. Sen får man till och med lyssna på gräsklippare..
Om jag skulle köpa hus, vilket aldrig kommer hända, skulle jag leta hus med gamla trädden och buskar. Det går +5 - 7 år innan en trädgård ser ut av något. Nej, en fin gammal trädgård är nästan det viktigaste, näst efter beliggenhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in