Citat:
Ursprungligen postat av
Sommarvikingen
Jag ser det hela tiden. Ett ungt ofta svenskt par flyttar in i en villa och inom en månad så sågar dom ned alla vackra buskar som har stått planterade i över 30 år. Friska buskar som kolkwitzia amabilis, Thujor, rhododendron to.m gamla vackra träd som är friska. Jag har gått och tittat om dom har planterat nåt nytt men icke, dom vill bara ha en gräsmatta eller ett trädäck alternativt paviljong. Varför detta fenomen? Varför hatar folk friska blommande buskar och träd?
Nyinflyttade invandrarfamiljer verkar ha mer respekt för buskar/träd medans Svensson bara vill ha en slät gräsmatta med ett trädäck och en paviljong. Nu bor jag i en ganska homogen ort så det är lätt att generalisera men det slår aldrig fel. Det är precis som att alla trädgårdar ska se likadana ut. Inga buskar, inga träd en paviljong och ett trädäck, så himla tråkigt. Det är bara boomers som har växter och träd i sin trädgård nuförtiden.
Vanligt folk saknar stil och klass. Sen får man till och med lyssna på gräsklippare..
Om jag skulle köpa hus, vilket aldrig kommer hända, skulle jag leta hus med gamla trädden och buskar. Det går +5 - 7 år innan en trädgård ser ut av något. Nej, en fin gammal trädgård är nästan det viktigaste, näst efter beliggenhet.