2020-07-13, 01:59
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Som du säger kan virus mutera, men ofta muterar det till en snällare variant eftersom det ökar dess chanser att spridas. Genom att tillåta viss spridning möjliggör man alltså att viruset slår ut sig själv och ersätter sig själv med en mer hanterbar version. Det är alltså inte spridningen i sig som nödvändigtvis är det mest problematiska. Det viktigaste är att allt färre tycks bli så dåliga att de avlider. Ibland är det bättre arbeta med naturen än mot den.

Men vad är det bra i att dra ut på det? Hur är det bättre att samarbeta med viruset? Om vi kan stoppa viruset nu och utplåna det, är det sämre än om kanske 10 om dagen dör av det 12 månader framåt? Varför isåfall? Är det inte dåligt att folk dör, även om det är färre än innan? Finns två anledningar som jag ser det att du vill att naturen ska ha sin gång, antingen tror du att masspridning är ett slags vaccin och i slutänden vinner vi människoliv i antal, eller också tror du att viruset inte kan utrotas. Båda åsikterna är väl egentligen giltiga anledningar.

Vad gäller mutationer så visst, det brukar sluta med att viruset blir snällare, kolla bara på pesten. Även hongkonginfluensan som dödade så många, dödar numera ofta bara ca 500 om året. Men det finns även exempel av otur eftersom virus inte tänker ut sina mutationer, att de första mutationerna kan bli till mycket farligare, som spanska sjukan. Det är den pandemi som dödat flest. Oddsen kan vara på sidan av en mildare sjukdom, men det kan likagärna hända att den blir elakare. Att den sedan muterar igen till snällare var inte stor tröst under spanska sjukan. Tänk att komma som barn till skolan och på klasskompisens bänk står ett ljus och klasskompisen är borta. Så hände i nästan alla klasser på den tiden. Vi har inte heller sett ebola mutera till att bli snäll, trots att den är för elak för sitt eget bästa.

Så vad jag förstår så tror du att ju mer viruset sprids, desto snabbare kommer det en snäll corona och allt avstannar. Låter rätt riskabelt tycker jag. Dessutom har vi bara sett små förändringar hos detta virus, den stam som råder nu är den som smittar mer än den ursprungliga, men med samma dödlighet. Det finns också några stammar som håller på att dö ut som tur är, som inga mediciner lindrar. Det skulle vara olyckligt om mutationer blev kvar som vi inte har någon medicin mot. I slutänden kanske vi får ett snällt säsongsvirus. Men med denna mutationstakten lär det ta decennier.
Citera
2020-07-13, 02:07
Medlem
mentometers avatar
Förlåt för fan på förhand om detta har varit till diskussion flera gånger om. Vänligen ta bort mitt inlägg i så fall.
Men detta som gäller munskydd. Tegnell o diverse smurfar säger att det inte hjälper att hålla en fri från Covid-19, men den som har smittan kan det hjälpa att inte sprida smittan vidare?
Men halli-hallå.
Om det är LAG på att ha munskydd i affärer, offentliga platser osv så kanske den som råkar bära smittan kan hålla den inne bättre då och inte sprida vidare? Jag fattar inte det resonemanget alls varför vi inte alla ska bära munskydd i affärer osv.

-En person går ut med munskydd - den personen är frisk. Möter på en som har viruset och blir sjuk likförbannat.
-En person går ut med munskydd - träffar på en annan person som är smittad och bär munskydd. Kanske inte händer att den för tillfälligtvis friske blir sjuk

Varför fungerar inte munskydd? Enligt Tegnell var det väl nån utsago om att man håller på att pilla i ansiktet för att sätta på sig munskyddet? Men snälla nån, sätter man inte på sig munskyddet själv?
Slutsats: Alla bör bära munskydd vid affärer odyl, vi bränner väl inte folk på bål för att de kan vara smittade, de kanske inte ens vet att de är smittade, vi som vet att vi inte är smittade kan känna sig någorlunda liiiite tryggare om man kan kan gå förbi andra som dessutom har munskydd på sig.
För min egen del så har jag förvånats och till och med skrattat över att se personer med munskydd på sig, tycker inte det ska vara så. Nej fan, för min del så lagför det direkt innan hösten och skolor och arbeten öppnar igen!!!!
Citera
2020-07-13, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Vietnam satte 200 tusen i koncentrationsläger, det hade sett apokalyptiskt ut med busslaster svennebanan till landets militärförläggningar

Va? Vietnam? Gjorde de? Källa?
Citera
2020-07-13, 02:20
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mentometer
Förlåt för fan på förhand om detta har varit till diskussion flera gånger om. Vänligen ta bort mitt inlägg i så fall.
Men detta som gäller munskydd. Tegnell o diverse smurfar säger att det inte hjälper att hålla en fri från Covid-19, men den som har smittan kan det hjälpa att inte sprida smittan vidare?
Men halli-hallå.
Om det är LAG på att ha munskydd i affärer, offentliga platser osv så kanske den som råkar bära smittan kan hålla den inne bättre då och inte sprida vidare? Jag fattar inte det resonemanget alls varför vi inte alla ska bära munskydd i affärer osv.

-En person går ut med munskydd - den personen är frisk. Möter på en som har viruset och blir sjuk likförbannat.
-En person går ut med munskydd - träffar på en annan person som är smittad och bär munskydd. Kanske inte händer att den för tillfälligtvis friske blir sjuk

Varför fungerar inte munskydd? Enligt Tegnell var det väl nån utsago om att man håller på att pilla i ansiktet för att sätta på sig munskyddet? Men snälla nån, sätter man inte på sig munskyddet själv?
Slutsats: Alla bör bära munskydd vid affärer odyl, vi bränner väl inte folk på bål för att de kan vara smittade, de kanske inte ens vet att de är smittade, vi som vet att vi inte är smittade kan känna sig någorlunda liiiite tryggare om man kan kan gå förbi andra som dessutom har munskydd på sig.
För min egen del så har jag förvånats och till och med skrattat över att se personer med munskydd på sig, tycker inte det ska vara så. Nej fan, för min del så lagför det direkt innan hösten och skolor och arbeten öppnar igen!!!!
Merparten av de som smittas, smittas av folk de känner.

Citat:
verkar fortfarande den vanligaste smittvägen vara den egna familjen eller närmaste bekanta och betydligt mindre sannolikt enstaka personer som man passerar på gatan. Men ingen vet helt säkert.
https://www.lif.se/forskningsoversikt-coronavirus/kronika-johan-brun-214--20-fragorna-ar-fler-an-svaren--vad-vet-vi-sakert-om-coronapandemin/

Citat:
Många ställer frågan, skyddar munskydd mot coronaviruset? Svaret är nej, munskydd skyddar tyvärr inte dig som är frisk mot coronaviruset covid-19. Men det kan hjälpa den som är sjuk att använd munskydd för att skydda sin omgivning från de vätskepartiklar som sprida när den sjuka personen nyser eller hostar.
https://www.vitalplus.se/coronavirus-covid-19/

När jag rör mig runt i stan hör jag inte någon som nyser eller hostar, de verkar hålla sig hemma. Asymptomatiska hostar inte men kan smitta genom pussar och är väl i huvudsak de som smittar familjemedlemmar och nära bekanta.
Citera
2020-07-13, 02:38
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mentometer

Den som bär munskydd blir skyddad mot smitta, bara inte i en jättestor grad. Det är som du säger mest till hjälp för att stoppa folk att smitta andra. Särskilt som så stor del är från spridning utan symptom. Vilket ger att bär både den som kan bli smittad, och den smittande munskydd, är risken att smitta rätt liten. Det blir en summa av båda faktorerna. Så om båda bär skydd, så hindras smittan effektivt. Men det måste vara en kollektiv ansträngning.

Några problem, det finns inga munskydd. Skulle köpa när jag mögelsanerade, slut överallt. Sydda munskydd är fortfarande bättre än inget dock.

Munskydd funkar. Det är inte där problemet ligger. Och ingen skulle tvingas ha munskydd hela dagen, bara när man går i affärer och liknande. Skulle inte det funka skulle det inte användas inom vården. Vårdpersonal blir fortfarande smittad men tänk dig covidvård utan att personalen skulle ha munskydd. Oj vad många sjuka vi skulle ha. Och då är det på det hållet där det hjälper minst. Dvs för att skydda en själv från att få smittan. De flesta kan lära sig använda munskydd.

Det är väl lite som att säga att vissa använder kondom fel och hjälper inte i alla situationer, så då behöver ingen den för att undvika att få eller sprida HIV. Samma gäng som inte vill ha på sig kådis som inte vill ha mask. De anser att det dödar deras maskulinitet.

Varför de säger att vi inte ska ha mask? Dels framställer de den som livsfarlig. Dels vet de att det inte finns masker att köpa. Dels skulle de måsta erkänna att folk som inte vet om det, smittar. De hävdar att alla som smittar vet att de har smittan. De kommer aldrig backa på den punkten. Därför är det konstigt att de samtidigt sagt att barn som är smittade men inte har symptom inte ska träffa far- och morföräldrar. Så de vet nog vad sanningen är.

Varför de då ändå inte vill att vi ska ha mask? Masken är för effektiv och de vill att smittan långsamt ska gå genom befolkningen. De har sagt det öppet från första början. Att de aldrig sagt det i samband med mask är för att då skulle folk tro att de ville att folk ska bli sjuka och dö. Vissa skulle uppröras av detta.

Varför de hoppas på stor smittspridning? Därför att de då tror att väldigt snart har alla haft smittan och alla är immuna och det hela är över. En vanföreställning eftersom kanske var tionde svensk i bästa fall enligt dem, haft smittan.

Tur att Smittskyddsinstitutet inte finns mer. För FHM vill sprida smitta, inte skydda mot den.

Sedan tror jag också att det skulle behövas regler för att folk skulle ha munskydd, nu är alla så vana vid att allt är fritt och man gör precis som man vill och hostar folk i ansiktet om man känner för det. Men vi har knappt haft en enda regel, bara rekommendationer. Så självklart blir det inga regler. Inte ens att hålla avstånd är en regel.

Självklart skulle man passa på nu i sommar när man har en ärlig chans. I höst samlas alla och börjar smitta varandra igen.

Använder inte munskydd och har egentligen inga direkta åsikter. Men fakta är fakta.
Citera
2020-07-13, 02:41
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre

Självklart. Flesta har väl en liten krets på 2-5 personer sådär som de träffar dagligen. Då blir till slut alla smittade eftersom det inte går att undvika. Men någon måste ta hem smittan utifrån, den dyker inte bara upp. Dvs en enda smitta på ICA kan lätt smitta 4 familjemedlemmar och då smittas ju som sagt fler av dem de känner. Men om ingen drar hem smitta blir inte familjen smittad.
Citera
2020-07-13, 03:13
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre

https://www.lif.se/forskningsoversikt-coronavirus/kronika-johan-brun-214--20-fragorna-ar-fler-an-svaren--vad-vet-vi-sakert-om-coronapandemin/

https://www.vitalplus.se/coronavirus-covid-19/

När jag rör mig runt i stan hör jag inte någon som nyser eller hostar, de verkar hålla sig hemma. Asymptomatiska hostar inte men kan smitta genom pussar och är väl i huvudsak de som smittar familjemedlemmar och nära bekanta.

Med den logiken så kan vi skippa reglerna med 50 personer och social distansering.

Att göra en observation av länder där i princip alla bär ansiktsmask och dra slutsatser om ett land där ingen bör ansiktsmask är ju galet.

Smitta sprids även genom prat och skrik o inte bara hostning som på pubar. I USA pekar man ut pubar o resturanger för spridningen. Detta i kombination med låg användning av mask är förödande.

https://youtu.be/Yim0QwsSQEU

Spridning inom familj blir procentuellt större när man säkrat upp publika miljöer med tex krav på mask.
Citera
2020-07-13, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Ju snabbare vi ger upp mot fienden ju bättre. Då blir det lugnt igen. Så de som vill kämpa emot måste samhället bekämpa så att vi kan slänga över Sverige i fiendens makt. Samma tänkande som vi har med covid.

Blir det krig tycker jag att gömma sig inne för fienden när man är fullt frisk och krigsduglig låter rätt....fegt.
Citera
2020-07-13, 04:06
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Flest konkurser är inte rätt sätt att mäta.
Givet vi har större befolkning än övriga länder i Norden har vi givetvis fler företag än övriga länder.
Så att bara räkna konkurs mot konkurs blir då fel.
Måste delas med antal företag eller liknande för att få ett rättvist instrument.
Precis som vi gör med döda per capita. Du har rätt.
Citera
2020-07-13, 06:07
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ja, läste häromdan en rapport om stt hjärninflammation har blivit observerad hos Covid sjuka barn oxå.

Tror att vi bara har sett början av alla följdsjukdomar som kommer att komma med COVID-19.
Citera
2020-07-13, 06:14
Medlem
HGs avatar
Någon som vet hur det gick för våra bärplockare i år? Har de kommit hit och plockat bär som vanligt??
Citera
2020-07-13, 06:16
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Den totalitära PK "demokratin"

Ja, tom Vietnam har en mer human o transparent Corona strategi än Sverige.

https://www.expressen.se/debatt/den-svenska-coronastrategin-tecken-pa-totalitar-utveckling/

Sverige har blivit ett konstigt land de senaste åren måste jag säga. Just detta att vi inte har en fri debatt tycker jag är unikt för Sverige!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in