2020-07-12, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Aktbil 150, sid 206:

J*enny F*oley (psykolog och Lenas kompis):

"Det sista året hade Lena insikt i sin situation. Hon kunde säga, "jag går under","jag har helt tappat fotfästet", "jag måste få hjälp", "jag klarar det inte på egen hand", "det här är sjukt", "det är misshandel" samt "jag vet vad jag borde göra men jag kan inte" och alltid syfta på relationen till Stefan. Lena sa att hon inte hade kraften då hon samtidigt levde för de små stunderna hon fick tillsammans med Stefan. Ett annat exempel på att Lena förändrats och blivit nästan gränslös var då E*ster hittade Lena tillsammans med en man. Lena låg naken med den för E*ster okända mannen i E*sters säng. Det hade aldrig skett tidigare och det blev en stark kontrast mot hur Lena tidigare varit. Det var som att Lena levde ett hemligt liv som väldigt få personer kände till. Den sista tiden blev hennes funktioner nedsatta, hon var en kontrast till den högfungerande person hon tidigare varit. Lena levde på gränsen och blev allt mer desperat.
Sommaren 2016 verkade Lena må okej. Sedan dess har det totalt eskalerat. Lena har haft det tufft med barnen, var sjukskriven, hade det tufft ekonomiskt och blev isolerad vilket gjorde henne än mer sårbar i relationen till Stefan. Lena kunde berätta om hur barnen kom hem från skolan och hur hon fortfarande inte hade klätt på sig. Hon förfasades över att hon tappat kontrollen och hur hennes liv blivit. För Jenny är det relationen till Stefan som föranlett den koasartade situationen på slutet. Det var inget annat stort som skett. Lena trodde nog verkligen att relationen till Stefan skulle lösa sig och att det skulle bli bra. Jenny tror inte att hon pratat med Lena under hennes svåraste stunder. Lena brukade berätta att hon brukade stå och gråta i duschen. Då hon mådde som sämst var hon ensam. Lena och Jenny har pratat en del om Lenas mående. Lena har tidigare alltid varit förnekande kring sitt ursprung som adopterad. Under sista året sökte hon sitt ursprung och såg samband mellan att ha blivit övergiven som spädbarn och hennes vuxna relationer. Gällande eventuella diagnoser/personlighetsstörningar är Jennys uppfattning att spåren av borderlinebeteende hos Lena endast funnits under de sista åren. Jenny ser det som att Lena hade anknytningsproblematik snarare än en personlighetsstörning. Hon har alltid fungerat bra på de flesta sätt men haft svårt med intima relationer.
"

Här uttalar sig en person om Lena, en person med både utbildning som psykolog och mycket god kännedom om Lena.
Hennes bedömning är alltså att det som verkar ha fått Lena att må dåligt de senaste åren är förhållandet med Stefan och att Lenas kaosaartade liv och hennes dåliga mående mot slutet av hennes liv snarare handlade om Lenas anknytningsproblematik än av borderline. De spår av borderlinebeteende som Lena uppvisar uppfattar J*enny som något nytt de senaste åren.

Jag har inte psykologutbildning och dessutom skulle ingen psykiatriker, psykolog el likn uttala sig om vilken diagnos, en död människa de aldrig träffat, har eller inte har.

Som lekman men utifrån egen erfarenhet, så skulle jag säga att LWs manibeteende och berg-och-dalbane-måendet är mer typiskt för bipolaritet.

Hennes första trauma var att förlora anknytningen som baby, att vänta och föda 3 barn är en stress som också kan bidra till att risken ökar för att genetisk betingad latent bipolaritet bryter ut. Skilsmässan ovanpå det, förhållandet med SD och sedan hans upplevda svek kan alla var för sig eller undervägs vid någon punkt tillsammans utlösa sjukdomen.

JF är givetvis kompetent att kunna skapa sig en uppfattning, men hon har aldrig genomfört vedertagna test och haft samtal inom sin profession med LW. Deras kommunikation är på ett personligt plan och skillnaden mellan dessa diagnoser är inte så stor men likväl finns det en gränsdragning mellan symptomatiska drag.
Man kan även ha både och.
Citera
2020-07-12, 19:33
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är klart fläcken var röd - den syntes ju dessutom med blotta ögat. Var snoris fick gul ifrån begriper då inte jag - men det är klart, falska uppgifter verkar planteras med vilje.
Om genustrollen kunde läsa också det dom så ogärna vill läsa om (LW likväl som) vad andra skriver så skulle tramset om att sanna uppgifter presenteras som falska inte förekommit. - fan vet

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Och när Björn Lindén sedan slår fast att det gula på en tops hos NFC är blod, då påminner det nästan lite om när katolikerna tror att vinet genom prästens bön omvandlas till blod vid nattvarden.

Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Just den gula blodfläcken kräver kanske inte ett mirakel. Blodplasma är gult till färgen och kan under vissa omständigheter separeras från det övriga blodet. I så fall blir ofta blodkropparna kvar på den ursprungliga platsen, medan plasman som är mer lättflytande rinner nedåt. Vid luckan till en tvättmaskin bör det kunna vara fuktigt, varmt och skakigt vid centrifugering.

Det är väl sannolikt dessa opålitliga örebrohundar som gjorde så dåligt ifrån sig både i SD blodiga källare liksom i hans trädgård där den nattliga blod-duschen påstås ha förekommit
Om hundarna: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=7220750

Fövr, vidhåller jag Görans sensationellt skarpa syns överlägsenhet över hundarnas enormt dåliga luktsinne.

Man kan väl tycka det borde vara lätt för hundarna att markera för blod 9 dagar innan genustrollens stora blodstädning tillika efter SD "blod-dusch" i trädgården (vilken fröken helsvensk nyligen gav Åkl rådet att gräva upp, djupt)
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-07-12 kl. 19:42.
Citera
2020-07-12, 19:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Aktb 150 s 206, intressant förhör med J*nny F, en vän till LW.

Under de sista åren blev hon allt mer vårdslös i sitt beteende. Exempelvis gick hon ibland
hemifrån för att träffa Stefan på nätter då Aron sov i bostaden.
Att Lena inte klarade av att
arbeta är en annan stor sak, vilket Jenny ser som ett symptom hur mycket relationen till
Stefan tagit över och styrde hennes liv. Trots att J*enny inte träffade Lena i vardagen
uppfattade hon det som att Lena inte längre var närvarande i relationen till barnen under de
sista två åren vilket Lena själv kunde antyda.
Kontakten mellan Lena och J*enny handlade
under de två sista åren nästan uteslutande om Lenas situation med nästan fullt fokus på
Stefan. Även då situationen var jobbig kopplad till barnen fick det betydligt mindre utrymme
än vad det tidigare fått.
Lena kunde kort prata om det för att sedan åter föra in samtalsämnet
på Stefan.

Nejdå. Jag glömde inte alls det.

För mig handlade det om J*ennys bedömning av Lenas mående och eventuella diagnoser som kan ha betydelse för hennes beteende runt tiden för mordet. Det i mitt svar till Kusinen.

De vänner hon har och även UW har berättat om hennes alltmer dåliga mående.
Vännen J*ennys bedömning är viktig, då eftersom hon är psykolog och även är vän med Lena sedan gymnasietiden.

Hon kan med sin kunskap belysa viktiga sker som hur Lena var innan, i sina tonår till hur hon förändrades sedan hon träffade Stefan.

Det viktiga för mig var alltså att visa den samlade bilden av Jennys tankar. Hennes bedömning av Lena kan belys Lenas svårigheter och varför hon inte klarade av att lämna det destruktiva förhållandet.

Jag har inga avsikter att ta upp "alla Lenas fel" och stapla upp dom. Jag kan inte se en koppling till mordet när det gäller ditt citat (som har redan länkats (av dig?? Snoris??) ett otal gånger i tråden. Då helt utan koppling till mordet. Löst hängande för sig själv, ser jag dessa "alla Lenas fel" som enbart smutskastning av offret.

Vilken är kopplingen till mordet menar du med ditt inlägg? Eftersom du fetat väldigt mycket, bord just detta vara av vikt för mordet?

Jag funderar mycket på vad denna smutskastning står för?
Vilken agenda har du?

Vem är mördaren ur det perspektivet?
UW? Barnen? Någon som ville värna om barnen?

Berätta hur du tänker?
Senast redigerad av notknapparen 2020-07-12 kl. 19:50.
Citera
2020-07-12, 20:18
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Nejdå. Jag glömde inte alls det.

För mig handlade det om J*ennys bedömning av Lenas mående och eventuella diagnoser som kan ha betydelse för hennes beteende runt tiden för mordet. Det i mitt svar till Kusinen.

De vänner hon har och även UW har berättat om hennes alltmer dåliga mående.
Vännen J*ennys bedömning är viktig, då eftersom hon är psykolog och även är vän med Lena sedan gymnasietiden.

Hon kan med sin kunskap belysa viktiga sker som hur Lena var innan, i sina tonår till hur hon förändrades sedan hon träffade Stefan.

Det viktiga för mig var alltså att visa den samlade bilden av Jennys tankar. Hennes bedömning av Lena kan belys Lenas svårigheter och varför hon inte klarade av att lämna det destruktiva förhållandet.

Jag har inga avsikter att ta upp "alla Lenas fel" och stapla upp dom. Jag kan inte se en koppling till mordet när det gäller ditt citat (som har redan länkats (av dig?? Snoris??) ett otal gånger i tråden. Då helt utan koppling till mordet. Löst hängande för sig själv, ser jag dessa "alla Lenas fel" som enbart smutskastning av offret.

Vilken är kopplingen till mordet menar du med ditt inlägg? Eftersom du fetat väldigt mycket, bord just detta vara av vikt för mordet?

Jag funderar mycket på vad denna smutskastning står för?
Vilken agenda har du?

Vem är mördaren ur det perspektivet?
UW? Barnen? Någon som ville värna om barnen?

Berätta hur du tänker?

Du ser inga fel att smutskasta SD,HD JG och SOA det är tydligen helt ok, jag funderar mkt på vad denna smutskastning står för!

Att inte ta upp alla >Lenas fel är mkt viktigt för att lösa ett mord, även offret ska belysas för att kunna lösa ett mord, det handlar om motiv, varför ett mord har begåtts.

Att blunda för verkligheten/sanningen löser inga brott, det handlar om att få fast mördaren, även om det framkommer negativa saker om offret.

Citera
2020-07-12, 20:22
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Jag får en känsla av att SD inte ens vill höra tala om det.
Och att han kanske låtsas som att han inte vet och fattar. Han vill inte avslöja hur svartsjuk han är? Kanske har han redan planer i huvudet?

Lena sa ju också något till SD om S*illen och HD och att SD måste ju fatta att de hade se. Det verkar som att SD har mycket svårt att höra det och att han kanske låtsas som om att han inte förstår att de har ett förhållande av sexuell karaktär.

Kanske blir han rädd att avslöja sig? Avslöja hur hemskt han egentligen skulle tycka att det var om det var sant? Han vill verka som en "hedersman" som är generös och förstående.

När man läser HDs och S*illens konversationer strax före mordet, så ser man ju att det handlar om en både kärleksfull relation och en relation som innebär sex.

Det där måste ha varit väldigt jobbigt för SD.

När ett mord begås så är ju bara det i sig fruktansvärt hemskt , men även efterforskningen efter GM för ju med sig så otroligt mycket inblick i många människors liv utav privat och intim karaktär dras upp till ytan.

Så alla ; inklusive mördaren blir liksom utsatta för näst intill aningens för mycket utav allt . Jag skäms över att läsa vad HD och S*illen skrev till varandra privat, för det är ju deras ensak.Det känns som att man är inne och snokar och det vill man ju ej.
Det blir så pass genant åt alla håll och kanter så att man baxnar ...

E Du med ?
Senast redigerad av landbandy 2020-07-12 kl. 20:46.
Citera
2020-07-12, 20:32
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Jag har inte psykologutbildning och dessutom skulle ingen psykiatriker, psykolog el likn uttala sig om vilken diagnos, en död människa de aldrig träffat, har eller inte har.

Som lekman men utifrån egen erfarenhet, så skulle jag säga att LWs manibeteende och berg-och-dalbane-måendet är mer typiskt för bipolaritet.

Hennes första trauma var att förlora anknytningen som baby, att vänta och föda 3 barn är en stress som också kan bidra till att risken ökar för att genetisk betingad latent bipolaritet bryter ut. Skilsmässan ovanpå det, förhållandet med SD och sedan hans upplevda svek kan alla var för sig eller undervägs vid någon punkt tillsammans utlösa sjukdomen.

JF är givetvis kompetent att kunna skapa sig en uppfattning, men hon har aldrig genomfört vedertagna test och haft samtal inom sin profession med LW. Deras kommunikation är på ett personligt plan och skillnaden mellan dessa diagnoser är inte så stor men likväl finns det en gränsdragning mellan symptomatiska drag.
Bra skrivet men underskatta inte att Jenny vid sidan av sin profession känt Lena sen gymnasietiden.

Enligt Lena själv låg hon ensam skrikade efter mat och närhet dom förstå 1,5 - 2 åren av sitt liv. Utam mänsklig kontakt vill jag minnas hon uttryckte det som. Jenny beskrev detta som orsaken till Lena anknytingsproblem. Att inte någon visste gammal Lena är symtomatiskt för hur hon som oönskat barn möttes av en grym värd.

Att påstå detta inte orsakat Lena hennes psykiska problem är okunnigt och kan bara förklaras med bristande kunskap om ett litet barns behov av anknyting kopplat till ett oförstånd om hennes livsförstörande trauma att bli avvisad.

Edit: Kopplingen till mordet är att detta är grunden till Lenas oförmåga att se konsekvenserna av sitt handlande vilket innebar ett maximalt risktagande att bli utsatt för våld..

Lena slogs som en vilde för det lilla barnets upprättelse.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-07-12 kl. 21:16.
Citera
2020-07-12, 20:51
Medlem
landbandys avatar
Om nu LW led utav separationstrauma så borde ju den, enligt henne, ” tråkige” UW,vara den typiske trygge livspartnern kan jag tycka ?!
Tråkig men trygg .
Tråkigt trygg .
Jag tycker det låter förträffligt om man haft en hemsk barndom.
Lugn och ro och inga galna idéer .
Visst verkar det bra för en traumatiserad person som behöver struktur och trygga ritualer ?
Citera
2020-07-12, 20:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65

Jag kan inte annat än hålla med dig.
Det är förstås väldigt svårt att för oss kunna veta vilken typ av psykiska diagnoser Lena led av, och som du säger kan det vara en blandning. J*enny har förstås kompetensen, men för att ställa diagnos krävs en utredning.

Jag minns att UW uppfattade Lena som något manisk på slutet. Nu hittar jag inte det uttalandet. Möjligen var det under rättegången han sa det.

Jag minns också att jag har läst (och trodde att det var J*enny som sa det, men hittade inte det nu) att Lena själv har varit inne på att hon skulle ha borderline.

För mig har alltid borderline varit en svårbegriplig diagnos. Det som har känts det mest karaktäristiska med den diagnosen för mig har alltid varit svårigheter att klara av att bli lämnad och det kaotiska stormiga känslolivet. När jag läser om diagnoskriterierna blir det svårt för mig att förstå vilka av symtomen hon tyckte stämde överens med det hon kände. Det kan tydligen variera ganska mycket från person till person vilka symtom man har.

Det som ändå känns väsentligt i det här och det som många av hennes vänner verka ense om är ändå att Lena verkade förändras kraftigt från det att hon började umgås med Stefan och fram till sin död. Att från att ha varit en ganska välfungerande och högpresterande person, fick hon svårt att klara av att hantera livet. Fokus blev alltmer på Stefan och den destruktiva relationen, och allt mindre på livet runt om. Själva diagnosen/erna kan vi nog aldrig få klarhet i.
Citera
2020-07-12, 20:59
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Jag tror du har rätt i allt du skriver. SD hjälper folk, inte för att han gillar dom eller så, utan för att han älskar att bli sedd och vara den där hjälten. JG utnyttjas å det grövsta av SD. SD använder människor för sina egna syften. Han har alltid en agenda med det han gör.Och som du säger så är JG lojal.

En märklig samling människor kring SD. Alla utnyttjas på sitt sätt av SD. Och jag tror att de flesta är medvetna om det, men vänskapen de känner till SD gör att de inte ser riktigt klart.

Exakt så har jag fått det beskrivet av flera som känner honom IRL. Och sen gäller som alltid: "My way, or the Highway".

Så länge man är foglig och håller med om allt, skrattar åt alla fåniga och plumpa skämt och verkar bli imponerad av honom, samt agerar "verktyg" vid behov, så är allt frid och fröjd. Men, men...börjar man ifrågasätta något...

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-07-12, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Exakt så har jag fått det beskrivet av flera som känner honom IRL. Och sen gäller som alltid: "My way, or the Highway".

Så länge man är foglig och håller med om allt, skrattar åt alla fåniga och plumpa skämt och verkar bli imponerad av honom, samt agerar "verktyg" vid behov, så är allt frid och fröjd. Men, men...börjar man ifrågasätta något...

#TeamÅsaHiding
Han verkar iskall. När jag såg den sista delen i Rättegången på YT, där han filmar sig själv både i bil och gåendes, så rös jag. Han försöker låta så rar, och säger så fina ord, men det finns en iskyla där - att Lena inte såg igenom honom förstår jag inte. Han har inte en enda känsla i kroppen som är äkta känns det som. Däremot tror jag hans aggressioner är äkta - som när han skrämmer livet ur sin dotter T. Och det skulle dessutom vara hennes fel om de inte kom iväg till England för att han brutit ett litet ben i handen. Usch.
Citera
2020-07-12, 21:09
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Han verkar iskall. När jag såg den sista delen i Rättegången på YT, där han filmar sig själv både i bil och gåendes, så rös jag. Han försöker låta så rar, och säger så fina ord, men det finns en iskyla där - att Lena inte såg igenom honom förstår jag inte. Han har inte en enda känsla i kroppen som är äkta känns det som. Däremot tror jag hans aggressioner är äkta - som när han skrämmer livet ur sin dotter T. Och det skulle dessutom vara hennes fel om de inte kom iväg till England för att han brutit ett litet ben i handen. Usch.

Kan det vara så att LW läste hans ORD mycket per sms och de orden kan man ju läsa om och om igen , de fint skrivna orden ...ta fram sms:en och läsa dem igen och igen och på det sättet ”läsa in hans såkallade kärlek i orden ...”

Orden blev så betydelsefulla i sig, så att de liksom levde sitt ” egna liv” inne på mobilen ,med stor påverkan på LW ...
Senast redigerad av landbandy 2020-07-12 kl. 21:11.
Citera
2020-07-12, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Kan det vara så att LW läste hans ORD mycket per sms och de orden kan man ju läsa om och om igen , de fint skrivna orden ...ta fram sms:en och läsa dem igen och igen och på det sättet ”läsa in hans såkallade kärlek i orden ...”

Orden blev så betydelsefulla så att de liksom levde sitt ” egna liv” inne på mobilen ,med stor påverkan på LW ...
Så kan det ju vara. Jag vet inte. Jag tycker bara han är otäck och väldigt obehaglig i de där inspelningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in