2020-07-12, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Hmm, vad olikt mig du resonerar. Jag tycker att myndigheterna i Norrköping agerat rätt och riktigt kring det här fallet.

Jag tycker att ALL skuld ligger hos föräldrarna och framförallt Rebecka.

Soc kunde kanske med facit i handen gjort ett omedelbart LVU på juldagen. Men jag tror inte att det hade hållt vid en prövning. På juldagen visste ju faktiskt ingen att hon skulle dö. Och med tanke på att de blivet totalsågade i kammarrätten (Jönköping)och inte fått igenom vare sig LVUet, drogtester eller insyn i hemslussnigen. Tänker jag att de hellre ville vänta till de hade något ordentligt på fötterna än att rycka flickan fram och tillbaka. Innan man gick in med ett omedelbart. Som sagt, ingen viste ju att hon skulle dö.
Det är ju knappast kriminalvården eller polisen som är ansvariga för att hon är släppt. Utan svensk lagstiftning. Den är ju samma över hela landet och har inget med någon myndighet i Norrköping att göra.

Svensk lagstiftning brister ju däremot i det här fallet. Vi har en förundersökning som tydligt visar att Esmeralda försummades. Vittnesmål om att hon fick sova i källaren eller i rummet bakom köket. Sms där hon kallas mongo, Götel och krigsskadad flykting. Rebecka har googlat på tvångströja barn och på vad droger gör för barn. Vi har ett flertal vittnesmål om vanvård och vi har ett barn som legat död flera dygn i lägenheten. Och vi har ingen lag som kan sätta dit henne så hon får det straff hon förtjänar.

Det är helt fördärvligt att det är näst intill lagligt att tortera och döda sitt barn i detta land.
Tycker du myndigheterna gjorde det bra, när P kom undan med att vägra alla sina drogtester, och ändå fick umgänge med sitt barn? Eller när social jouren åker ut med polis till bostad, efter vittnen påtalat att ett barn sett drogat ut, och inte tar sig in i bostaden. Nöjer sig med att hon sover. Bara att de inte blir insläppta är ju en STOR varnings signal! Som förälder vill man väl helst visa upp att allt står rätt till?! Hon kunde ju legat död, el fullkomligt nerdrogad (vilket hon säkert gjorde) i sängen! Och uppföljningen efter hon flytta hem från foster familjen, verkar den ha gått bra tycker du? Såklart har oxå lagstiftningen gått rätt åt helvete, kunde inte bli värre, och det bara fortsätter i detta ärende, rakt ner i botten!
Citera
2020-07-13, 07:41
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannajack
Tycker du myndigheterna gjorde det bra, när P kom undan med att vägra alla sina drogtester, och ändå fick umgänge med sitt barn? Eller när social jouren åker ut med polis till bostad, efter vittnen påtalat att ett barn sett drogat ut, och inte tar sig in i bostaden. Nöjer sig med att hon sover. Bara att de inte blir insläppta är ju en STOR varnings signal! Som förälder vill man väl helst visa upp att allt står rätt till?! Hon kunde ju legat död, el fullkomligt nerdrogad (vilket hon säkert gjorde) i sängen! Och uppföljningen efter hon flytta hem från foster familjen, verkar den ha gått bra tycker du? Såklart har oxå lagstiftningen gått rätt åt helvete, kunde inte bli värre, och det bara fortsätter i detta ärende, rakt ner i botten!
Fast soc gjorde ju vad de kunde för att Esmeralda skulle få vara kvar i Vadstena. Soc ville ju oxå att drogtester skulle vara ett krav. Det var ju kammarrätten i Jönköping som gjorde det omöjligt för soc att aggera. Det är ju oxå på grund av den domen uppföljning inte skedde. Jag tycker att det största felet ligger i den domen. Och hos högsta förvaltningsrätten som inte tog upp fallet.

Att de inte gick in juldagen tycker jag ligger hos polisen. En handläggare på soc kan inte tränga sig in.

Jag tycker som sagt att enbart Rebecka bär skuld i detta.
Citera
2020-07-13, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
En sak som jag funderat på, behandlade de E illa hela tiden sen hon kom hem?
När jag läser fup, har intee hunnit genom hela än. Men när man läser vittnesmål från folk runt omkring verkar det hända något innan augusti 2019. Det verkar också vara då föräldrarna drar sig undan. Var det så länge de orkade vara någorlunda drogfria och efter det ökade missbruket?
Jag upplever också att föräldrar föraktade flicka. Tex för att hon bott i familjehem och därför inte ”älskade dem” som en mamma och pappa. Att de straffade henne.
Det är så sjukt att de kämpar att få hem henne men sen inte riktigt vill veta av henne.

Dom ville vad jag förstår mer än nånting annat få "rätt" mot myndigheterna. De ville vinna över soc. Det ska väl ha varit en av anledningarna att de inte ringde efter ambulans när E var illa däran - då skulle myndigheterna kunna säga "vad var det vi sa, ni kan inte ta hand om era ungar". Det är så jävla obegripligt.
Citera
2020-07-13, 09:40
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raus_bitte
Dom ville vad jag förstår mer än nånting annat få "rätt" mot myndigheterna. De ville vinna över soc. Det ska väl ha varit en av anledningarna att de inte ringde efter ambulans när E var illa däran - då skulle myndigheterna kunna säga "vad var det vi sa, ni kan inte ta hand om era ungar". Det är så jävla obegripligt.
Jag tror att det var precis som du skriver. Förstår du vad sjuk i huvudet man är om det är viktigare att vinna än att hjälpa sitt barn att överleva.
Citera
2020-07-13, 09:58
Medlem
Citat:
Fast soc gjorde ju vad de kunde för att Esmeralda skulle få vara kvar i Vadstena. Soc ville ju oxå att drogtester skulle vara ett krav. Det var ju kammarrätten i Jönköping som gjorde det omöjligt för soc att aggera. Det är ju oxå på grund av den domen uppföljning inte skedde. Jag tycker att det största felet ligger i den domen. Och hos högsta förvaltningsrätten som inte tog upp fallet.

Att de inte gick in juldagen tycker jag ligger hos polisen. En handläggare på soc kan inte tränga sig in.

Jag undrar hur de personer som ligger bakom olika beslut som ledde till att Esmeralda återfördes till de biologiska föräldrarna, och utan någon vidare uppföljning, känner. Om de är kalla personer som enkelt kan känna att de bara gjorde sitt jobb och att deras beslut enkom grundade sig i befintlig lagstiftning. Eller om de faktiskt känner visst ansvar och ångest över att de inte agerade annorlunda...
Citera
2020-07-13, 12:52
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minosa
Jag undrar hur de personer som ligger bakom olika beslut som ledde till att Esmeralda återfördes till de biologiska föräldrarna, och utan någon vidare uppföljning, känner. Om de är kalla personer som enkelt kan känna att de bara gjorde sitt jobb och att deras beslut enkom grundade sig i befintlig lagstiftning. Eller om de faktiskt känner visst ansvar och ångest över att de inte agerade annorlunda...
Jag hoppas de skäms som hundar och har en ständigt gnagande känsla av att det faktiskt är deras fel.
Jag hoppas oxå att det leder till att de fortsättningsvis har barnperspektivet och inte föräldraperspektivet framför ögonen nästa gång de ska döma i ett liknade fall. Högsta förvaltningsdomstol hänvisade till ett gällande praxis när de valde att inte pröva fallet.
Jag hoppas att detta praxis ändras.
Citera
2020-07-13, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Ja, det är nog alldeles säkert. Men nu pratar jag om vad hon är dömd/kommer dömas för, och det verkar endast bli Vållande till annans död och Narkotikabrott.

Då tolkar jag dig som att du menar att en person dömd för Vållande till annans död (med alla möjliga exempel på detta brott som finns) mot en närstående INTE skall få besöka den efterföljande begravningen? För skall man räkna med sådant personen inte är dömd för, blir det ju väldigt knepigt. Följdfrågan måste också bli: Vem skulle isåfall "utreda" detta inför begravningen? Prästen?
Hoppas du förstår vad jag menar. Det blir ju helt omöjligt att reglera.

Att sista ordet inte är sagt stämmer - Och det är jävligt bra! För jag hoppas på hårdare straff precis som ni gör.

P.S Jag jämförde inte alls med "en mamma som älskar sitt barn". Vart står det?

Det går inte helt att bortse från det som personen gjort. Vart gränsen går? Har du på något sätt systematiskt försummat/misshandlat/kränkt ditt barn får du inte gå på begravningen. En örfil en gång helt ok. Men upprepade gånger slagit, drogat etc barnet då är man inte välkommen.
Citera
2020-07-13, 13:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Det går inte helt att bortse från det som personen gjort. Vart gränsen går? Har du på något sätt systematiskt försummat/misshandlat/kränkt ditt barn får du inte gå på begravningen. En örfil en gång helt ok. Men upprepade gånger slagit, drogat etc barnet då är man inte välkommen.

Enligt vem? Finns ingen sådan lag. T.o.m. Bobbys mamma fick (övervakad) permission från fängelset (eller om det var häktet) för att gå på begravningen.
Citera
2020-07-13, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer

Men förklara hur detta skall gå till i realiteten? Vem skall utreda detta?
Hur skall du få det rättssäkert? Jag menar, du verkar ju tycka att det inte skall spela någon roll om man dömts för det eller inte. Vilket då måste betyda att personer kommer nekas tillträde till begravningar utifrån sådant som "kanske hänt" eller rent av är "olämpligt men inte olagligt"??
Citera
2020-07-13, 14:33
Medlem
Citat:

Varför sitter du och kommenterar utan att ens orkat göra en snabb googling på vad socialtjänstens handläggare har mandat att göra och inte?

Är det för jobbigt för dig att kolla upp vad lagen säger? Lättare att sitta och tycka och gissa fritt?

Fyi så är polisen med som handräckning och skydd och socialsekreteraren HAR rätt att besluta både om att gå in och om att göra ett akut omhändertagande vid minsta oro för fara för ett barns liv och hälsa.

Vilket de anmälningar som gjorts flaggat för att det fanns skäl till (dvs skäl nog att göra en akut bedömning).

Att handläggningen tagit det aktiva beslutet att inte med egna ögon kontrollera barnet ifråga utan istället ta dessa föräldrars ord som garanti när det var allmänt känt att föräldrarna har en historia av missbruk och psykisk ohälsa nära i tiden är ju uppenbart ett beslut värt all kritik.

Vänligen skriv inte mer i denna tråd. Du tar bara upp onödig plats med din okunnighet.
Senast redigerad av Firesnake 2020-07-13 kl. 14:36.
Citera
2020-07-13, 15:05
Medlem
Citat:
Jag tror att det var precis som du skriver. Förstår du vad sjuk i huvudet man är om det är viktigare att vinna än att hjälpa sitt barn att överleva.

Särskilt som socialtjänsten ju faktiskt hade rätt. Dom kunde inte ta hand om sina ungar för 5 öre.
Citera
2020-07-13, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Enligt vem? Finns ingen sådan lag. T.o.m. Bobbys mamma fick (övervakad) permission från fängelset (eller om det var häktet) för att gå på begravningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men förklara hur detta skall gå till i realiteten? Vem skall utreda detta?
Hur skall du få det rättssäkert? Jag menar, du verkar ju tycka att det inte skall spela någon roll om man dömts för det eller inte. Vilket då måste betyda att personer kommer nekas tillträde till begravningar utifrån sådant som "kanske hänt" eller rent av är "olämpligt men inte olagligt"??

Nej såklart finns det ingen lag... Herregud! Detta är mina högst personliga åsikter. Eller har jag sagt något annat? Jag anser att det borde finnas lag på detta däremot.

Såklart ska detta gälla saker som framkommit genom utredning eller dom.
I detta fall t ex så är det utrett att R utsatt E för diverse övergrepp i form av okvädesord och svält bl a. Även misshandel i olika grad.

Men självklart finns det en gråzon. Det gör det alltid, det kommer därför aldrig bli tillämpat i praktiken. Jag anser däremot att det är ett hån mot den utsatte som inte själv kan uttrycka sin vilja.. Men då ska hänsyn tas till förövaren. Denne ska få gråta, ta farväl etc medans offret aldrig fick möjlighet att ta farväl till sina närmsta. Nä. Jag tycker det är så sjukt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in