2020-07-12, 20:06
Medlem
Tre tveksamma straffar idag tycker jag så rätt svag insats av Sjöberg överlag. Men som tur var nöp PK en så det jämnade ut sig.

Utvisningen är solklar.

På något underligt sätt lyckas vi alltid krångla oss ur matcherna mot Blåvitt och vinna till slut.

Idag förtjänade vi ju dock segern. Chansmässigt var vi ju tämligen överlägsna, borde gjort ett par mål till. Ifk hade väl bara inspelet till Aiesh i andra halvlek egentligen. Men onödigt att ge över kommandot till ifk.

Blir lätt så när man byter in Kujovic som inte gör någonting.
Citera
2020-07-12, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Egentligen lite tidigt att droppa en analys men undrar om det är en tillfällighet att stockholmslagen underpresterar samtidigt, den regionen som varit hårdast drabbad av Covid och lagen som med Malmö drar mest publik i vanliga fall. Aik idag såg precis som bajen igår loja ut där man inte riktigt verkar tro på vad man gör på plan.

Jo, klart det är för tidigt att droppa analyser, men man vill ju liksom ändå spekulera. Visst kan publiktrycket spela viss roll, men jag tror ändå det finns flera orsaker till att tabellen ser ut som den gör just nu.

Känslan är att fler lag har jobbat på sitt presspel och lärt sig när man skall pressa hårt och energiskt och när man skall droppa ner och spara energi. Nya insparksregeln spelar också en viss roll, där en del lag helt snöat in på att målvakten "måste" passa bollen till en medspelare nere i eget målområde, vilket ofta leder till att man inbjuder till press emot sig och inte klarar att flytta upp bollen i banan. (med förra regeln blev målvakterna ibland tvungna att skicka insparkar mot mittlinjen vilket 8 ggr av 10 innebär bollvinst och anfallsstart från mittlinjen för det insparkande laget, vilket förstås leder till fler anfall framåt och färre misstag bakåt). Sedan gynnar ju lite kallare väder de lag som tillämpar hög press och energikrävande fotboll.

Nu har jag inte sett alla lag, men av vad jag har sett och förstått på kommentarer har lag som Falkenberg, Häcken, AIK och Hammarby alla "infört" en ny variant av bollhållarfotboll med färre chansbollar på djupet än tidigare säsonger. Göteborg hade en del fart förra säsongen, men det är i grunden samma sidledsskit för tredje säsongen nu. För de flesta lag går det helt enkelt för långsamt när man duttar runt och byter sida och börjar om och byter sida och letar öppningar och byter sida. Kanske publikens press missgynnar dessa lag lite grann också, då otåliga fans inte påverkar dom att attackera, och nu styrs de enbart av en supernöjd tränare som ropar "vänd hemåt", "vårda", "värdera" och andra fina ord varje gång spelarna försöker skapa något.

Eller trendspaningen med en mening: Lag som "vårdar boll" når sämre resultat än de lag som försöker göra mål.

(eller så är det för att jag hatar sidledsfotboll jag skriver ovan text)
Citera
2020-07-12, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Haha visst, du slutade absolut bry dig när ni brände straffen.

Jag vet inte vad du finner underhållande om jag skall vara ärlig.

Jag slutade i praktiken att bry mig känslomässigt om matchen när Sjöberg gör bort sig, för det är helt enkelt för dåligt. Efter det är det mer som att kolla på vilken match som helst, där man inte bryr sig, dvs domarens handlingar tar död på en del av ens intresse.

Att det här skulle bli en tuff match räknade jag med på förhand, hade ni inte vunnit hade det varit rätt dåligt med tanke på att vi hade 120 minuters holmgång i torsdags mot ett riktigt bra Elfsborg, det syntes dock inte speciellt mycket på våra spelare tycker jag, det var ändå en hyfsad energinivå, men det bör rimligen ta ut sin rätt.
Citera
2020-07-12, 20:11
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Vi får ha lite tålamod.

Efter sju omgångar i år så har
AIK gjort 8 mål och släppt in 10 och 8 poäng.
(Örebro, Hammarby, Malmö, Norrköping, Göteborg, Falkenberg, Helsingborg)

Efter sju omgångar ifjol hade
AIK gjort 6 mål och släppt in 7 och 11 poäng.
(Östersund, Sirius, Örebro, Häcken, Norrköping, Göteborg, Eskilstuna)

Det såg inte bra ut idag, men säsongen är lång. I fjol blev det ändå runt 2p/match till slut.

Fetade visar "tuffare" motstånd.

Räknar du inte Häcken som tufft motstånd?

4 raka utan seger för er nu. Senaste vinsten mot oss. Ni tappade poäng i inledningen ifjol också, men sån här tydlig svacka har ni väl inte haft sen typ 2010?
Citera
2020-07-12, 20:12
Medlem
MangoChutneys avatar
Idag har vi sett två allsvenska domare i farten som knappast håller allsvensk nivå. De borde degraderas till div 1-domare, det var den nivå de synes hålla.
Citera
2020-07-12, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Jag vet inte vad du finner underhållande om jag skall vara ärlig.

Jag slutade i praktiken att bry mig känslomässigt om matchen när Sjöberg gör bort sig, för det är helt enkelt för dåligt. Efter det är det mer som att kolla på vilken match som helst, där man inte bryr sig, dvs domarens handlingar tar död på en del av ens intresse.

Att det här skulle bli en tuff match räknade jag med på förhand, hade ni inte vunnit hade det varit rätt dåligt med tanke på att vi hade 120 minuters holmgång i torsdags mot ett riktigt bra Elfsborg, det syntes dock inte speciellt mycket på våra spelare tycker jag, det var ändå en hyfsad energinivå, men det bör rimligen ta ut sin rätt.

Känns mest som en försvarsmekanism för att IFK Göteborg har gjort den sämsta starten i allsvenskan på nio år... Men kanske har fel.
Citera
2020-07-12, 20:25
Medlem
Helsingborg har nu mött Stockholmslag 2 matcher i rad och gjort mål i bägge dessa. Tydligen krävs det att dom möter lag från Stockholm för att göra mål.
Citera
2020-07-12, 20:36
Medlem
Mikaelias avatar
Citat:
Tre tveksamma straffar idag tycker jag så rätt svag insats av Sjöberg överlag. Men som tur var nöp PK en så det jämnade ut sig.

Utvisningen är solklar.

På något underligt sätt lyckas vi alltid krångla oss ur matcherna mot Blåvitt och vinna till slut.

Idag förtjänade vi ju dock segern. Chansmässigt var vi ju tämligen överlägsna, borde gjort ett par mål till. Ifk hade väl bara inspelet till Aiesh i andra halvlek egentligen. Men onödigt att ge över kommandot till ifk.

Alltså ni var ju kass? Ni spelade mot 10 man mot ett lag som för tre dagar sedan spelade 120 min i cupsemin. Kalle Holmberg rå filmar till sig en straff och dessutom förstärker det röda kortet rätt rejält. Blåvitt förlorade inte mot Turgården utan mot Kaspar Sjöberg idag. Ser inte bra ut för er i år alls.
Citera
2020-07-12, 20:38
Medlem
Citat:
Känns mest som en försvarsmekanism för att IFK Göteborg har gjort den sämsta starten i allsvenskan på nio år... Men kanske har fel.

Ja du har fel. Ta en titt på tabellen, jag tycker att det är ganska så irrelevant hur vi inlett serien än så länge för det är jämnt som sjutton, ni har t ex 2 poäng mer än oss efter idag. Det är överlag en konstig säsong och det är fler än oss som börjat knackigt.

Jag hoppas att vi kan komma typ topp 5, det hade varit bra, speciellt om vi kan vinna cupen också, då är det riktigt bra, just nu känns det absolut inte orealistiskt.
Citera
2020-07-12, 20:43
Medlem
Citat:

Utvisningen är solklar.

Herregud, ni får inte ens låna bollen innan Kaspar Sjöberg bestämmer sig för att ta saken i egna händer. Men det bådar gott för resterande delen av säsongen att ni är nöjda med dagens insats.
Citera
2020-07-12, 20:50
Medlem
Ovcharkas avatar
Göteborg är inte värdelösa, men dåliga. Djurgårn är inte värdelösa, men dock också dåliga.

M.a.o. klasskillnad.

3p till oss. 0p till IFK - som i vanlig ordning gnäller på spelschema, domaren...

... när det var dom som spelade fult, fick en utvisning, en gratisstraff efter filmning - en straff de inte satte för deras spelare är så dåliga.
Citera
2020-07-12, 20:51
Medlem
Tänk att det alltid är domarnas fel när IFK Göteborg som vanligt förlorar mot Djurgården.

Ni får två straffar idag till och med, ändå ska ni gnälla. Helt sanslöst, hur kan det komma sig att domarna alltid är emot IFK Göteborg mot just Djurgården?

Det är som att godis från ett litet småbarn varje gång vi möter IFK Göteborg nuförtiden.

Jag tror inte många djurgårdare är särskilt nöjda med insatsen för övrigt men segern är rättvis åtminstone mellan två rätt svaga lag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in