Citat:
Ursprungligen postat av
easy_dan
Egentligen lite tidigt att droppa en analys men undrar om det är en tillfällighet att stockholmslagen underpresterar samtidigt, den regionen som varit hårdast drabbad av Covid och lagen som med Malmö drar mest publik i vanliga fall. Aik idag såg precis som bajen igår loja ut där man inte riktigt verkar tro på vad man gör på plan.
Jo, klart det är för tidigt att droppa analyser, men man vill ju liksom ändå spekulera. Visst kan publiktrycket spela viss roll, men jag tror ändå det finns flera orsaker till att tabellen ser ut som den gör just nu.
Känslan är att fler lag har jobbat på sitt presspel och lärt sig när man skall pressa hårt och energiskt och när man skall droppa ner och spara energi. Nya insparksregeln spelar också en viss roll, där en del lag helt snöat in på att målvakten "måste" passa bollen till en medspelare nere i eget målområde, vilket ofta leder till att man inbjuder till press emot sig och inte klarar att flytta upp bollen i banan. (med förra regeln blev målvakterna ibland tvungna att skicka insparkar mot mittlinjen vilket 8 ggr av 10 innebär bollvinst och anfallsstart från mittlinjen för det insparkande laget, vilket förstås leder till fler anfall framåt och färre misstag bakåt). Sedan gynnar ju lite kallare väder de lag som tillämpar hög press och energikrävande fotboll.
Nu har jag inte sett alla lag, men av vad jag har sett och förstått på kommentarer har lag som Falkenberg, Häcken, AIK och Hammarby alla "infört" en ny variant av bollhållarfotboll med färre chansbollar på djupet än tidigare säsonger. Göteborg hade en del fart förra säsongen, men det är i grunden samma sidledsskit för tredje säsongen nu. För de flesta lag går det helt enkelt för långsamt när man duttar runt och byter sida och börjar om och byter sida och letar öppningar och byter sida. Kanske publikens press missgynnar dessa lag lite grann också, då otåliga fans inte påverkar dom att attackera, och nu styrs de enbart av en supernöjd tränare som ropar "vänd hemåt", "vårda", "värdera" och andra fina ord varje gång spelarna försöker skapa något.
Eller trendspaningen med en mening: Lag som "vårdar boll" når sämre resultat än de lag som försöker göra mål.
(eller så är det för att jag hatar sidledsfotboll jag skriver ovan text)