2020-07-12, 11:49
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Man märker att du kommer vara en av de långsiktiga förlorarna, baserat på hur du resonerar.

Varför försöker du dumförklara honom? Alla förlorar i början och kommer fortsätta förlora men inte lika mycket även om man har tjugo års erfarenhet bakom ryggen. Det är genom att förlora som man lär sig.

Och vad är din formula för att vinna? Det verkar som om du sitter på hemligheter som ingen annan sitter på?

Verkar som om många redan nu bestämt sig för att börsen ska ner 70% i höst. Hur är ni så säkra på det!

Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Såld position: DAX (TURBO L DAX AVA, ca 15-20x hävstång)
Köp: 7.015 medel (6.98 + 7.05 (två köp))
-- #1: kl. 19.16 3 juli, fredag
-- #2: kl. 10:44 7 juli, tisdag
Sälj: 8.16, kl. 19:41 10 juli, fredag
P&L: +16.32%

Orsak sälj,
* Ta vinst, vill plocka hem vinst inför helg
* Övre motstånd i nuvarande lokala negativa trend
* Överdjävligt volatilt just nu, mina längre positioner får ta ev. vinster uppåt

Orsak köp 1:
* Brott mot trendlinje (lägre högsta i ett kluster som bröts uppåt på 30min och 1h)
* EMA10+21 som började peka uppåt
* RSI som trendat nedåt men nu började vända

Orsak köp 2:
* Ned till support varpå priset verkar ha svårt att kliva under
* Ned men samtidigt positiv trend på 4h och 1 dag (EMA21, SMA50, SMA100 SMA200)
* I tjurtrender på dalgiga är det oftast mer gynnsamt än ej att kliva in så fort något backar runt -2-4%, det kan dock dröja ett tag innan man når vinst när man gör så
* RSI på dagliga står lågt för att vara en tjurtrend (runt 57), samma med 4h (runt 50), något mer riskfyllt att kliva in på den typen av nivåer, men ..

-

Det är kul att veta att man lever när en position går från +20% till -10% till +18% till -15% till +16%. Urkasst från mitt håll att inte ta vinst tidigare under dagen och sedan bara kliva in på ett betydligt lägre pris. Lätt att vara efterklok och man får vara nöjd att komma ut på plus när det var så volatilt som det var idag.

Var köper du TURBO L DAX AVA med x20 hävstång?
Senast redigerad av Klappasäften 2020-07-12 kl. 12:37.
Citera
2020-07-12, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Att de garanterar likviditeten är ju exakt vad jag skriver, mitt inlägg var ett svar på fråga om det fanns svårigheter att sälja vid vissa tidpunkter.

Och ja, MM arbetar på uppdrag av emmitenten men priset bestäms ju varken av MM eller emmitent utan av underliggande vara/index/aktie/etc.

Exakt vad är det du vill ha sagt med ditt svar?

Sorry, jag raderade en stor del av mitt svar och den stora poängen råkade följa med.

Det finns ingen garanti för att MM är på plats alltid. Dom underhåller likviditeten, snacket om att dom garanterar den är en helt annan sak. Vid viktig makro tex (PMI) eller större händelser överlag så håller dom sig i skinnet framför att garantera likviditet. MM kan även vidga spreaden och skruva på vollan och påverka tidsvärdet lite när det passar sig.

Du kan inte helt matematiskt räkna ut priset på cert, warranter o liknande vid varje given tidpunkt, MM har dessutom all rätt att agera som dom gör.

Svårt att klaga i efterhand.

Jag trodde faktiskt att mitt ”underhåller likviditeten” mot ditt ”garanterar likviditeten” skulle få fäste.. ska försöka vara mer tydlig framgent.
Senast redigerad av Som-nam-na 2020-07-12 kl. 17:59.
Citera
2020-07-12, 20:04
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Varför försöker du dumförklara honom? Alla förlorar i början och kommer fortsätta förlora men inte lika mycket även om man har tjugo års erfarenhet bakom ryggen. Det är genom att förlora som man lär sig.

Och vad är din formula för att vinna? Det verkar som om du sitter på hemligheter som ingen annan sitter på?

Verkar som om många redan nu bestämt sig för att börsen ska ner 70% i höst. Hur är ni så säkra på det!

Var köper du TURBO L DAX AVA med x20 hävstång?

På Avanza, gå till Avanza markets och sedan warranter.
Jag rekommenderar dock ingen att handla instrument med väldigt hög hävstång, det är mycket riskabelt och det krävs oftare än sällan att man har mer än 'is i magen'.
Citera
2020-07-12, 22:10
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Jo, ok.

Det handlar mest om sannolikheter. Säg att du t ex har en RSI14 på 85 på tidsintervallet 1h som i fallet när jag sålde av en position i NASDAQ 100 precis (85 är att betrakta som skyhögt). Då är sannolikheten högre än lägre att det kommer gå ned. Samma sak om denna skulle vara väldigt låg istället (säg under 20 på t ex 4h-intervallet).

Men mer sannolikt är inte alls samma sak som att det definitivt är på något vis för så är det aldrig. Därför tar man oftast in fler saker än endast en enda indikator som t ex RSI. Sen får man ta alla dessa indikatorer och göra en samlad bedömning efter det.

Och ändå om man har gjort en vettig bedömning kan det gå dåligt, men så är det -- det handlar inte om att göra rätt eller fel utan att göra något mer rätt än fel. Det existerar ingen person som har 100% rätt i 100% av alla trades även om man kan tro annat när man läser här på Flashback.

För mitt avslut i just NASDAQ 100 så hade jag också nått en vinst som jag var nöjd med och sökte därför bara efter någon typ av enklare exit. Då var RSI14 på 1h ett enkelt val då detta typiskt är den första indikatorn som ger ett någorlunda tydligt utslag.

Sen får man väga alla dessa olika TA-värden själv. En del kanske väger något som MACD högre, vissa andra StochRSI högre och vissa andra kanske endast går på saker som glidande medelvärden och långa trender. De flesta går på olika kombinationer av olika indikationer som de känner sig bekväma med och förstår sig på osv.

Vad är RSI14 på 1h eller 4h intervall? RSI14 kan jag nog gissa att det är men de andra?
Citera
2020-07-12, 22:26
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Vad är RSI14 på 1h eller 4h intervall? RSI14 kan jag nog gissa att det är men de andra?

RSI14, dvs en RSI baserad på 14 enheter, på 1h respektive 4h blir 14 enheter på 1 timme respektive 4 timmar.

Det är ganska vanligt att bara säga RSI när man egentligen menar RSI14 dock då just 14 (enheters längd) är det vanligaste.

Läs mer på t ex:
https://www.investopedia.com/terms/r/rsi.asp
Citera
2020-07-13, 08:43
Medlem
svenkolrots avatar
Vad tror ni börssnillen om dagens och veckans börs?
Citera
2020-07-13, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Vad tror ni börssnillen om dagens och veckans börs?

Kommer ju en del rapporter, så jag antar att enskilda bolags kurser kan vara lite ryckiga. Index som helhet vet jag inte.
Citera
2020-07-13, 09:40
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Corona-positiva människor är bland de mest optimistiska människor jag någonsin stött på.
Oops +1 so far, du satsade på bear cert lite för tidigt.
Citera
2020-07-13, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag är själv inte med och göder bubblor med mina pengar. Bubblor är utanför min kontroll. Jag är enbart intresserad av fundamenta.

Är inte FIAT valutor, med USD som främsta företrädare, den största bubblan av alla just nu?

Känner mig trygg med aktier just nu faktiskt. Securitas, SSAB, Swedbank, Rottneros, Peab, Bonava, Bulten, Scandic Hotels, Götenehus, etc. Alltså företag som med stor sannolikhet kommer att överleva Coronan, bedriva verksamhet och dela ut pengar även i framtiden.

Klart att hade jag ägt en massa Tesla hade jag panik-sålt...

Men visst fundamenta är att i princip alla företag kommer att vara en sämre affär 2020-2021 än 2019. Men hur agerar man om man inte litar på valutan heller? Det är bara att inse att aktier i stabila välskötta företag åtminstone kommer att behålla det mesta av värdet oavsett vilken valuta man mäter värdet i.

Den som överlever Coronan får väl facit förr eller senare
Citera
2020-07-13, 12:38
Medlem
Säljer av lite idag så jag har ca 20% cash att trycka in i nästa dip. Tror inte på någon större nedgång, kommer börja köpa så fort vi får en minusdag. Säljer lite Investore eftersom den underpresterat index på senaste tiden och Bure eftersom den gått för bra jämfört med dom största innehaven Mycronic som stått still och Vitrolife som rasar -10% idag. Har fortfarande mycket kvar i men vill ha pengar till annat.

Kinnevik köpte jag mer av förra veckan och kommer öka mer.
Vill köpa Prosus NV som äger en stor del av Tencent och flera andra tillväxtbolag
Citera
2020-07-13, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .caz
Säljer av lite idag så jag har ca 20% cash att trycka in i nästa dip. Tror inte på någon större nedgång, kommer börja köpa så fort vi får en minusdag. Säljer lite Investore eftersom den underpresterat index på senaste tiden och Bure eftersom den gått för bra jämfört med dom största innehaven Mycronic som stått still och Vitrolife som rasar -10% idag. Har fortfarande mycket kvar i men vill ha pengar till annat.

Kinnevik köpte jag mer av förra veckan och kommer öka mer.
Vill köpa Prosus NV som äger en stor del av Tencent och flera andra tillväxtbolag

Satt precis och tänkte lite samma...

lagercrantz rusar idag, rapport imorgon... jag har fått fina 25% där i dippen.

Men man skall inte vara alltför hång.
Citera
2020-07-13, 13:02
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
RSI14, dvs en RSI baserad på 14 enheter, på 1h respektive 4h blir 14 enheter på 1 timme respektive 4 timmar.

Det är ganska vanligt att bara säga RSI när man egentligen menar RSI14 dock då just 14 (enheters längd) är det vanligaste.

Läs mer på t ex:
https://www.investopedia.com/terms/r/rsi.asp

Tror du något om våra Millicom? Jag börjar tröttna. Men vet inte vad jag borde köpa istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in