2020-07-11, 21:48
Medlem
WhiteWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trxhobit
Jag tror hur som på riskspridning liksom den utmärkte stjärnan från USA och den då fondförvaltare MR Peter Lynch. Typ ju mer bra bolag du äger då bättre. En aktie kan bara falla ned till noll men kan gå upp hur långt som helst. Och som jag tycker ett av hans bästa! Du kanske blir förvånad av vilket bolag som verkligen blir det bästa! Han satte rekordet och hade multom av bra tillväxt bolag i sin portfölj. Hans råd är även att vara full investerad för ingen kan förutse en björn marknad och man missar möjligheten till ett rally om man inte är med. Han är en riktig ärlighet till rikedom inom aktiemarknaden vad gäller fundamental analys.

Jo det är ju en trevlig taktik om man redan är rik. För oss lite mindre bemedlade så känns det som att man måste ta risker om det ska hända något. Jag jobbar 3 månader om året och studerar resten. Det blir inte jättemycket att slänga in på börsen tyvärr.. Har förvisso ca hälften "stabila" aktier och investmentbolag, sen 20% fonder (NyTeknik/AuAg). Utöver det så är det mest gamble.
20-25% är ren och skär gamble på små bolag med potential. Är beredd att förlora varenda krona på dessa (och resten också för den delen)
Citera
2020-07-11, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Ja, den här strategin kan jag rekommendera. Jag sitter just nu på ca 40 bolag där många är tillväxtbolag, blandat med stabila bolag och investmentbolag, vilket lämnar utrymme åt en handfull förhoppningsbolag där Bayn Europe och Impact Coating har överraskat med över 100 % upp. Utöver det swingar jag vissa bolag, ex EVO. Jag går aldrig ur helt då utan swingar en post "vid sidan om".

Visst, det kan bli lite svettigt när börsen går ner, men då tröstar jag mig med att trycka in likviderna i nya aktier. Det ger sen en fin uppsida.

Sen händer det att vissa bolag går åt fel håll eller står helt still. Då är det svårt är att veta när man ska släppa dom.
Fint inlägg! Intressant med din mix där av olika stora och små bolag som är något liknande jag har i min portfölj. Det där du tog upp om swingen verkar intressant och något jag kanske ska börja göra också. Men vad har du för strategi där? Jag kan tänka mig att den procentuella uppgången i samband med vinsthämtagning för att stoppa in i en annan volatil aktie som gått ned en del kan vara en vinnande strategi. Ja det är svårt att veta när man ska sälja. Aktie gurun Mr Peter Lynch skulle ställa frågan om något har förändrats från det fundamentala beslutet att köpa aktien från första början. Jag tror nog mera på att öka på vid obefogad nedgång. Trevlig fortsättning på helgen i alla fall!
Citera
2020-07-11, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteWalker
Jo det är ju en trevlig taktik om man redan är rik. För oss lite mindre bemedlade så känns det som att man måste ta risker om det ska hända något. Jag jobbar 3 månader om året och studerar resten. Det blir inte jättemycket att slänga in på börsen tyvärr.. Har förvisso ca hälften "stabila" aktier och investmentbolag, sen 20% fonder (NyTeknik/AuAg). Utöver det så är det mest gamble.
20-25% är ren och skär gamble på små bolag med potential. Är beredd att förlora varenda krona på dessa (och resten också för den delen)
Ja! En viss skillnad på att vara fondförvaltare i Megallan fund och ha ett mega kapital till hands som Peter Lynch hade. Men man kan ju dra lärdom av den stora mästaren och göra det lite i en micro version. Den fundamentala lärdomen finns ju där och är även applicerbart på ett mindre kapital. Jag har också mycket småbolag och läkemedelsbolag men jag tror på dom rent fundamentalt riktigt mycket också. Trevlig Lördagskväll i alla fall!
Citera
2020-07-11, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Bear-variationen av din bullfråga "Var ska alla pengar gå".

Vad tänkte du "alla pengar"? Corona har sopat bort 5 biljoner kronor från världen, som nu kommer att behövas för att folk ska kunna äta och bo. Det kommer att börja märkas i augusti, många länders bidrag tar slut då, i USA tar permitteringsbidragen slut 1 september. Bidragen ska betalas tillbaka via höjda skatter och dessa 5 biljoner kommer alltså lite i taget att dras in via skatten från världens totala spenderkassa.

Kan vara bra att ha både bear- och bull-varianten i sitt huvud.

Här en artikel som analyserar vad svensken använt sina pengar till maj-juini i år, under corona, och resonerande om resten av året. Kanske kan man dra slutsatser från den om hela västvärlden. Några skulle nog kalla det en bear-artikel:
https://www.privataaffarer.se/experterna-svag-konsumtion-i-sommar-trots-hemester/
Hej! Tänkvärt svar du gav mig. Ja i dessa tider är det viktigt med ett öppet sinne för detta virus är ganska så oförutsägbart och har dåliga konsekvenser för konsumtionen i många fall och kommer få konsekvenser längre in i framtiden även om vi får fram ett vaccin. Lätt att bli lite väl positiv ibland. Ha det så bra!
Citera
2020-07-11, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Utgivare av certifikat är väl normalt market maker så att man alltid kan sälja till det pris som underliggande genererar?

MM är där för att underhålla likviditeten, inte för att ge dig vad du tycker är rätt pris. MM arbetar alltid på uppdrag av emmitenten.
Citera
2020-07-11, 22:59
Medlem
Citat:
Hej! Tänkvärt svar du gav mig. Ja i dessa tider är det viktigt med ett öppet sinne för detta virus är ganska så oförutsägbart och har dåliga konsekvenser för konsumtionen i många fall och kommer få konsekvenser längre in i framtiden även om vi får fram ett vaccin. Lätt att bli lite väl positiv ibland. Ha det så bra!

Problemet är att viruset är hyfsat välkänd numera. De medicinska konsekvenserna kan förutses hyfsat med Sverige som "skräckscenario". Det blir inte mycket värre än hos oss i något utvecklat land. Därmed kan man konstatera att det inte är en medicinsk kris, vilket hade gjort logik användbart exempelvis, utan en politisk kris.

Som vanligt har politikerna agerat kortsiktigt utan en tanke på konsekvenser på sikt. En Lock-down räddar liv nu visst men vad händer sen? Ingen vet och ingen bryr sig. Den dagen den sorgen.

Ekonomier i fattigare länder är slagna i spillror till den grad där massvält ett realistiskt scenario. Vem kunde gissat det när man satte jordbruksarbetare i karantän? Dessutom som grädde på moset så passar EU på att försöka göra det omöjligt för fler länder att lämna unionen genom gemensam skuldsättning. Det har genomskådats av allt för många vilket leder till gräl mellan de som inte vill skuldsätta sig och mellan de som behöver pengar nu och struntar i morgondagen. Vem kunde gissa?

Maffian passar på att flytta fram sina positioner genom att dela ut matpaket till behövande när staten inte längre klarar av det. Det stöd de bygger nu kommer att växlas in i politisk makt innan året är slut men en reell risk för uppror i några länder. Fullständigt förutsägbart.

Slutligen Merkel som ser sin chans att rädda eftermälet efter att ha blivit impopulär på grund av migrationen. Vad skall hon göra nu? Det enda som är säkert är att det måste vara något storslaget för att rädda hennes eftermäle.

Nej, det finns massor som kan gå fel just nu. Det enda som talar för börsen är att centralbankerna kan trycka pengar utan hejd. Större risk att valutan faller än aktiekurserna...men ingen kan säga säkert vad som kommer till hösten.
Citera
2020-07-12, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Problemet är att viruset är hyfsat välkänd numera. De medicinska konsekvenserna kan förutses hyfsat med Sverige som "skräckscenario". Det blir inte mycket värre än hos oss i något utvecklat land. Därmed kan man konstatera att det inte är en medicinsk kris, vilket hade gjort logik användbart exempelvis, utan en politisk kris.

Som vanligt har politikerna agerat kortsiktigt utan en tanke på konsekvenser på sikt. En Lock-down räddar liv nu visst men vad händer sen? Ingen vet och ingen bryr sig. Den dagen den sorgen.

Ekonomier i fattigare länder är slagna i spillror till den grad där massvält ett realistiskt scenario. Vem kunde gissat det när man satte jordbruksarbetare i karantän? Dessutom som grädde på moset så passar EU på att försöka göra det omöjligt för fler länder att lämna unionen genom gemensam skuldsättning. Det har genomskådats av allt för många vilket leder till gräl mellan de som inte vill skuldsätta sig och mellan de som behöver pengar nu och struntar i morgondagen. Vem kunde gissa?

Maffian passar på att flytta fram sina positioner genom att dela ut matpaket till behövande när staten inte längre klarar av det. Det stöd de bygger nu kommer att växlas in i politisk makt innan året är slut men en reell risk för uppror i några länder. Fullständigt förutsägbart.

Slutligen Merkel som ser sin chans att rädda eftermälet efter att ha blivit impopulär på grund av migrationen. Vad skall hon göra nu? Det enda som är säkert är att det måste vara något storslaget för att rädda hennes eftermäle.

Nej, det finns massor som kan gå fel just nu. Det enda som talar för börsen är att centralbankerna kan trycka pengar utan hejd. Större risk att valutan faller än aktiekurserna...men ingen kan säga säkert vad som kommer till hösten.
Nej precis. Där är nog sanningen på ett fat. Det blir alltså lätt att peka finger och bygga upp ett politiskt spel än att ransaka och ta konsekvenser? Alla jobbar ju för att minimera risken och sedan skippa notan till varje pris. Men nu är vi ju med i EU så då blir det som det är. Det fundamentala problemet är nog att några få vill ge och är ärliga medans många har en helt annan politisk eller ekonomisk agenda? Jag röstade i alla fall nej till EU medlemskap och insåg redan då att vi skulle klara oss bättre utan det. Brexit kan visa sig ha varit en rätt exit! med tiden även om vi nog aldrig kommer dit själva och vore extra svårt i dessa tider. Problemet är att vi får betala mer än vi får tillbaks vad jag fattar en väldigt dålig affär. Tyskland och Sverige verkar vara de som mest efterlever regler och kvoter samt är de största bidragsgivarna till karusellen. Nåväl vi får hoppas på våra fantastiska bolag och att vacciner kommer snart. Sanningen brukar ju även vinna med tiden liksom fundamental analys även om det är knepigt nu med dessa politiska och medicinska variabler. Ha det så fint och tack för ett jätte bra inlägg!
Senast redigerad av Trxhobit 2020-07-12 kl. 01:46.
Citera
2020-07-12, 07:39
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
MM är där för att underhålla likviditeten, inte för att ge dig vad du tycker är rätt pris. MM arbetar alltid på uppdrag av emmitenten.
Att de garanterar likviditeten är ju exakt vad jag skriver, mitt inlägg var ett svar på fråga om det fanns svårigheter att sälja vid vissa tidpunkter.

Och ja, MM arbetar på uppdrag av emmitenten men priset bestäms ju varken av MM eller emmitent utan av underliggande vara/index/aktie/etc.

Exakt vad är det du vill ha sagt med ditt svar?
Citera
2020-07-12, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteWalker

Man märker att du kommer vara en av de långsiktiga förlorarna, baserat på hur du resonerar.
Citera
2020-07-12, 11:11
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Corona-positiva människor är bland de mest optimistiska människor jag någonsin stött på.
Citera
2020-07-12, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Corona-positiva människor är bland de mest optimistiska människor jag någonsin stött på.
Jag är positiv så till vida att vi inte lär se en lika stor dipp som i mars igen. Men vem vet? Många som annars skulle lägga pengarna på resor och konsumtion kanske lägger mer pengar på aktie eller fond sparande istället? Förövrigt tror jag att man måste vara lite av en optimist om man ska hålla på med aktier långsiktigt. Om man inte blankar eller tradar mycket förstås. Det är ju också svårt att få någon avkastning på spar pengarna någon annan stans. Förutom att typ köpa ädelmetaller och handla med konst, antikviteter.
Senast redigerad av Trxhobit 2020-07-12 kl. 11:42.
Citera
2020-07-12, 11:47
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag är positiv så till vida att vi inte lär se en lika stor dipp som i mars igen. Men vem vet? Många som annars skulle lägga pengarna på resor och konsumtion kanske lägger mer pengar på aktie eller fond sparande istället? Förövrigt tror jag att man måste vara lite av en optimist om man ska hålla på med aktier långsiktigt. Om man inte blankar eller tradar mycket förstås. Det är ju också svårt att få någon avkastning på spar pengarna någon annan stans. Förutom att typ köpa ädelmetaller och handla med konst, antikviteter.
Det är en relevant åsikt. Jag ser bara corona som en förstörare bland kunder och företag. Men corona kan även göra att staten trycker mer pengar som av någon anledning letar sig in på börsen. Då stiger ändå börsen. Men notera då att det inte bygger på fundamenta "företag och kunder går bättre under corona", utan på en fejkad verklighet "corona lurar fram en massa extrapengar". Det är inte hållbart och måste så småningom spricka.

Jag är själv inte med och göder bubblor med mina pengar. Bubblor är utanför min kontroll. Jag är enbart intresserad av fundamenta. jag hade kunnat vara miljardär nu om jag köpt Tesla eller Amazon istället för tråkiga Swedbank. Men det är inte min filosofi, och alla som hoppar mellan investeringsfilosofier är förlorare. Jag måste tro att min filosofi är den som fungerar bäst i det långa loppet, och hålla mig till den.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-12 kl. 11:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in