Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-07-12, 09:10
Medlem
Via jobbet har jag tydligen en olycksfallsförsäkring som gäller dygnet runt och inte har någon självrisk samt livförsäkring. Privat har jag en Sjuk-och olycksfalls försäkring som kostar 1880Kr om året.

Är det någon som helst mening för mig att ha en privat olycksfallsförsäkring eller är det lika bra att säga upp den? Vet inte vad självrisken är men troligen runt 1500Kr.
Citera
2020-07-12, 09:14
Medlem
Insults avatar
Otroligt svårt att säga eftersom det råder olika villkor på försäkringarna.
Läs igenom vad som ingår i båda och hur/när/var dessa två försäkringar gäller. Om din försäkring som du har via arbetet täcker allting som du anser dig behöva, samt även på fritiden, då kan du förmodligen säga upp din privata med gott samvete då två försäkringar är onödigt.
Så, läs igenom ordentligt, svårt för oss här på FB att påstå något annat eftersom vi inte vet villkoren bakom de båda försäkringarna.
Citera
2020-07-12, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insult
Otroligt svårt att säga eftersom det råder olika villkor på försäkringarna.
Läs igenom vad som ingår i båda och hur/när/var dessa två försäkringar gäller. Om din försäkring som du har via arbetet täcker allting som du anser dig behöva, samt även på fritiden, då kan du förmodligen säga upp din privata med gott samvete då två försäkringar är onödigt.
Så, läs igenom ordentligt, svårt för oss här på FB att påstå något annat eftersom vi inte vet villkoren bakom de båda försäkringarna.

Det förstår jag, känns dock som att man behöver en advokat för att gå igenom allt.

Edit:

Det verkar som att mitt försäkringsbolag(Länsförsäkringar) inte erbjuder sjukförsäkring. Dom har bara "Olycksfall" och Olycksfall & Sjukförsäkring. Så då antar jag att jag får fortsätta ha den. (har gärna LF då jag har lite rabatt där)
Citera
2020-07-12, 09:25
Medlem
Jag betalade under många år en olycksfallsförsäkring som tillägg till hemförsäkringen. När jag till slut råkade ut för en olycka och blev gipsad efter en fraktur, fick jag inte ett öre från den försäkringen. Totalt värdelös och helt bortkastade pengar, jag sa upp den omgående.

Så kolla upp din försäkring noggrant, vad den verkligen gäller för.
Citera
2020-07-12, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk99
Jag betalade under många år en olycksfallsförsäkring som tillägg till hemförsäkringen. När jag till slut råkade ut för en olycka och blev gipsad efter en fraktur, fick jag inte ett öre från den försäkringen. Totalt värdelös och helt bortkastade pengar, jag sa upp den omgående.

Dessa försäkringar är ju främst till för om man blir invalid efter en olycka, får cancer etc.

Den jag har idag täcker iaf lite vanligare grejer också, t ex besök på akuten och liknande:
https://www.lansforsakringar.se/glob...sfall-sjuk.pdf

Hade Trygg Hansa för några år sedan när jag bröt ett finger och fick nog tillbaka runt 2000Kr för resor och besök.

Så helt meningslöst är det kanske inte?
Citera
2020-07-12, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk99

Värdelös och värdelöst, ta och läs genom din olycksfallsförsäkring innan du ber andra göra det. Bara för man bryter ett ben så innebär det inte automatisk ersättning.
Utan brukar gälla vid
Medicinsk invaliditet
Olycksfallsskada medför läkarvård och minst åtta dagars akut sjuktid(Detta kan vara olika beroende bolag.) Ett benbrott är sällan akut sjuktid i 8 dagar.
Ärrersättning
Citera
2020-07-12, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blork
Det förstår jag, känns dock som att man behöver en advokat för att gå igenom allt.

Edit:

Det verkar som att mitt försäkringsbolag(Länsförsäkringar) inte erbjuder sjukförsäkring. Dom har bara "Olycksfall" och Olycksfall & Sjukförsäkring. Så då antar jag att jag får fortsätta ha den. (har gärna LF då jag har lite rabatt där)
För övrigt är olycksfalls-delen VÄLDIGT billig generellt. Det du framförallt betalar för är sjukdom.

En annan sak som kan vara bra att veta, är att du många gånger kan söka ersättning från båda försäkringarna (om det avser en skada/sjukdom. Dock ej egendom/utlägg).
Citera
2020-07-12, 19:15
Medlem
[quote=Noccofocus|72232757]Värdelös och värdelöst, ta och läs genom din olycksfallsförsäkring innan du ber andra göra det.
/QUOTE]

Nu har jag alltså ingen sån försäkring längre, som jag skrev tydligt. Så det finns knappast någon anledning för mig att läsa igenom den.
Citera
2020-07-12, 19:24
Medlem
hippilis avatar
Fördelen att ha mer än en försäkring är den dagen det händer något och man får ersättning från fler
Citera
2020-07-12, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Fördelen att ha mer än en försäkring är den dagen det händer något och man får ersättning från fler
Nä det kollar dom nog upp.
Citera
2020-07-12, 19:31
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Nä det kollar dom nog upp.
Ja det spelar väl ingen roll?
Citera
2020-07-12, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Ja det spelar väl ingen roll?
Menar att dom först kollar så man inte får från andra försäkringar. Får man det betalar dom inte ut nåt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in