2020-07-12, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, fläcken var RÖD.
Inte gul.
Det var topsen som blev gul.

Tillägg:
Hänvisning till hans förhör som du påstår att han gjort flera månader efter.

Jag förmodar att jag inte kommer att få svar, eftersom du spottar fram felaktiga uppgifter som vanligt.
Det är klart fläcken var röd - den syntes ju dessutom med blotta ögat. Var snoris fick gul ifrån begriper då inte jag - men det är klart, falska uppgifter verkar planteras med vilje.
Citera
2020-07-12, 17:01
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Intressant LW:s *bror* var inne på borderline ang hans *syster*.

Aktb 146 s 119 förhör med O*la A*lenfalk.

O*la säger att Lena var "manisk" att hon var uppe i varv de senare gångerna som de träffades.
Hon satt konstant med sin telefon, hon var helt uppe i den.

Han har sett mycket i sitt arbete på ambulansen och psykiatrin och varit i kontakt med
personer med psykisk ohälsa och som är biopolära, han tror att det kan vara så att Lena var
det. Vilket hon även själv trodde då hon bad om en utredning. Det har O*la fått reda på efter
det som har hänt av U*ffe.
Så UW visste att hon ville utredas som manodepressiv /bipolär. Intrycket han gett är att han är så korkad att han inte ville förstå det som gav mördaren motivet att ta henne av daga.

Det är inte så att man föds genuint elak, manisk och självupptagen då det enligt min ringa kunskap inte är en biologisk utan en förvärvad diagnos.
-------------------
Ola igen: Aktb 146 s 122 förhör.

-Han bodde hos Uffe och Lena när de bodde i Älvsjö därför har kontakten varit bra. Men sedan flyttade de till
Örebro och då blev kontakten mindre.

-Ola säger att Lena var "manisk" att hon var uppe i varv de senare gångerna som de träffades.
Hon satt konstant med sin telefon, hon var helt uppe i den

-Ola säger att Lena hade ett bekräftelse behov som han tror beror på mamma och pappa. Hon var 18 år när hon flyttade hemifrån. Hon drog till Portugal eller om det var Spanien, hon korn hem med en portugis "det började redan då".
-----------------
Lägger man till detta ett flertal vittnesmål om att det var typiskt Lena att var uppe på nätterna och att sov några få tim.
Vilket stryker den sjukdom som gjorde Lena oförmögen att inse vad hon utsatte andra för, vilket mördaren bestämt sig för fick vara nog.

Det är heller inte så att förklaringen till hennes hunsande med relationerna ursäktas av hennes sjukdom men bör ändå få sitt värde som förklaring.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-07-12 kl. 17:14.
Citera
2020-07-12, 17:16
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är klart fläcken var röd - den syntes ju dessutom med blotta ögat. Var snoris fick gul ifrån begriper då inte jag - men det är klart, falska uppgifter verkar planteras med vilje.

Om du hade bemödat dig att läsa lite längre bak i tråden, så framkommer det att snoris inte planterat dessa uppgifter, från start, om den gula färgen.

Läs tidigare inlägg idag 12.18 och 13.20, innan du kommer med falska anklagelser på folk.

Att det fanns blod på tvättmaskinen har framkommit ett antal ggr.
Citera
2020-07-12, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Om du hade bemödat dig att läsa lite längre bak i tråden, så framkommer det att snoris inte planterat dessa uppgifter, från start, om den gula färgen.

Läs tidigare inlägg idag 12.18 och 13.20, innan du kommer med falska anklagelser på folk.

Att det fanns blod på tvättmaskinen har framkommit ett antal ggr.
Jag har inte anklagat snoris någonstans. Jag skrev att det verkar planteras falska uppgifter med vilje. Men jag skrev inte av vem, eller vilka. Det är ganska många här som gissar friskt och ibland tummas det på sanningen. Medvetet eller omedvetet. Trist. Tack för mig.
Citera
2020-07-12, 17:27
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag har inte anklagat snoris någonstans. Jag skrev att det verkar planteras falska uppgifter med vilje. Men jag skrev inte av vem, eller vilka. Det är ganska många här som gissar friskt och ibland tummas det på sanningen. Medvetet eller omedvetet. Trist. Tack för mig.

Varför drog du in snoris i ditt inlägg?

Blod brukar vara rött......

Trist med falska anklagelser.
Senast redigerad av Smhf 2020-07-12 kl. 17:48.
Citera
2020-07-12, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Så UW visste att hon ville utredas som manodepressiv /bipolär. Intrycket han gett är att han är så korkad att han inte ville förstå det som gav mördaren motivet att ta henne av daga.

Det är inte så att man föds genuint elak, manisk och självupptagen då det enligt min ringa kunskap inte är en biologisk utan en förvärvad diagnos.
-------------------
Ola igen: Aktb 146 s 122 förhör.

-Han bodde hos Uffe och Lena när de bodde i Älvsjö därför har kontakten varit bra. Men sedan flyttade de till
Örebro och då blev kontakten mindre.

-Ola säger att Lena var "manisk" att hon var uppe i varv de senare gångerna som de träffades.
Hon satt konstant med sin telefon, hon var helt uppe i den

-Ola säger att Lena hade ett bekräftelse behov som han tror beror på mamma och pappa. Hon var 18 år när hon flyttade hemifrån. Hon drog till Portugal eller om det var Spanien, hon korn hem med en portugis "det började redan då".
-----------------
Lägger man till detta ett flertal vittnesmål om att det var typiskt Lena att var uppe på nätterna och att sov några få tim.
Vilket stryker den sjukdom som gjorde Lena oförmögen att inse vad hon utsatte andra för, vilket mördaren bestämt sig för fick vara nog.

Det är heller inte så att förklaringen till hennes hunsande med relationerna ursäktas av hennes sjukdom men bör ändå få sitt värde som förklaring.

Du har rätt i att din kunskap är ringa.

Ärftlig belastning är den viktigaste riskfaktorn. Bipolär sjukdom och schizofreni har delvis en gemensam genetisk bakgrund.
När en person föds med anlag för att utveckla en manodepressiv sjukdom kan någonting som händer i livet utlösa den. Flera faktorer samverkar för att orsaka sjukdomen och påverka förloppet men hur den utvecklas varierar mellan individer. Flera gener samverkar förmodligen. Ärftliga faktorer har större betydelse än för andra psykiska sjukdomar.

Så nej, det är ingen sjukdom som man förvärvar. Det räknas som en sjukdom till skillnad från t ex psykopati och narcissism. Sistnämnda är personlighetsstörningar/syndrom.

LW har inte förvärvat evt bipolär sjukdom genom t ex ett skalltrauma.

Jag tror däremot inte att LW hade borderline personlighetsstörning (alltså inte klassat som sjukdom än så länge). Då skulle hon haft stora problem med humörsvängningar emotionellt, blivit arg, ledsen, glad, överlycklig på nollkommanoll sekunder, vilket skulle vara väldigt tydligt för omgivningen på ett helt annat sätt.
Citera
2020-07-12, 18:16
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Ännu intressantare är väl att hunden som är tränad på bla, blodsök inte markerade vid tvättmaskinen innan den stora blodstädningen den 2018-05-25?

Då kriterierna för NFC att skilja blod från DNA är visuellt så är en rimlig fråga vid vilken tidpunkt Göran såg att den knappt synliga DNA fäcken såg ut som blod då förhöret med honom är vad jag minns flera månader efter den aktuella tidpunkten.

Är det så att G protokollfört den nästan osynliga gula pricken på tvättmaskin vid sitt besök i SDs källare?
Nog är det svårt att frigöra sig från misstanken att G kanske tänjer liiiiite på sitt samvete i avsikt att stjälpa över dom hopplöst otillräckliga indicierna till nackdel för den slingrande mördaren.

I vilket fall bör hans anmärkningsvärda iaktagelseförmåga vara ytterst värdefull som ögonscanning där specialtränade hundar misslyckats sniffa fram "bevisen" mot mördarna.

Vore ytterst intressant att förhöra honom..

Frågan är väl vad denna fläck har för betydelse.

Även fast det är LWs blod, sekret eller saliv
så går det ju inte att bevisa när det hamnade
där. Det kan ha varit när hon var där och
snickrade, lånade tvättmaskinen, hade sex.
Det räckte inte i TR så varför skulle det räcka i
HR?
Citera
2020-07-12, 18:22
Medlem
notknapparens avatar
Intressant skrivet av J*enny, Lena vän och psykolog.
Aktbil 150 sid 107:

"Jenny hade sista samtalet med Lena den 19 mars i år på Messenger. Då hade allt exploderat
med Stefan. Hans fru Hanna hade tagit ut skilsmässa, hon hade träffat en ny kille, hon hade
flyttat och bodde nästan granne med Lena. Stefan var förkrossad över att Hanna ville skiljas.
Stefan la all skuld på Lena och tyckte det var hennes fel.
"
Citera
2020-07-12, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Intressant skrivet av J*enny, Lena vän och psykolog.
Aktbil 150 sid 107:

"Jenny hade sista samtalet med Lena den 19 mars i år på Messenger. Då hade allt exploderat
med Stefan. Hans fru Hanna hade tagit ut skilsmässa, hon hade träffat en ny kille, hon hade
flyttat och bodde nästan granne med Lena. Stefan var förkrossad över att Hanna ville skiljas.
Stefan la all skuld på Lena och tyckte det var hennes fel.
"

Jag tror att den här uppgiften och den från KN om hur SD reagerat på uppgifterna om att LW hade haft sex med andra män, handlar om det som triggat SD att begå mordet. Han försöker (kanske till och med för sig själv) framställa det på annat sätt, förstås.
Citera
2020-07-12, 18:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Du har rätt i att din kunskap är ringa.

Ärftlig belastning är den viktigaste riskfaktorn. Bipolär sjukdom och schizofreni har delvis en gemensam genetisk bakgrund.
När en person föds med anlag för att utveckla en manodepressiv sjukdom kan någonting som händer i livet utlösa den. Flera faktorer samverkar för att orsaka sjukdomen och påverka förloppet men hur den utvecklas varierar mellan individer. Flera gener samverkar förmodligen. Ärftliga faktorer har större betydelse än för andra psykiska sjukdomar.

Så nej, det är ingen sjukdom som man förvärvar. Det räknas som en sjukdom till skillnad från t ex psykopati och narcissism. Sistnämnda är personlighetsstörningar/syndrom.

LW har inte förvärvat evt bipolär sjukdom genom t ex ett skalltrauma.

Jag tror däremot inte att LW hade borderline personlighetsstörning (alltså inte klassat som sjukdom än så länge). Då skulle hon haft stora problem med humörsvängningar emotionellt, blivit arg, ledsen, glad, överlycklig på nollkommanoll sekunder, vilket skulle vara väldigt tydligt för omgivningen på ett helt annat sätt.

Aktbil 150, sid 206:

J*enny F*oley (psykolog och Lenas kompis):

"Det sista året hade Lena insikt i sin situation. Hon kunde säga, "jag går under","jag har helt tappat fotfästet", "jag måste få hjälp", "jag klarar det inte på egen hand", "det här är sjukt", "det är misshandel" samt "jag vet vad jag borde göra men jag kan inte" och alltid syfta på relationen till Stefan. Lena sa att hon inte hade kraften då hon samtidigt levde för de små stunderna hon fick tillsammans med Stefan. Ett annat exempel på att Lena förändrats och blivit nästan gränslös var då E*ster hittade Lena tillsammans med en man. Lena låg naken med den för E*ster okända mannen i E*sters säng. Det hade aldrig skett tidigare och det blev en stark kontrast mot hur Lena tidigare varit. Det var som att Lena levde ett hemligt liv som väldigt få personer kände till. Den sista tiden blev hennes funktioner nedsatta, hon var en kontrast till den högfungerande person hon tidigare varit. Lena levde på gränsen och blev allt mer desperat.
Sommaren 2016 verkade Lena må okej. Sedan dess har det totalt eskalerat. Lena har haft det tufft med barnen, var sjukskriven, hade det tufft ekonomiskt och blev isolerad vilket gjorde henne än mer sårbar i relationen till Stefan. Lena kunde berätta om hur barnen kom hem från skolan och hur hon fortfarande inte hade klätt på sig. Hon förfasades över att hon tappat kontrollen och hur hennes liv blivit. För Jenny är det relationen till Stefan som föranlett den koasartade situationen på slutet. Det var inget annat stort som skett. Lena trodde nog verkligen att relationen till Stefan skulle lösa sig och att det skulle bli bra. Jenny tror inte att hon pratat med Lena under hennes svåraste stunder. Lena brukade berätta att hon brukade stå och gråta i duschen. Då hon mådde som sämst var hon ensam. Lena och Jenny har pratat en del om Lenas mående. Lena har tidigare alltid varit förnekande kring sitt ursprung som adopterad. Under sista året sökte hon sitt ursprung och såg samband mellan att ha blivit övergiven som spädbarn och hennes vuxna relationer. Gällande eventuella diagnoser/personlighetsstörningar är Jennys uppfattning att spåren av borderlinebeteende hos Lena endast funnits under de sista åren. Jenny ser det som att Lena hade anknytningsproblematik snarare än en personlighetsstörning. Hon har alltid fungerat bra på de flesta sätt men haft svårt med intima relationer.
"

Här uttalar sig en person om Lena, en person med både utbildning som psykolog och mycket god kännedom om Lena.
Hennes bedömning är alltså att det som verkar ha fått Lena att må dåligt de senaste åren är förhållandet med Stefan och att Lenas kaosaartade liv och hennes dåliga mående mot slutet av hennes liv snarare handlade om Lenas anknytningsproblematik än av borderline. De spår av borderlinebeteende som Lena uppvisar uppfattar J*enny som något nytt de senaste åren.
Citera
2020-07-12, 18:48
Medlem
Smhfs avatar
Aktb 150 s 206, intressant förhör med J*nny F, en vän till LW.

Under de sista åren blev hon allt mer vårdslös i sitt beteende. Exempelvis gick hon ibland
hemifrån för att träffa Stefan på nätter då Aron sov i bostaden.
Att Lena inte klarade av att
arbeta är en annan stor sak, vilket Jenny ser som ett symptom hur mycket relationen till
Stefan tagit över och styrde hennes liv. Trots att J*enny inte träffade Lena i vardagen
uppfattade hon det som att Lena inte längre var närvarande i relationen till barnen under de
sista två åren vilket Lena själv kunde antyda.
Kontakten mellan Lena och J*enny handlade
under de två sista åren nästan uteslutande om Lenas situation med nästan fullt fokus på
Stefan. Även då situationen var jobbig kopplad till barnen fick det betydligt mindre utrymme
än vad det tidigare fått.
Lena kunde kort prata om det för att sedan åter föra in samtalsämnet
på Stefan.
Senast redigerad av Smhf 2020-07-12 kl. 19:30.
Citera
2020-07-12, 18:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Jag tror att den här uppgiften och den från KN om hur SD reagerat på uppgifterna om att LW hade haft sex med andra män, handlar om det som triggat SD att begå mordet. Han försöker (kanske till och med för sig själv) framställa det på annat sätt, förstås.

Jag får en känsla av att SD inte ens vill höra tala om det.
Och att han kanske låtsas som att han inte vet och fattar. Han vill inte avslöja hur svartsjuk han är? Kanske har han redan planer i huvudet?

Lena sa ju också något till SD om S*illen och HD och att SD måste ju fatta att de hade se. Det verkar som att SD har mycket svårt att höra det och att han kanske låtsas som om att han inte förstår att de har ett förhållande av sexuell karaktär.

Kanske blir han rädd att avslöja sig? Avslöja hur hemskt han egentligen skulle tycka att det var om det var sant? Han vill verka som en "hedersman" som är generös och förstående.

När man läser HDs och S*illens konversationer strax före mordet, så ser man ju att det handlar om en både kärleksfull relation och en relation som innebär sex.

Det där måste ha varit väldigt jobbigt för SD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in