2020-07-11, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Är det någon som känner till om Svenska och Norska Stay behind hade ungefär samma sorts uppbyggnad?

"Så lenge den kalde krigen pågikk hadde det norske stay behind regelmessige øvelser med evakuering/ekstraksjon av ledende politikere. Dette foregikk såvidt meg bekjent med minimal kunnskap hos politikeren det angikk og med deltagelse av parallelle nettverk i ”stay behind-kollektivet” som ikke hadde kjennskap til hverandre. I Norge var denne okkupasjonsberedskapen delt i tre grupper: ROC: sabotasje og væpnet motstand mot en eventuell okkupant bak fiendens linjer. BLUE MIX: Evakuering/ekstraksjon. LINUS: Etterretning og overvåking av potensielle kommunistsympatisører, også i fredstid. Disse parallelle strukturene hadde forgreninger inn i de eksisterende militære og polisiære organisasjonene. Mitt poeng: Jeg vil ikke se bort fra at en beredskapsøvelse ble benyttet av noen få enkeltpersoner i denne strukturen for definitivt å rydde Palme av veien. Fra dag én har disse merkverdige aktivitetene i Stockholm før og under mordnatten vært en varm grøt PU har tasset omkring. Det svenske folket fortjenere nå å få alle dokumenter på bordet.

https://gunnarwall.wordpress.com/2020/07/09/bjarne-moelv-polis-och-militar-ovade-kuppforsvar-natten-da-palme-mordades/#comment-18043
Du kanske har sett den här:https://www.youtube.com/watch?v=zY2_TBbwwjg
Återpostar den här sammanfattningen av Daniel Ganser. Fattar det ungefär som om de europeiska länderna körde lite variation på samma tema. Men i t ex Italien var det extra hårda tag från SB:arnas sida /Gladio.
http://physics911.net/pdf/DanieleGanser_Terrorism_in_Western_Europe-1.pdf
Senast redigerad av ossmond 2020-07-11 kl. 23:10. Anledning: ny länk
Citera
2020-07-11, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Den där typen av barnsliga argumentationer har du inte mycket för att publicera.

Killgissning kan du hålla för dig själv.

Barnslig kanske jag är.. men hur du får mitt resonemang i mitt inlägg som en ”killgissning” förstår jag faktiskt inte.. på vilket sätt gissar jag? Vart exakt i mitt gissar jag? Att det förkommer konstigheter i alla spår men att inte alla kan ingå i mordet? ”Gissar” jag fel där?

Oavsett vilket; du svarar egentligen
inte på min ”gissning”.. så; vad är din känsla utifrån SE’ s egna scenario? Fullkomligt orimligt?
Citera
2020-07-11, 22:52
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Skalorna tillämpas på alla typer av tekniska bevis. Vilka kriterier som används vid just analysen av kulor som översätts till en skala blir därmed suddigt. Det är där du går vilse.

Under siffran finns konkreta skillnader och spår på de faktiska kulorna.

Jämför med dna spår. 0 betyder att lika många män i landet har de likheterna i dna som de som inte har dem. Skall resultatet vara relevant måste man ha bättre träffbild än +2 då likheterna och skillnaderna kan vara rena tillfälligheter.
Ja?
Allt det där låter rimligt, förutom kanske DNA-analogin. Korrekt är att det är lika troligt att få resultatet (dvs uppmätt DNA-profil) om provet kommer från person X som om det kommer från någon annan. Det är inte klart för mig att det fetade påståendet följer av detta, men jag köper andemeningen (om du kan logiskt bevisa det så är jag mycket intresserad!).

Men det har inget att göra med den vantolkning av Grad O som du torgfört: att resultatet av skjutprovet innebär att vi kan avföra vapensamlarens vapen. Det är fortfarande fel.

För att lugna dig så kan jag kanske hör klarlägga att jag aldrig trott på SE som GM. Däremot var jag beredd att acceptera den lösningen om man fått en träff
med säg Grad +2 på ett av vapensamlarens vapen. Om man bara krupit upp till Grad +1 så hade jag velat se någon annan form av stödbevisning, kanske ett vittne som hört vapensamlaren berätta om att han lånat ut vapen. Nu har vi ingenting som pekar på SE, men det beror inte på att vapnet är avfört.

Edit: din DNA-analogi stämmer hyfsat om MGM tillhör den senare gruppen. Då blir
V = 1/(1/2) = 2, och vi har Grad 0 (men vi landar alltså fortfarande inte ”mitt i” med V = 1!)
Om MGM däremot tillhör den andra gruppen så är
V = 0/(1/2) = 0 och vi har Grad -4.

En enkelt exempel är att ha ett mätresultat med XY-kromosomuppsättning. Då är V = 2 (faller inom intervallet för Grad 0) om MGM faktiskt är man, annars har vi Grad -4.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-07-11 kl. 23:40.
Citera
2020-07-11, 23:39
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Jag hävdar att det inte är språkligt korrekt att säga "han vart skjuten" oavsett om båda "var" och "vart" är adverb. Han "vart skjuten" är inte ett uttryck som SE hade använt om man lyssnat till förhören i tingsrätten samt intervjun i SVT. Hans talspråk var i princip identiskt med skrivspråk enligt min mening. I det sammanhang som det sker så faller det sig mer naturligt att detta handlar om en form av slanguttryck, stockholmska med ett mer outbildat uttrycksätt som jag inte tror att SE skulle uttala.

Kan SE ha använt "vart"? Jag googlar fram några experters synpunkter på det hela:

https://corren.se/asikter/kronikor/visst-kan-blev-heta-vart-om4860228.aspx

Citat:
En läsare frågar om ordet vart. Och då inte den vanligare språkfrågan om när det blandas samman med var. Utan han funderar på vart i betydelsen blev. Som i "jag vart trött". Är det kanske dialektalt i trakterna av Västervik, frågar han.

Det är det inte. Men att frågan kommer från det området är inte konstigt. Det finns en geografisk gräns för hur vart används. Norrut är vart ett helt naturligt språkbruk, vad gäller talet i alla fall. Söder över dominerar blev. Mest variation finns i ett område som innefattar Västervik och Östergötland, lite grovt sett.

Det är inte så att vart är en slarvigare form av blev, vilket möjligen en del uppfattar det som. Båda orden har i själva verket en lång historia i svenskan.

http://blog.svd.se/sprak/2011/09/12/ordet-vart-%e2%80%93-en-levande-fornlamning/

Citat:
Ordet ”vart” – en levande fornlämning
.......
Kanske hör du till dem som studsar till när någon använder vart och inte blev i den meningen? Eller känns det kanske tvärtom alldeles naturligt för dig att uttrycka sig så?

Vart lever och har hälsan. Nu talar vi alltså om den verbform som i talspråk ofta används i stället för blev. Om du har detta vart i ditt ordförråd eller inte kan bero på var i landet du bor – för Ylva och många andra skåningar är det något tämligen exotiskt, men i exempelvis Stockholmstrakten, där jag bor, är vart vanligt. Jag hör det användas så gott som dagligen av såväl gamla som unga.

Ibland stöter man hos språkbrukare på uppfattningen att detta vart inte skulle vara korrekt svenska, att det är slarvigt, ett tecken på språkligt förfall hos ungdomen och så vidare. Den som säger något sådant har inte satt sig in i frågan ordentligt. Vart har nämligen urgamla anor, och att det lever kvar i modern svenska är egentligen ganska märkvärdigt. Låt oss titta lite närmare på dess historia!

"Vart" är lite ålderdomligt, men inte fel. SE föddes i Bombay så hans föräldrar låg nog lite efter i den Svenska språkutvecklingen eftersom de inte konfronterades med så mycket "modern" svenska när SE växte upp.

Jag har därför bestämt mig för att det är lika troligt att hypotesen att SE sa "vart" är sann som att han skulle sagt "blev" enligt alternativhypotesen. En stark Grad 0 alltså! Det talar således varken för eller emot SE att ordet "vart" används på SOS-bandet.
Citera
2020-07-12, 01:26
Bannlyst
Svar till Davy,

Jag rekommenderar en genomläsning av polisinspektör Rolf Dahlgrens berättelse, som han gav till bl a riksdagsman Jerry Martinger (m), om jag inte minns fel till någon i m-ledaren Gösta Bohmans närmaste krets, till finansborgarrådet John-Olle Pehrsson och två journalister. Den är relativt väl dokumenterad.

Dahlgren upplevde sig själv hotad för de uttalanden han hade gjort om Holmers "sightseeing på stan under mordkvällen" och sa genom sitt brevinkast till en undrande journalist att han hade blivit hotad av Hans Holmer. Holmer å sin sida hävdade att Dahlgren var en förbittrad f d anställd som ljugit ihop hela historien för att såra sin fd chef. Vem som talar sanning är anybody's guess.

Icke destomindre ger Dahlgrens berättelse en möjlig förklaring till det icke ringa antal gubbar ur Holmers entourage som vittnen iakttagit kring Sveavägen kring mordtidpunkten. Dahlgren berättar att Holmer strax efter mordtidpunkten vid Odenplan hade berättade för honom att Olof Palme hade blivit skjuten på Sveavägen vid Tunnelgatan och bett Dahlgren skjutsa honom förbi brottsplatsen. Dahlgren trodde att Holmer fick uppgiften av den yngre i svart skåpbil som Holmer då nyss hade talat med. Möjligen var bilen livvaktsstyrkans kommandobil och den yngre mannen insatsledarens signalist. Dahlgren och Holmer ska sedan ha passerat brottsplatsen ganska precis sju minuter efter skotten, då det enligt Dahlgren hade hunnit bildas en folksamling kring offret men varken polis eller ambulans då ännu hade hunnit anlända.

Dahlgrens iakttagelse av hur brottsplatsen tedde sig sju minuter efter skotten stämmer även tämligen väl överens med kommissarie Söderströms och polisinspektör Windens ifrågasatta tidsangivelser avseende det försenade områdesanropet (tjugotre, tjugonio och femtio) och deras synnerligen sena ankomst som de förstapolismännen till brottsplatsen (tjugotre och trettio).

Dahkgren uppger även att han hämtade Holmer och hans flickvän i Falun klockan tjuo nollnoll på mordkvällen. Holmer sjöv har uopgett att han övernattade på ett motorhotell i Borlönge. Dahlgrens upppgift att Holmer inte övernattade i Brllnge stöds av hottelets nattportier som inte kunde rerinra sig att Holmer eller nåh´gon som svarade mot Holmers signalemente hade övernattat på hotellet och heller inte kunde finna något kvitto som styrkte en sådan övernattning.

Sen Dahlgren och Holmer "sakta rullat förbi" brottsplatsen ska Holmer ha bett Dahlgren köra honom till en onamngiven adress på Östermalm, vilket förvånade Dahlgren. Varför steg Holmer inte ur vid brottsplatsen och organiserade mördarjakten, frågade sig Dahlgren. Ju fler konstigheter som Holmer sen staplade på varandra under de följande åren som spaningsledare och därefter, desto mer började Dahlgren misstänka att Holmer kunde vara inblandad i PM. Besökte Holmer adressen på Östermalm möjligen för att säkerställa att Fst-säk hade uppfattat vad som just hade inträffat? Efter diverse omkringskjutsande i centrala Stockholm lämnar Dahlgren av Holmer i Mälarhöjden, där Holmer plockas upp av en man i blå Volvo.

Holmers allt märkligare beteende som spaningsledare m m fick Dahlgren att så småningom börja misstänka att Holmer kunde vara inblandad i mordet. Han tog åttionio därför kontakt med flera personer i den moderata partiledningen (Bohman, Martinger m fl). Moderatledningen och Martinger bedömde Dahlgrens uppgifter som så trovärdiga att Martinger, som till yrket var åklagare, överlämnade dem till polisöverintendent Ingemar Ståhl samt till Riksåklagaren.

Några år senare hittades Dahlgren död i sin lägenhet på Kungsholmen omgiven av en ej urdrucken spritflaska av billigt märke och doftande av sprit. Officiell dödsorsak är "alkoholförgiftning". De som kände Dahlgren ställde sig dock frågande till dödsorsaken, då Dahlgren sällan druckit alkohol, varit en finsmakare som föredragit dyrare sorter och hade ogillat billig sprit.

Även Jerry Martinger fick sina fiskar varma. Han utsattes för hot och represalier och manövrerades ut och avsattes som riksdagsman efter att mot sitt nekande ha dömts för övergrepp i rättssak tjugohundraett. Själv trodde Martinger att (Ebbe Carlsons nära vän), Parisambassadör Carl Lidbom låg bakom trakasserierna. Bl a ska övervakning av Martingers hemtelefon ha spårats till en adress som hyrdes av det socialdemokratiska partiet.

John-Olle Pehrsson (s), som ska ha tagit Dahlgrens uppgifter på största allvar och börjat ställa frågor i de högsta socialdemokratiska regeringskretsarna, omkom som bekant i en flygplansolycka åttionio.
Citera
2020-07-12, 02:12
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Undra om det verkligen var sant det Pär Häggström påstår, att det var kollegor som trodde att det var SE som sköt Palme? Eller var det bara några som skämtade att SE hade gjort det eftersom SE skröt om sin överdrivna historia?
VIP-security, där Palmes nemesis var chef, han som borde ha koll på livvakterna, blivit sparkad av OP, spred PKK-desinfon, byggde näringslivets underrättelseorg, när han inte hemligt satt sida vid sida i PU med Holmér och styrde inriktning.
Häggström gick till VIP-S. Här fanns besball-poliser, CGÖ och annat löst folk.
Citera
2020-07-12, 02:15
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Är det någon som känner till om Svenska och Norska Stay behind hade ungefär samma sorts uppbyggnad?

"Så lenge den kalde krigen pågikk hadde det norske stay behind regelmessige øvelser med evakuering/ekstraksjon av ledende politikere. Dette foregikk såvidt meg bekjent med minimal kunnskap hos politikeren det angikk og med deltagelse av parallelle nettverk i ”stay behind-kollektivet” som ikke hadde kjennskap til hverandre. I Norge var denne okkupasjonsberedskapen delt i tre grupper: ROC: sabotasje og væpnet motstand mot en eventuell okkupant bak fiendens linjer. BLUE MIX: Evakuering/ekstraksjon. LINUS: Etterretning og overvåking av potensielle kommunistsympatisører, også i fredstid. Disse parallelle strukturene hadde forgreninger inn i de eksisterende militære og polisiære organisasjonene. Mitt poeng: Jeg vil ikke se bort fra at en beredskapsøvelse ble benyttet av noen få enkeltpersoner i denne strukturen for definitivt å rydde Palme av veien. Fra dag én har disse merkverdige aktivitetene i Stockholm før og under mordnatten vært en varm grøt PU har tasset omkring. Det svenske folket fortjenere nå å få alle dokumenter på bordet.

https://gunnarwall.wordpress.com/2020/07/09/bjarne-moelv-polis-och-militar-ovade-kuppforsvar-natten-da-palme-mordades/#comment-18043

Norska sb hatade nazister, svenska var nazister, det är en skillnad. Norska var oficiell, svenska var ultra hemlig aftersom det var ettt samarbete med NA'TO vilket var nono för neutrala sverige, .....då.
Citera
2020-07-12, 03:18
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:

Finns mycket att läsa om stay behind, kuppförsvar och annan liknande hemlig beredskap i Norge och Danmark. Finns flera böcker, men kolla också de omfattande rapporterna från PET-kommissionen (Danmark) och Lund-kommissionen (Norge), som delvis är utredningar vad gäller stay behind osv. Ligger gratis på nätet:

https://web.archive.org/web/20120217002453/http://www.petkommissionen.dk/

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Dokumentserien/1995-1996/Dok15-199596/

Huruvida den svenska modellen var liknande är dock svårt att få inblick i, men det torde inte ha varit jätteolikt. Det som är olikt är att Sverige har varit betydligt sämre på att utreda.
Citera
2020-07-12, 03:49
Medlem
I-van-Toers avatar
Historiskt har det endast funnits två riktigt stora händelser som skulle kunna ha lett till en katastrof mellan de båda blocken, NATO och Warszawapakten, under kalla kriget. Den första, gigantisk i MSM, var Kubakrisen 1962 och den andra, som blev vida känd långt efter att den inträffat, den s k Petrov-incidenten den 26 september 1983, ca två och ett halvt år innan MOP. Sen får några som garanterat är kopplade till AGAG/Stay Behind, och som också råkar vara anställda på Norrmalmspolisen, kalla fötter att OP ska besöka Moskva och samtala om en kärnvapenfri zon kring Östersjön. Har inte historien lärt dessa kretiner någonting? Nu har man förmodligen konspirerat att knäppa OP i över ett års tid när man upptäckt att han "fuskar" med livvaktsskyddet ibland. Under hela den här förmodade perioden så är det inget som drar i nödbromsen för att kontemplera vad man faktiskt håller på att ro i hamn så att säga. De som möjligtvis kan ha lämnat "projektet" har iallafall på vägen ut inte dragit i nödbromsen eller ångvisslan. Man har inte ens skjutit upp en nödraket.

OP hade ju inte carte blanche att skriva under något med Sovjetunionen. Han var en folkvald statsminister som hade en hel statsapparat rent juridisk bakom sig som hindrade honom från att agera på egen hand. OP hade studerat i USA på slutet av 1940-talet, inte i Sovjetunionen. OP var en hängiven utövare av "överklassporten", tennis. Fanns det någon känd från Sovjet i tennis? Om ja så precis i mitten eller slutet av 80-talet. Centraleuropéer, garanterat ja, sovjeter, nej. Fanns en massa kända amerikaner som Ashe, Connors, McEnroe m fl. Men dessa AGAG-kretiner tyckte alltså ändå att OP stod närmare Sovjetunionen än västvärlden.

Resan från att tänka tanken, kollektivt inom en grupp, att mörda OP till att faktiskt göra det är monumentalt lång, men det inträffade. Det här är en av anledningarna till varför MOP aldrig har lösts. Ingen vill, med tanke på hur världen utvecklades i slutet av 80- och början av 90-talet, bli stämplad som en idiot som var med och tog ett beslut som var så oerhört onödigt och överilat att det saknar motstycke i den svenska historien. För MOP var en kontrollerad händelse med många lager och förgreningar för att sätta pricken över I:et den där fredagskvällen i februari 1986. Förmodligen kände alla inblandade att det kanske var sista chansen innan OP kunde "sälja ut" Sverige till de röda. Dessa personer levde i sin egen bubbla som många tyvärr gör.

Vissa grupper här hemma i Sverige har alltid överskattat OP:s betydelse utomlands. Här är MSM medskyldiga till att måla den här bilden för svenska folket och sedan även upprätthålla den efter hans död än idag samt även hans parti, SAP. Allt detta skapades för den inhemska konsumtionen. OP var inte annorlunda än Carl Bildt i storlek. CB kallas internt inom CIA för "medium size dog with a big dog attitude", det är precis det som OP också var, varken mer eller mindre. Ingen vill som sagt stå med hundhuvudet uppe på podiet och därför kommer aldrig MOP att lösas av staten eller privatspanare. Det finns bara två möjligheter att lösa MOP. Åtalsimmunitet och/eller ett erkännande på dödsbädden, alternativt en skrivelse efter döden. Men under tiden och fram tills det inträffar så har den svenska staten och rättvisan tagit död på sig själva i mångas ögon via "spår" som VG, PKK, CP, Sydafrika, SE och alla andra stackare som dragits in i den här soppan. Det finns inget förtroendekapital kvar. KP fick bägaren att till slut rinna över. Jävla sopor, Sverige!
Senast redigerad av I-van-Toer 2020-07-12 kl. 04:01.
Citera
2020-07-12, 04:02
Medlem
andersaanderssonas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/palme-utredarna-forhorde-bildts-nara-medarbetare-om-hemliga-natverket/

''Palmeutredningen förhörde en av Carl Bildts närmaste män, visar tidigare hemligstämplade handlingar.

Lars Christiansson, som ingick i Bildts inre krets, fick frågor om sina kontakter med hemliga nätverket Stay behind.

Den 30 augusti 2018 infann sig Lars Christiansson för förhör i Polishuset i Solna.

därför Lars Christiansson som i sina roller som journalist och politisk tjänsteman hade ett omfattande nätverk av kontakter inom försvaret och dess olika säkerhetstjänster – samt inom hemliga organisationer som Stay behind och IB.

Lars Christiansson fick också frågor om sin uppmärksammade artikel i SvD den 10 november 1985 i vilken tolv marinofficerare uttalade sig kritiskt mot Olof Palmes och regeringens politik rörande ubåtskränkningar. Han bekräftade att han tagit initiativ till artikeln och skrivit den.

Lars Christiansson förnekade, enligt förhörsprotokollet, att han ”besökt Skandiahuset på Sveavägen dagen efter mordet”, men sade att han varit där vid andra tillfällen ”i samband med den s k SK-gruppen som har kopplingar till Wallenberg och främst då Marcus Wallenberg”.

Christiansson säger i förhöret att han inte tror att Engström var med.''
Citera
2020-07-12, 04:22
Medlem
hehehos avatar
https://efolket.eu/mordet-pa-olof-palme-identiteten-pa-apartheidregimens-hoga-sapo-informator-maste-offentliggoras/:

Mordet på Olof Palme – Identiteten på apartheidregimens Säpo-informatör måste offentliggöras!

eFOLKET har tidigare rest frågan om vem den höga Säpo-chefen var, som den sydafrikanska apartheidregimens agent i Stockholm, akademikern Jan W, använde som informatör.

...

Att Jan W hade en sådan Säpo-kontakt framgår svart på vitt av den rapport som den sydafrikanska säkerhetstjänstens Europa-ansvarige John Adam skickade till sin chef Craig Williamson i slutet av april 1986 – sju veckor efter mordet på Olof Palme. Craig Williamson var chef för en sektion inom säkerhetstjänsten som hette Long Reach, en avdelning som bland annat verkställde mord på apartheidmotståndare som bodde utanför Sydafrikas gränser.

I rapporten till Craig Williamsson har den högt uppsatte svenske Säpochefen tilldelats kodnamnet “R”. Rapporten till Williamson blev bekant för den av Desmond Tutu ledda Sanningskommissionen (TRC) i samband med att John Adam sökte amnesti för ett bombdåd mot ANC:s kontor i London 1982. Den som förhörde Adam var den svenske polisen Jan-Åke Kjellberg, som arbetade för TRC. Genom journalisten Anders Hasselbohms sökande blev innehållet i rapporten återgivit i svenska medier 2001.

Att kännedom om den i Adams rapport nämnde Säpo-chefen R:s verkliga identitet vore högintressant för svenska myndigheter i undersökandet av apartheidregimens möjliga inblandning i mordet på Olof Palme är självklart.

Offentliggörandet är också viktigt med anledning av Säpos och Stockholmspolisens skandalösa ryktesspridning rörande bombningen av ANC-kontoret. Ryktesspridningen gick ut på att det var Nelson Mandelas sydafrikanska anti-apartheid-organisation ANC som självt som låg bakom bomben mot organisationens eget kontor på Gamla Brogatan i Stockholm den 8 september 1986.

I programmet 20.00 i TV 1 hävdade Säpos Björn Erlandsson den 4 maj 1988 att han hade “en personlig hypotes”; som han uppenbarligen ville delge svenska folket:

– Det är min personliga hypotes att ANC arrangerade sprängningen. ANC hade tecknat ett hyreskontrakt för en ny lokal tre veckor innan sprängningen, och det är ju en intressant omständighet.

Kriminalinspektören Sune Tillström, som utredde sprängningen hängde på:

– ANC behövde publicitet för det var några hängningar som var på tapeten i Sydafrika.

Samma mening framförde Krister Hansén, en av cheferna på Säpos terroristrotel – där Alf Karlsson var högste chef 1986.
...

Naturligtvis reagerade ANC:s Sverige-representant Lindiwe Mabuza med upprördhet. ANC kontor i London hade sprängts 1982, samma år som en paketbomb, avsänd av Craig Williamson, dödade ANC-ledaren Ruth First i exilen Moçambique. 1984 dödade en annan av Williamsons paketbomber apartheid-motståndaren Jeanette Schoon och hennes sexåriga dotter Katryn, i exilen i Angola. 1988 mördades ANC:s representant i Frankrike. Dulcie September sköts till döds utanför sitt kontor i Paris den 23 mars 1988. Och i Sydafrika och Namibia mördade den sydafrikanska militären och säkerhetstjänsten med grym monotoni apartheids motståndare.

...

Lindiwe Mabuzas ... hade de svenska poliserna “fått någon annanstans ifrån – den är inte svensk. (…) Det är en sån där förvriden idé som är typisk för Sydafrikas polis”.

Bomben var mycket kraftig. Endast på grund av att förövarna tvingades att aptera den på utsidan av en stängd ståldörr dödades ingen av dem som befann sig i lokalen bakom dörren.

Var det “R”, apartheidregimens agent Jan W:s Säpo-kontakt på hög nivå, som låg bakom den famösa ryktesspridningen om att ANC bombat sitt eget kontor?

eFOLKET har talat med en person som under 80-talet rörde sig i högerextremistiska kretsar, och som berättat att en känd profil inom extremistmiljön hävdat att han var med och apterade laddningen på dörren till ANC-kontoret.

Att denne högerextremistiske centralfigur, vi kallar honom XX, varit delaktig i sprängningen, fick Säpo, enligt vår sagesperson veta senast 1987.

Från en annan källa har eFOLKET fått veta att XX under sommaren 1986 företog en resa till Sydafrika. Han åkte i sällskap med YY, en piketpolis som XX också umgicks med inom ramen för deras gemensamma engagemang inom den hemliga paramilitära underrättelse-organisationen Arla Gryning, även benämnd Stay Behind.

XX var mycket intresserad av kontakt med den extrema nazi-influerade sydafrikanska organisationen AWB (Afrikaner Werstandsbeweging). Han var också bekant med den nazistiske vapenhandlaren och instruktören i combat-skytte CG Östling. ...

Det var också CG Östling som ...“livvakt” polismannen PO Karlsson försökte smuggla in buggningsutrustning ...CG Östling angav vid inhandlandet Sydafrikanska legationen i Stockholm som beställare.

Några uppgifter om XX och bombdådet mot ANC finns förmodligen inte registrerade på Säpo. Som mycket annat som tangerar utredningen av mordet på Olof Palme är säkert tipset som rör XX spårlöst försvunnet.

Vår fråga: Finns några uppgifter, på Säpo eller någon annanstans hos polisen, om vem “den höga Säpo-chefen R” är?

Om hans identitet är känd måste den nu offentliggöras!

Om den inte är känd ska naturligtvis polis uppsöka Jan W och kräva honom på besked!

Engagerade personer har under de senaste veckorna gjort flera försök att få Jan W att tala ut. Han har vägrat. Nu måste det äntligen bli ett slut på hemlighetsmakeriet! Frågan om vem apartheidregimens handgångne Säpo-chef “R” var måste få ett svar! Och svaret måste offentliggöras!

eFOLKET har från Palme-utredningen begärt ut alla eventuella förhör och andra handlingar som rör apartheidregimens spion Jan W.
Citera
2020-07-12, 04:34
Medlem
SuperTeflons avatar
Om det skulle komma in bekännelser på dödsbädden till polisen angående MOP blir de väl bara arkiverade i tysthet då utredningen numera är nedlagd? Kommer dessa ens att diarieföras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in