Citat:
Ursprungligen postat av
riskybizzy
Jag hävdar att det inte är språkligt korrekt att säga "han vart skjuten" oavsett om båda "var" och "vart" är adverb. Han "vart skjuten" är inte ett uttryck som SE hade använt om man lyssnat till förhören i tingsrätten samt intervjun i SVT. Hans talspråk var i princip identiskt med skrivspråk enligt min mening. I det sammanhang som det sker så faller det sig mer naturligt att detta handlar om en form av slanguttryck, stockholmska med ett mer outbildat uttrycksätt som jag inte tror att SE skulle uttala.
Klassmässigt tycker jag det låter rimligt att SE inte skulle använda "vart" istället för "blev", eftersom det åtminstone under senaste seklet eller så ansetts vara ett arbetarklassigt och bonnigt (dvs "obildat") språkbruk, i alla fall ur skriftspråks- och Stockholmsperspektiv. Det är inte "inkorrekt" i sig, bara inte längre särskilt utbrett och vedertaget. Men "vart"
har varit väldigt utbrett både i skriftspråket och i dialekter i Svealand och Norrland. Det är en rest från gammal standardsvenska, särskilt på 14-1600-talen, där "vart" ("varda", "vorde", osv) var en fullgod synonym till "blev", men "blev" därefter alltmer vann företräde i skriftspråket, särskilt under 1800-talet. Båda härstammar från fornsvenskan och finns i många germanska språk. I den mån det idag är "felaktigt" är det kulturellt.