2020-07-11, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det kan vara vilken makt och vilket motiv som helst. Dag sa nån gång att motivet blir intressant först när gärningsmannen nämner det.

Finner vi att en gärningsman som binds till brottet eller medhjälp har några kopplingar till olika krafter måste man vara öppen för och utreda det.
Det är så vi gör ofta. Vansinnesdåd eller terrordåd beror på vilka kontakter den skyldige kan BESLÅS med.

Låter bra, men Dag's kommentar, om det stämmer, håller jag inte med om fullt ut.

Det objektiva måste gå hand i hand med det subjektiva dvs motivet från början "fast då kallas det avsikt" till slutet då målbilden har uppnåtts. Annars hänger det inte ihop och kommer att smulas sönder av en skicklig försvarsadvokat.

Har man ett bra foto av GM på MPL med revolvern så behöver man inte bry sig om hans motiv. Avsikten att döda bevisas av att han dödar sitt offer vilket då framgår av fotot i ett fall av ensamagerande GM.
Senast redigerad av Utredaren 2020-07-11 kl. 20:40.
Citera
2020-07-11, 20:24
Medlem
Utgå ifrån SE’s egna scenario; läs på nytt SE’s egna vittnesmål..

Den sista pusselbiten som även SE själv hävdar?
Citera
2020-07-11, 20:41
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
John Wiklunds spanande kurdlike man gjorde på sin tid Hans Holmer lyrisk . Det är den enda iakttagelse som finns av den person med dylikt utseende runt mordplatsen . Fantombildssamlingen innehåller också Mårten Palmes alster som inte påminner om vare sig Stig Engström eller framförallt inte Christer Pettersson. Vilket vi iofs redan visste genom att fantombilden aldrig åberopades av åklagaren i rättegångarna.

Nej, där satte du spiken i din slutsats om att så var fallet.
Citera
2020-07-11, 20:51
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Här blandar du ihop saker. Var och vart är adverb, som t ex: Var är han? Ute. Vart går han? Ut.
I meningen "han vart skjuten" är vart verb och används i st f blev i äldre språkbruk/dialekt från
mellersta Uppland och norrut.

Jag hävdar att det inte är språkligt korrekt att säga "han vart skjuten" oavsett om båda "var" och "vart" är adverb. Han "vart skjuten" är inte ett uttryck som SE hade använt om man lyssnat till förhören i tingsrätten samt intervjun i SVT. Hans talspråk var i princip identiskt med skrivspråk enligt min mening. I det sammanhang som det sker så faller det sig mer naturligt att detta handlar om en form av slanguttryck, stockholmska med ett mer outbildat uttrycksätt som jag inte tror att SE skulle uttala.
Citera
2020-07-11, 21:32
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Jag hävdar att det inte är språkligt korrekt att säga "han vart skjuten" oavsett om båda "var" och "vart" är adverb. Han "vart skjuten" är inte ett uttryck som SE hade använt om man lyssnat till förhören i tingsrätten samt intervjun i SVT. Hans talspråk var i princip identiskt med skrivspråk enligt min mening. I det sammanhang som det sker så faller det sig mer naturligt att detta handlar om en form av slanguttryck, stockholmska med ett mer outbildat uttrycksätt som jag inte tror att SE skulle uttala.
Klassmässigt tycker jag det låter rimligt att SE inte skulle använda "vart" istället för "blev", eftersom det åtminstone under senaste seklet eller så ansetts vara ett arbetarklassigt och bonnigt (dvs "obildat") språkbruk, i alla fall ur skriftspråks- och Stockholmsperspektiv. Det är inte "inkorrekt" i sig, bara inte längre särskilt utbrett och vedertaget. Men "vart" har varit väldigt utbrett både i skriftspråket och i dialekter i Svealand och Norrland. Det är en rest från gammal standardsvenska, särskilt på 14-1600-talen, där "vart" ("varda", "vorde", osv) var en fullgod synonym till "blev", men "blev" därefter alltmer vann företräde i skriftspråket, särskilt under 1800-talet. Båda härstammar från fornsvenskan och finns i många germanska språk. I den mån det idag är "felaktigt" är det kulturellt.
Citera
2020-07-11, 21:40
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Här blandar du ihop saker. Var och vart är adverb, som t ex: Var är han? Ute. Vart går han? Ut.
I meningen "han vart skjuten" är vart verb och används i st f blev i äldre språkbruk/dialekt från
mellersta Uppland och norrut.

Ytterligare stöd för min argumentation

https://www.textlyft.se/textbildning/spr%C3%A5kfr%C3%A5gor/var-eller-vart--41953263
Citera
2020-07-11, 22:02
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ytterligare stöd för min argumentation

https://www.textlyft.se/textbildning/spr%C3%A5kfr%C3%A5gor/var-eller-vart--41953263
Du blandar ihop två olika ordklasser. Informationen i den där länken har ingenting att göra med det som diskuteras vad gäller "vart" vs "blev". Se här istället:

http://blog.svd.se/sprak/2011/09/12/ordet-vart-%E2%80%93-en-levande-fornlamning/
Citera
2020-07-11, 22:05
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Du blandar ihop två olika ordklasser. Informationen i den där länken har ingenting att göra med det som diskuteras vad gäller "vart" vs "blev". Se här istället:

http://blog.svd.se/sprak/2011/09/12/ordet-vart-%E2%80%93-en-levande-fornlamning/

Ok, intressant, får godta den referensen. Hävdar fortfarande att det inte är SE som uttalar orden men vem vet...
Citera
2020-07-11, 22:11
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ok, intressant, får godta den referensen. Hävdar fortfarande att det inte är SE som uttalar orden men vem vet...
Håller med om att det inte känns särskilt troligt att den klassmedvetne och lite tillgjorde Engström skulle använda ett så "lågt" uttryckssätt, men ja, vem vet. Som nån sa här tidigare, kanske under stress? Möjligen.
Citera
2020-07-11, 22:15
Medlem
Det är nåt konstigt med Säpo, CP, CA, polisspåret, Sydafrika och SE... och fan vet vad...

Oavsett; alla kan inte vara inblandade i Palmemordet.. med detta sagt: konstigheter förekommer fast det är har inget med mordet att göra..

Av alla konstigheter så är SE den enda med alla konstigheter, som vi oxå kan binda till mordplatsen...

Så; jag frågar igen.. utgå ifrån SE’s egna scenario, läs igenom vittnesmålen.. vad är känslan?
Citera
2020-07-11, 22:31
Medlem
Är det någon som känner till om Svenska och Norska Stay behind hade ungefär samma sorts uppbyggnad?

"Så lenge den kalde krigen pågikk hadde det norske stay behind regelmessige øvelser med evakuering/ekstraksjon av ledende politikere. Dette foregikk såvidt meg bekjent med minimal kunnskap hos politikeren det angikk og med deltagelse av parallelle nettverk i ”stay behind-kollektivet” som ikke hadde kjennskap til hverandre. I Norge var denne okkupasjonsberedskapen delt i tre grupper: ROC: sabotasje og væpnet motstand mot en eventuell okkupant bak fiendens linjer. BLUE MIX: Evakuering/ekstraksjon. LINUS: Etterretning og overvåking av potensielle kommunistsympatisører, også i fredstid. Disse parallelle strukturene hadde forgreninger inn i de eksisterende militære og polisiære organisasjonene. Mitt poeng: Jeg vil ikke se bort fra at en beredskapsøvelse ble benyttet av noen få enkeltpersoner i denne strukturen for definitivt å rydde Palme av veien. Fra dag én har disse merkverdige aktivitetene i Stockholm før og under mordnatten vært en varm grøt PU har tasset omkring. Det svenske folket fortjenere nå å få alle dokumenter på bordet.

https://gunnarwall.wordpress.com/2020/07/09/bjarne-moelv-polis-och-militar-ovade-kuppforsvar-natten-da-palme-mordades/#comment-18043
Citera
2020-07-11, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Det är nåt konstigt med Säpo, CP, CA, polisspåret, Sydafrika och SE... och fan vet vad...

Oavsett; alla kan inte vara inblandade i Palmemordet.. med detta sagt: konstigheter förekommer fast det är har inget med mordet att göra..

Av alla konstigheter så är SE den enda med alla konstigheter, som vi oxå kan binda till mordplatsen...

Så; jag frågar igen.. utgå ifrån SE’s egna scenario, läs igenom vittnesmålen.. vad är känslan?
Den där typen av barnsliga argumentationer har du inte mycket för att publicera.

Killgissning kan du hålla för dig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in