2020-07-11, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Det vill jag. Jag förklarade vara vad jag tror kan vara orsaken till vår sjunkande mortalitet.
Fantisera då inte om hur myndigheterna konspirerar om dödstalen. En relativt frisk 70-åring får givetvis vård. Även på IVA.
Citera
2020-07-11, 18:43
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Som jag skrev i ett annat inlägg så är det bara 116st över 80 år som legat på IVA under hela pandemin och en stor majoritet av de på äldreboenden är över 80 år. Dom flesta som avled på äldreboenden var aldrig i närheten av IVA. Så mitt inlägg stämmer inte till viss del utan helt och hållet.

Att färre dör beror till stor del på att folk på äldreboenden skyddas bättre, men det sjunkande antalet patienter på IVA beror helt och hållet på något annat.

Riskgrupper är även personer under 80 men du har rätt i att det inte endast handlar om att skydda äldreboenden utan samtliga riskgrupper.

Sen har vården antagligen blivit bättre på att behandla sjuka. Det var någon artikel om det för någon dag sedan.
Citera
2020-07-11, 18:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Riskgrupper är även personer under 80...

Blanda inte korten.

Du skrev att en anledning till att antalet patienter sjunker på IVA är för att dom på äldreboenden skyddas bättre. Det är få under 80 som bor på äldreboende.
Citera
2020-07-11, 18:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jag tycker coronastrategin ska granskas. Kommissionen ger jag inte mycket för. Tycker att man ska dra frågan till Europadomstolen vad gäller mänskliga rättigheter. Kan inte vara ok att slänga gamlingarna under bussen som vi gjort. Och varför inte undersöka möjligheten att dra fallet inför EU-domstolen också. Sverige måste genom sin underlåtenhet av vidta åtgärder riskerat hälsan i hela EU.

Med Sveriges policy kommer vi att ha aktiv smittspridning i samhället i all framtid och om inte verksamma vacciner fås fram så ligger alla 65+ pyrt till i all framtid. Immunitet verkar inte funka heller.

Alla kommer förhoppningsvis bli 65+ någon gång och då träder de in i riskgruppen. Alltså kommer vi att ha detta virus liggandes som en våt filt över samhället i all framtid. Jag lovar att det kommer att ha ekonomiska konsekvenser för oss genom minskad konsumtion. Folk kommer undvika att utnyttja tjänster som varit den mest sysselsättningsdrivande sektorn inom ekonomin de senaste decennierna. Folk interagerar hellre med robotar än andra människor. Alla dessa "händer" som man importerat för att arbeta inom äldreomsorgen och som visat sig haft svårt att använda tvål och vatten kommer att bli sysslolösa. Någon sa att folk redan börjat visa coronatestresultat på Tinder.

Jag misstänker att mörkläggning av problemen kommer att växa då alla blir varse att vi inte är välkomna till andra länder. Politikerna där kan öppna gränser men befolkningarna kommer inte välkomna oss med öppna armar. Det blir "svensken kommer, göm alla över 30". Läste en krönika i SvD om en svensk i Berlin som säger sig vara dansk. Så kommer det att bli. Dags att sprätta bort svenska flaggan från resväskan.

Delar din analys liksom dina farhågor. Har funderat en del på varför det blev så här. Jag tror det beror på brist på ledarskap. Våra nordiska grannländer var betydligt mer resoluta i sitt agerande. Regeringen här hemma i Sverige ville helst göra så lite som möjligt med rädsla att agera fel. En svetsare som statsminister och en socialminister som är utbildad förskollärare. Samtidigt press från näringsliv och storkapital. Det krävs lite skinn på näsan för att våga göra som i Norge, Finland och Danmark. Svenska regeringen hade inte det som krävdes. Nu sitter vi här. 22 gånger fler döda än i Norge. En omvärld som ser på Sverige med pest i blicken. En GD som skyller de höga dödstalen på "otur". Vad mer kan man egentligen säga?
Citera
2020-07-11, 18:47
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Blanda inte korten.

Du skrev att en anledning till att antalet patienter sjunker på IVA är för att dom på äldreboenden skyddas bättre. Det är få under 80 som bor på äldreboende.

Sorry. Jag hann inte skriva klart innan du citerade. Mitt fel.

Här är en artikel som berör ämnet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70bep4/hur-dodar-covid-19-obduktioner-ska-losa-gatan

Kommer bli intressant att se svaren från obduktionen.
Citera
2020-07-11, 18:52
Avslutad
Citat:
Sorry. Jag hann inte skriva klart innan du citerade. Mitt fel.

Här är en artikel som berör ämnet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70bep4/hur-dodar-covid-19-obduktioner-ska-losa-gatan

Kommer bli intressant att se svaren från obduktionen.

Fine, vården kanske är bättre på att förebygga svårt sjuka från att bli kritiskt sjuka så att vård på IVA krävs. Men även COVID-19 patienter på vanlig avdelning störtdyker.

Nä, det är allt någon större påverkan som sker.

Antingen är våran immunitet högre eller så har viruset muterat och blivit beskedligare.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Sverige har klarat pandemin väldigt bra förutom att hålla smittan utanför äldrevården. Det är fakta.

Kommer du säga samma sak om det visar sig att hälften av alla som blivit smittade har fått permanenta men av viruset och man kan bli smittad av olika mutationer vid flera tillfällen?
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ja eller så är det som att diskutera med en vägg som de facto inte förstår att, se till överdödligheten både är bra indikatorer för en pandemi såväl som ett världskrig. Det blir aggregade siffror men ger en god fingervisning på utfall.

Om du står med ena foten i en ishink och den andra foten i en hink med kokande vatten. Då ser du det som en bra indikator på att du mätt som något slags snitt har det ganska så behagligt? En fingervisning? Jag tolkar dig så.
Citera
2020-07-11, 18:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Skåne ligger på runt 25. Någon uppgift om v Götaland?
Skåne får nog sägas vara nere på 15/dag nu.

Västra Götaland ett stycke över 100/dag fortfarande.
Citera
2020-07-11, 18:54
Medlem
Citat:
Fine, vården kanske är bättre på att förebygga svårt sjuka från att bli kritiskt sjuka så att vård på IVA krävs. Men även COVID-19 patienter på vanlig avdelning störtdyker.

Antingen är våran immunitet högre eller så har viruset muterat och blivit beskedligare.
Ja. Vissa, som Karl Friston, tror att många inte ens är mottagliga för viruset.

https://unherd.com/2020/06/karl-friston-up-to-80-not-even-susceptible-to-covid-19/
Citera
2020-07-11, 18:55
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Delar din analys liksom dina farhågor. Har funderat en del på varför det blev så här. Jag tror det beror på brist på ledarskap. Våra nordiska grannländer var betydligt mer resoluta i sitt agerande. Regeringen här hemma i Sverige ville helst göra så lite som möjligt med rädsla att agera fel. En svetsare som statsminister och en socialminister som är utbildad förskollärare. Samtidigt press från näringsliv och storkapital. Det krävs lite skinn på näsan för att våga göra som i Norge, Finland och Danmark. Svenska regeringen hade inte det som krävdes. Nu sitter vi här. 22 gånger fler döda än i Norge. En omvärld som ser på Sverige med pest i blicken. En GD som skyller de höga dödstalen på "otur". Vad mer kan man egentligen säga?

Jag tror ni har fel. Covid verkar slå mot regioner snarare än länder.

Jämför exempelvis Själland i Danmark med Malmö så blir siffrorna annorlunda. Samma om
Man jämför Stockholm mot övriga landet.

Covid-19 är en lurig smitta.
Citera
2020-07-11, 18:56
Medlem
Windchesters avatar
Citat:

Ja kanske. Det finns väl en teori om att viruset ”inte gillar värme”. Kanske är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in