2020-07-11, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Arbetslösheten har också ökat i Sverige trots att Sverige inte har infört karantän. BNP-n förväntas minska också. Vi har fler än 5000 döda. Om man väger ihop dessa tycker jag inte att det var värt att inte införa karantän. Vi borde ha infört karantän och successivt öppnat upp samhället igen i kombination med masstestning/smittspårning/isolering.
Konstigt, eftersom enligt vissa är det ju bara "hitkommna bidragstagare" och äldre,äldre som blir smittade..de övriga yngre lever ju ett "normalt" liv.
Citera
2020-07-11, 18:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Stämmer till viss del. Här kan du se antalen hämtar från SIV och redovisas överskådligt.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Som jag skrev i ett annat inlägg så är det bara 116st över 80 år som legat på IVA under hela pandemin och en stor majoritet av de på äldreboenden är över 80 år. Dom flesta som avled på äldreboenden var aldrig i närheten av IVA. Så mitt inlägg stämmer inte till viss del utan helt och hållet.

Att färre dör beror till stor del på att folk på äldreboenden skyddas bättre, men det sjunkande antalet patienter på IVA beror helt och hållet på något annat.
Citera
2020-07-11, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag skulle gärna se att vi i Sthlm har en okej flockimmunitet men jag är rätt säker på att siffror är något som står skrivet i stjärnorna.
Så 30 procent bör inte tas som säkerhet.
Visst, kan vara så, men kan även vara 10 procent.
Vi gissar mest vilt i blindo gällande detta.

Stockholm är så stort och uppdelat.
Sammantaget kan det vara 30% med immunitet.
Men skulle tro att det är 50% i vissa stadsdelar och under 10% i vissa kommuner.
Citera
2020-07-11, 18:14
Medlem
https://news4sanantonio.com/news/local/i-thought-this-was-a-hoax-patient-in-their-30s-dies-after-attending-covid-party Har bara läst om "Covid-19 partyn" i all hast tidigare men utgick från att det gällde ungdomar som sket i den sociala distanseringen och festa som vanligt. MEN det gäller alltså partyn där en deltagare är konstaterat smittad Man vill på sätt ta reda på om viruset är en "hoax". Jag vet inte vad man ska säga...
Citera
2020-07-11, 18:15
Avslutad
Län, där läget kraftigt förbättrats de senaste veckorna:

Blekinge - nere på 1-2 smittade per dag nu
Halland - nere på 5-6 smittade per dag nu
Jämtland - nere på 2-3 smittade per dag nu
Stockholm - nere på 130-140 smittade per dag nu
Uppsala - nere på 7-8 smittade per dag nu
Värmland - nere på 3-4 smittade per dag nu
Västerbotten - nere på 2-3 smittade per dag nu
Senast redigerad av PresidentBahama 2020-07-11 kl. 18:22.
Citera
2020-07-11, 18:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Du framstår som en person som älskar att svänga dig med vetenskapliga termer och citat men utan någon som helst djupare förståelse. Man får ta dina inlägg för vad de är, kvalificerat trams. Bevis: dina inlägg.
Jag vet åtminstone den psykologiska termen för det du håller på med:

Projektion.

Så vad har du för belägg för din teori om att Spaniens folk har mindre antikroppar p.g.a. karantän?
Citera
2020-07-11, 18:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
https://news4sanantonio.com/news/local/i-thought-this-was-a-hoax-patient-in-their-30s-dies-after-attending-covid-party Har bara läst om "Covid-19 partyn" i all hast tidigare men utgick från att det gällde ungdomar som sket i den sociala distanseringen och festa som vanligt. MEN det gäller alltså partyn där en deltagare är konstaterat smittad Man vill på sätt ta reda på om viruset är en "hoax". Jag vet inte vad man ska säga...

Kanske har de lyssnat på Tegnell? "De flesta får bara något som påminner om en förkylning. De allra flesta kommer bli smittade. Det viktiga är att vården hinner med. "

Lyssnar man på sånt och slutar tänka själv kan man agera på sådant vis. Många har förringat den här sjukdomen och en hel del får betala det yttersta priset för det misstaget. Sorgligt men sant.
Citera
2020-07-11, 18:26
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Eller att vi helt enkelt har en högre immunitet än vad som antas.
Ska bli intressant när man börjar erbjuda antikroppstester på bred front efter sommaren i regionernas regi vad utfallen blir i de olika landsändarna.
Citera
2020-07-11, 18:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Det dör ibland unga personer som inte haft några tidigare kända sjukdomar:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qyaP6/mathias-17-dog-av-aggressiv-bakterie-pa-24-timmar

Det är inte bara i C-19.
Citera
2020-07-11, 18:28
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Län, där läget kraftigt förbättrats de senaste veckorna:

Blekinge - nere på 1-2 smittade per dag nu
Halland - nere på 5-6 smittade per dag nu
Jämtland - nere på 2-3 smittade per dag nu
Stockholm - nere på 130-140 smittade per dag nu
Uppsala - nere på 7-8 smittade per dag nu
Värmland - nere på 3-4 smittade per dag nu
Västerbotten - nere på 2-3 smittade per dag nu
Skåne ligger på runt 25. Någon uppgift om v Götaland?
Citera
2020-07-11, 18:29
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Helt otroligt. Besöka de mest utsatta och inte ens använda munskydd. Bara i Sverige. Övriga världen har munskydd överallt.

Hon säger att det inte är ett måste att använda munskydd. Så kan det vara när det finns chefer som inte är bestämda.
Citera
2020-07-11, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nä enligt er godhetsknarkare i tråden ska de få skadestånd från skattebetalarna istället när deras gamla anhöriga går bort av Corona som de dragit hem.

Svenska staten har brutit mot deras mänskliga rättigheter och inte skyddat dem från Coronaviruset ju.

Jag tycker coronastrategin ska granskas. Kommissionen ger jag inte mycket för. Tycker att man ska dra frågan till Europadomstolen vad gäller mänskliga rättigheter. Kan inte vara ok att slänga gamlingarna under bussen som vi gjort. Och varför inte undersöka möjligheten att dra fallet inför EU-domstolen också. Sverige måste genom sin underlåtenhet av vidta åtgärder riskerat hälsan i hela EU.

Med Sveriges policy kommer vi att ha aktiv smittspridning i samhället i all framtid och om inte verksamma vacciner fås fram så ligger alla 65+ pyrt till i all framtid. Immunitet verkar inte funka heller.

Alla kommer förhoppningsvis bli 65+ någon gång och då träder de in i riskgruppen. Alltså kommer vi att ha detta virus liggandes som en våt filt över samhället i all framtid. Jag lovar att det kommer att ha ekonomiska konsekvenser för oss genom minskad konsumtion. Folk kommer undvika att utnyttja tjänster som varit den mest sysselsättningsdrivande sektorn inom ekonomin de senaste decennierna. Folk interagerar hellre med robotar än andra människor. Alla dessa "händer" som man importerat för att arbeta inom äldreomsorgen och som visat sig haft svårt att använda tvål och vatten kommer att bli sysslolösa. Någon sa att folk redan börjat visa coronatestresultat på Tinder.

Jag misstänker att mörkläggning av problemen kommer att växa då alla blir varse att vi inte är välkomna till andra länder. Politikerna där kan öppna gränser men befolkningarna kommer inte välkomna oss med öppna armar. Det blir "svensken kommer, göm alla över 30". Läste en krönika i SvD om en svensk i Berlin som säger sig vara dansk. Så kommer det att bli. Dags att sprätta bort svenska flaggan från resväskan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in