2020-07-11, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det enda du måste ta med dig är att alla länder i världen måste göra likadant samtidigt om detta skall funka framåt.
Bra gjort av NZ och väldigt skönt för deras invånare, men det löser inte problemet långsiktigt.
Vad tror du det kostar dom att stänga ute turister i några år? Tyvärr är det inte hållbart i längden..

Jo. Du kommer få se. Hur orkar jag inte förklara mer för det har jag gjort sen februari.
Citera
2020-07-11, 16:54
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vem vet, de kanske fick Corona själva och nu läser de på Flashback att svenska staten borde betala dem skadestånd för att Tegnell inte hindrade att de blev smittade.

De tillhör ju en av de grupper som står för överdödligheten.

Man kan ju alltid hoppas på att de blir smittade och ökar på överdödligheten genom att gärna ta med sig själva, sina familjer och alla de känner.
Citera
2020-07-11, 16:56
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu tror ju inte jag på slumpen i de här sammanhangen. De som dött med Covid 19 har garanterat i 99,999% av fallen dött AV Covid 19. Jag är genuint nyfiken på vad som får dig att tro något annat? Hur många omkommer i trafikolyckor samtidigt som de är smittade av Covid 19 och får de ens det inskrivet i dödsattesten då? Har svårt att tro på det. Får vi en andra våg i höst och allt rullar på som under våren (med öppna skolor mm) kan antalet döda mycket väl komma att mångfaldigas. Sverige spelar högt och det finns lite att vinna och mycket att förlora. Vi ses redan som paria i resten av världen. Jag tycker det borde införas krav på munskydd och man borde kraftigt överväga att skjuta upp skolstarten till dess man fått kontroll över smittan och dess utbredning. I värsta fall riskerar vi annars en mycket kaotisk höst där vården inte alls kommer ha en chans.
Obducent i Skåne.

Vi vet att många som avlider med diagnosen covid-19 inte dör av infektionen utan av något annat. Då behövs att vi tar reda på vad de dog av, och redovisar det, säger Elisabet Englund.

https://www.sydsvenskan.se/2020-07-11/obduktionerna-visar-manga-dor-av-nagot-annat-an-vad-lakaren
Citera
2020-07-11, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Märkligt.. Varför blev inte dessa två araber åtalade och dömda till fängelse?:

https://samnytt.se/video-migranter-skrammer-folk-med-coronahosta/
Svenskens feghet.
Citera
2020-07-11, 17:00
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi har inga longitudinella studier öht då SARS-CoV-2 cirkulerat nu drygt ett halvår bara. VI får gå på det vi hittills har sett. Den stora nu accepterade studien är den från Spanien.
Fast antikroppar tycks inte vara detsamma som motståndskraft mot infektionen, och det faktum att det avtar i områden som är förbi puckeln tycks tyda på att immunitet/motståndskraft måste vara högre än så. Så vad betyder det egentligen? Inte underligt dessutom om antikropparna är låga i ett land som haft en strikt lockdown. Klart det bör se annorlunda ut i länder som varit mer öppna, som Sverige till exempel. Så Spanien betyder inte ett jota för svenska förhållanden, det måste du väl ändå hålla med om!
Citera
2020-07-11, 17:01
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är gamla som drabbas av det här. Att unga skulle få konsekvenser om 10 år är ett påhitt.

Risk för testikelskador och infertilitet även vid milda fall:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.12.20022418v1.full.pdf

"The protein and mRNA expression of ACE2 in the testes is almost the highest in the body. Moreover, both cells inseminiferous ducts and Leydig cells showed high ACE2 expression level. These results indicate that testicular cells are the potential targets of 2019-nCoV."
"due to the potential pathogenicity of the virus to testicular tissues, clinicians should pay attention to the risk of testicular lesions in patients during hospitalization and later clinical follow-up, especially the assessment and appropriate intervention in young patients' fertility"
Citera
2020-07-11, 17:01
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/johan-carlsons-varning-efter-protesterna-i-varlden/

Intrycket är att den svenska strategin med att begränsa smittan är den som är mest uthållig i längden. Den här svängdörrsstrategin som andra länder håller på med fungerar fram tills dess folket börjar röra sig i samhället igen.
Vi får väl se hur det går för Danmark, Norge och Finland bl a.
Citera
2020-07-11, 17:03
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Jag vet att det finns studier som visar att immunitet eventuellt även kommer från annat håll.
Det är inte frågeställnngen.

Du hävdar att 5% antikroppar motsvarar 10-15% immunitet. Grund för detta påstående är din amatörmässiga gissning utifrån inofficiell statistik. Du får ursäkta men behåll den för dig själv och sluta sprida desinformation.

Sedan har du mage att kalla mig för glåpord när jag faktiskt kan uppvisa ordentliga källor för mina påståenden.

Din bluff är synad. Lomma iväg nu.
Tja.

Resultaten indikerar att immuniteten mot covid-19 sannolikt är betydligt större i samhället än vad antikroppstester visat.

https://amp.svt.se/nyheter/inrikes/immunitet-mot-corona-storre-an-vad-antikroppstest-visar

Dubbelt upp räknar man med där. Så 10% är inte helt fel.
Citera
2020-07-11, 17:04
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast antikroppar tycks inte vara detsamma som motståndskraft mot infektionen, och det faktum att det avtar i områden som är förbi puckeln tycks tyda på att immunitet/motståndskraft måste vara högre än så. Så vad betyder det egentligen? Inte underligt dessutom om antikropparna är låga i ett land som haft en strikt lockdown. Klart det bör se annorlunda ut i länder som varit mer öppna, som Sverige till exempel. Så Spanien betyder inte ett jota för svenska förhållanden, det måste du väl ändå hålla med om!

Det låter fullt rimligt. Vad Spanien anbelangar så betyder de som vanligt inte ett jota för nån.
Citera
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue

Dumheter.

Om Spanien som är en av de hårdast drabbade länderna bara har 5,2% antikroppar så har Sverige självklart ännu längre andel med antikroppar.

Ett barn förstår detta.
Citera
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu tror ju inte jag på slumpen i de här sammanhangen. De som dött med Covid 19 har garanterat i 99,999% av fallen dött AV Covid 19. Jag är genuint nyfiken på vad som får dig att tro något annat? Hur många omkommer i trafikolyckor samtidigt som de är smittade av Covid 19 och får de ens det inskrivet i dödsattesten då? Har svårt att tro på det. Får vi en andra våg i höst och allt rullar på som under våren (med öppna skolor mm) kan antalet döda mycket väl komma att mångfaldigas. Sverige spelar högt och det finns lite att vinna och mycket att förlora. Vi ses redan som paria i resten av världen. Jag tycker det borde införas krav på munskydd och man borde kraftigt överväga att skjuta upp skolstarten till dess man fått kontroll över smittan och dess utbredning. I värsta fall riskerar vi annars en mycket kaotisk höst där vården inte alls kommer ha en chans.

Jag tror det är ganska enkelt att förklara. Det finns olika sätt att se och dra slutsatser. En av dom är att endast gissa och gå på känsla som du gör... ett annat är att exempelvis titta på olika länder och deras redovisade dödstal. Sedan jämför man samma land med statistiken för överdödlighet... vips så har det plötsligen skett en massa fler dödsfall i länder denna period men de redovisar relativt låga dödstal gällande covid. Undra vad alla dessa människor dött av????

Jag säger inte att Sveriges siffror är felaktiga. De som dör MED Covid dig med stor sannolikhet AV Covid. Men ska man jämföra länder och leka statistiker så måste man förstå siffrornas ursprung annars är man en alarmist och sprider fake News.

Visste du förresten att endast 89% av redovisade dödstal i Sverige (gällande Covid) är diagnostiserade? Resten är gissade och redovisas eftersom vi inte tävlar med andra länder om vems medborgare som lider mest...

Källa: https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
Citera
Medlem
ncr04s avatar
"Hammaren och dansen" -strategin verkar fungera bra för Tyskland.

Klippte ihop lite i Paint för att illustrera

https://i.imgur.com/Jn0kMWd.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in