2020-07-11, 16:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Jag förstår inte riktigt vad du svarar på.

Sverige bör hålla i och hålla ut eftersom det är hållbar linje som jag anser inte bör ändras i nuläget.

Det har inte dött 50.000personer i landet. Dagsläget så har drygt en halv promille av befolkningen avlidit med Covid och räknar du de som dött AV covid (som andra länder gör) så är siffran betydligt lägre.

Nu tror ju inte jag på slumpen i de här sammanhangen. De som dött med Covid 19 har garanterat i 99,999% av fallen dött AV Covid 19. Jag är genuint nyfiken på vad som får dig att tro något annat? Hur många omkommer i trafikolyckor samtidigt som de är smittade av Covid 19 och får de ens det inskrivet i dödsattesten då? Har svårt att tro på det. Får vi en andra våg i höst och allt rullar på som under våren (med öppna skolor mm) kan antalet döda mycket väl komma att mångfaldigas. Sverige spelar högt och det finns lite att vinna och mycket att förlora. Vi ses redan som paria i resten av världen. Jag tycker det borde införas krav på munskydd och man borde kraftigt överväga att skjuta upp skolstarten till dess man fått kontroll över smittan och dess utbredning. I värsta fall riskerar vi annars en mycket kaotisk höst där vården inte alls kommer ha en chans.
Citera
2020-07-11, 16:35
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, eller hur? Kanske kan man skylla 10-20% jmf med ett annat nordiskt land på otur eller slump men inte 22.000 tusen procent...

Det beror på högre smittspridning vilket i sin tur beror på att vi inte gjorde någon nedstängning som kväste smittan i ett tidigt skede. Det är ju bara att titta på vad som skiljt ländernas strategier åt. Jag förstår inte vad kommisionen ska syssla med till 2022. Det är ingen mystik det handlar om utan simpel orsak och verkan.

Varför fungerade inte Lock-Down i UK, Belgien, Italien, Spanien, osv.

Du framstår som dum när du med en dåres envishet hävdar att en Lock-Down hade stoppat all smittspridning i Sverige.

Om du tror att åtgärderna som skiljde de nordiska länderna innebar så stora skillnader så kan du förklara varför många delar i Sverige aldrig drabbades? Skåne har ju tex varit ganska förskonat.
Citera
2020-07-11, 16:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jaså, jag är en godhetsknarkare? Din analysförmåga lämnar jävligt mycket att önska, din jävla sopa.

Det du skriver är dock på pricken hur samtalet kommer att fortgå, det såg vi redan när det blev uppenbart att järvanegrerna dog som flugor av viruset. Då var det plötsligt statens fel som inte delat ut varningar på oogaboogaspråket. Jag tycker ju att staten skött coronan jävligt uselt överlag, så om det blir aktuellt med negerskadestånd får du ta på dig den saken, din lilla systemlakej och Tegnellminion där.
Det samtalet har fortgått här i tråden ända sedan i mars att det är statens fel att oogabooogafolket dör och man tycker att staten ska vara skyldiga dem saftiga skadestånd av skattebetalarnas pengar.
Citera
2020-07-11, 16:40
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jodå, men jag håller alltid god distans till alla andra. Handsprit i fickan osv. Om jag skall hämta paket, så går jag bara in om det är tomt i butiken. Vi beställer all mat och vin till dörren.
Har varit på restaurang, men bara om man kan sitta 2 meter från närmsta sällskap.
Självklart finns det en liten liten risk att man har otrolig otur och blir smittad, men den lilla risken är jag beredd att ta. Att bli smittad utomhus på avstånd, ser jag som högst osannolikt. Då hade inte situationen sett ut som den gör just nu i Sverige.
Varken jag eller någon i min familj tillhör någon riskgrupp, men jag gör det för att inte bidra till smittspridningen. Om alla följt mitt exempel så hade vi haft en situation som i norge nu.

Jag är själv extremt försiktig, så gott det går bland andra när jag handlar. Jag tillhör inte någon riskgrupp själv men delar hushåll med en som gör det. Jag bryr mig inte om mig själv utan det jag bryr mig om är att inte smitta andra, precis som ni i er familj. All heder åt er.

Jag har precis varit ute och handlat och när jag skulle betala stod där fyra medelålders kvinnor tätt i en grupp mindre än en meter ifrån mig. De pratade och skrattade och jag hörde att de var trister från västra götaland.

Jag vände mig om och sa till dem att hålla avstånd. Istället för att vänligt backa sa en av dem att - vi står ju en meter ifrån dig? Jag svarade skarpt - det begriper ni väl själva. Jag pallade inte förklara att markeringarna på golvet innebär en person per markering osv. inte en grupp om fyra per markering.

De respekterade min tillsägelse iaf och väntade med att packa ner sina varor tills jag var klar. Jag är själv en medelålders kvinna men jag ser yngre ut samtidigt som jag är kanska modemedveten. Det kanske gjorde så att de inte fortsatte tjafsa med mig, jag vet inte.

Jag kunde ju dessutom påpekat att de inte ens är från Skåne och att de ju inte vet något om hur min situation är? Jag har sagt till flertalet personer när jag stått i kö i affären, inte en enda gång har kassabiträdet sagt något. Ytterst slappt och irriterande.
Citera
2020-07-11, 16:41
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ohanterbar, nej, men det är inte lockdown heller.
För många människor verkar det vara det. Skilsmässor, barnmisshandel och självmord är några av frukterna i det trädet.
Citera
2020-07-11, 16:42
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Det samtalet har fortgått här i tråden ända sedan i mars att det är statens fel att oogabooogafolket dör och man tycker att staten ska vara skyldiga dem saftiga skadestånd av skattebetalarnas pengar.
Kanske det, jag är dock inte av den åsikten.
Citera
2020-07-11, 16:42
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Fart det är inte ett dugg viktigt tycker jag.
Det är ett jämförbart tal man är ute efter. Om man då använder sig av folk som rör sig ute i samhället så får du ju en rättvisande siffra ändå..

Angående ett mått på "samhällssmitta",

nja det blir bara ett rättvisande och jämförbart tal om alla gör likadant,

och R-talet säger mest någonting om smittspridningens hastighet,

inte hur stor smittspridningen är,

det är ju snarare smittad andel av befolkningen.
Citera
2020-07-11, 16:44
Medlem
Citat:
Nu tror ju inte jag på slumpen i de här sammanhangen. De som dött med Covid 19 har garanterat i 99,999% av fallen dött AV Covid 19. Jag är genuint nyfiken på vad som får dig att tro något annat? Hur många omkommer i trafikolyckor samtidigt som de är smittade av Covid 19 och får de ens det inskrivet i dödsattesten då? Har svårt att tro på det. Får vi en andra våg i höst och allt rullar på som under våren (med öppna skolor mm) kan antalet döda mycket väl komma att mångfaldigas. Sverige spelar högt och det finns lite att vinna och mycket att förlora. Vi ses redan som paria i resten av världen. Jag tycker det borde införas krav på munskydd och man borde kraftigt överväga att skjuta upp skolstarten till dess man fått kontroll över smittan och dess utbredning. I värsta fall riskerar vi annars en mycket kaotisk höst där vården inte alls kommer ha en chans.
Jag vet två.
Så du får ta ner din siffra på 99.999%.
25 är nog högt räknat till och med.
Citera
2020-07-11, 16:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Varför fungerade inte Lock-Down i UK, Belgien, Italien, Spanien, osv.

Du framstår som dum när du med en dåres envishet hävdar att en Lock-Down hade stoppat all smittspridning i Sverige.

Om du tror att åtgärderna som skiljde de nordiska länderna innebar så stora skillnader så kan du förklara varför många delar i Sverige aldrig drabbades? Skåne har ju tex varit ganska förskonat.

Jag tycker det är du som framstår som dum när du inte ser sambanden. De "lockdowns" du beskriver har ju skett i länder i ett sent skede, närmast i desperation. Därefter tar det en månad till det ger effekt. Alla de länder du räknar upp har dessutom idag mindre smittspridning än vad vi har i Sverige så du har dessutom helt fel i sak när du säger att det inte fungerar.

Våra nordiska grannländer stängde istället ned allt i ett tidigt skede. Vi ser nu resultatet. De har klarat sig 10-20 gånger bättre än Sverige. Det är vid det här laget helt uppenbart att Sverige valde fel väg och skillnaden blir bara större för varje dag. Förstår inte ens vad du försöker försvara.
Citera
2020-07-11, 16:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Märkligt.. Varför blev inte dessa två araber åtalade och dömda till fängelse?:

https://samnytt.se/video-migranter-skrammer-folk-med-coronahosta/
Så djävla sjukt!!!

Jag hoppas att de blir tagna av polisen och får någon slags påföljd. Fy fan vad arg jag blir!!!!
Citera
2020-07-11, 16:47
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Men du är ju trögare än beck!
Givetvis finns det inga studier som kan påvisa en långvarig immunitet på ett eller annat vis ännu då vi pratar om ett novel Coronavirus får vi vackert ge det sina år innan slutsatser kan dras.

Lever du efter devisen att är det inte bevisat i en peer rewieved artikel så finns det inte kommer du få vänta länge på svar.

Vi andra drar våra slutsatser baserat på aktuell data så länge och agerar efter detta.

Kan leta upp studier som antyder att det finns annat än antikroppar som skapar immunitet, ihop med tillhörande statistik men vi får se om några månader.

Jag vet att det finns studier som visar att immunitet eventuellt även kommer från annat håll.
Det är inte frågeställnngen.

Du hävdar att 5% antikroppar motsvarar 10-15% immunitet. Grund för detta påstående är din amatörmässiga gissning utifrån inofficiell statistik. Du får ursäkta men behåll den för dig själv och sluta sprida desinformation.

Sedan har du mage att kalla mig för glåpord när jag faktiskt kan uppvisa ordentliga källor för mina påståenden.

Din bluff är synad. Lomma iväg nu.
Senast redigerad av Testonio 2020-07-11 kl. 16:50.
Citera
2020-07-11, 16:50
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Svenskar är inte kända för att demonstrera och protestera. Verkar acceptera vad som helst. 50 tusen döda eller partiell lockdown. Valet är fritt men jag förväntar mig inga massprotester oavsett. Tacksamt folk att hunsa.

Att hunsa är att låsa in folk som råttor. Svensken ska vara tacksam för den öppna strategin naturligtvis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in