Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Jag pratar bankränta inte realränta. Var får du allt ifrån. Inflationen var 10% 1990 och räntan 16%.
16% nominell ränta nu innebär 16% realränta.
Menar du att du inte förstår det?
Tittar vi tillbaka så låg bolåneränta ca 2% över inflationen. 16% bolåneränta innebär då 14% inflation.
Det betyder att lånet minskar med ca 14% i relation till lönen varje år (med den inflationstakten och 0% i reallöneökning). Dvs 14% enheter av de 16 är för minskning i lånets storlek. 2% enheter är för administrativa kostnader och risk.
Men på den tiden fick man dra av underskott av kapital fullt ut mot inkomst. Avdraget varierade således mellan individer beroende på inkomst. Men vi kan säga att det var 60% så har jag inte tagit i överkant för den som har köpt en dyrare villa. Och med jämkning innebär det att:
* Man betalar 6.4% i ränta. Detta är den cash out man måste klara av.
* Den reala ränta man betalar är -7.6%
* Lönen stiger med 14%
* Lånet minskar med 14%
Dvs man gör varje år en vinst på 7.6% av lånets storlek. (Och eftersom man då slapp betala reavinstskatt på stigande bostadspriser var det en skattefri vinst).
Givet vad du skriver har du inte ens varit i närheten av att begripa detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Människor som svälter ihjäl, hände senast 1880-talet tror jag. Alarmist.
Och när hade vi 16% realränta senast?
Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Det är bubbla i Stockholms innerstad men underpriser i Sveg. Det går faktiskt samtidigt. Alla mina inlägg gäller Stockholms innerstad. Dina gäller tydligen även Sveg.
Vad säger rubriken att topic är?
Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Jag brukar påminna när du kommer med din klassiska tråd-fråga om "bygg själv då" att svenska byggregler, skatter, och framför allt hyresregleringen, gör det olönsamt att bygga trots bubbelpriser. Hört något från ditt minne på sistone?
Byxorna är alltid nere på dig. För du vägrar dra upp dem.
Och här kommer undanflykterna som vanligt. Och även denna gång med personangrepp.
Finns inget som hindrar dig att bygga t ex småhus och sälja billigt. Eller BRF. Att hyresregleringen skulle hindra det är en av de mer bisarra och verklighetsfrånvända undanflykterna.
Du kan faktiskt bygga hyreshus också, och sälja billigt till t ex Allmännyttan. Allmännyttan låter ju bygga en del hyreshus. De skulle inte tacka nej till att köpa lite billigare sådana.
Hyreshusen har tom stigit mer i pris and småhus genom åren. Pga stigande produktionskostnad säger jag, men ni bubbelpratare vill ju inte höra på det örat. Så ni bör ju kunna bygga bostäder och sälja billigt.
Kan ni inte det har ni ju lite svårt att gagga om bubbla.