2020-07-11, 10:50
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Så istället för att ge upp vanföreställningarna så väljer du att anklaga SCB för manipulation av ordinär befolkningsstatistik.
SCB manipulerar ingenting alls. Var får du allt ifrån. Manipulationen är gjord av dig, helt omedvetet, när du visar statistik på antal barn i Stockholm under en vald period som synbarligen bekräftar ditt påstående att barnfamiljer inte flyttar ut från Stockholm. Men siffrorna förklaras av helt andra saker som jag visade. Läs på fakta nu.

Vore kul att höra din förklaring till varför min googling på "barnfamiljer flyttar från Stockholm" ger 700 träff. Men visst, du vet bäst, dina omedvetet manipulerade siffror måste visa sanningen. Du kan inte ha fel, fast det uppenbarligen är ett ämne du inte vet något om och du precis googlat fram några slumpmässiga siffror. Som var fel. man kan även googla fram att jorden är platt. Mr google.
2020-07-11, 10:52
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vad exakt kommer corona leda till som driver ned priserna? Och hur mycket. Att den lilla ökningen vi sett i arbetslöshet kan påverka några procent hit eller dit är självklart. Men att det ska rasa mer än typ 15% från dagens nivåer känns helt osannolikt.

Att bara skriva "pga corona" är lika arbiträrt som att skriva "pga bankerna"
Noterar att du vägrar svara på frågan hur du samtidigt kan ha åsikten "priserna är för höga" men vägrar acceptera t.ex min formulering "priserna ska sjunka". De korrelerar ju 100%.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-11 kl. 11:09.
2020-07-11, 10:59
Medlem
SkattefriZons avatar
Tror inte det blir en bostadsbubbla på länge.
Eftersom sverige tar in hundra tusen arabiska män per år och ger dom lägenheter och i sin tur blir vi som arbetar tvungna att köpa lägenhet.
När det är många som behöver lägenhet så går inte priset ner.
2020-07-11, 11:02
Medlem
Citat:
Jag tror vi är många som missat det du talar om att bankerna skulle vara desperata på att låna ut. Det är inte speciellt synligt iaf.

Var ser du en förestående räntehöjning i den länkade grafen?

Här har du en lite längre graf över 10-åringar. Sedan 1980. https://www.ecb.europa.eu/press/key/date/2016/html/sp160615_chart1.png

Var är de här cyklerna du talar om?
Är det de små krusningarna?

Så... Det ska alltså fortsätta neråt nu i 20 år till alltså menar du? Vart hamnar vi då, enlighten me. Ge mig en siffra på vad du förutser, du verkar ju verkligen förstå hur detta fungerar.
2020-07-11, 11:40
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag pratar bankränta inte realränta. Var får du allt ifrån. Inflationen var 10% 1990 och räntan 16%.
16% nominell ränta nu innebär 16% realränta.
Menar du att du inte förstår det?

Tittar vi tillbaka så låg bolåneränta ca 2% över inflationen. 16% bolåneränta innebär då 14% inflation.
Det betyder att lånet minskar med ca 14% i relation till lönen varje år (med den inflationstakten och 0% i reallöneökning). Dvs 14% enheter av de 16 är för minskning i lånets storlek. 2% enheter är för administrativa kostnader och risk.

Men på den tiden fick man dra av underskott av kapital fullt ut mot inkomst. Avdraget varierade således mellan individer beroende på inkomst. Men vi kan säga att det var 60% så har jag inte tagit i överkant för den som har köpt en dyrare villa. Och med jämkning innebär det att:
* Man betalar 6.4% i ränta. Detta är den cash out man måste klara av.
* Den reala ränta man betalar är -7.6%
* Lönen stiger med 14%
* Lånet minskar med 14%

Dvs man gör varje år en vinst på 7.6% av lånets storlek. (Och eftersom man då slapp betala reavinstskatt på stigande bostadspriser var det en skattefri vinst).

Givet vad du skriver har du inte ens varit i närheten av att begripa detta.

Citat:
Människor som svälter ihjäl, hände senast 1880-talet tror jag. Alarmist.
Och när hade vi 16% realränta senast?

Citat:
Det är bubbla i Stockholms innerstad men underpriser i Sveg. Det går faktiskt samtidigt. Alla mina inlägg gäller Stockholms innerstad. Dina gäller tydligen även Sveg.
Vad säger rubriken att topic är?

Citat:
Jag brukar påminna när du kommer med din klassiska tråd-fråga om "bygg själv då" att svenska byggregler, skatter, och framför allt hyresregleringen, gör det olönsamt att bygga trots bubbelpriser. Hört något från ditt minne på sistone?
Byxorna är alltid nere på dig. För du vägrar dra upp dem.
Och här kommer undanflykterna som vanligt. Och även denna gång med personangrepp.

Finns inget som hindrar dig att bygga t ex småhus och sälja billigt. Eller BRF. Att hyresregleringen skulle hindra det är en av de mer bisarra och verklighetsfrånvända undanflykterna.

Du kan faktiskt bygga hyreshus också, och sälja billigt till t ex Allmännyttan. Allmännyttan låter ju bygga en del hyreshus. De skulle inte tacka nej till att köpa lite billigare sådana.

Hyreshusen har tom stigit mer i pris and småhus genom åren. Pga stigande produktionskostnad säger jag, men ni bubbelpratare vill ju inte höra på det örat. Så ni bör ju kunna bygga bostäder och sälja billigt.

Kan ni inte det har ni ju lite svårt att gagga om bubbla.
2020-07-11, 11:42
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Så... Det ska alltså fortsätta neråt nu i 20 år till alltså menar du? Vart hamnar vi då, enlighten me. Ge mig en siffra på vad du förutser, du verkar ju verkligen förstå hur detta fungerar.
Det du skulle svara på är var du såg stigande ränta i det länkade diagrammet.
Och var cyklerna var i diagrammet som gick 40 år tillbaka.

Jag ser inte att du lyckats svara på en enda fråga.
2020-07-11, 11:57
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
16% nominell ränta nu innebär 16% realränta.
Menar du att du inte förstår det?

Tittar vi tillbaka så låg bolåneränta ca 2% över inflationen. 16% bolåneränta innebär då 14% inflation.
Det betyder att lånet minskar med ca 14% i relation till lönen varje år (med den inflationstakten och 0% i reallöneökning). Dvs 14% enheter av de 16 är för minskning i lånets storlek. 2% enheter är för administrativa kostnader och risk.

Men på den tiden fick man dra av underskott av kapital fullt ut mot inkomst. Avdraget varierade således mellan individer beroende på inkomst. Men vi kan säga att det var 60% så har jag inte tagit i överkant för den som har köpt en dyrare villa. Och med jämkning innebär det att:
* Man betalar 6.4% i ränta. Detta är den cash out man måste klara av.
* Den reala ränta man betalar är -7.6%
* Lönen stiger med 14%
* Lånet minskar med 14%

Dvs man gör varje år en vinst på 7.6% av lånets storlek. (Och eftersom man då slapp betala reavinstskatt på stigande bostadspriser var det en skattefri vinst).

Givet vad du skriver har du inte ens varit i närheten av att begripa detta.

Och när hade vi 16% realränta senast?

Vad säger rubriken att topic är?

Och här kommer undanflykterna som vanligt. Och även denna gång med personangrepp.

Finns inget som hindrar dig att bygga t ex småhus och sälja billigt. Eller BRF. Att hyresregleringen skulle hindra det är en av de mer bisarra och verklighetsfrånvända undanflykterna.

Du kan faktiskt bygga hyreshus också, och sälja billigt till t ex Allmännyttan. Allmännyttan låter ju bygga en del hyreshus. De skulle inte tacka nej till att köpa lite billigare sådana.

Hyreshusen har tom stigit mer i pris and småhus genom åren. Pga stigande produktionskostnad säger jag, men ni bubbelpratare vill ju inte höra på det örat. Så ni bör ju kunna bygga bostäder och sälja billigt.

Kan ni inte det har ni ju lite svårt att gagga om bubbla.
Vi har aldrig haft 16% realränta. Finns bara du i tråden som slåss mot den väderkvarnen. Med 16% RÄNTA så betalade husägaren 13000 kr per månad per miljon i ränta. Så då kunde inte Danderydsvillan kosta mer än 2mkr. Fallhöjden i pris när dagens nollränta ersätts med ränta på 5-6% är enorm.

Siffran "inflation" är politiskt styrd. Vi har nästan ingen inflation, så vi får nästan inga löneökningar. Ändå stiger bostadskostnaden med 5% varje år? För bostäder ingår inte i inflationen. Realhöjningen av bostadspriserna har varit extrem i Sverige sedan 1994. Kallas även för bubbla.

Alla dina förslag "Du kan faktiskt bygga hyreshus också, och sälja billigt till t ex Allmännyttan" är helt absurda. Det sker inte eftersom ekonomin inte finns, så du kan droppa den tanken. Orsaken är byggreglering och hyresregleringen.

Hyresregleringen spelar roll. Om man genom att köa tror sig få en 3:a i fint läge för 9000 kr och en lika fin 3:a kostar 5 mkr så köper man inte, man står i kö och harvar kvar i en sämre bostad. Utan hyresreglering blir hyran 13.000 kr, fler HR byggs, BRF sjunker, för marknaden av HR och BR kommunicerar med varann. Nu är den ena falsk, då blir även den andra falsk. Låga hyror som ger få byggda HR ger högre kostnad för BR = bubbla.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-11 kl. 12:00.
2020-07-11, 12:08
Avslutad
Citat:
Noterar att du vägrar svara på frågan hur du samtidigt kan ha åsikten "priserna är för höga" men vägrar acceptera t.ex min formulering "priserna ska sjunka". De korrelerar ju 100%.

Priserna behöver inte sjunka i kronor. Ligger de kvar på samma nivåer som de nu mer eller mindre gjort i 4 år så kommer övervärderingen vara utraderad så småningom pga inflation och liknande. Har du stagnation i 5 år men en inflation på 2% per år så har ju priserna de facto gått ned 10% eller hur?

Det enda som kan få priserna att gå ned markant i kronor på kort sikt (vilket är det du har talat om) är något av de alternativen jag tidigare listade, om dessa inte inträffar kommer priserna inte sjunka. Så berätta nu, vad kommer coronan leda till som markant drar ner priserna i kronor? Och när kommer det ske?
2020-07-11, 12:15
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Priserna behöver inte sjunka i kronor. Ligger de kvar på samma nivåer som de nu mer eller mindre gjort i 4 år så kommer övervärderingen vara utraderad så småningom pga inflation och liknande. Har du stagnation i 5 år men en inflation på 2% per år så har ju priserna de facto gått ned 10% eller hur?

Det enda som kan få priserna att gå ned markant i kronor på kort sikt (vilket är det du har talat om) är något av de alternativen jag tidigare listade, om dessa inte inträffar kommer priserna inte sjunka. Så berätta nu, vad kommer coronan leda till som markant drar ner priserna i kronor? Och när kommer det ske?
Jag tror priserna ska ner 10-25% ganska snart.

Du tror priserna ska ner 10-25% (?) men utdraget.

Jag vet faktiskt inte vad skillnaden är. I båda fallen håller vi med om TS att det är en bostadsbubbla. För den som köper och ska bo en längre tid spelar det heller ingen roll.

Lustigt att jag måste bevisa min åsikt men du behöver inte bevisa dina. T.ex din åsikt att du listat samtliga orsaker som finns i hela världen till en snabb prissänkning men corona ingår inte i den lista. Det är underligt, för jag kan länka till 1000-tals artiklar som påstår att vi är i en depression som på 1930-talet, dock tidigt i den så effekterna syns inte än i t.ex bostadspriserna.

Varken du eller jag kan bevisa någonting om framtiden så där vi kommer inte längre där.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-11 kl. 12:17.
2020-07-11, 12:33
Avslutad
Citat:
Jag tror priserna ska ner 10-25% ganska snart.

Du tror priserna ska ner 10-25% (?) men utdraget.

Jag vet faktiskt inte vad skillnaden är. I båda fallen håller vi med om TS att det är en bostadsbubbla. För den som köper och ska bo en längre tid spelar det heller ingen roll.

Lustigt att jag måste bevisa min åsikt men du behöver inte bevisa dina. T.ex din åsikt att du listat samtliga orsaker som finns i hela världen till en snabb prissänkning men corona ingår inte i den lista. Det är underligt, för jag kan länka till 1000-tals artiklar som påstår att vi är i en depression som på 1930-talet, dock tidigt i den så effekterna syns inte än i t.ex bostadspriserna.

Varken du eller jag kan bevisa någonting om framtiden så där vi kommer inte längre där.

Vad är "ganska snart" du är verkligen otydlig..Om jag inte minns fel var du för några månader sen bombsäker på att det redan skulle skett alternativt ske i början av hösten. Att bara sitta och säga att något ska hända men konstant skjuta fram tidpunkten gör dig inte trovärdig.

Jag säger att marknaden KAN gå ned 10-20% till OM corona leder till höjda räntor, börskrasch och/eller arbetslöshet på 15-20% där medelinkomsttagare berörs. Dock ser jag inte varför detta ska ske framöver när det värsta med corona med stor sannolikhet är bakom oss. Inte ens när det var som allra värst och störst oro inträffade några av dessa scenarier så jag har verkligt svårt att se hur det ska inträffa framgent.

Kan du länka en färsk artikel där nationalekonomer påvisar att räntorna kommer stiga kraftigt? Att arbetslösheten i Sverige kommer öka till 15-20%? Att börsen kommer krascha? Att bostadsmarknaden kommer droppa massivt? Du kan säkert hitta en jävla massa som skrevs i april, men länka gärna något som är färskt.

Om något så överskattade jag vilka effekter corona skulle få på ekonomin i världen.
Senast redigerad av flanders 2020-07-11 kl. 12:36.
2020-07-11, 12:38
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Vad är "ganska snart" du är verkligen otydlig..Om jag inte minns fel var du för några månader sen bombsäker på att det redan skulle skett alternativt ske i början av hösten. Att bara sitta och säga att något ska hända men konstant skjuta fram tidpunkten gör dig inte trovärdig.

Jag säger att marknaden KAN gå ned 10-20% till OM corona leder till höjda räntor, börskrasch och/eller arbetslöshet på 15-20% där medelinkomsttagare berörs. Dock ser jag inte varför detta ska ske framöver när det värsta med corona med stor sannolikhet är bakom oss. Inte ens när det var som allra värst och störst oro inträffade några av dessa scenarier så jag har verkligt svårt att se hur det ska inträffa framgent.

Om något så överskattade jag vilka effekter corona skulle få på ekonomin i världen.
I höst tror jag man börjar se ner-effekten av corona i Stockholm, rimligen på de dyraste objekten först. Om priserna håller i sig hela året till februari nästa år så skulle jag bli mycket förvånad. En höjning av kvm-priset i Stockholms innerstad det kommande året är otänkbar för mig.

Du ligger så otroligt off när det gäller coronas effekter, jag tror nästan inte du läser några nyheter alls? Vi pratar om städer som NY där sjukvården nästan gick under, länder som Italien som inte kommer att kunna betala sina statsskulder, 1 miljon människor bara i flygbolag och hotell som inte längre har några kunder, 400000 svenskar arbetslösa som inte kommer att köpa bil eller bostad osv. Tack vare statliga bidrag, betalade av oss själva, så syns inte allt detta än. Men i t.ex USA tar bidragen slut sista juli...
2020-07-11, 12:42
Medlem
sasos avatar
Citat:
I höst tror jag man börjar se ner-effekten av corona i Stockholm, rimligen på de dyraste objekten först. Om priserna håller i sig hela året till februari nästa år så skulle jag bli mycket förvånad. En höjning av kvm-priset i Stockholms innerstad det kommande året är otänkbar för mig.

Du ligger så otroligt off när det gäller coronas effekter, jag tror nästan inte du läser några nyheter alls? Vi pratar om städer som NY där sjukvården nästan gick under, länder som Italien som inte kommer att kunna betala sina statsskulder, 1 miljon människor bara i flygbolag och hotell som inte längre har några kunder, 400000 svenskar arbetslösa som inte kommer att köpa bil eller bostad osv. Tack vare statliga bidrag, betalade av oss själva, så syns inte allt detta än. Men i t.ex USA tar bidragen slut sista juli...

varför just february?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in