2020-07-10, 17:42
  #8125
Medlem
Prisonchicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Det går säkert bra ska du se. Tog det lång från dom vunnit laga kraft tills du fått brevet om vilken anstalt och sedan hur lång tid på sig har man att infinna sig?

Domen föll i mars. Sen tog det en halv evighet innan beslut om inställelse kom och då hade jag nästan två månader på mig till inställelse. Men pga jobb ansökte jag om drygt två veckors uppskov.

Det har varit en galet lång process från polisanmälan till tingsrätt och senare hovrätt. Drygt två och ett halvt år har det tagit. Det har varit ett jäkla limbo så även om det är förknippat med en hel del ångest så ska det blir skönt att få det gjort och sedan kunna starta om och börja leva igen.
Citera
2020-07-11, 08:54
  #8126
Medlem
BenzoGrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prisonchick
Sådärja! Äntligen ett klart besked angående min uppskovsansökan (som jag skickade in när Coronakortet sket sig) .

Uppskovet beviljades till det datum jag begärt så nu är det bara att boka tågresa till på måndag!

En märklig blandning av känslor, lättnad, ångest och lätt panik......


Vart ska du sitta? Det släpper ganska fort så kommer varje dag rulla fort som fan, nemas problemas för dig de där
Citera
2020-07-11, 10:36
  #8127
Medlem
Prisonchicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenzoGrabben
Vart ska du sitta? Det släpper ganska fort så kommer varje dag rulla fort som fan, nemas problemas för dig de där

Jag ska sitta på Ljustadalen i Sundsvall. Jag tror också det kommer gå fint bara jag kommer dit. Jag är rätt bra på att anpassa mig och har sällan problem med människor. Trivs bäst ensam men funkar i grupp och har inga problem med auktoriteter.
Har så många planer för vad jag ska passa på att göra när jag är där så jag tror inte jag kommer hinna allt
Den stora oron jag har är för dottern som är i känslig ålder och har en ganska oförstående pappa som förmodligen inte kommer lyfta ett finger för att hon ska få komma och hälsa på.
Och så kommer jag sakna mina hundar nått alldeles fruktansvärt, jag lever för och med dem och rör mig inte många meter utan dem. Bara att sova utan att ha dem nära blir en utmaning.
Citera
2020-07-11, 12:26
  #8128
Medlem
Hej

Jag blev nu dömd till 2 år fängelse för ett rån. Är ostraffad, vilken klass kan jag hamna i?
Citera
2020-07-11, 15:05
  #8129
Medlem
BeerChangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistertreo11
Hej

Jag blev nu dömd till 2 år fängelse för ett rån. Är ostraffad, vilken klass kan jag hamna i?

Klass 2. Personer dömda för narkotika- eller våldsbrott med en straffstid på 2 år eller längre hamnar i regel aldrig på en öppen anstalt. Däremot kan du bli nedklassad efter en tid om du sköter dig.

Efter din första obevakade dygnspermission har du rätt att ansöka om förflyttning, efter ca 6 månader, beroende på kvaltid och liknande.

Slutligen har du möjlighet att få fotboja i slutet av straffet, om du har ordnat med bostad och sysselsättning. Se till att ansöka i god tid bara, då KVs handläggningstider kan vara väldigt långa.
Citera
2020-07-12, 00:09
  #8130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeerChang
Klass 2. Personer dömda för narkotika- eller våldsbrott med en straffstid på 2 år eller längre hamnar i regel aldrig på en öppen anstalt. Däremot kan du bli nedklassad efter en tid om du sköter dig.

Efter din första obevakade dygnspermission har du rätt att ansöka om förflyttning, efter ca 6 månader, beroende på kvaltid och liknande.

Slutligen har du möjlighet att få fotboja i slutet av straffet, om du har ordnat med bostad och sysselsättning. Se till att ansöka i god tid bara, då KVs handläggningstider kan vara väldigt långa.
Tack. Tror du jag har någon chans till klass 3? Får nöja mig med klass 2 annars
Citera
2020-07-12, 09:23
  #8131
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistertreo11
Tack. Tror du jag har någon chans till klass 3? Får nöja mig med klass 2 annars

Tro mig, du vill börja på en klass 2 för att göra lite tid, få lite rutiner, och annat, för att sedan få ett miljöombyte till en klass 3.

Rent psykologiskt går då tiden också snabbare med ett avbräck.

Kan till och med vara att du finner att klass 2 var bättre än klass 3 för klass 3 kan vara jävligt stökigt.
Citera
2020-07-12, 09:25
  #8132
Medlem
BeerChangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistertreo11
Tack. Tror du jag har någon chans till klass 3? Får nöja mig med klass 2 annars
Chans finns alltid, men jag tror dem är väldigt små. De flesta anstalter är överbelagda, så kanske av den anledningen då. Men jag hade riktat in mig på en klass 2:a.

Men som sagt, sköter du dig kan du bli förflyttad till en öppen anstalt efter ca ett halvår.
Citera
2020-07-13, 03:06
  #8133
Medlem
Copiadyos avatar
Vad blir konsekvenserna om en person ställer in sig på 3a påverkad av THC?

Personen fått placering på en 3a, ställer in sig "frivilligt" men är påverkad av THC när hen kommer dit.
Isol 2 dagar?
Ingen konsekvens, rakt in på avdelning?
Uppklassad till 2a?

vet det är mer saker som kan avgöra, men vad tror ni?
Citera
2020-07-13, 10:53
  #8134
Medlem
BeerChangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copiadyo
Vad blir konsekvenserna om en person ställer in sig på 3a påverkad av THC?

Personen fått placering på en 3a, ställer in sig "frivilligt" men är påverkad av THC när hen kommer dit.
Isol 2 dagar?
Ingen konsekvens, rakt in på avdelning?
Uppklassad till 2a?

vet det är mer saker som kan avgöra, men vad tror ni?
Direkt in på avdelningen. Sen regelbundna pissprov till dess att de inte visar något.

Därefter blir det nog fler slumpvisa pissprov än vanligt, då personen har ett dokumenterat "missbruk".
Citera
2020-07-13, 12:30
  #8135
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prisonchick
Jag ska sitta på Ljustadalen i Sundsvall. Jag tror också det kommer gå fint bara jag kommer dit. Jag är rätt bra på att anpassa mig och har sällan problem med människor. Trivs bäst ensam men funkar i grupp och har inga problem med auktoriteter.

Av ren nyfikenhet, vad blev du dömd för?
Citera
2020-07-13, 21:01
  #8136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinmuppen
Hej, en som jag känner till i ytterkanten av bekantskapskretsen har blivit dömd till ca 3års fängelse för ekonomisk brottslighet, (fifflade rätt stora belopp tydligen).

Aldrig straffad förut, inte ens en fortkörningsbot.

Hur ser den personens framtid ut? Vilken klass kommer han hamna på? Ska han bara åka till ett fängelse eller blir han hämtad? Just nu lever han livet som ”vanligt” med att skjutsa ungar till fotbollsmatcher etc.

Jag tror personligen han kommer åldras som tusan av sin vistelse.

36 mån fängelse, 2/3 av det är 24 mån. När kan han ansöka om fotboja?

Pingar mitt egna inlägg. Någon som kan hjälpa mig? Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in