2020-07-07, 16:18
  #8113
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prisonchick
Jag kanske sjuk i huvudet (och lär väl få ett bryskt uppvaknande) men just nu längtar jag efter att få åka in. Tyvärr har jag inte hört något om min uppskovsansökan så jag måste väl ta mig i kragen och ringa och fråga. Vore lite trist att sätta sig på ett tåg i x antal timmar och sedan inte bli insläppt .

Går allt som det ska åker jag upp på måndag. Allt är förberett här hemma förutom en av hundarna som jag lämnar iväg i sista sekunden. Det är det svåraste av allt (till och med svårare än dottern), att lämna just den hunden, grinar bara jag tänker på det. Men förutom det ser jag fram emot isoleringen, att ingen kan få tag på mig om jag inte vill det och att inte behöva kommunicera mer än absolut nödvändigt med människor.

Lycka till! Du får berätta hur det gick när du kommit ut igen.
Citera
2020-07-08, 11:36
  #8114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Ja skulle säga du slipper riksen på Kumla och hamnar på en klass 2 direkt men då de är överfullt så kommer de ta tid med så du lär få övernatta på Sollentuna häktet eller en tripp till Flemingsberg alt kronan tills du fått placering för de är semestertider nu .. så räkna med en 2a

Jag satt med en snubbe som torskade i i equador och han hade suttit där i några år men 2/3 sitter du i Sverige

Minus de du redan suttit i Finland så blir typ 1.5 år i runda slängar . Indirekt kan du söka permis direkt från att du landar men anstalten lär lägga på kvaltid på 2 mån beroende på hur du svarar testet se till att svara vettigt .

Frågorna ser ut som dessa nedan

Umgås du med kriminella ?
Om din fru säger åt dig har du rätt att slå henne .
Hur mycket dricker / knarkar du ?
Återfall m m

Är bra om du ligger på låg - medel med annars kan du bli klassad som manipulativ enligt deras dator som räknar ut allt 😂

Va beredd på en 2a i bästa fall en 3a

Tack för ditt svar!

Jag mailade KV också å de skrev att jag kommer komma ut på en öppen anstalt "fort", men det är klart de skriver det..

Kommer fixa intyg på att jag skött mig här i Finland, samt att jag då suttit på helt öppen anstalt här och pluggar etc. Det hjälper mig förhoppningsvis att komma ut på en bra öppen anstalt.

Någon som vet något om öppna anstalter i södra sverige? Var är det bäst, speciellt om man vill plugga? Några rekommendationer? Har läst en del i tråden men det är fett lång å har inte obegränsat med datortid
Citera
2020-07-08, 23:59
  #8115
Medlem
TheoriginalMasterZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joponen
Tack för ditt svar!

Jag mailade KV också å de skrev att jag kommer komma ut på en öppen anstalt "fort", men det är klart de skriver det..

Kommer fixa intyg på att jag skött mig här i Finland, samt att jag då suttit på helt öppen anstalt här och pluggar etc. Det hjälper mig förhoppningsvis att komma ut på en bra öppen anstalt.

Någon som vet något om öppna anstalter i södra sverige? Var är det bäst, speciellt om man vill plugga? Några rekommendationer? Har läst en del i tråden men det är fett lång å har inte obegränsat med datortid

Håller fortfarande Tygelsjö som den bästa trean. Stuart är en fantastisk kock, Finns möjligheter till att "jobba" även på helger= tiden går fortare. Studerandet kan du glömma. Existerar inga vettiga studier på en svensk anstalt.
Citera
2020-07-09, 01:37
  #8116
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joponen
Tack för ditt svar!

Jag mailade KV också å de skrev att jag kommer komma ut på en öppen anstalt "fort", men det är klart de skriver det..

Kommer fixa intyg på att jag skött mig här i Finland, samt att jag då suttit på helt öppen anstalt här och pluggar etc. Det hjälper mig förhoppningsvis att komma ut på en bra öppen anstalt.

Någon som vet något om öppna anstalter i södra sverige? Var är det bäst, speciellt om man vill plugga? Några rekommendationer? Har läst en del i tråden men det är fett lång å har inte obegränsat med datortid

Plugga ? Har du inte grundskolebetyg kan du glömma en utbildning då de är jävligt lång kö där överallt .

Bra o bra . Problemet ligger i att det oftast inte är fel på anstalterna utan just folket då de är en jäkla rulljans på folk . 2-400 Pers passerar på en anstalt varje år men då du ska sitta ett tag kan de vara skönt o komma till en mindre än en större. Det är fan inte kul och byta ut hela avdelningen .

Sörbyn utanför Umeå är bra . Dock en jävla bit för besök men besökare kan få övernatta så nåt positivt
Citera
2020-07-09, 01:39
  #8117
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheoriginalMasterZ
Håller fortfarande Tygelsjö som den bästa trean. Stuart är en fantastisk kock, Finns möjligheter till att "jobba" även på helger= tiden går fortare. Studerandet kan du glömma. Existerar inga vettiga studier på en svensk anstalt.

Jobba på helgen är bra . Nu när de dragit in att få pengar insatta så är varenda krona bra o få in så man kan leva för inne o inte bara köpa en limpa cigg 😄
Citera
2020-07-09, 11:55
  #8118
Medlem
Jasså ja Tygelsjö låter bra, ska se om jag kan hamna där.

Jaha får man inte få in pengar? Hur funkar det med betalning där inne, här i Finland har man ett kontokort som man kan använda precis som vanligt, som fängelsets pengar kommer in på. Jag jobbar inte nu så jag får typ 200€ i månaden. Om man jobbar utanför fängelset här, så kan man få typ 600-800€ i månaden.

Man kan tjäna å spara ihop en hel del pengar haha. I Norge ska det vara tydligen ännu bättre.

Men då i Sverige, hur fungerar det med pengar? Jag har ju både mitt finska kort å mitt svenska, som jag hade velat kunna använda.
Citera
2020-07-09, 12:05
  #8119
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joponen
Jasså ja Tygelsjö låter bra, ska se om jag kan hamna där.

Jaha får man inte få in pengar? Hur funkar det med betalning där inne, här i Finland har man ett kontokort som man kan använda precis som vanligt, som fängelsets pengar kommer in på. Jag jobbar inte nu så jag får typ 200€ i månaden. Om man jobbar utanför fängelset här, så kan man få typ 600-800€ i månaden.

Man kan tjäna å spara ihop en hel del pengar haha. I Norge ska det vara tydligen ännu bättre.

Men då i Sverige, hur fungerar det med pengar? Jag har ju både mitt finska kort å mitt svenska, som jag hade velat kunna använda.


Man har ett kort de sätts in pengar på om man pluggar/jobbar ca 750-800 kr / varannan vecka men nu pga Corona så är de gratis o ringa iallafall men är man rökare / snusare räcker de inte långt .

Dom vill inte ha pengarna på sina konton då de inte vet var de kommer ifrån de kan ju va svarta pengar ? Sjukt men sant
Citera
2020-07-09, 15:51
  #8120
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Man har ett kort de sätts in pengar på om man pluggar/jobbar ca 750-800 kr / varannan vecka men nu pga Corona så är de gratis o ringa iallafall men är man rökare / snusare räcker de inte långt .

Dom vill inte ha pengarna på sina konton då de inte vet var de kommer ifrån de kan ju va svarta pengar ? Sjukt men sant

Vad händer med pengarna när man ska släppas? Får man allt kontant som är kvar?
Citera
2020-07-09, 17:01
  #8121
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Vad händer med pengarna när man ska släppas? Får man allt kontant som är kvar?

Yes . Du får me dig allt och du får tillbaka de du hade me dig när du kom
Citera
2020-07-09, 23:41
  #8122
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Yes . Du får me dig allt och du får tillbaka de du hade me dig när du kom

Okej, livegen77 har snart suttit en vecka på anstalten i Kolmården. Hoppas det går bra för honom.
Citera
2020-07-10, 13:27
  #8123
Medlem
Prisonchicks avatar
Sådärja! Äntligen ett klart besked angående min uppskovsansökan (som jag skickade in när Coronakortet sket sig) .

Uppskovet beviljades till det datum jag begärt så nu är det bara att boka tågresa till på måndag!

En märklig blandning av känslor, lättnad, ångest och lätt panik......
Citera
2020-07-10, 13:59
  #8124
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prisonchick
Sådärja! Äntligen ett klart besked angående min uppskovsansökan (som jag skickade in när Coronakortet sket sig) .

Uppskovet beviljades till det datum jag begärt så nu är det bara att boka tågresa till på måndag!

En märklig blandning av känslor, lättnad, ångest och lätt panik......

Det går säkert bra ska du se. Tog det lång från dom vunnit laga kraft tills du fått brevet om vilken anstalt och sedan hur lång tid på sig har man att infinna sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in