2020-07-11, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Självklart är det en mardröm att bli misstänkt om man är oskyldig.

Men på något sätt tänker jag att själva vetskapen om att Lena faktiskt hade hittats bara för en kort stund sedan (vilket ju inte var bekräftat Lena, vad han än tror, misstänker och säger; utan en kropp är det man vet).

I det ögonblicket när man får veta det, om en person som han hävdar var en vän som han älskar (hör avsnitt 21 där han påstår det), en vän som han har daglig kontakt med, som han har sex med ett par gånger i veckan, har just hittats död.

I det ögonblicket pratar om sig själv, HANS mardröm.

Jag tror nog att även om han som han påstår hela tiden har förstått att hon antingen är "tillfångatagen eller så finns hon inte", så skulle de allra flesta människor reagera med bestörtning, vilket vi också ser att de flesta gör.

De flesta i hans krets reagerar med en mängd frågor, varför, hur, så nära osv.
Han däremot sitter redan från start med alla svar, det är min tolkning.

Han är den enda som har alla svar.
Är det inte märkligt?

- Han vet att hon antingen är tillfångatagen eller inte finns. det vet han redan dagen efter mordet på morgonen. Därför varken letar han eller ringer han till henne.
- Han vet också att när hon hittats, att det ÄR Lena. Det säger han bara timmar efter att hon har hittats.
- Då har han också svaren på VAD som har hänt.
- Han är varken förvånad över att hon död, förvånad över var hon har hittats eller bestört över det faktum att nu vet man hur det slutat.

Nä, för mig är detta sätt att reagera på så udda, så avvikande från vad man kan förvänta sig av närapå vem som helst, att det kastar mörka skuggor över honom.

Av detta drar jag (min personliga åsikt och tro) slutsatsen att han varken kan känna eller förstå hur man förväntas reagera.

Han tänker också mest på sig själv, trots att han just har fått ett dödsbesked.

Hej på dig samt andra i tråden!

Detta är egentligen till samtliga men att jag valde ditt inlägg notknapparen är hur absoluta slutsatser det har dragits.

Jag tror polisen fokuserade sina misstankar på en person men bevisen räckte inte. Vi lär se hur det går i HR. Oavsett vad man anser om hurdan Lena var som person så kan mord aldrig rättfärdigas oavsett hur många porrbilder hon skickade, dejtade hela byn, idkade samlag med samtliga gifta män i församlingen. Oavsett vad förövaren hade att förlora på att ha henne levande var hens handling ett absolut nej. Oavsett.

Men dessa gruppbildningar som finns här i tråden, jag vill belysa om en gammal tråd, Marina tråden.

Där fanns det de som hyste sina misstankar om Fredrik och tålde inte ett ont ord om Marina. I flera år pågick tjafs från de som ifrågasatte hennes livsstil. Du bland annat försvarar Lena vilket är helt i sin ordning men samtidigt vill jag från mitt perspektiv säga följande:

Alla har inte fria tankar och har sina utgångspunkter på vad är acceptabelt. Vissa envisas med påtala all porr Lena sysslade med, andra om hur hämndlysten/konfliktskapande hennes personlighet var... Vet du, det är deras rätt även om det uppfattas skev att tala ont om en som gått bort/fallit offer.

Jag kände Marina, tyvärr hade hon sina brister och det var en av dessa som triggade fram reaktionen. Många i tråden kände inte Marina och försvarade hennes dygd/ hennes personlighet och nästan på gränsen till att det kändes förbjuden att säga något illa. Men den Marina jag kände, hon kunde trigga fram del reaktioner hos många och om det träffade fel punkt så kunde det sluta fel, vilket blev så.

Nej, jag skuldbelägger INTE offret däremot lyfter fram att vi alla har viss nivå av tolerans och de som tar liv, dessa har rätt låg toleransnivå. Tyvärr.

Folk hade svårt att förstå Fredrik var en mördare och försvarade honom, men den dag Fredrik fälldes försvann tråden sakta i glömska och vad tror du händer här? Om Stefan fälls (vilket man hoppas på) så kommer även alla de som talar envist om Lenas alla dåliga sidor; de kommer tröttna till slut.

Men kvar är frågan: gör de fel som tar upp alla brister Lena kunde tänkas ha? Både ja och nej. För nu slipper alla blotta sina egna brister tack vare anonymitet och peka med handen mot en person som själv kan inte försvara sig, vare sig sant eller inte.

Marina var ingen snäll gullig person men oavsett hade Fredrik ingen rätt att ta livet av henne. De som försvarade honom hörs inte idag. Detsamma gäller samtliga som talar illa om Lena. När tråden blir tyst kommer kanske Lenas Flashback personlighet få frid. Vi kan alltid hoppas.

Jag hoppas du inte tar illa vid kring det jag skrivit samt förstår vad jag försöker säga.
Citera
2020-07-11, 00:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Hade SD verkligen gjort sitt val, utan att vela, så hade LW varit tvungen att acceptera det. I annat fall hade SD haft möjlighet att anmäla henne. Jag tror ju att han inte accepterade att hon träffade andra utan blev kränkt av det. Osv osv.

Aktbil 150, sid 506,
förhör med KN 13 jun-18:

"[...]Igår sa K*ennet till Stefan att Lena hade en relation med J*immy och M*ats och att hon även
varit med flera andra. K*enneth nämnde K*enneh J*ohansson och AL Flashback för Stefan.
Stefan sa att hon inte haft sex med någon annan än honom. Stefan blev upprörd och sa att hon
inte haft någon relation med M*ats. Stefan sa att han inte tror att J*immy haft sex med Lena.
K*enneth tror att det kan ha varit en trigger för Stefan när han fick reda på att hon hade en
relation med J*immy. Stefan sa till K*enneth att han tyckte synd om Jimmy att han blivit lurad
av Lena. Stefan sa flera gånger att Lena fört J*immy bakom ljuset.
[...]"

Mycket intressanta observationer som KN gör. Läs gärna hans förhör, läs avlyssnade samtal mellan honom och SD och lyssna på hans vittnesmål i rätten! Mycket observant person.

"K*enneth frågade Stefan igår om vad han tror har hänt Lena med tanke på att dörren stod
öppen, ofärdig paketinslagning och att hon hamnar endast 150 meter från sitt hem. Stefan sa
att det inte folk vet är att Lena hade en geocach där hon hittades. Hon hade först en gammal
som hon tagit bott. Stefan sa att hon ville ha en geocach i närheten av hennes hem så därför
hade hon tänkt sätta dit en ny. Stefan tror att hon gått dit för att titta på platsen vart hon ska
sätta den och blivit överfallen när hon var där.
"

Med tanke på det vet jag att jag såg i IT delarna att SD suttit dagarna efter försvinnandet och sökt på "Softpocahontas" och "My Real Six String".

Kanske var det så SD planerade att det skulle se ut.
Det skulle se ut som att mållgorna hade överfallit Lena när hon kollade platsen för sin nya cache. Precis på samma sätt som det hade sett ut om hon den 11 maj hade blivit mördad. Då hade hon gått ut till sin cache för att titta till den.

Att SD skulle träffa henne där, det hade han sett till att det inte skulle upptäckas. Det finns ingen kommunikation som visar hur de skulle mötas.
Citera
2020-07-11, 00:34
Medlem
Citat:
Stämmer det verkligen att hon avslutade behandlingen för att hon blev avrådd att från att han kontakt med SD???

Var det inte så att där hon gick på behandling krävde de att hon måste ha avslutat förhållandet för att hon skulle få hjälp? Och hon var inte mogen för det ännu, hon klarade inte av det?

Så kan man bolla med saker, så att det nästan stämmer, men ändå inte riktigt.

Det är ju en känd del av problemet, bindningen till sin förövare, som gör det så svårt att ta sig ur förhållandet.

Jag tror du uppfattat verkligheten korrekt. Det stämmer bättre med min bild.

Min personliga uppfattning är att hennes "gamla" sympatiska kollega i Örebro som hon samtalade med var Guld värd! Hon uppmuntrade de minsta stapplande stegen mot frigörelsen från SD, utan minsta fördömande av andra misstag.

Och LW gjorde framsteg. Hon var dessutom intelligent och utbildad. MEN det är inte enkelt att helt plötsligt ställas inför en 360 graders sväng i ett långt "förhållande".

SD medger att han var beredd att lämna HD, giftermål mm. Han förespeglade henne en framtid tillsammans. Hon trodde honom. Naivt möjligen. Men ingen var där de första fyra åren i förhållandet, eller?

Det tar tid att ställa om. Det är en svår process. Den hade förkortats betydligt om SD varit konsekvent.

Jag tror han mördade LW och att det var planerat sedan länge.
Citera
2020-07-11, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
BS. Hon ville inte lämna SD.

Hennes terapeuter avslöjade hennes BS. Hon
pratade om hur elak han var och hur rädd hon
var men när de frågade varför hon inte bröt
så blev det jobbigt och hon bytte till nästa
terapeut som förväntades lyssna på hennes
BS och hålla med henne och ge henne sympati.

Tror du att en alkoholist eller pundare kan bli
av med sitt missbruk genom att gå i terapi om
de inte vill sluta med sin drog?
LW hade många droger hon behövt sluta med;
SD, mobilen, sociala media, GC. Hon hade
behövt bli inlåst och avprogrammerad.
.

Terapeuter har tystnadsplikt. Källa?
Citera
2020-07-11, 01:07
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Terapeuter har tystnadsplikt. Källa?

Källan är LW. I konversationer med sina
flying monkeys.
Citera
2020-07-11, 03:43
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Att det var svängdörrar framgår av LW:s dotter E som tog avstånd från sin mamma pga att morsan låg i E:s säng med en av alla män hon hade sex med, hon såg nog till att ha ett nyrakat underliv, det var viktigare med underlivet, än att hålla ordning i bostaden, det fick hennes adoptivmamma göra när hon var *barnvakt*, städa, röja upp, laga mat.

Aktb 146, s 67. förhör med E.

E*ster säger att det har varit en massa olika killar och de har kommit och gått lite. Ibland har
någon varit där och sedan försvunnit, sedan kommer den tillbaka igen.

E*ster har inte fått uppfattningen att mamma haft något fast förhållande över någon längre tid.
E*ster vet inte vem som mamma senast hade någon typ av relation med.
E*ster har ibland frågat men mamma har aldrig lämnat några ordentliga svar.
E*ster berättar om ett tillfälle under vintern/våren-18 när hon kom hem till mamma för att
hämta en tröja. Det var pappavecka och alla tre barnen var hos pappa.
När hon kom in så möttes hon av en kille som låg i soffan och sov, när hon sedan kom upp
till sitt rum så låg mamma och en främmande kille i E*sters säng.

E*ster säger att hon hade försökt att ringa innan hon kom dit eftersom det var deras
överenskommelse, hon fick inget svar och gick in i huset ändå.
E*ster tyckte ändå att det var jobbigt att mamma och den där killen låg i hennes säng.
Mamma sa senare att det var en kille från Stockholm, hon fick aldrig veta något namn på
killen.
E*ster säger att detta var en av brytpunkterna mellan henne och mamma och anledning till
konflikt mellan dem.

Aktb 146 s 106 förhör med GJ adoptivmamman, ang lagat mat, röjt upp och städat i bostaden.
Gun har i samband med då hon var barnvakt lagat mat, röjt upp och städat i bostaden.

Ja, det är obegripligt att en del här är så
förblindade av kärlek till en kvinna de aldrig har
träffat att de inte ens bryr sig om hur dåligt
hennes barn mådde p.g.a. hennes beteende.
Att t.o.m. försvara hennes beteende in
absurdum. Det var inte konstigt att N och E
valde att bo hos pappan. Stackars A som blev
lämnad ensam kvar.

Man skulle ju kunna tro att L skulle ha skärpt
till sig när E flyttade. Men det verkar inte så. På
As födelsedagsfest när hon hade chansen att
prata mef E och försöka ställa allt till rätta så
satt hon istället med sin mobil och dissade
alla. När barnen bad henne.stanna och titta på
mellon så hade hon viktigare saker att göra. H, extradottern, blev så irriterad på henne så att
hon knappt pratade med henne när L senare i
helgen gick förbi Hs föräldrars trädgård.

L borde ha varit extra mån om A så att inte han
också skulle flytta till pappa så fort han var
stor nog att bestämma själv. Men istället så
dumpade hon honom på mormor för att åka
till Norge med en av sina KKs.

Är det normalt beteende av en 45-årig
trebarnsmamma? Vill man inte föregå med
gott exempel för sina barn? Är inte barnen
viktigare än allt annat? Förtjänar inte barnen
att få känna sig viktigare än mammans mobil
och KKs?

Till styrkande av att en alternativ GM kan ha
sett hur L misshandlade barnen psykiskt och
känslomässigt. Kanske även fysiskt? Och att
hon inte ändrade beteende hur många chanser
hon än fick.

N hade precis åkt dit för snatteri. E hade bytt
skola p.g.a. cirkulerande intima bilder. A delade
säng med sin mamma. De barnen mådde inte
bra. Och soc tvingade dem till kontakt med
mamman när de bad om hjälp.
Men de tvingade inte L till kontakt med barnen.
Hon dumpade dem på mormor. Någon
kanske mördade L för att skydda barnen?
Senast redigerad av gloriouslife 2020-07-11 kl. 03:52.
Citera
2020-07-11, 05:18
Medlem
Citat:
Ja, det är obegripligt att en del här är så
förblindade av kärlek till en kvinna de aldrig har
träffat att de inte ens bryr sig om hur dåligt
hennes barn mådde p.g.a. hennes beteende.
Att t.o.m. försvara hennes beteende in
absurdum. Det var inte konstigt att N och E
valde att bo hos pappan. Stackars A som blev
lämnad ensam kvar.

Man skulle ju kunna tro att L skulle ha skärpt
till sig när E flyttade. Men det verkar inte så. På
As födelsedagsfest när hon hade chansen att
prata mef E och försöka ställa allt till rätta så
satt hon istället med sin mobil och dissade
alla. När barnen bad henne.stanna och titta på
mellon så hade hon viktigare saker att göra. H, extradottern, blev så irriterad på henne så att
hon knappt pratade med henne när L senare i
helgen gick förbi Hs föräldrars trädgård.

L borde ha varit extra mån om A så att inte han
också skulle flytta till pappa så fort han var
stor nog att bestämma själv. Men istället så
dumpade hon honom på mormor för att åka
till Norge med en av sina KKs.

Är det normalt beteende av en 45-årig
trebarnsmamma? Vill man inte föregå med
gott exempel för sina barn? Är inte barnen
viktigare än allt annat? Förtjänar inte barnen
att få känna sig viktigare än mammans mobil
och KKs?

Till styrkande av att en alternativ GM kan ha
sett hur L misshandlade barnen psykiskt och
känslomässigt. Kanske även fysiskt? Och att
hon inte ändrade beteende hur många chanser
hon än fick.

N hade precis åkt dit för snatteri. E hade bytt
skola p.g.a. cirkulerande intima bilder. A delade
säng med sin mamma. De barnen mådde inte
bra. Och soc tvingade dem till kontakt med
mamman när de bad om hjälp.
Men de tvingade inte L till kontakt med barnen.
Hon dumpade dem på mormor. Någon
kanske mördade L för att skydda barnen?

OM någon mördade med detta resonemang, måste detta varit en person som hade en fullkomligt förvriden verklighetsuppfattning. ALLA andra måste förstå att mordet var det sämsta man kunde utsätta barnen för.
Utredningen har finkammat LWs bekantskapskrets. Jag är övertygad om att de hade hittat en person som både haft kapacitet att mörda och som varit så sjuk. En sådan självutnämnd "räddare" hade säkerligen givit sig till känna dessutom.
De enda vi sett som närmar sig sjukdomsgraden är MH. Men hon verkade dels nöja sig med virtuella attacker och dels må bättre. Hade hon mördat, hade det varit närmare skilsmässan med UW. Vi har förstått att hon nu har stora problem med sin dotter -antagligen var de på gång för två år sedan också - .men att de skulle fått henne att mörda LW känns absurt. Dessutom på det sättet det skedde. Schazz hävdar att MH har alibi. Skulle hon ha lejt en mördare, hade denne inte haft en så personlig relation till LW som tillvägagångssättet talat för. Och att alla dessa osannolika förutsättningar sammanfaller med allt som talar för SD, måste betraktas som uteslutet.

OT: Det verkar som om du har svårt att sova och att tankarna då springer iväg åt oroande håll. Jag menar verkligen ditt bästa när jag nu åter råder dig att söka hjälp.
Citera
2020-07-11, 05:53
Medlem
Citat:
Som jag uppfattar det från rättegången, då försvaret frågar PW om tunnan, så har man hittat en kommunikation mellan PW och SD som gäller lån av badtunnan i januari- 18.

Då blir lånet före mordet.

Citat från rättegången:
"F:
Jag har sett nån facebook kommunikation mellan er januari 2018, (ohörbart) bad om få låna. Kan det stämma?"

PW verkar ha svårt med årtal om det var 2017 eller 2018, säger att det borde ha varit hösten 17 i förhör.
Om han varit där och badat en höst så är det 2018 eftersom badtunnan köptes jan 18. Borde veta om det varit vinter eller höst som han var där och badade.

Kommunikationen försvarsadvokaten sett mellan SD/PW kan ha handlat om hjälp vid leveransen/köp jan 18 och SD erbjudit honom tillgång när han så önskade. Badtunnan flyttades tydligen senare under året, förmodligen till en mysigare plats, kanske var polismannen hjälpsam även då och det blev höst 18 innan han tog sig ett bad (med eller utan mysbelysning) .

Det jag tycker är intressant här är om PW fortsatt sitt umgänge med MGM efter mordet och om SD fått sig till livs något från utredningen från detta håll.
Citera
2020-07-11, 06:25
Medlem
Citat:
M*ts B*rg var väl den ÅK som lade ner
LWs anmälan om misshandel?

Han hade alltså haft med LW och SD att göra
tidigare. Eftersom han lade ned den utredningen
så trodde han tydligen på SDs version att
anmälan var ett straff mot honom för att han
vägrade att lämna sin fru.

LW var inte nöjd med beslutet och försökte
få ÅK att ändra sig. Jag tror att hon
överklagade hans beslut. Det kan ha gjort
honom negativt inställd till henne.

Polisen tycks ju inte ha tagit allvarligt på LWs
försvinnande i början. Kanske de och ÅK
tittade på hennes tidigare okynnesanmälningar
och såg henne som en drama queen?
De kanske trodde, som SD och HD, att hon
försvunnit frivilligt för att förstöra deras
USA-resa.

Det var HD:s första tanke att LW försökte sabba deras resa till USA genom att hålla sig undan. Denna tanke trots att hon inte visste om att SD/LW fortsatt med sitt umgänge (fick reda på detta via SD på flyget till USA).

SD trodde inte att LW försvunnit frivilligt (och ändå brydde han sig inte om att kontakta sin vapendragare JG (eller fler från geo-kretsen) för att ge sig ut på ett gemensamt letande).
SD sa dessutom på arbetsplatsen att det kommer att komma upp något ang försvinnandet (kommer inte ihåg hur han uttryckte sig).
Citera
2020-07-11, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
OM någon mördade med detta resonemang, måste detta varit en person som hade en fullkomligt förvriden verklighetsuppfattning. ALLA andra måste förstå att mordet var det sämsta man kunde utsätta barnen för.
Utredningen har finkammat LWs bekantskapskrets. Jag är övertygad om att de hade hittat en person som både haft kapacitet att mörda och som varit så sjuk. En sådan självutnämnd "räddare" hade säkerligen givit sig till känna dessutom.
De enda vi sett som närmar sig sjukdomsgraden är MH. Men hon verkade dels nöja sig med virtuella attacker och dels må bättre. Hade hon mördat, hade det varit närmare skilsmässan med UW. Vi har förstått att hon nu har stora problem med sin dotter -antagligen var de på gång för två år sedan också - .men att de skulle fått henne att mörda LW känns absurt. Dessutom på det sättet det skedde. Schazz hävdar att MH har alibi. Skulle hon ha lejt en mördare, hade denne inte haft en så personlig relation till LW som tillvägagångssättet talat för. Och att alla dessa osannolika förutsättningar sammanfaller med allt som talar för SD, måste betraktas som uteslutet.

OT: Det verkar som om du har svårt att sova och att tankarna då springer iväg åt oroande håll. Jag menar verkligen ditt bästa när jag nu åter råder dig att söka hjälp.

Inlägget inte till mig (även om jag har svårt att sova på morgonen) men en (eller flera) tankar...

Jag tror inte heller att MH har med själva mordet att göra.
Dock kan hon i sitt hat mot LW tagit kontakt med HD efter att otroheten mellan SD/LW blev känd, hjälpt till att elda på med sitt hat mot LW.

MH har kunnat haft kontakter kvar i kyrkan som hon och UW förmodligen besökte under deras äktenskap och jag misstänker att det gick rykten om UW:s f.d där. (Hur kyrkfolk beter sig har vi tydliga exempel på i denna tråd).

Vad gäller Schazz så skrev hen i inlägget här att både MH och HD hade alibi... och det vet vi nu hur det var med den saken.
Citera
2020-07-11, 07:19
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
PW verkar ha svårt med årtal om det var 2017 eller 2018, säger att det borde ha varit hösten 17 i förhör.
Om han varit där och badat en höst så är det 2018 eftersom badtunnan köptes jan 18. Borde veta om det varit vinter eller höst som han var där och badade.

Kommunikationen försvarsadvokaten sett mellan SD/PW kan ha handlat om hjälp vid leveransen/köp jan 18 och SD erbjudit honom tillgång när han så önskade. Badtunnan flyttades tydligen senare under året, förmodligen till en mysigare plats, kanske var polismannen hjälpsam även då och det blev höst 18 innan han tog sig ett bad (med eller utan mysbelysning) .

Det jag tycker är intressant här är om PW fortsatt sitt umgänge med MGM efter mordet och om SD fått sig till livs något från utredningen från detta håll.

Eller så hade SD Bauhauskort och fick en
räkning på badtunnan som skulle betalas i
januari -18. Då kan han köpt den hösten -17.
.
Du gör dig stort besvär för att misskreditera
PW. Är det för att han kallade LW för
"porrpastor"? Är det din hämnd för det? Det är
inte PWs fel att hon bar sig åt som en
porrpastor.
Senast redigerad av gloriouslife 2020-07-11 kl. 07:22.
Citera
2020-07-11, 07:25
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020

Jag tänkte på någon som stod barnen betydligt
närnare än så. Men jag ville inte peka ut någon
eftersom det blir sånt liv i tråden om någon
gör det. Någon som sett barnens besvikelse
om och om igen när deras mamma svikit dem.

Angående mina sovvanor så kan
Notknapparen förklara för dig att vi har olika
uppgifter i flocken. En del vaktar så att de
andra kan sova tryggt.
Men tack för omtanken.
Senast redigerad av gloriouslife 2020-07-11 kl. 07:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in