2020-07-10, 23:38
Medlem
Haha sverige anses som en totalitär demokrati. Där spricker den liberala synen på Sverige. Låter Svenskar dö och ekonomin går dåligt oavsett lol. Hur fan kan man förvänta sig att ekonomin ska gå bra om folk är sjuka och det är en pandemi? lol. Och det tar en stress på sjukvården, flygbranschen och bilden omvärlden har på Sverige också tar en krasch på ekonomi. VIlka nötter.
Citera
2020-07-10, 23:38
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Språket gör gällande att mejlet är skrivet av en 6-åring. Känns otroligt fejk.
Det köper jag inte. Skulle man döma flertalet skribenter här på FB efter deras språk är de inte mycket äldre.
Citera
2020-07-10, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vänta nu - skulle inte Sveriges COVID-19 strategi göra så att vår ekonomi blev bäst i världen efter post-COVID-19?
Pandemin accelererar fortfarande så det är inte läge att göra bokslut kring någon parameter.
Citera
2020-07-10, 23:44
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vänta nu - skulle inte Sveriges COVID-19 strategi göra så att vår ekonomi blev bäst i världen efter post-COVID-19?

Well, vi spelar i C-laget just nu, isolerade från att resa och jag frågar mig själv varför kan ingen person inom regeringen uttala sig om att vi har misslyckats?

Det börjar bli tröttsamt att vara Svensk...
Citera
2020-07-10, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Well, vi spelar i C-laget just nu, isolerade från att resa och jag frågar mig själv varför kan ingen person inom regeringen uttala sig om att vi har misslyckats?

Det börjar bli tröttsamt att vara Svensk...
Erkänner man inte då att man har låtit 5600 personer dö i onödan och det skadar dom väl politiskt?
Citera
2020-07-10, 23:47
Medlem
urgts avatar
Citat:
Pandemin accelererar fortfarande så det är inte läge att göra bokslut kring någon parameter.

Utvecklingen skiljer sig väldigt mycket från land till land, så det säger inte så mycket. I Norge, Danmark och Finland är det knappast någon acceleration det handlar om.

Det har varit tydligt att vi med all sannolikhet tabbat oss totalt i flera månader. Det enda som skulle kunna "rädda" oss är om viruset muterar till att bli rent överjävligt smittsamt.
Senast redigerad av urgt 2020-07-10 kl. 23:54.
Citera
2020-07-10, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Utvecklingen skiljer sig väldigt mycket från land till land, så det säger inte så mycket. I Norge, Danmark och Finland är det knappast någon acceleration det handlar om.

Det har varit tydligt att vi med all sannolikhet tabbat oss totalt i flera månader. Det enda som skulle kunna "rädda" oss är om viruset muterar till att bli rent överjävligt smittsamt.

Vi får väl se. Förhoppningsvis kommer ett vaccin inom en relativ snartid. Vi ska dock högst troligen igenom en höst och en vinter utan sagda vaccin så jag tycker fortfarande att det är för tidigt att göra bokslut kring både ekonomin och i dödstal. Dock hoppas nog alla att våra grannländer slipper lika höga dödstal som vi haft i Sverige under våren.
Ändock om någon sa till mig vid årsskiftet att större delen av världen skulle stänga ner under en period av 4-5 månader 2020 så hade jag trott att sagda person var fullständigt galen. Således, jag tar ingenting för givet längre. Det borde verkligen ingen göra.
Citera
2020-07-10, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Många har dött men hur många skulle dött enligt imperial college london? 200 tusen?
Det är den studien de andra länderna baserat sin strategi på. Jag tycker inte om regeringen och jag kan rikta kritik mot folkhälsomyndigheten men för tillfället avstår jag, vill inte sitta i samma hörn som gänget som ropar dr.Mengele hit och dit, oanständigt när imperial college räknat totalt fel och världens politiker gått på en större felräkning än vad folkhälsomyndigheten tycks ha gjort.
Överdödlighet under 4000, det dör 90000 om året. Sett till den totala folkhälsan, vem vet?

Dags att nyktra till vad gäller modellerna som folk håller på med. Det är bara numerologi. Men vi har över 5 000 döda och om vi jämför med andra länders åtgärder, framför allt våra nordiska grannar, så är det enorma siffror. Tydligen hade FHM tutat i regeringen att det skulle vara normalt. Så fel det blev. Vi har en regering utan koll, och vi har FHM utan koll.

Idag behöver vi inte längre lita på studier för nu har vi faktiskt verklighet att jämföra oss med. Och då är det våra grannländer.

Och sett till den totala folkhälsan så kommer coviddöda toppa statistiken det här året. Det kan jag lova redan idag. Vi kommer även att se att folk dör i onödan i influensa och andra sjukdomar då vi synar siffrorna. Att personalen i äldreboenden inte klarar av bashygien innebär att våra dödssiffror även annars är höga.
Citera
2020-07-10, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Förvänta er flera fall::

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jdoGrz/tararna-hos-passagerarna-det-har-varit-tufft

Fyfan vad vidrigt att folk är så själviska.
Ja, se där..oj,oj.
Citera
2020-07-11, 00:02
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Erkänner man inte då att man har låtit 5600 personer dö i onödan och det skadar dom väl politiskt?

Nu kan man diskutera hur och var vart man missade gällande ålderdomshem, men när hela Asien hade munskydd dock bara av tyg men när övriga världen sa att du behöver ett visir eller skyddsglasögon och en FFP2 mask för att skydda dig och om du arbetar med risksmittade.

Vad sa FHM, jo att vi låter respektive landsting lägga nivån på skyddsutrustning utan direktiv så de körde på som vanligt tills Covid-19 bet dem i arslet.

Så jäkla dåligt hanterat!
Citera
2020-07-11, 00:03
Medlem
urgts avatar
Citat:
Vi får väl se. Förhoppningsvis kommer ett vaccin inom en relativ snartid. Vi ska dock högst troligen igenom en höst och en vinter utan sagda vaccin så jag tycker fortfarande att det är för tidigt att göra bokslut kring både ekonomin och i dödstal. Dock hoppas nog alla att våra grannländer slipper lika höga dödstal som vi haft i Sverige under våren.
Ändock om någon sa till mig vid årsskiftet att större delen av världen skulle stänga ner under en period av 4-5 månader 2020 så hade jag trott att sagda person var fullständigt galen. Således, jag tar ingenting för givet längre. Det borde verkligen ingen göra.

Inte en chans att grannländerna kommer ikapp i dödstal om det inte sker nåt rent mirakulöst med en virusmutation. Nedstängningarna skiljer sig väldigt mycket från land till land. I nuläget är grannländerna minst lika öppna som oss.

Behövs smart ingenjörsmässiga lösningar. Det är inte libertarianernas årsmöte.
Citera
2020-07-11, 00:04
Medlem
Citat:
Höga dödstal?
Några tusen som ändå skulle dött under året, en ren befrielse för de flesta av dem.
Vilken masspsykos detta är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in