2020-07-07, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Vad jag har sett krävs handsprit på 85%, det fanns backvis med 65% bl.a på Ö&B som ingen köpte då det var för låg alkoholhalt för att få död på covid19 snabbt, och de livsmedelsaffärer som sätter upp handsprit-hållare vid entreer kör alla 85% från en stor tillverkare. Så är du 100 på bara 60% dödar direkt, de flesta artiklar nämner just 85% ?

Sen har det tidigare diskuterats om möjlig smitta från människa til hund/katt etc. Nu idag har AB en stor artikel om smittade minkar i Danmark, som nu ska få leva trots smittan, man ska visst ha avlivat runt 3000 minkar på en annan farm som just smittats med covid19. Då är frågan, om vi homosapiens kan föra smittan covid19 till minkar, kan det då omvänt bli samma sak, att t.ex en mink då kan smitta en människa med samma virus ? (det borde ju gå åt båda hållen..)

Minns fågelinfluensan för några år sedan, så om nu minkar/hund/katt kan smittas, var går då gränsen för covid19, eller kan det vara så jävligt att covid19 vid en mutation kan utöka smittområde förutom människor. Då har vi väl ev risken att t.ex avföring från fåglar/katter m.m då kan sprida skiten vidare.

Hej,

Eftersom SARS CoV-2 är ett höljebärande virus där höljet mestadels består av fetter så bör minst 60% alkohol (etanol) vara tillräckligt vilket även CDC rekommenderar.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/hcp/hand-hygiene.html

Viruset kommer troligen ursprungligen från fladdermöss som jag skrivit tidigare om i tråden. Det finns beskrivet som du påpekar att viruset kan ha överförts från oss människor till några andra djurarter. Eftersom smittan redan finns över hela världen hos oss människor är det oklart om det har någon större praktisk betydelse för oss människor.
Rester av virusets arvsmassa har hittats i avföring hos människor men det är mig veterligen fortfarande oklart om det kan smitta via avföring.
Citera
2020-07-08, 19:14
Medlem
AlbusPercivals avatar
[quote=En..andra..chans|72185704]Hej igen,

Det är för mig tyvärr omöjligt att säga om du har eller inte har covid-19.
Jag har tidigare rekommenderat att man vid covid-19 ska:

1. Dricka mycket vätska för att motverka intorkning f f a vid feber.

2. Ta febernedsättande (i första hand paracetamol) för att motverka intorkning och för att orka vara uppe och gå.

3. Vara uppe och gå och gärna göra tåhävningar för att motverka blodproppar.

4. Göra andningsövningar. Andas in genom näsan och andas ut genom halvstängd mun för att underlätta lungkapaciteten.

Du verkar redan ta febernedsättande. Om man ska kombinera alvedon och ipren brukar man ta max 2 st alvedon 500 mg och 1 st ipren 400 mg, inte tvärtom som du skrev att du tagit eller har jag missförstått dig?

Ja, det kan vara bra eftersom om jag minns rätt så finns det en person i ditt hushåll som är i riskgrupp. Håll 2 m avstånd och ha separata badrum. Prata inte nära varandra ansikte mot ansikte.[/QUOT]

Har nu haft huvudvärk sen torsdags där det gör ont i även i nacken axlarna samt öronen ibland.

Ingen feber, hostar sällan.

Så som jag har uppfattat detta så ska covid 19 vara något som attackerar lungorna och att man får feber, beställde testat ska testa mig nu i dagarna återstår att se om det är Covid jag har.
Citera
2020-07-10, 20:38
Medlem
Nya vacciner är på väg men kan det bli så att viruset ger vika innan de hinner komma ut på marknaden. Jag vet en omöjlig fråga att svara på kanske men vad tror du? Jag såg ett nyhets reportage från Italien där en Italiensk läkare eller expert? Sa att viruset blivit mindre aggressivt / mildare. Är det något vi även ser i Sverige och vad är i så fall mekanismerna bakom det. Väntar med spänning på svar.
Senast redigerad av Trxhobit 2020-07-10 kl. 20:41.
Citera
2020-07-11, 18:42
Medlem
[quote=AlbusPercival|72195620]
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Hej igen,

Det är för mig tyvärr omöjligt att säga om du har eller inte har covid-19.
Jag har tidigare rekommenderat att man vid covid-19 ska:

1. Dricka mycket vätska för att motverka intorkning f f a vid feber.

2. Ta febernedsättande (i första hand paracetamol) för att motverka intorkning och för att orka vara uppe och gå.

3. Vara uppe och gå och gärna göra tåhävningar för att motverka blodproppar.

4. Göra andningsövningar. Andas in genom näsan och andas ut genom halvstängd mun för att underlätta lungkapaciteten.

Du verkar redan ta febernedsättande. Om man ska kombinera alvedon och ipren brukar man ta max 2 st alvedon 500 mg och 1 st ipren 400 mg, inte tvärtom som du skrev att du tagit eller har jag missförstått dig?

Ja, det kan vara bra eftersom om jag minns rätt så finns det en person i ditt hushåll som är i riskgrupp. Håll 2 m avstånd och ha separata badrum. Prata inte nära varandra ansikte mot ansikte.[/QUOT]

Har nu haft huvudvärk sen torsdags där det gör ont i även i nacken axlarna samt öronen ibland.

Ingen feber, hostar sällan.

Så som jag har uppfattat detta så ska covid 19 vara något som attackerar lungorna och att man får feber, beställde testat ska testa mig nu i dagarna återstår att se om det är Covid jag har.

Hej Albus,

Ok, covid-19 är initialt en luftvägsinfektion som angriper luftvägarna så feber, hosta mm är vanliga symptom. Det du beskriver är lite mer diffusa symptom. Bra du får gärna ge en återkoppling om du vill.

PS. Ska se sista delen av Harry Potter nu
Citera
2020-07-11, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trxhobit
Nya vacciner är på väg men kan det bli så att viruset ger vika innan de hinner komma ut på marknaden. Jag vet en omöjlig fråga att svara på kanske men vad tror du? Jag såg ett nyhets reportage från Italien där en Italiensk läkare eller expert? Sa att viruset blivit mindre aggressivt / mildare. Är det något vi även ser i Sverige och vad är i så fall mekanismerna bakom det. Väntar med spänning på svar.

Hej igen,

Nej, det tror jag inte. Världen behöver verkligen ett vaccin. Uttalandet var om jag tolkat det rätt enbart en spekulation från en enstaka läkare i Italien. Viruset i sig är lika smittsamt och farligt men vi har dels blivit bättre på att behandla covid-19 vilket minskar dödligheten och dels blivit bättre på att minska smittspridningen genom vårt beteende samt en ökad immunitet i vissa populationer i Sverige.
Citera
2020-07-11, 21:38
Medlem
Citat:
Hej igen,

Nej, det tror jag inte. Världen behöver verkligen ett vaccin. Uttalandet var om jag tolkat det rätt enbart en spekulation från en enstaka läkare i Italien. Viruset i sig är lika smittsamt och farligt men vi har dels blivit bättre på att behandla covid-19 vilket minskar dödligheten och dels blivit bättre på att minska smittspridningen genom vårt beteende samt en ökad immunitet i vissa populationer i Sverige.
Tack så mycket för ditt svar! Ha en fin Lördagskväll också!
Citera
2020-07-12, 16:35
Medlem
AlbusPercivals avatar
[quote=En..andra..chans|72226195]
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival

Hej Albus,

Ok, covid-19 är initialt en luftvägsinfektion som angriper luftvägarna så feber, hosta mm är vanliga symptom. Det du beskriver är lite mer diffusa symptom. Bra du får gärna ge en återkoppling om du vill.

PS. Ska se sista delen av Harry Potter nu

Tja,

Tack för svar.

Jag har nu testat och även fått svar, fick testkittet hem och testade och då vet jag inte om jag gjorde 100% rätt, man skulle skrapa svalgen, jag kan ha snuddat svalgen men jag kanske inte skrapade på svalgen tillräckligt? Det visade iallafall negativt.

Har ju varit sjuk i snart 10 dagar, nu har huvudvärken avtagit, känner mig mer svag just nu och kan hända att jag blir yr när jag står upp och går.

Vågar man lita på att testet visade korrekt dvs att jag inte är COVID patient?

Jag älskar Harry Potter.
Citera
2020-07-12, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trxhobit
Tack så mycket för ditt svar! Ha en fin Lördagskväll också!

Tack! Ha en fin söndagskväll!
Citera
2020-07-12, 18:58
Medlem
[quote=AlbusPercival|72234503]
Citat:

Tja,

Tack för svar.

Jag har nu testat och även fått svar, fick testkittet hem och testade och då vet jag inte om jag gjorde 100% rätt, man skulle skrapa svalgen, jag kan ha snuddat svalgen men jag kanske inte skrapade på svalgen tillräckligt? Det visade iallafall negativt.

Har ju varit sjuk i snart 10 dagar, nu har huvudvärken avtagit, känner mig mer svag just nu och kan hända att jag blir yr när jag står upp och går.

Vågar man lita på att testet visade korrekt dvs att jag inte är COVID patient?

Jag älskar Harry Potter.

Hej,

Varsågod! Dina symptom är inte typiska för covid-19 och ditt PCR test var negativt, vilket tillsammans talar starkt för att du inte har covid-19, men man kan inte utesluta det till 100%.

Jag antog det hehe.
Citera
2020-07-12, 19:02
Medlem
Hej hur tror du att det kommer se ut till hösten när Sverige i princip totalöppnar igen?
Med några år på nacken vet jag att förkylning sprids som löpeld efter sommaren när alla möts igen. Covid-19 borde inte bete sig annorlunda. Vad är din teori, blir det en stark andra våg om inte åtgärder vidtas eller tror du att det av någon anledning kommer att vara lugnt?
Citera
2020-07-12, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Hej hur tror du att det kommer se ut till hösten när Sverige i princip totalöppnar igen?
Med några år på nacken vet jag att förkylning sprids som löpeld efter sommaren när alla möts igen. Covid-19 borde inte bete sig annorlunda. Vad är din teori, blir det en stark andra våg om inte åtgärder vidtas eller tror du att det av någon anledning kommer att vara lugnt?

Hej,

Bra fråga. Sverige kommer ju inte totalöppna, det kommer vara fortsatta restriktioner, men jag är orolig för hösten/vintern.

På hösten börjar vi vara inomhus mer vilket ökar risken för smittspridning. Folk återgår till jobbet, skolan, träningar o s v vilket ökar folksamlingar inomhus. Kollektivtrafiken blir mer belastad med ökad trängsel. Fester kommer vara inomhus. Detta är betydliga riskfaktorer.

På plussidan finns nu en god erfarenhet inom sjukvården och myndigheter. Sjukvården kan skalas upp igen om det behövs samt att provtagningskapaciteten har blivit mycket bättre. Behandlingen har blivit mer effektiv vilket minskar både vårdtid och dödlighet. Äldreboenden har fått bättre rutiner och skydd.
Ökad immunitet i vissa populationer gör att viruset kommer ha svårare att sprida sig där. Vaccinutvecklingen går i rekordfart.

Det kommer vara avgörande att varje person tar sitt ansvar för sitt beteende och håller avstånd mm.

Jag är således orolig för en andra våg i höst/vinter, men hoppas att den inte blir för stor.
Citera
2020-07-18, 14:31
Medlem
Citat:
Hej igen,

Om vi inte får vaccin då??
Får vi förlita oss på att tillräckligt många blir imuna samt att virusen muterar och blir lite snällare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in