2020-07-06, 21:56
Medlem
Hur ser mina chanser ut mot corona?

Man, 28 år, 10-15kg övervikt, astma som vuxit bort med åren (lätt ansträngningsastma fortfarande), tränar 4-5 dagar per vecka och är i hyfsad kondition trots vikten.

Bör man räkna sig själv som i en riskgrupp eller borde jag klara corona hyfsat iaf?
Citera
2020-07-06, 22:00
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Hej,

Utifrån ditt användarnamn drar jag slutsatsen att du menar för invärtes bruk. Stämmer det?
I så fall är svaret nej.

Alkohol i hög %, kan döda virus utvärtes på ytor. För SARS CoV-2 behövs minst 60 %.

Fast jag tog några supar 60% Koskenkorva och blev bra i halsen.
Citera
2020-07-06, 22:20
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Hej igen,

RT-PCR har hög sensitivitet och specificitet för att påvisa virusets arvsmassa i provmaterialet. Det är det gyllene testet för att påvisa en pågående covid-19.

Det kan dock vara falskt negativ om provtagningen varit dålig (inte fått med adekvat provmaterial) eller om tajmingen varit fel.

Dina frågor är f ö väldigt svåra att svara på eftersom det är tredjehandsuppgifter, men vad jag kan tolka utifrån din berättelse är att de bedömde att din släkting hade en bakteriell luftvägsinfektion som han fick behandling för.

Tack för ditt svar. Ja, han blev frisk. Men klurigt att det dök upp just nu!
Citera
2020-07-06, 22:36
Medlem
Hej !
Jag undrar om ni kan hjälpa mig. Jag har en bokad resa om en vecka och har precis i helgen fått ont i halsen samt ömmande körtlar och mild huvudvärk ( ingen hosta, ingen feber, ingen rinnande näsa.) Självklart hoppas jag på vanligt halsfluss.. ska testa mig imorgon. Jag menar jag känner mig inte så dåligt, inte trött heller. Kan det vara något annat än corona ?
Citera
2020-07-07, 14:49
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Hej igen,

Nu beskriver du även andra symptom som kan finnas vid covid-19, men det är väldigt svårt för mig att bedöma det mer detaljerat. Kontakta din vårdinrättning och gör en RT-PCR så får du svar om du har en pågående infektion. Såg att du frågade om antikroppstest. IgG-antikroppstest är bra för att kolla om man genomgått covid-19 och om man har utvecklat immunitet, men man ska ha varit symptomfri i 2 veckor när man gör testet.

Jag utgår ifrån att det är COVID, idag gör det ont i ansiktets högre del och väldigt hög huvudvärk där även ena örat gör ont.

Vad är det bästa sättet att hantera detta? Tog 2 ipren samt en alvedon.

Bör jag skaffa munskydd hemma så att jag inte smittar andra?
Citera
2020-07-07, 15:32
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
....Alkohol i hög %, kan döda virus utvärtes på ytor. För SARS CoV-2 behövs minst 60 %.

Vad jag har sett krävs handsprit på 85%, det fanns backvis med 65% bl.a på Ö&B som ingen köpte då det var för låg alkoholhalt för att få död på covid19 snabbt, och de livsmedelsaffärer som sätter upp handsprit-hållare vid entreer kör alla 85% från en stor tillverkare. Så är du 100 på bara 60% dödar direkt, de flesta artiklar nämner just 85% ?

Sen har det tidigare diskuterats om möjlig smitta från människa til hund/katt etc. Nu idag har AB en stor artikel om smittade minkar i Danmark, som nu ska få leva trots smittan, man ska visst ha avlivat runt 3000 minkar på en annan farm som just smittats med covid19. Då är frågan, om vi homosapiens kan föra smittan covid19 till minkar, kan det då omvänt bli samma sak, att t.ex en mink då kan smitta en människa med samma virus ? (det borde ju gå åt båda hållen..)

Minns fågelinfluensan för några år sedan, så om nu minkar/hund/katt kan smittas, var går då gränsen för covid19, eller kan det vara så jävligt att covid19 vid en mutation kan utöka smittområde förutom människor. Då har vi väl ev risken att t.ex avföring från fåglar/katter m.m då kan sprida skiten vidare.
Citera
2020-07-07, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabiansthlm
En fråga till, hur pass träffsäkra är RT-PCR att påvisa pågående covid 19? Anta att den tas av sjukvården via 1177.
Kan man lita på resultatet även vid sk milda symptom? Spelar det stor roll när i dagar räknat man tar provet?

Hej igen,

RT-PCR är det gyllene testet för att påvisa en pågående covid-19.
Den kan visa falskt negativ om provtagningen inte är bra och/eller om tajmingen är dålig (ex om provet tas dagar före symptom eller om provet tas efter en längre tids symptom).
Ja, ju tidigare man tar provet efter symptom desto bättre, men det är ju tyvärr inte alltid praktiskt möjligt.
Citera
2020-07-07, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxor1
Hur ser mina chanser ut mot corona?

Man, 28 år, 10-15kg övervikt, astma som vuxit bort med åren (lätt ansträngningsastma fortfarande), tränar 4-5 dagar per vecka och är i hyfsad kondition trots vikten.

Bör man räkna sig själv som i en riskgrupp eller borde jag klara corona hyfsat iaf?

Hej,

Jag tycker dina chanser är goda. Övervikt, man och astma är riskfaktorer, men du är ung och verkar vara i gott allmäntillstånd vilket är det viktiga. Din astma och övervikt är lindriga så om jag var du skulle jag inte vara så orolig.
Citera
2020-07-07, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Tack för ditt svar. Ja, han blev frisk. Men klurigt att det dök upp just nu!

Varsågod! Bra att han blev frisk. Det visar att de gjorde en mycket bra bedömning på sjukhuset i ett klurigt läge.
Citera
2020-07-07, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LenaKk
Hej !
Jag undrar om ni kan hjälpa mig. Jag har en bokad resa om en vecka och har precis i helgen fått ont i halsen samt ömmande körtlar och mild huvudvärk ( ingen hosta, ingen feber, ingen rinnande näsa.) Självklart hoppas jag på vanligt halsfluss.. ska testa mig imorgon. Jag menar jag känner mig inte så dåligt, inte trött heller. Kan det vara något annat än corona ?

Hej,

Ja, det kan vara många andra orsaker (virus eller bakterier).
Citera
2020-07-07, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Jag utgår ifrån att det är COVID, idag gör det ont i ansiktets högre del och väldigt hög huvudvärk där även ena örat gör ont.

Vad är det bästa sättet att hantera detta? Tog 2 ipren samt en alvedon.

Bör jag skaffa munskydd hemma så att jag inte smittar andra?

Hej igen,

Det är för mig tyvärr omöjligt att säga om du har eller inte har covid-19.
Jag har tidigare rekommenderat att man vid covid-19 ska:

1. Dricka mycket vätska för att motverka intorkning f f a vid feber.

2. Ta febernedsättande (i första hand paracetamol) för att motverka intorkning och för att orka vara uppe och gå.

3. Vara uppe och gå och gärna göra tåhävningar för att motverka blodproppar.

4. Göra andningsövningar. Andas in genom näsan och andas ut genom halvstängd mun för att underlätta lungkapaciteten.

Du verkar redan ta febernedsättande. Om man ska kombinera alvedon och ipren brukar man ta max 2 st alvedon 500 mg och 1 st ipren 400 mg, inte tvärtom som du skrev att du tagit eller har jag missförstått dig?

Ja, det kan vara bra eftersom om jag minns rätt så finns det en person i ditt hushåll som är i riskgrupp. Håll 2 m avstånd och ha separata badrum. Prata inte nära varandra ansikte mot ansikte.
Citera
2020-07-07, 20:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Fast jag tog några supar 60% Koskenkorva och blev bra i halsen.

Förlåt att jag hoppar in här utan att vara någon doktor, men jag tycker också att det låter logiskt, att starksprit kan hinna döda en del virus lokalt i munnen och svalget. Det bästa är antagligen att gurgla (så att det får verka längre) och sedan svälja. Hur eller hur så kan det inte vara bra att dricka stora mängder alkohol ofta nu, för det bryter ju ner hälsan på alla möjliga sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in