Citat:
Ursprungligen postat av
Tennant
Nej, du har svarat på något annat. Jag är inte ute efter en förklaring. Jag är ute efter en beskrivning. Vad innebar det för de fattiga i Sverige (den förkrossande majoriteten människor) att vara "myndig över sitt liv"? Inget alls, skulle jag föreslå. De var fattiga, och kunde inget göra åt saken. Därmed är det faktiska innehållet i den formella beskrivning du ger noll och intet.
Ok du är så trög alltså.
Ok här kommer en
beskrivning med exempel och allt.
1876 bodde 26 åriga Nils i Skåne. Han var dräng på en gård, hårt arbete från morgon till kväll. Klara var piga på samma gård, hårt arbete från morgon till kväll.
En dag fick Nils nog, "jävla slentrian, aldrig att man kommer någonstans, kyrkan bara predikar synd och lönen är knaper".
"Jag sticker till Amerikat!!!!" utbrast Nils. Mycket riktigt, 3:e klass till Amerikat. Där bodde han i slum ett tag, men fick sedermera tag på en bit mark och kände sig tillfreds. Han var sin egen, ingen skulle någonsin igen sätta sig över honom.
23 åriga Klara drömde om exakt samma sak, äventyr, vara sin egen lyckas smed, vara självständig,
fri. Men hennes pappa tyckte inte hon skulle sticka till Amerikat utan gifta sig med 13 år äldre Gunnar, som hon knappt kände och tyckte var ful som stryk och inte fann attraktiv för 5 öre. Eftersom hennes pappa var hennes FÖRMYNDARE var hon tvungen att gifta sig med Gunnar och börja slava under hans
förmyndarskap i hans hushåll istället för resten av sitt liv.