2020-07-10, 16:50
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Antifeministerna tror att kvinnor alltid levt som den amerikanska hemmafrun kunde göra på 50-60 talet. De är helt historielösa.

Fruktansvärt historielösa........ Alternativt jävligt tröga och korkade. Börjar luta åt det senare.
Citera
2020-07-10, 16:52
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
"Antifeministerna" är människor med förståndet i behåll. De är därmed knappast "historielösa".

Gör om, gör rätt.

Bullshit.
Citera
2020-07-10, 16:54
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LorineTalhaoui
Klart kvinnor var beroende av mäns välvilja. Krävdes tungt arbete, för hand, för att få något av värde.

Tungt/enformigt arbete var kvinnornas paradgren på den tiden, likaväl som männens.
Citera
2020-07-10, 16:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det har jag svarat på.

Svara själv istället, du verkar sitta på en alternativ förklaring.
Nej, du har svarat på något annat. Jag är inte ute efter en förklaring. Jag är ute efter en beskrivning. Vad innebar det för de fattiga i Sverige (den förkrossande majoriteten människor) att vara "myndig över sitt liv"? Inget alls, skulle jag föreslå. De var fattiga, och kunde inget göra åt saken. Därmed är det faktiska innehållet i den formella beskrivning du ger noll och intet.
Citera
2020-07-10, 16:57
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Du tycks oförmögen eller ovillig att svara på en rak fråga.

Jag ställer den igen, så får vi se hur det går den här gången:

"Myndig över sitt liv"... Vilket innebar vad för exempelvis alla torpare och egendomslösa?

Hur jävla trög är du egentligen? Jag har svarat ett par gånger redan.

Kom med din alternativa förklaring istället om det känns bättre för dig.
Citera
2020-07-10, 17:00
Avslutad
Citat:
Bullshit.
Att vara feminist är att vara korkad. Det är tjurskit, det. Det är att i sin moderiktighet tro sig vara en tänkande människa men att de facto inte vara det. Man är framåt och sådär lite självrättfärdigande bedriver man vad man inbillat sig vara en "viktig" kamp. Utan att säga något av intresse, utan att åstadkomma ett smack. För få kvinnor i bolagsstyrelser, typ.
Citera
2020-07-10, 17:04
Avslutad
Citat:
Hur jävla trög är du egentligen? Jag har svarat ett par gånger redan.

Kom med din alternativa förklaring istället om det känns bättre för dig.
Du vill eller kan inte svara. Du är osympatisk istället och verkar dessutom identifiera dig med ett kön, på det där lite småborgerliga korkade viset. Tycks inte som om du har förmågan eller viljan att förbättra dig. Men det är okej.
Citera
2020-07-10, 17:11
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Nej, du har svarat på något annat. Jag är inte ute efter en förklaring. Jag är ute efter en beskrivning. Vad innebar det för de fattiga i Sverige (den förkrossande majoriteten människor) att vara "myndig över sitt liv"? Inget alls, skulle jag föreslå. De var fattiga, och kunde inget göra åt saken. Därmed är det faktiska innehållet i den formella beskrivning du ger noll och intet.

Ok du är så trög alltså.

Ok här kommer en beskrivning med exempel och allt.

1876 bodde 26 åriga Nils i Skåne. Han var dräng på en gård, hårt arbete från morgon till kväll. Klara var piga på samma gård, hårt arbete från morgon till kväll.

En dag fick Nils nog, "jävla slentrian, aldrig att man kommer någonstans, kyrkan bara predikar synd och lönen är knaper".

"Jag sticker till Amerikat!!!!" utbrast Nils. Mycket riktigt, 3:e klass till Amerikat. Där bodde han i slum ett tag, men fick sedermera tag på en bit mark och kände sig tillfreds. Han var sin egen, ingen skulle någonsin igen sätta sig över honom.

23 åriga Klara drömde om exakt samma sak, äventyr, vara sin egen lyckas smed, vara självständig, fri. Men hennes pappa tyckte inte hon skulle sticka till Amerikat utan gifta sig med 13 år äldre Gunnar, som hon knappt kände och tyckte var ful som stryk och inte fann attraktiv för 5 öre. Eftersom hennes pappa var hennes FÖRMYNDARE var hon tvungen att gifta sig med Gunnar och börja slava under hans förmyndarskap i hans hushåll istället för resten av sitt liv.
Senast redigerad av Jenny9 2020-07-10 kl. 17:21.
Citera
2020-07-10, 17:15
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Att vara feminist är att vara korkad. Det är tjurskit, det. Det är att i sin moderiktighet tro sig vara en tänkande människa men att de facto inte vara det. Man är framåt och sådär lite självrättfärdigande bedriver man vad man inbillat sig vara en "viktig" kamp. Utan att säga något av intresse, utan att åstadkomma ett smack. För få kvinnor i bolagsstyrelser, typ.

Jaha....... *Gäääääsp* skivan börjar bli rätt raspig nu va?

Jag är förresten minimalist. Inte feminist, men tack för din trötta utläggning om feminister.
Citera
2020-07-10, 17:16
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Du vill eller kan inte svara. Du är osympatisk istället och verkar dessutom identifiera dig med ett kön, på det där lite småborgerliga korkade viset. Tycks inte som om du har förmågan eller viljan att förbättra dig. Men det är okej.

Du är så jävla korkad så klockorna stannar.

Edit: förlåt. Men det är oerhört provocerande att diskutera något med totalt faktaresistenta människor som gör sig dumma för att få fram sina personliga åsikter och tyckande. Varken du eller jag kan ändra historien. Den har skett.
Senast redigerad av Jenny9 2020-07-10 kl. 17:33.
Citera
2020-07-10, 17:33
Medlem
Citat:
Fruktansvärt historielösa........ Alternativt jävligt tröga och korkade. Börjar luta åt det senare.

Citat:
Tungt/enformigt arbete var kvinnornas paradgren på den tiden, likaväl som männens.

Jo, när jag tänker efter så var nog männens jobb rätt lätt. Nu har jag studerat vår historia lite bättre. De hade ju hästar till sin hjälp. Alltid hästarna som fick dra det tyngsta lasset medan mannen satt på hästsläpet och söp.

Sedan gick han hem till den stackars kvinnan som jobbat hårt hela dagen med ungar, tvätt, matlagning, sy och sticka, bära vatten, mjölka kon, göra ost, sylta och safta, städa och tvätta och smiska småungar.

Och vad gör den elake, otäcke mannen? Jo, han misshandlar henne för någon småsak eller bara för att han tycker det är lustigt, medan han själv bara supit ute på åkern hela dagen då hästen gjort allt tungt slit.
Citera
2020-07-10, 17:40
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LorineTalhaoui
Jo, när jag tänker efter så var nog männens jobb rätt lätt. Nu har jag studerat vår historia lite bättre. De hade ju hästar till sin hjälp. Alltid hästarna som fick dra det tyngsta lasset medan mannen satt på hästsläpet och söp.

Sedan gick han hem till den stackars kvinnan som jobbat hårt hela dagen med ungar, tvätt, matlagning, sy och sticka, bära vatten, mjölka kon, göra ost, sylta och safta, städa och tvätta och smiska småungar.

Och vad gör den elake, otäcke mannen? Jo, han misshandlar henne för någon småsak eller bara för att han tycker det är lustigt, medan han själv bara supit ute på åkern hela dagen då hästen gjort allt tungt slit.

Nja inte riktigt va? Men visst söps det mycket och "aga" hustrun var det nog inte så många som lyfte på ögonbrynen för.

Läs på om svenskarna som högg ner urskogen i USA, eller la rälsen. Eller som jobbade på jordbruken/sågarna/fabrikerna/skogen här hemma i Sverige. Fyfan säger jag bara. Inte konstigt att det söps så mycket och att många familjer splittrades- med många barn i absolut fattigdom/svält som följd. Fanns barnligor i städerna som stal mat och fängslades. Med mera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in