2020-07-10, 10:15
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Är Leif Ljungqvist och/eller Jan Andersson upplänningar? Jag har inte en aning.

Så här pratar Leif Ljungqvist idag. Hur han lät 1986 hör vi på LAC-bandet.

https://www.youtube.com/watch?v=5NEmqBBF1D0

När det gäller Jan Andersson hittar jag inget röstprov.

Leif Ljungqvist är född i Karlskoga och Jan Andersson i Solna. Den sistnämnde var klasskamrat med Christer Pettersson.
Citera
2020-07-10, 10:19
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Är Leif Ljungqvist och/eller Jan Andersson upplänningar? Jag har inte en aning.

Så här pratar Leif Ljungqvist idag. Hur han lät 1986 hör vi på LAC-bandet.

https://www.youtube.com/watch?v=5NEmqBBF1D0

När det gäller Jan Andersson hittar jag inget röstprov.

Här är utskriften av LAC-bandet, men där verkar inte ”han vart skjuten” vara med. Om någon av rösterna är Jan Andersson nämns inte.

https://docs.google.com/document/d/1AoNnakW0pPW9ugnMqLlGpgmj-AVTROWRwk7nA91766w/mobilebasic

Är han från Solna är det väl rimligt med ledning av dialekten att det kan vara han?
Citera
2020-07-10, 10:20
Medlem
andersaanderssonas avatar
Förhör 19941109. Vinof Olausson. Alltså under Ölvebros tid.

https://drive.google.com/file/d/1nrpE_vgt1DdixcuufLaEiPzhR7yUC0bz/view
Citera
2020-07-10, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Leif Ljungqvist är född i Karlskoga och Jan Andersson i Solna. Den sistnämnde var klasskamrat med Christer Pettersson.
Ok, tack! Den sistnämnde visar hur litet Stockholm var vid den tiden. Och hur slumpen kan slå.

Vet du när LL flyttade till Stockholm?
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-10 kl. 10:32.
Citera
2020-07-10, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Här är utskriften av LAC-bandet, men där verkar inte ”han vart skjuten” vara med. Om någon av rösterna är Jan Andersson nämns inte.

https://docs.google.com/document/d/1AoNnakW0pPW9ugnMqLlGpgmj-AVTROWRwk7nA91766w/mobilebasic

Är han från Solna är det väl rimligt med ledning av dialekten att det kan vara han?
Tack för den!

Jag är hopplöst borta när det gäller olika Stockholmsdialekter. Och många andra dialekter. Jag vet inte ens om Engström talade Stockholmska enligt andra Stockholmare. För mig låter det mer som ''rikssvenska'' i Tingsrätten.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-10 kl. 10:35.
Citera
2020-07-10, 10:37
Medlem
Citat:
Förhör 19941109. Vinof Olausson. Alltså under Ölvebros tid.

https://drive.google.com/file/d/1nrpE_vgt1DdixcuufLaEiPzhR7yUC0bz/view

Tackar för den och alla andra docs. Du har inte förhören med Donald?
Citera
2020-07-10, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Tackar för den och alla andra docs. Du har inte förhören med Donald?
Nej, tyvärr. Igår skrev boboslacke att han läst dem. Men för mig är de dolda.
Citera
2020-07-10, 11:42
Medlem
Om folk även i höga positioner ljög 1986 så antar jag att det är likadant är 2020.

Citat från Gunnar Walls bok mörkläggning.

"På ett mer uppenbart sätt gjorde Ebbe Carlsson något sådant när jag intervjuade honom 1991. Jag citerar ur min bok Mörkläggning, sid 41:

Jag hade berättat för Ebbe att jag skrev på en bok som bland annat tog upp hans egen ”affär”. Och jag frågade om han trodde att någon lurat honom under resans gång.

Ebbe började med att mumla något om att han nog inte blivit särskilt lurad. Så fortsatte han med sitt mest karakteristiska sätt att tala, det som lät som om varje stavelse bar med sig ytterst viktig och dramatisk information:

– Eftersom jag inte är journalist lever jag inte i föreställningen att alla talar sanning. Alla som rör sig i en miljö med brottslighet och terrorism där man mördar statsministrar, alla som rör sig i den miljön ljuger. Det är grundhypotesen.

Jag ville vara säker på att inte ha missuppfattat honom, så jag frågade om det också innefattade säpofolk, statsråd och höga poliser.

– Ja, i högsta grad. Det finns ingen anledning att tro att någon talar sanning, varför skulle de göra det?

För att jag inte skulle missa budskapet tillade Ebbe:

– Man ska inte föreställa sig att det här kan utredas ungefär som man utreder ett vanligt misshandelsmål. Det går inte till så i den här världen. Det är för stora intressen som står på spel.

Sedan Ebbe blivit en icke önskvärd person i politiska kretsar kunde han inte avhålla sig från en viss uppriktighet på den här punkten: för honom var ljugandet en självklar del av all maktutövning och det beredde honom ett
tydligt nöje att påpeka det.

När jag intervjuade Ebbe hade hans roman ”Liket i lådan” ännu inte publicerats, den kom ut senare under året. Där skulle han komma igen till samma tema."
Citera
2020-07-10, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om folk även i höga positioner ljög 1986 så antar jag att det är likadant är 2020.

Citat från Gunnar Walls bok mörkläggning.

"På ett mer uppenbart sätt gjorde Ebbe Carlsson något sådant när jag intervjuade honom 1991. Jag citerar ur min bok Mörkläggning, sid 41:

Jag hade berättat för Ebbe att jag skrev på en bok som bland annat tog upp hans egen ”affär”. Och jag frågade om han trodde att någon lurat honom under resans gång.

Ebbe började med att mumla något om att han nog inte blivit särskilt lurad. Så fortsatte han med sitt mest karakteristiska sätt att tala, det som lät som om varje stavelse bar med sig ytterst viktig och dramatisk information:

– Eftersom jag inte är journalist lever jag inte i föreställningen att alla talar sanning. Alla som rör sig i en miljö med brottslighet och terrorism där man mördar statsministrar, alla som rör sig i den miljön ljuger. Det är grundhypotesen.

Jag ville vara säker på att inte ha missuppfattat honom, så jag frågade om det också innefattade säpofolk, statsråd och höga poliser.

– Ja, i högsta grad. Det finns ingen anledning att tro att någon talar sanning, varför skulle de göra det?

För att jag inte skulle missa budskapet tillade Ebbe:

– Man ska inte föreställa sig att det här kan utredas ungefär som man utreder ett vanligt misshandelsmål. Det går inte till så i den här världen. Det är för stora intressen som står på spel.

Sedan Ebbe blivit en icke önskvärd person i politiska kretsar kunde han inte avhålla sig från en viss uppriktighet på den här punkten: för honom var ljugandet en självklar del av all maktutövning och det beredde honom ett
tydligt nöje att påpeka det.

När jag intervjuade Ebbe hade hans roman ”Liket i lådan” ännu inte publicerats, den kom ut senare under året. Där skulle han komma igen till samma tema."
Gammal skåpmat.

Ny skåpmat är att KP ljög om detaljer i sin framställning. Och samtidigt medvetet undanhöll fakta som talar till Engströms fördel. Historien upprepar sig. Ljugandet är en självklar del av all maktutövning. Och efter lögnerna och utlämnanden läggs utredningen ner. Vilket uppenbarligen tillfredsställde Löfven. Han som tidigare uttalade att Lisbet talade sanning när hon pekade ut CP. Eftersom han litade på henne. Eftersom han kände henne.

Idag litar han ändå mer på Petersson. Enbart byfånar kan göra det. Om det inte ytterst handlar om politiska överväganden. Eftersom SAP var djupt insyltade i den mörkläggning som Wall beskrev. IC var den yttersta garanten för Ebbes utredande och äventyr.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-10 kl. 12:32.
Citera
2020-07-10, 12:27
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Förutom dialekten i form av språkmelodi så är uttrycket ”vart skjuten” också dialektalt, och inte korrekt rikssvenska. Det passar inte in på den SE jag har hört som snarare pratar en slags kanslisvenska.
Citera
2020-07-10, 12:27
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ändå mer intressant blir det när detta kopplas ihop med följande:

860514.

Jan Andersson har förevisats samma fotosamling som Engström. Han reagerade för Engströms fotografi och lämnade även en redogörelse för den personens uppträdande på brottsplatsen.

https://drive.google.com/file/d/1YjcC6KDMYnU95SUHcpOJvKbJGQ5-GaOw/view

Jag tycker det är smått fantastiskt att det i tråden genast kommer dementier rörande SE:s närvaro på mordplatsen.

SE:s vän anses plötsligt inte känna igen SE:s röst. Istället är det så att folk som skriver i denna tråd vet bättre?

Då kan vi ju unisont strunta i alla vittnesmål och påstå att vi liksom var på plats och såg mordet och alla vittnen.

Nåväl. Länken du redovisar berättar att SE var på mordplatsen. Jan Andersson såg SE och redogör för vad SE gjorde på mordplatsen.

Jan Andersson talar även i tingsrätten om en man som inte kan vara någon annan än SE.

Eller vet vi bättre även där? Kanske Jan Andersson också har fel? Han såg någon annan?

Madebrink redovisar det han hör och han säger att det är SE han hör. Det kan inte vi avgöra bättre än Madebrink. Naturligtvis.
Senast redigerad av Basfakta 2020-07-10 kl. 12:31.
Citera
2020-07-10, 12:33
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Förutom dialekten i form av språkmelodi så är uttrycket ”vart skjuten” också dialektalt, och inte korrekt rikssvenska. Det passar inte in på den SE jag har hört som snarare pratar en slags kanslisvenska.

Ja, men kanske SE hade en vårdad röst för det officiella som när han talade i tv och i domstol och en mer informell? Det är i alla fall lite i linje med vad som verkar vara hans personlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in