2020-07-10, 04:03
Medlem
andersaanderssonas avatar
En människas röst är unik. Precis som fingeravtryck och DNA.

Allt går att lösa om man vill och har de pengar som krävs.

LAC-bandet och Engströms röst från Tingsrätten kan skickas elektroniskt. Förslagsvis till experter på röstanalys. Med tillgång till den bästa utrustningen för brusreducering, separation och liknande.

Skulle man lyckas bevisa att det är SE på LAC-bandet, likvärdigt ett fingeravtryck eller DNA-träff, så är SE färdigdiskuterad.
Citera
2020-07-10, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EL-D1ABLO
KP kunde lika gärna sagt:
Vi kommer inte runt LJ..

Anyone?

Or KP and company could have actually investigated a S&W they knew about since 2016
Anyone???
Call me crazy, but Hans and KP are just lazy!
Go ask KP about Managing Director of SMZ Industrier
Citera
2020-07-10, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Varför blandar Olle M in en alternativ teori om han är övertygad om att det är SE på LAC-bandet? Måste folk hålla på så här hela tiden? Räcker det inte att Aschberg m fl kört det här racet i alla år genom att köra multipla teorier samtidigt?

Jag hör inte SE på LAC-bandet. Jag tänker dock inte bråka med Olle M. om det om han anser att det är SE. För mig spelar det här ingen roll alls eftersom jag ändå inte tror på SE som GM. Jag kommer aldrig att göra det.

Tvivlade innan presskonferensen, läste TPs bok och blev en kort tid inne på att Skandiamannen eventuellt kunde vara GM. Men ju mer jag läste på så blev även jag övertygad om att SE inte är GM.

KP har helt köpt TPs hypotes och han blundar helt för allt som talar emot Skandiamannen som GM. Det finns vittnen som sett Skandiamannen på mordplatsen direkt efter mordet. Skandiamannen stämmer inte in på beskrivningen av GM.

Varför KP väljer att peka ut Skandiamannen är en intressant fråga.
Finns det en politisk orsak till att peka ut en moderat som GM för att svartmåla moderaterna och försöka påverka politiken idag?

Högst troligt.
Citera
2020-07-10, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Madebrink verkar mycket stabil och säker i bedömningen. Det är visserligen brusigt men om man känner någon väl går det att identifiera rösten på små detaljer som vi inte tänker på.

Försöker höra mer vad som sägs i bakgrunden men det är nog flera olika personer.
Med reservation för att jag hör fel. Frågetecken betyder förstås att jag inte hör.

0:28 De håller på och ringer
0:33, Han vart skjuten
0:35, ? Hörde bara ? skott
0:44 Du måste ha sett dom/nåt
0:55 ? på väg/vägen?

Finns det ingen här på FB som har ljudutrustning hemma? Den personen kanske kan separera rösterna. Finns ju bl.a på Youtube. https://youtu.be/lYjDDeTe2iY
https://youtu.be/JKZ786jabos
Citera
2020-07-10, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej, jag har lyssnat. För mig som inte kände SE är det omöjligt att säga något om det här.

Det är därför det är avgörande att hans barndomsvän Olle Madesäter identifierar rösten. SE:s barndomsvän måste ju känna igen SE:s röst.

Jag har inga som helst problem att känna igen mina vänners röster.
Jag har nu jämfört Stig Engströms röst i Tingsrätten med ''han vart skjuten'' ett antal gånger. Kan inte höra en distinkt likhet. Snarare olikhet. Men å andra sidan är Madestam mycket trovärdigare än jag i detta fallet.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-10 kl. 06:50.
Citera
2020-07-10, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag ska ärligt talat säga att jag inte hör SE:s röst på LAC-bandet. SE hade en typisk blandning av icke stockholmska som genom åren övergått till täbyiska. Det är en salig blandning men det är också en ganska långsam, beskrivande och eftertänksam dialekt. Rösten på LAC-bandet "han vart skjuten" är en snabb, rak och bitande dialekt som äkta stockholmska, någon som är född i eller runt huvudstaden skulle ha. Jag anser garanterat INTE att SE är GM men den här sekvensen friar inte SE rent tidsmässigt för mordet.

Fråga på det. Hur menar Olle M att ett alternativ skulle fungera? Skulle SE ha stämplat ut 23:19.00-23:19.59 för att sedan återkomma till Skandia via bakdörren och stämpla ut en gång till, och prata ännu en gång med vakterna och att detta sker runt 23:23? Nu fattar jag ta mig fan ingenting.

Madebrink träffade SE när SE var i målbrottet. Sedan flyttade han till Stlm. Efter det har Mbrinkmoch SE träffats några ggr på 40 år. Efter några samtal kan Mbrink med bestämdhet hävda att han kan höra SE på ett knaggligt LAC-band. Mbrink är inte trovärdig.
Citera
2020-07-10, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
På CIA finns en hel bok om ifall man skall skjuta änkan också (har bara läst sammanfattningen) men det är rocket-science,
kommer hon bli radikaliserad och en änka på barrikaderna än värre än döde mannen. Vem styr egentligen är det billery eller hillbilly? vilka kontakter har hon av makens. Är det någon annan som styr som gärna byter galjonsfigur, kommer hon bara dra sig undan som en symbol typ Garbo, Får hon mer politiskt flyt eftersom hon talar till kvinnorna också osv osv osv...

Finns en poäng i det faktiskt men det är nog mera aktuellt i vissa presidentstater. Sen blir det automatiskt svårare att på fram sin vilja när han/hon dör.
Citera
2020-07-10, 09:15
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Madebrink verkar mycket stabil och säker i bedömningen. Det är visserligen brusigt men om man känner någon väl går det att identifiera rösten på små detaljer som vi inte tänker på.

Försöker höra mer vad som sägs i bakgrunden men det är nog flera olika personer.
Med reservation för att jag hör fel. Frågetecken betyder förstås att jag inte hör.

0:28 De håller på och ringer
0:33, Han vart skjuten
0:35, ? Hörde bara ? skott
0:44 Du måste ha sett dom/nåt
0:55 ? på väg/vägen?

Det är INTE SE som pratar, just den frasen, det är inte likt över huvud taget, inte SEs dialekt, inte SEs frasering.

Dessutom hörs de orden mycket nära telefonen vilket ger att det är någon i bilen, dvs Leif och Jan som hörs.

Även Jan-Åke Svensson hörs svagt prata med Anders Björkman.
Citera
2020-07-10, 09:27
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det är INTE SE som pratar, just den frasen, det är inte likt över huvud taget, inte SEs dialekt, inte SEs frasering.

Dessutom hörs de orden mycket nära telefonen vilket ger att det är någon i bilen, dvs Leif och Jan som hörs.

.

Ja, det är ändå rimligt att rösten bör tillhöra någon som befinner sig nära telefonen och det gör knappast SE.

Jag har för mig att jag någonstans har läst en utskrift av LAC-bandet där man får veta vilka personer som hörs, men det betyder iofs inte att just den rösten är identifierad. Något du eller någon annan känner till?

Edit. Ja, hittade det ju på MOP-arkivet: https://docs.google.com/document/d/1AoNnakW0pPW9ugnMqLlGpgmj-AVTROWRwk7nA91766w/mobilebasic

Leif Ljungqvist bör ju kunna berätta om rösten tillhör honom eller Jan Andersson.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2020-07-10 kl. 10:16.
Citera
2020-07-10, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo

Jag känner inte SE som Olle gör men har lyssnat på det 100 gånger och för mig är det en upplänning som pratar. Men det skulle behövas en teknisk undersökning för att få det klarlagt till 100%.
Citera
2020-07-10, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Jag känner inte SE som Olle gör men har lyssnat på det 100 gånger och för mig är det en upplänning som pratar. Men det skulle behövas en teknisk undersökning för att få det klarlagt till 100%.
Är Leif Ljungqvist och/eller Jan Andersson upplänningar? Jag har inte en aning.

Så här pratar Leif Ljungqvist idag. Hur han lät 1986 hör vi på LAC-bandet.

https://www.youtube.com/watch?v=5NEmqBBF1D0

När det gäller Jan Andersson hittar jag inget röstprov.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-10 kl. 10:01.
Citera
2020-07-10, 09:58
Medlem
Davys avatar
Även om det inte kan fastslås att det är SE så är det mycket bra att detta kommer ut och läggs fram. Ökar pressen från media och allmänheten i att ifrågasätta KP och därmed öppna PU igen. Kan man kanske (naivt) hoppas.

En annan grej. Detta att SE har hånar polisen. Har inte vår gode SE haft rätt i detta. För att uttrycka det milt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in