Citat:
Ursprungligen postat av
MrSkargard
Markus Rosenberg var i praktiken redan klar för Malmö FF när Daniel Andersson blev sportchef. Åge Hareide blev för övrigt offentliggjord som MFF:s nya tränare samma dag som Andersson tog över sportchefsrollen så både Hareide och Rosenberg rekryterades av Per Ågren.
Rätt naivt, i mitt tycke, att tro att Daniel Andersson inte var inblandad i något sportsligt beslut förrän dagen han officiellt tillträdde.
Citat:
Ursprungligen postat av
easy_dan
Jag förstår inte din jämförelse, menar du att mff o Peking hade samma ekonomi 2018? Intressanta är ju att se 2015 till 2019 och jämföra klubbars resurser.
Vill först och främst poängtera att jag inte är ekonom så jag kan absolut ha tänkt och tittat på fel grejer här.
När Andersson tog över som sportchef såg det ut såhär (Årsredovisning 2013):
Omsättning: 170 miljoner
Resultat: -2 miljoner
Eget kapital: 85 miljoner
Likvida medel: 18 miljoner
Jag har tittat på Norrköpings och AIKs siffror deras guldår, för att se hur det såg ut för dom - och skillnaderna i hur de förvaltade sina guld.
Norrköping omsatte 80 miljoner, gick minus 5 miljoner, hade 40 miljoner i eget kapital och 55 miljoner i likvida medel.
AIK omsatte 160 miljoner, gick 17 miljoner minus, hade 63 miljoner i eget kapital och 55 miljoner i likvida medel.
Viss skillnad, men personligen tycker jag att det här med dukat bord är rejält överdrivet. Dessutom var det rätt många tongivande spelare som försvann under 2014 (Hamad, Dahlin, Friberg, Jansson, Albornoz mfl) som gör det ännu märkligare att säga att det var guld och gröna skogar när han tillträdde.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrOrdonnee
Jag är inte tillräckligt insatt, därav min fråga. Det var Easy Dan som nämnde det dukade bordet i den här tråden. Jag ställde en fråga.
Malmö har länge haft en enorm särställning ekonomiskt i Sverige. Har de inte till och med haft en dyrare trupp än flera av de andra lagen tillsammans och mer än dubbelt så dyr som de närmaste konkurrenterna.
Ansvarig för föreningens ekonomi är väl VD och Sidleds-Danne för sporten, utifrån den budget de fastställer?
Enligt de flesta(?) är ekonomi och sportslig framgång korrelerat. Om man, som Malmö, är så enormt överlägsna (inte oförtjänt) borde man då varit mer sportsligt överlägsen? Dessutom är man de
enda elitklubben i närområdet.
Jag är inte insatt för att bedöma. Får Malmö Bang-for-the-budget med nuvarande sportchef, eller hade man fått mer med en annan?
De frågor som jag utifrån kan ha.
Att man ofta byter tränare istället för att satsa på långsiktighet (vilket iofs tyder på handlingskraft, om det inte var så frekvent).
Att man verkar ha ett överflöd av vissa spelare, med exempelvis Berget (personlig favorit) på läktaren, medan det är väldigt tunnt i andra lagdelar.
För att utvärdera Danne som sportchef vore det intressant att se honom i en annan klubb som inte har lika totalt överlägsna förutsättningar.
Märk väl, min recension är inte om Malmös framgång som klubb utan om sportchefen. Hade man kunnat förvänta sig än mer sportslig överlägsenhet? Han tog över något befintligt men säg från 17/18 får det väl ses som hans "sportsliga bygge"
Jag tycker absolut att han ska ha kritik, jag är bara lite kritisk mot hur kritiken yttras i vissa fall.
Det har gjorts för kostsamma missar vad gäller tränare, vilket satt oss i en situation där JDT måste vinna, föryngra truppen OCH visa ett fantastiskt spel för att slippa kritik.
Detsamma gäller spelare. Vi har många dyra spelare som inte presterar, vi har många lovande talanger som inte släpps fram, vi fattas spets på ett par positioner, vi har en åldrande trupp - så absolut förtjänar han kritik för det.
Det gjordes ett försök med MP 2018 att föryngra och smalna truppen, tyvärr var han fel tränare att genomföra den processen och det gick ju som det gick. Förhoppningsvis (för min del, kanske inte för andra lags supportrar) kan vi rensa truppen på ett antal spelare de närmsta två fönsterna, men det tar ju tid (och försvåras säkert en hel del av det här jävla viruset).
Personligen hoppas jag att JDT lyckas med två av de tre ovan nämnda punkterna för att stanna (minst) en säsong till. Vi behöver stabilisera och bygga ett vinnande lag för fem år framöver, inte bara panikstoppa blödningar med Röslers.
Sen ska det också säga att MFF har, precis som alla svenska mästarlag, tappat en hel del tongivande spelare varje år. Det har varit ruggigt tunga namn som han varit tvungen att ersätta.
---
Kanske ett halvmärkligt inlägg, mycket svammel och kanske lite osammanhängande.