2020-07-09, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwert1010
Helt förstörd är jag. La ner hela min själ på att plugga till högskoleprovet men det blev inställt, har ändå haft hopp på att komma in men icke. Inte ens nära. Måste komma ifrån där jag bor så vad tror ni om att läsa fristående kurser ett år? Möjligtvis nationalekonomi eller sociologi i Linköping. Tänker att det möjligtvis går att tillgodoräkna kurser sen om jag bestämmer mig för att läsa vidare inom exempelvis civilekonom. Gör jag inte det är det som det är. Är det slöseri med tid och pengar? Åsikter mottages gärna behöver all hjälp och råd jag kan få

Kan väl vara bra att få in studievanan, men tänk över om du har tid att plugga till HP eller prövningar isf. Skulle nog inte rekommendera att köra heltidskurser vid sidan om HP-plugg. Känn av om hur mycket du mäktar med.
Citera
2020-07-09, 14:55
Medlem
Citat:
Helt förstörd är jag.
Jag vet att det känns jävligt surt för jag har varit i dina skor, men jag lovar att det ordnar sig.

Citat:
Inte ens nära. Måste komma ifrån där jag bor så vad tror ni om att läsa fristående kurser ett år? Möjligtvis nationalekonomi eller sociologi i Linköping. Tänker att det möjligtvis går att tillgodoräkna kurser sen om jag bestämmer mig för att läsa vidare inom exempelvis civilekonom. Gör jag inte det är det som det är. Är det slöseri med tid och pengar? Åsikter mottages gärna behöver all hjälp och råd jag kan få
Kolla upp om det går att tillgodoräkna sig kurser inom det programmet du vill läsa i framtiden och isåfall vad kraven/villkoren är. Passar kurserna in i detta så är det bara att köra. Nationalekonomi är en väldigt rolig/intressant/allmänbildande kurs.
Citera
2020-07-09, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lenotnl
Kan väl vara bra att få in studievanan, men tänk över om du har tid att plugga till HP eller prövningar isf. Skulle nog inte rekommendera att köra heltidskurser vid sidan om HP-plugg. Känn av om hur mycket du mäktar med.
Tack för svar. I värsta fall kanske jag inte har något annat alternativ då man köra lite parallellt, har redan pluggat en stor del till hp som förhoppningsvis ger resultat.
Citera
2020-07-09, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Jag vet att det känns jävligt surt för jag har varit i dina skor, men jag lovar att det ordnar sig.

Kolla upp om det går att tillgodoräkna sig kurser inom det programmet du vill läsa i framtiden och isåfall vad kraven/villkoren är. Passar kurserna in i detta så är det bara att köra. Nationalekonomi är en väldigt rolig/intressant/allmänbildande kurs.
Tack för svaret, gjorde dock en sen anmälan idag så frågan är om jag kommer in men kollar man på tidigare år har alla kommit in som gjort sena anmälningar. Jag är bara 20 år och det kanske låter ungt men av olika anledningar går det inte för mig att vänta ett år till. Vill flytta hemifrån och få ett slags liv på något sätt, trött på att bo kvar i denna stad. Hur löste det sig för dig?
Citera
2020-07-09, 15:31
Medlem
Jannebigplays avatar
Då korkar vi upp bubblet! Antagen till min sista del i handledarutbildningen jag läser. Efter att jag har gjort den så kan jag tillgodoräkna mig en extra tusing i lönekuvertet varje månad!
Citera
2020-07-09, 15:38
Medlem
Citat:
Helt förstörd är jag. La ner hela min själ på att plugga till högskoleprovet men det blev inställt, har ändå haft hopp på att komma in men icke. Inte ens nära. Måste komma ifrån där jag bor så vad tror ni om att läsa fristående kurser ett år? Möjligtvis nationalekonomi eller sociologi i Linköping. Tänker att det möjligtvis går att tillgodoräkna kurser sen om jag bestämmer mig för att läsa vidare inom exempelvis civilekonom. Gör jag inte det är det som det är. Är det slöseri med tid och pengar? Åsikter mottages gärna behöver all hjälp och råd jag kan få
Jag läste en delkurs sociologi till min kandidatexamen och skulle verkligen rekommendera det till andra! Inte nödvändigtvis något man har nytta av i framtida arbetsliv men intressant och bildande, att kunna referera till Foucault ger dessutom pluspoäng hos en viss typ av damer.

Om det är av stor vikt att komma igång med studierna så snart som möjligt så hoppa på det du kan och se det som att du bygger din egen kandidat, du behöver ändå läsa poäng utöver huvudområdet och det är inte alltid så himla noga vad dessa består utav.
Citera
2020-07-09, 15:40
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Tack för svaret, gjorde dock en sen anmälan idag så frågan är om jag kommer in men kollar man på tidigare år har alla kommit in som gjort sena anmälningar. Jag är bara 20 år och det kanske låter ungt men av olika anledningar går det inte för mig att vänta ett år till. Vill flytta hemifrån och få ett slags liv på något sätt, trött på att bo kvar i denna stad. Hur löste det sig för dig?

Varför inte jobba lite medan du pluggar inför högskoleprovet och sedan söker igen?
Citera
2020-07-09, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maufau
Jag läste en delkurs sociologi till min kandidatexamen och skulle verkligen rekommendera det till andra! Inte nödvändigtvis något man har nytta av i framtida arbetsliv men intressant och bildande, att kunna referera till Foucault ger dessutom pluspoäng hos en viss typ av damer.

Om det är av stor vikt att komma igång med studierna så snart som möjligt så hoppa på det du kan och se det som att du bygger din egen kandidat, du behöver ändå läsa poäng utöver huvudområdet och det är inte alltid så himla noga vad dessa består utav.

Tack snälla för svar. Jag har dock inte tänkt läsa ihop en kandidat av enbart fristående kurser utan tänkte mer plugga kurser som kam vara någon hjälp i framtiden bara för att komma igång. Efter det har jag tänkt börja på något program
Citera
2020-07-09, 15:41
Medlem
3:e reserv på KTHs tekniska basår. Tror ni mina chanser är goda eller mediokra?
Citera
2020-07-09, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Varför inte jobba lite medan du pluggar inför högskoleprovet och sedan söker igen?

Där jag bor finns det inte så mycket jobb för det första. Sen har jag ingen lust att jobba ännu ett år på ett ställe jag inte trivs på, orkar inte längre, men förstår din tanke.
Citera
2020-07-09, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lenotnl
Hur många är antagna i din urvalsgrupp?

7 st...
Citera
2020-07-09, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shekelstein
Masterprogrammet i matematik som delas av SU och KTH. Har alltid haft just denna master i siktet under min kandidat, så man blir fan lite glad ändå

Häftigt, får du examen från båda då eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in