2020-07-09, 08:23
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Detta kan dessvärre sluta med att försäkringsbolaget nekar utbetalning.

Försäkringsbolaget kanske gör en koll att du är registrerad ägare då försäkringen tecknas, men det är inte det som gäller vid eventuell utbetalning.

I försäkringsvillkoren så finns det i regel en punkt som heter "Vem försäkringen gäller för", vilken man bör läsa. Så här ser den exempelvis ut för LF:

Kaskoförsäkringen gäller endast ditt eget ekonomiska intresse i fordonet i din egenskap av ägare. En förutsättning för att försäkringen ska gälla är att den huvudsaklige brukaren av fordonet är du själv om inte annat avtalats med oss. Om du är registrerad som ägare till fordonet och har tecknat försäkring för det trots att du inte äger det riskerar du att bli helt utan ersättning vid en skada. Detta gäller dock inte om försäkringsplikten fullgörs av dig i egenskap av den förmyndare som registrerats i Vägtrafikregistret. Har du leasat fordonet omfattar försäkringsskyddet fordonet på samma sätt som om det vore ditt eget.

Har man betalat för ett fordon så har man i regel ett ekonomiskt intresse i det som ägare. TS och hans sambo har köpt bilen tillsammans och därtill är huvudsakliga brukare så då gäller försäkringen egentligen oavsett vem bilen är skriven på, dock kan det som sagt bli problem att teckna en försäkring på en bil som man inte är registrerad ägare av vilket förstås är skäl till att undvika detta.

I godboys exempel ovan så finns det dock en del fallgropar, då vännen som befinner sig på jobb utomlands antagligen är den som kan anses ha ett "ekonomiskt intresse i fordonet i egenskap av ägare", medans den som lånat fordonet enbart är "huvudsaklig brukare".

Så här säger exempelvis Länsförsäkringar om lån av bil:
Så det du säger är att man kan försäkra en bil trots att man inte står som ägare hos Transportstyrelsen som privatperson?
Då har jag fel, för uppfattningen jag fått är att registrerad ägare måste stå på försäkringen med.
Citera
2020-07-09, 08:47
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiwaz
Har precis köpt bil och ska teckna en försäkring. Undrar då om bilförsäkringen måste stå på ägaren av bilen eller kan den stå på min sambo? Det är vår gemensamma bil som vi nyttjar båda två, men jag står som ägare.

Hon har haft körkort i 12 år men har aldrig ägt en bil, själv tog jag körkort förra året. Vi skrev bilen på mig (efter att försäljaren på en direkt fråga sa att det inte spelade någon roll ur försäkringssynpunkt vem vi skrev den på), men nu när jag gör lite research inför att teckna en försäkring märker jag att det är betydligt billigare att teckna försäkringen på min sambo, gissningsvis då pga att hon haft körkort så mycket längre.

Vi har inga lån eller så på den, så egentligen är det bara det administrativa arbetet med att flytta ägandeskapet som vore lite bökigt, och det ser ut att kunna spara oss tusenlappar om året att flytta ägandeskapet om det nu är nödvändigt att försäkringen står på ägaren.

Så här svarar Trygg-Hansa på frågan:

Citat:
Vem ska stå på bilförsäkringen?
Det är ägaren av bilen som ska stå på bilförsäkringen. Som ägare räknas den som är registrerad som ägare hos Transportstyrelsen och det är den som huvudsakligen använder bilen som ska stå som ägare till den.
Om försäkringen står på någon annan än ägaren är den formellt inte försäkrad. Ägaren riskerar då att få betala avgifter till Trafikförsäkringsföreningen (TFF), eftersom ägaren enligt lag måste trafikförsäkra bilen.

https://www.trygghansa.se/kundservic...ategoryId=1083
Citera
2020-07-09, 08:54
Medlem
Citat:
Har precis köpt bil och ska teckna en försäkring. Undrar då om bilförsäkringen måste stå på ägaren av bilen eller kan den stå på min sambo? Det är vår gemensamma bil som vi nyttjar båda två, men jag står som ägare.

Hon har haft körkort i 12 år men har aldrig ägt en bil, själv tog jag körkort förra året. Vi skrev bilen på mig (efter att försäljaren på en direkt fråga sa att det inte spelade någon roll ur försäkringssynpunkt vem vi skrev den på), men nu när jag gör lite research inför att teckna en försäkring märker jag att det är betydligt billigare att teckna försäkringen på min sambo, gissningsvis då pga att hon haft körkort så mycket längre.

Vi har inga lån eller så på den, så egentligen är det bara det administrativa arbetet med att flytta ägandeskapet som vore lite bökigt, och det ser ut att kunna spara oss tusenlappar om året att flytta ägandeskapet om det nu är nödvändigt att försäkringen står på ägaren.

Du har fått många svar: Men lite kortfattat, i princip bararegistrerad ägare kan stå för en försäkring till ett fordon.
I ert fall är det enkelt att flytta över ägarskapet på din sambo, och det verkar ju vara det bästa för er då ni sparar ett antal kr. och om ni bägge brukar bilen. Då skall det absolut inte vara några bekymmer.
Citera
2020-07-09, 09:27
Medlem
Om ni ingår i samma hushåll ska det inte vara några problem att skriva bilen på sambon!
Citera
2020-07-09, 09:45
Medlem
Tiwazs avatar
Tack för alla svar. Jag tar och skriver över bilen på min sambo via appen då. Vissa av er hävdar att det inte spelar någon roll, men för min del känns det bättre att ta det säkra före det osäkra.
Citera
2020-07-09, 09:59
Medlem
Citat:
Tack för alla svar. Jag tar och skriver över bilen på min sambo via appen då. Vissa av er hävdar att det inte spelar någon roll, men för min del känns det bättre att ta det säkra före det osäkra.

Finns inga alternativ om syftet är att försäkringen skall stå på sambon. Du kan visst teckna en försäkring på annan än ägaren, men den träder inte ikraft förrän denna person övertagit ägandet, till dess finns det registrerat i bilregistret att försäkring är beställd och vilket personnummer den är kopplad till. Har varit aktuellt att teckna försäkring på bil som planerats inköp för någon dag senare, då finns försäkringen klar när så sker.
Citera
2020-07-09, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Så det du säger är att man kan försäkra en bil trots att man inte står som ägare hos Transportstyrelsen som privatperson?
Då har jag fel, för uppfattningen jag fått är att registrerad ägare måste stå på försäkringen med.

Nu var det kanske jag som rörde till det lite i onödan här genom att påpeka att kaskoförsäkringen enbart gäller bilens "verkliga ägare".

Den som är registrerad ägare till bilen måste givetvis alltid ha en trafikförsäkring för fordonet så länge det är i trafik.
Citera
2020-07-09, 13:51
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Finns inga alternativ om syftet är att försäkringen skall stå på sambon. Du kan visst teckna en försäkring på annan än ägaren, men den träder inte ikraft förrän denna person övertagit ägandet, till dess finns det registrerat i bilregistret att försäkring är beställd och vilket personnummer den är kopplad till. Har varit aktuellt att teckna försäkring på bil som planerats inköp för någon dag senare, då finns försäkringen klar när så sker.

Det går att få en tillfällig försäkring i max 2 veckor i samband med bilförsäljning. Detta pga att ägarbyten tar lite längre tid att registrera i samband med import. Försäkringen kommer då att gälla från köpedagen, inte den dag då ägarbytet går igenom. (Problemet är att alla länder inte har samma regler för vilket datum köpet sker, en del går alltid efter när ägarbytet registrerats)
Citera
2020-07-09, 13:57
Medlem
Tiwazs avatar
Vi köpte bilen av försäljare och jag fick med en två veckors-försäkring som går ut om en vecka.

Men om jag förstår er rätt då så kan vi teckna den nya försäkringen på min sambo redan nu, och sedan genomföra ägarbytet innan min två veckors-försäkring har gått ut, då är bilen hela tiden försäkrad och min sambos försäkring börjar gälla så fort ägandeskapet går över till henne - korrekt?

Sen förstår jag det som att jag måste ställa av bilen vid ägarbytet om jag ska ha en chans att få tillbaka den skatt som jag fått att betala, annars får vi betala dubbel skatt verkar det som.
Senast redigerad av Tiwaz 2020-07-09 kl. 13:59.
Citera
2020-07-09, 14:12
Medlem
Citat:
Vi köpte bilen av försäljare och jag fick med en två veckors-försäkring som går ut om en vecka.

Men om jag förstår er rätt då så kan vi teckna den nya försäkringen på min sambo redan nu, och sedan genomföra ägarbytet innan min två veckors-försäkring har gått ut, då är bilen hela tiden försäkrad och min sambos försäkring börjar gälla så fort ägandeskapet går över till henne - korrekt?

Sen förstår jag det som att jag måste ställa av bilen vid ägarbytet om jag ska ha en chans att få tillbaka den skatt som jag fått att betala, annars får vi betala dubbel skatt verkar det som.
Rätt om försäkringen. Skatten följer bilen, finns ingen orsak att ställa av den.
Citera
2020-07-09, 14:33
Medlem
Tiwazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Rätt om försäkringen. Skatten följer bilen, finns ingen orsak att ställa av den.

Så här står det på Transportstyrelsens hemsida, och om jag förstår dig rätt så är det detta du menar eller?

Citat:
Om ägarbytet sker i den månad som fordonsskatt ska betalas, övergår inte skyldigheten att betala till den nya ägaren. Det gäller även om ägarbytet sker innan skatten måste betalas. Slutsiffran i fordonets registreringsnummer bestämmer i vilken månad som fordonsskatten ska betalas.

Tidigare inbetalad fordonsskatt återbetalas inte när vi registrerar ett ägarbyte för ett fordon som fortsätter att vara påställt (det vill säga att fordonet inte ställs av i samband med anmälan om ägarbytet). Fordonsskatten följer då med fordonet.

Ska det då tolkas som att om jag betalar skatten jag fått, och vi sedan gör ägarbytet, så kommer min sambo inte behöva betala skatt för fordonet i år - eftersom jag redan betalat den? I vårt fall gör det ju oss ingen skillnad eftersom det är vårt gemensamma hushåll som betalar i slutändan.
Citera
2020-07-09, 15:02
Medlem
Citat:
Så här står det på Transportstyrelsens hemsida, och om jag förstår dig rätt så är det detta du menar eller?

Ska det då tolkas som att om jag betalar skatten jag fått, och vi sedan gör ägarbytet, så kommer min sambo inte behöva betala skatt för fordonet i år - eftersom jag redan betalat den? I vårt fall gör det ju oss ingen skillnad eftersom det är vårt gemensamma hushåll som betalar i slutändan.

Precis, skatten följer fordonet, är det betalt så spelar det ingen roll vem som gjort det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in