2020-07-09, 07:59
Medlem
Kommer mörderskan få behålla övriga barn nu? Hur fungerar det när en så fullständig idiot slipper undan det livstidsstraff hon borde ha, får hon bo med de barn hon inte lyckats ta ihjäl hittills?
Citera
2020-07-09, 08:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Kommer mörderskan få behålla övriga barn nu? Hur fungerar det när en så fullständig idiot slipper undan det livstidsstraff hon borde ha, får hon bo med de barn hon inte lyckats ta ihjäl hittills?

Ja, kanske. Det verkar vara så, att när det (som i det här fallet) blir fler "officiella" personer inblandade, som domare, jurister, höga tjänstemän o.s.v., så blir chansen betydligt större för en förälder att få behålla sina barn/få tillbaka sina barn. För då nagelfars ju allting med juridiska glasögon, och beviskraven är jättehöga. Hellre fria än fälla, and all that. Och det är när föräldern är VERKLIGT olämplig, som just när det till och med blir en brottsmålsrättegång av det som skett, som alla dessa människor blir inblandade. Samt naturligtvis också att det blir en mediabevakning; mycket kontroll och många förståsigpåare.

...medan "vanliga människor" som blir ansatta av soc första gången (med större eller mindre eller ingen rätt), inte vet vad de ska göra, inte vet vart de ska vända sig. Och ofta i rena förskräckelsen går mer på ett omhändertagande enligt SoL som aldrig skulle ha gått igenom i en LVU-rättegång för att soc inte hade tillräckligt på fötterna, eller en period på ett utredningshem, som socialen i verkligheten aldrig hade kunnat tvinga familjen till. För att föräldrarna inte vågar annat, och tror att det kan bli värre om de inte lyder.
Citera
2020-07-09, 10:38
Medlem
diseuses avatar
Beslut att släppa misstänkt i Norrköping ur häktet överklagas inte:
I går onsdag beslutade Norrköpings tingsrätt att släppa den åtalade mamman till en treåring som hittades död i sitt hem i Norrköping i januari i år. Åklagaren kommer inte att överklaga tingsrättens beslut.

- Jag har beslutat att inte överklaga tingsrättens beslut att häva häktningen. Min bedömning är att ett överklagande i det här skedet av processen sannolikt inte skulle leda till någon ändring av tingsrättens beslut. Vi avvaktar nu den fortsatta huvudförhandlingen i målet som äger rum den 30 juli, säger kammaråklagare Thomas Ramstedt som bevakar ärendet när ordinarie åklagare har semester.
Citera
2020-07-09, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina

Jag unnar inte denna människan någonting, som du säkert förstår. Men det skall ändå sägas att det ALDRIG yrkats på livstids fängelse under denna rättegång.

Frågan om ev. vårdnad avgörs inte i denna rättegången.
Citera
2020-07-09, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teevee
Egentligen finner jag inga ord.

Jag förstår verkligen inte.

Vad är det för land jag lever i?

Ett land som inger mig trygghet hela livet, med gratis sjuk och tandvård för barn, gratis skolgång och trygghet för barn. Bla bla bla.

Ett land där vi vurmar för barns rättigheter. Man får inte slå barn i sverige har jag alltid stolt konstaterat när jag rest rutom i världen där jag konstaterat att barn i andra länder inte har samma rättigheter.

Men i Sverige får man döda ett barn, misshandla ett barn och svälta ett och samma barn?!

Esmeralda skickades först i denna dödsfälla av sin egna advokat, sen har alla som borde ha sett hennes vanvård blundat.

Martin, säg upp dig. Jobba på en förskola i några år och lär dig att förstå barns behov.

Socialtjänsten och BVC i Norrköping, utbilda er. Skäms!

Rebecka, vakna upp från ditt självömnkande och berätta sanningen. Säg upp vårdnaden av dina stackars två barn som fortfarande har en chans till ett liv.

Du får sansa dig! Att denna kvinnan misstänkts, häktats, åtalats och nu kommer att dömas är väl ett ganska tydligt bevis på att man inte får döda barn (om du nu var osäker på om detta var lagligt eller ej).

I frågan om vårdnaden är vi dock överens. Troligen det största misstaget som gjorts i denna genre!
Citera
2020-07-09, 12:03
Medlem
Knut-Annes avatar
Fredrik Sjöshult.
"Det är svårt att ta in faktiskt, att du skall kunna göra något sådant här och inte straffas hårdare."
https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/forklaringen-bakom-lilla-hjartats-grymma-ode/

Jag kan bara hålla med!
Hoppas på straffskärpning i HR.
Citera
2020-07-09, 12:12
Medlem
Sorry för idiotfråga, men vart tar hon vägen nu när hon är släppt?
Har hon kvar den stora lägenheten och vem betalar hyra för den?
Citera
2020-07-09, 12:18
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Sorry för idiotfråga, men vart tar hon vägen nu när hon är släppt?
Har hon kvar den stora lägenheten och vem betalar hyra för den?
Förra gången hon blev släppt var hon hos sin svägerska Rebecka i Norrköping.
Jag vet inte om hon har kvar stora lägenheten. Hon lär ju knappast ha råd med den utan att ha några barn skrivna hos sig. Har hon den kvar och åker dit är hon ju sjuk i huvudet. Någon som minns den exakta adressen? Då kunde man googla och se.
Personligen hoppas jag hon åker till en kvart och tar en överdos.
Citera
2020-07-09, 13:25
Medlem
[quote=Merrybum|72201752]Förra gången hon blev släppt var hon hos sin svägerska Rebecka i Norrköping.
Jag vet inte om hon har kvar stora lägenheten. Hon lär ju knappast ha råd med den utan att ha några barn skrivna hos sig. Har hon den kvar och åker dit är hon ju sjuk i huvudet. Någon som minns den exakta adressen? Då kunde man googla och se.
Personligen hoppas jag hon åker till en kvart och tar en överdos.[/Quiltar

Var väl på Skeppargatan
Citera
2020-07-09, 14:30
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkan7

Var väl på Skeppargatan
23?
Citera
2020-07-09, 14:45
Medlem
Styrmansgatan 34?
Citera
2020-07-09, 15:37
Medlem
Enligt mrkoll står R fortfarande skriven på adressen. Undrar om nån kommer hälsa henne ”välkommen” eller skicka nån ”välkomstpresent”... man undrar ju om hon har någon annanstans att gå, dit hon är välkommen. Om inte, undrar hur det känns att vara i lägenheten där allt skedde. Måste vara fruktansvärt mörka energier där inne.

Gissar att hon kommer läsa tråden senast ikväll, om hon släpps idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in