2020-07-09, 05:54
Medlem
Undercoverss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Tror jag inte.
Det var snack om det för några år sen, hur man skulle ställa sig inom vården till brukares sexuella behov.
Det utmynnade väl i att det är deras ensak då, antar jag.
Bra att få lite insidesinformation.
Fast i ditt föregående inlägg påstod du att personal/vårdare/personliga assistenter här i Sverige tvingades runka av patienter/vårdtagare!

I Danmark däremot så är det annorlunda;
Citat:
På 80-talet kom frågorna om sexualitet och handikapp också upp i båda länderna, men bara i Danmark ledde diskussionen till en förändrad lagstiftning. Det fastställdes att det var tillåtet för vårdperonal att engagera sig i sina patienters sexualitet i behandlingssyfte, och även att förmedla kontakter med en sexarbetare så länge inget vinstintresse var inblandat.
https://www.lu.se/article/funktionsh...jalp-i-danmark

Nog om det då detta håller på att gå allt för mycket offtopic men rätt ska vara rätt!

Med tanke på hur många unga invandrarmän som de senaste åren har anställts inom hemtjänst och övrig vård så antar jag att det är en babbeluring till vårdare som kände sig tvungen att lätta på trycket. Oavsett (gm's nationalitet) så hoppas jag att denne aldrig mer någonsin tillåts arbeta med eller nära utsatta människor med vårdbehov.
Senast redigerad av Undercovers 2020-07-09 kl. 05:57.
Citera
2020-07-09, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undercovers
...
Med tanke på hur många unga invandrarmän som de senaste åren har anställts inom hemtjänst och övrig vård så antar jag att det är en babbeluring till vårdare som kände sig tvungen att lätta på trycket. Oavsett (gm's nationalitet) så hoppas jag att denne aldrig mer någonsin tillåts arbeta med eller nära utsatta människor med vårdbehov.

Det kan vara svårt med språkliga nyanser om man är nyanländ så det kan vara ett missförstånd.

"Jag brukar runka," - ja det är din ensak

"Jag brukarrunka?" - inte OK

Den här tonaliteten vi har i svenskan är ofta omöjlig för många även från mer närliggande områden att behärska.

Hur många invandrare lär sig någonsin att sklilja på orden "anden" och "anden" egentligen?
Senast redigerad av BlowTheClaymores 2020-07-09 kl. 11:16.
Citera
2020-07-09, 11:15
Medlem
Ypperligt sätt att göra sig omöjlig på arbetsmarknaden. Smart, nu behöver han aldrig jobba mer utan kan lugnt lyfta bidrag hela livet.
Citera
2020-07-09, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Ypperligt sätt att göra sig omöjlig på arbetsmarknaden. Smart, nu behöver han aldrig jobba mer utan kan lugnt lyfta bidrag hela livet.

Ja vill man ha en bekväm tillvaro skall man satsa på ett jobb som personlig assistent.
Citera
2020-07-09, 12:49
Medlem
Svårt som fan att hitta vettiga personliga assistenter. Sunt förnuft försvann ju med 90-talisterna och framåt. Det gäller att inte vika sig, utan se till att undvika att anställa icke-svenskar.
Citera
2020-07-09, 13:27
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Jag har läst att personliga assistenter tvingas hjälpa brukare att runka, om dom inte klarar av det själva.
Det kanske var någon som ville visa hur onani går till.

Det stämmer till viss del det du säger. Det är ganska många år sedan jag fick höra samma sak. Vi fick information om att vi ska vara behjälpliga i den mån det går. Det var inget tvång men tack och lov har jag aldrig hamnat i en sån situation. Gränsen mellan att vara behjälplig och att begå övergrepp blir svår. Men det här verkar vara något helt annat.
Citera
2020-07-09, 17:09
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undercovers

I Danmark däremot så är det annorlunda;
Citat:
På 80-talet kom frågorna om sexualitet och handikapp också upp i båda länderna, men bara i Danmark ledde diskussionen till en förändrad lagstiftning. Det fastställdes att det var tillåtet för vårdperonal att engagera sig i sina patienters sexualitet i behandlingssyfte, och även att förmedla kontakter med en sexarbetare så länge inget vinstintresse var inblandat.
https://www.lu.se/article/funktionsh...jalp-i-danmark
Sommarvikarien kanske är dansk då?

Nå, jag har bara hört att det var mycket snack på 1970-talet om vad vårdbiträden skulle eller inte skulle göra vid s.k. "nedre toalett". Det fanns ett underförstått krav eller ett önskemål från arbetsgivarna att de skulle runka av gubbar med stånd, när de tvättade dem där nere. Vissa gjorde detta mer eller mindre automatiskt eftersom det var enklast så för "husfriden" och hade alltid gjort så, medan andra mer feministiskt skolade vägrade detta.
Men som det står i ditt citat blev det ingen lag på detta i Sverige. Det diskuterades en hel del sexualitet ö.h.t. på 70-talet, bland annat om att sänka byxmyndighetsåldern. Av det blev det heller intet.
Citera
2020-07-09, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Självklart var ju det syftet.
Men när jag blir återvandringsminister kommer han ångra sig.
Citera
2020-07-09, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlowTheClaymores
Ja vill man ha en bekväm tillvaro skall man satsa på ett jobb som personlig assistent.
Satsade han också?
Citera
2020-07-09, 18:29
Medlem
ying-CreUyangs avatar
Någon som vet var i Dalarna detta hänt?
Citera
2020-07-09, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datten123
Dessa lss boenden anställer vem som fucking helst.. att de inte märker av beteende tidigare är bara sjukt.
Dom får ju bidrag och det lär väl handla om instegsjobb i det här fallet
Citera
2020-07-09, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Svårt som fan att hitta vettiga personliga assistenter. Sunt förnuft försvann ju med 90-talisterna och framåt. Det gäller att inte vika sig, utan se till att undvika att anställa icke-svenskar.
Äldreomsorgen är en oseriös arbetsplats säger väl allt när assistenter inte ens kan kommunicera med brukare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in