2020-07-09, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Lustigt att frihet är ett ständigt återkommande argument just i denna pandemi, i ett land där Boverket ställer strikta krav på placeringar av vask i ett kök eller kapphyllors mått...

Våra grannländer har numera färre begränsningar än vad Sverige har, vidare så torde den främsta frihetsbegränsningen vara att leva och verka i ett land med en omfattande smittspridning.
Herregud, säg inte att en så rutinerad och - till tidigare synes - kompetent postare också är en sådan där?

Begreppet ”folkhälsa” i ett bredare perspektiv? Effekter? Signalvärden?
Citera
2020-07-09, 11:37
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Precis. Vad gjorde de gränslösa macholäkarna som alltid åker till Afrika för att stävja ebola då Italien behövde hjälp? De brukar ju skryta med att de alltid har väskan packad. Lyfte inte en fena.

De brukar ju använda hjälptillfällen för att lära sig mer. Läste en gång om en som jobbade i Sydafrika för att skaffa sig erfarenhet om skottskador och knivskärningar. Idag har vi tillräckligt med material här hemma.

Men nu hade de ett utmärkt tillfälle att åka till Italien och hjälpa till och skaffa sig kunskap. Men icke. Årets svensk, grundare av svenska gränslösa läkare Johan von Schreeb valde att stanna i Sverige och sitta i TV-soffor. Kineser och ryssar fick håva in goodwill istället med att åka till Italien.
Det var inte bara kineser och ryssar som var i Italien och hjälpte till.
Citera
2020-07-09, 11:38
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Herregud, säg inte att en så rutinerad och - till tidigare synes - kompetent postare också är en sådan där?

Begreppet ”folkhälsa” i ett bredare perspektiv? Effekter? Signalvärden?
Mitt inlägg var raljant då frihetsargumentet används flitigt i Sverige numera men annars är det ett tämligen obekant ord i gemene mans vokabulär. Vi detaljstyr kapphyllor, var man får röka, vad man får inmundiga, var man får dansa men när det kommer till hanteringen av en pandemi, då skall vi ta eget ansvar samt smittspåra själva...

Men ser vi till folkhälsan så har svårt att se att den skulle vara bättre i Sverige än i våra grannländer med tanke på vårdskulden, långtidssjuka i corona, slutkörd vårdpersonal, oro över omfattande smittspridning, begränsade resemöjligheter m.m.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Precis. Vad gjorde de gränslösa macholäkarna som alltid åker till Afrika för att stävja ebola då Italien behövde hjälp? De brukar ju skryta med att de alltid har väskan packad. Lyfte inte en fena.

De brukar ju använda hjälptillfällen för att lära sig mer. Läste en gång om en som jobbade i Sydafrika för att skaffa sig erfarenhet om skottskador och knivskärningar. Idag har vi tillräckligt med material här hemma.

Men nu hade de ett utmärkt tillfälle att åka till Italien och hjälpa till och skaffa sig kunskap. Men icke. Årets svensk, grundare av svenska gränslösa läkare Johan von Schreeb valde att stanna i Sverige och sitta i TV-soffor. Kineser och ryssar fick håva in goodwill istället med att åka till Italien.

Tegnell fick ju skit när han åkte till Afrika för att rädda Ebola-sjuka. Han ansågs vara galen..
Citera
Medlem
Lite om karantän i Sverige enl. egen sammanfattning från FHM
Karantän är en form av isolering av personer som misstänks bära på en samhällsfarlig sjukdom men som inte är sjuka. Karantän innebär att man inte får lämna bostaden eller ta emot besök.
För personer som är sjuka kan istället isolering bli aktuellt. Beslut om karantän är alltid individuella och kan överklagas till domstol.

Men att sätta en person i karantän är en kraftfull åtgärd som är noga reglerad i smittskyddslagen. Om en mindre ingripande åtgärd kan få samma effekt, ska smittskyddsläkaren välja den istället. En sådan åtgärd kan t.ex. vara beslut om särskilda hygienrutiner för den smittade personen eller avstängning från arbetet, skolan eller förskolan.

Enskilda personer kan sättas i karantän, men inte en hel stad. Däremot finns det möjlighet att spärra av ett begränsat område.
Man kan med stöd av smittskyddslagen spärra av ett område på maximalt några kvarter.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/
Citera
2020-07-09, 11:39
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag inkräktar inte på någons frihet. Jag tar inte på mig mask, det är jag som tar hela risken. Ni som har mask är ju redan skyddade så ni tar ingen risk. Fortsätt med att ha på er mask, jag försvarar er rätt att göra det.
Du verkar inte riktigt ha förstått vad jag sa, jag tar om det:

Du kräver fullständig individuell frihet - och då förklarade jag att den frihet du kräver inkräktar på andra individers frihet.
Citera
2020-07-09, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Du verkar inte riktigt ha förstått vad jag sa, jag tar om det:

Du kräver fullständig individuell frihet - och då förklarade jag att den frihet du kräver inkräktar på andra individers frihet.

Hur inkräktar jag på din frihet när jag inte har mask? Konkret tack.
Citera
2020-07-09, 12:12
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Hur inkräktar jag på din frihet när jag inte har mask? Konkret tack.
Du har fått svar på frågan många gånger.

Du kan vara bärare av smittan utan symptom och därmed sprida sjukdom när du vägrar bära mask. Du kan solka ner allmänna utrymmen som smittar andra människor, alltså är det riskabelt att vistas i din närhet = du beskär andra människors frihet när de inte kan röra sig i din närhet och ta i samma dörrhandtag som du. Ahaa?

Spela nu inte dum som vanligt, utan ta till dig svaret du fått.
Citera
2020-07-09, 12:15
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Jag inkräktar inte på någons frihet. Jag tar inte på mig mask, det är jag som tar hela risken. Ni som har mask är ju redan skyddade så ni tar ingen risk. Fortsätt med att ha på er mask, jag försvarar er rätt att göra det.
Kan det verkligen vara möjligt att du fortfarande inte har förstått att mask främst skyddar andra?
Dvs minskar risken att smitta sprids FRÅN den som bär på viruset (medvetet eller omedvetet).
Effekten för samhället uppnås när tillräckligt många bär mask.
Tror du även att handtvätt bara är för att skydda sig själv?
Citera
2020-07-09, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Du har fått svar på frågan många gånger.

Du kan vara bärare av smittan utan symptom och därmed sprida sjukdom när du vägrar bära mask. Du kan solka ner allmänna utrymmen som smittar andra människor, alltså är det riskabelt att vistas i din närhet = du beskär andra människors frihet när de inte kan röra sig i din närhet och ta i samma dörrhandtag som du. Ahaa?

Spela nu inte dum som vanligt, utan ta till dig svaret du fått.

Men då innebär det att masker inte hjälper för att skydda sig? Det kanske är för svårt att erkänna för er när ni har byggt upp all er identitet kring användning av papperslapp runt käften.
Citera
2020-07-09, 12:21
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Men då innebär det att masker inte hjälper för att skydda sig? Det kanske är för svårt att erkänna för er när ni har byggt upp all er identitet kring användning av papperslapp runt käften.
Enbart mask är inte en 100%-lösning. Hur kan du vara så här korkad? Mask i kombination med social distansering + manisk handhygien stoppar smittspridning tämligen effektivt jämfört med ingenting. Vad har jag för nytta av superstark handsprit om jag råkar dela hiss med din pestsmitta i luften?

Du gör dig dummare än du behöver när du inte låtsas förstå att det krävs en kombination av åtgärder för att hantera den här pandemin. Sluta, snälla. Bara sluta.
Citera
2020-07-09, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det var inte bara kineser och ryssar som var i Italien och hjälpte till.

Vilka andra var där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in