2020-07-09, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zenci
Varför går det så åt helvete i Sverige men inte i våra grannländer?

Det måste vara för att vi har en inkompetent regering jämfört med våra grannländer.
Citera
2020-07-09, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det mest rättvisande och seriösa är att jämföra Sverige med våra grannländer i Norden och Baltikum. Och i ett sånt ljus ser ju inte Sveriges insatser särskilt övertygande ut...
Är det verkligen en rättvis jämförelse, vi vet att invandrare är överrepresenterade vid allvarliga sjukdomsfall, och vi vet att Sverige har en mycket större andel av dessa än våra grannländer.
Citera
2020-07-09, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Varför tror så många att vården klarat sig?
Jag arbetar i vården (och jag har sett covidvården inifrån) och kan ärligt säga att vården är totalt sönderkörd.

Covid19 sög ut den sista näringen ur en redan misskött vård. Vi har byggt på vårdköerna, pausat vanlig vård och slitit ut personalen. I min region sjönk antalet hjärtinfarkter med 25% (!) i våras.

Var ska den inställda vården ta vägen?

Var ska 40 000 pausade operationer göras?

Det är katastrof.
En tillfällig arbetstopp.(För några avdelningar, många har det lugnare också).
Bara att bita ihop, det är snart som vanligt igen.
Citera
2020-07-09, 10:03
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Är det verkligen en rättvis jämförelse, vi vet att invandrare är överrepresenterade vid allvarliga sjukdomsfall, och vi vet att Sverige har en mycket större andel av dessa än våra grannländer.
Du har nog en poäng där. Har man stora grupper som lever på marginalen, ihopklämda i no-go-zoner, då ser det nog sämre ut ur smittskyddssynpunkt. Och visst det beror på att Sverige under långa tider tagit emot fler migranter än landet förmår ur både ekonmisk och social synvinkel. Men vi ska visst fortsätta med det enligt de styrande partierna...
Citera
2020-07-09, 10:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Varför tror så många att vården klarat sig?
Jag arbetar i vården (och jag har sett covidvården inifrån) och kan ärligt säga att vården är totalt sönderkörd.

Covid19 sög ut den sista näringen ur en redan misskött vård. Vi har byggt på vårdköerna, pausat vanlig vård och slitit ut personalen. I min region sjönk antalet hjärtinfarkter med 25% (!) i våras.

Var ska den inställda vården ta vägen?

Var ska 40 000 pausade operationer göras?

Det är katastrof.
Det förstår jag också. Men så länge det inte syns så är det inget problem enl. politikerna.

Och Sverige har klarat sig bättre än de länder som stängde alla skolor sa en psykolog på TV4 Nyhetsmorgon.

Hon nämnde inget om vare sig COVID19 eller smittspridning dock.
Citera
2020-07-09, 10:07
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Isf måste Italiernarna och Kineserna varit värdelösa på att ta fram kunskap...
Nu kommer ju inte all kunskap från dem om du inte har märkt det?

Det går ju inte att på allvar att motsätta sig att om man köper sig mer tid ökar kunskapsläget varför det leder till färre döda och bättre behandling.

Även en dåre som dig bör kunna förstå detta enkla samband.
Citera
2020-07-09, 10:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har försökt att säga det tidigare. Vi kommer till slut kunna häva cytokinstormar och framförallt förutse dem. Då kommer dödstalen att sjunka dramatiskt även för äldre. Vi har också i Sverige varit för snäva i vilka som blir inlagda. Det har troligtvis bidragit till dödligheten:

Sjuksköterska gav covidsjuk granne dropp genom fönstret i smyg
Sjuksköterskan Anna försökte förgäves få vård åt sin uttorkade covidsjuka granne. När han inte orkade resa sig gav hon honom dropp i smyg genom fönstret.

Hon får medhåll av Stockholms läkarförenings ordförande om att fler borde få tillgång till enklare vård, för att inte bli för sjuka.

– Man fokuserar för mycket på andningen och bortser från vad vätskebrist riskerar att göra, säger Anna.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/sjukskoterska-gav-covidsjuk-granne-dropp-genom-fonstret-i-smyg/

Det finns flera skäl till att vi klarade vården med vår strategi. Men det handlar inte om den biten om att hindra smittspridningen.

Herre gud så sjukt! Att ge sin granne drop i smyg genom fönstret säger väl allt!!

Skäms på er FHM, regeringen mfl.
Citera
2020-07-09, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Du har nog en poäng där. Har man stora grupper som lever på marginalen, ihopklämda i no-go-zoner, då ser det nog sämre ut ur smittskyddssynpunkt. Och visst det beror på att Sverige under långa tider tagit emot fler migranter än landet förmår ur både ekonmisk och social synvinkel. Men vi ska visst fortsätta med det enligt de styrande partierna...
Jag tror även mer och mer på att virusets mängd i kroppen spelar stor roll, får du i dig mycket ökar risken för allvarliga konsekvenser. Så en så enkel ska som att ofta tvätta händerna kan säkerligen göra underverk för många. Skulle förklara varför våra invandrargrupper och italienare/spanjorer blev så illa drabbade, ingen av dem är kända för sin personliga hygien. Vad var det nu undersökningen sa, 75% av italienarna tvättar inte händerna efter toabesök?

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nu kommer ju inte all kunskap från dem om du inte har märkt det?

Det går ju inte att på allvar att motsätta sig att om man köper sig mer tid ökar kunskapsläget varför det leder till färre döda och bättre behandling.

Även en dåre som dig bör kunna förstå detta enkla samband.
Var ju det jag skrev? Italien fick en massa sjukdomsfall och all möjlighet i världen att upptäcka bra behandlingsmetoder men det verkade inte som dom gjorde några framsteg alls där?

Tiden är ju inte enda faktorn, man måste ju ha patienter att testa på, om man får dåligt resultat med en viss behandlingsmetod får man testa en ny, men då har ju troligtvis den första patienten dött. Men visst är tiden en faktor, om man som i italien får ett kort intensivt förlopp där man inte hinner utvärdera en behandlingsmetod förrän peaken redan är över och tusentalet dött så är de inte så bra. Då är ju Sveriges metod ganska bra där läkarna fått ett stadigt inkommande underlag av patienter som man under tid kan utvärdera och sedan testa en annan metod på nästa grupp av patienter.
Citera
2020-07-09, 10:13
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purkenman63
Jag antar att få priviligerade gör annat än att gäspa åt hjälporganisationen oxfams rapport där de förutspår att upp mot 12 000 pers kan dö dagligen pga hunger i spåren av pandemin och det redan under slutet av detta år. Blir det verklighet så räcker det att denna snurra med 12000 börjar under nov för att bräcka covid i dödstal under 2020

Svältande barn ligger lågt i kurs när vi har multisjuka nittioåringar som gått bort i förtid. Svält och krig, vad är det?
Citera
2020-07-09, 10:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nu är det ju inte bara ekonomi det handlar om utan även värdet av att få röra sig fritt istället för att ett helt land ska tvingas in i en slags husarrest på obestämd tid, med hårda straff om man visar sig utomhus annat än för ett ytterst begränsat antal av myndigheterna godkända ärenden. För även friheten behöver värnas, och den är svår att mäta i pengar, men kan vara väl så viktig för folkhälsan.

Problemet är ju inte din folkhälsa utan det faktum att Sverige skämt ut sig för omvärlden. Bilden av den humanitära stormakten har fått se sig solkad av en massiv bajskorv i form av att man slängt sina gamla under bussen, våra gamla som byggt detta rike. Omvärlden bryr sig inte om vad vi säger i form av kulturmarxistiska narrativ, de ser vad vi gör. Hur vi ska reda ut det vet jag inte, men att göra en arrogant intervju som Ann Linde gjorde gör bara saken värre, där hon i princip rättfärdigade folkmordet på våra äldre, Det här går liksom inte att rätta upp, nu är vi paria ur både pestsynpunkt och ur humanitär synpunkt, det är mycket illa för Sverigebilden som man vill måla upp. Vi sålde ut oss för din frihet, det kan bli en dyrköpt läxa, tyvärr. F.Y.I. Jag står också för frihet, under ansvar.
Citera
2020-07-09, 10:21
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nu är det ju inte bara ekonomi det handlar om utan även värdet av att få röra sig fritt istället för att ett helt land ska tvingas in i en slags husarrest på obestämd tid, med hårda straff om man visar sig utomhus annat än för ett ytterst begränsat antal av myndigheterna godkända ärenden. För även friheten behöver värnas, och den är svår att mäta i pengar, men kan vara väl så viktig för folkhälsan.

Ja, friheten är viktig, att även under en pandemi få komma ut, ta sig en öl och knulla runt.

Vilken tur att det bara är mest äldre som drabbas, som redan är halvdöda. Dem behöver vi inte bry oss om!

Om covid-19 framförallt hade drabbat barn och ungdomar, så hade vi varit i en stenhård lockdown redan i mars månad - utan hänsyn till ekonomi eller frihet. Garanterat.
Citera
2020-07-09, 10:25
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Jag tror även mer och mer på att virusets mängd i kroppen spelar stor roll, får du i dig mycket ökar risken för allvarliga konsekvenser. Så en så enkel ska som att ofta tvätta händerna kan säkerligen göra underverk för många. Skulle förklara varför våra invandrargrupper och italienare/spanjorer blev så illa drabbade, ingen av dem är kända för sin personliga hygien. Vad var det nu undersökningen sa, 75% av italienarna tvättar inte händerna efter toabesök?

Var ju det jag skrev? Italien fick en massa sjukdomsfall och all möjlighet i världen att upptäcka bra behandlingsmetoder men det verkade inte som dom gjorde några framsteg alls där?

Tiden är ju inte enda faktorn, man måste ju ha patienter att testa på, om man får dåligt resultat med en viss behandlingsmetod får man testa en ny, men då har ju troligtvis den första patienten dött. Men visst är tiden en faktor, om man som i italien får ett kort intensivt förlopp där man inte hinner utvärdera en behandlingsmetod förrän peaken redan är över och tusentalet dött så är de inte så bra. Då är ju Sveriges metod ganska bra där läkarna fått ett stadigt inkommande underlag av patienter som man under tid kan utvärdera och sedan testa en annan metod på nästa grupp av patienter.

Kunskapen har ju kommit från väldigt många fler länder än Italien och Kina vilka var de länder som drabbades först!

Läsförståelse och logik verkar inte vara din starka sida om jag uttrycker mig diplomatiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in