Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Fast om antalet svårt sjuka skenar iväg så blir det väl brist på vårdplatser?
Med ditt scenario: är du fortfarande bear?
USA har fått en extrem ökning av antalet smittbärare de senaste 3-4 veckorna. Men dödsantalet har inte följ med och är "bara" 600-700 per dag. Antingen är det en fördröjning där, i så fall kommer 1000-2000 att dö i USA per dag om någon vecka. Eller så har man lärt sig hur man ska ta hand om även de svårt sjuka så att de inte dör.
Jag har hört siffror att 80% både i USA och Sverige dog när man väl satte in IVA. Så antingen sätter man inte in IVA längre, eller så är de smittade numera yngre pga fler tester och inte svårt sjuka utan bara bärare av viruset, eller så får vi vänta in fördröjningen. För den som tror att USAs dödstal påverkar börserna. jag är inte säker. Jag tror det är lockdown som kostar pengar, inte corona i sig.
Att jag är neutral (5% bear) nu beror inte direkt på corona. Jag har varit bear sedan augusti 2019 till nu, med undantag för 1 mars till 1 maj när kurserna var mer normala tack vare corona-dippen. Då köpte jag också för nästan hela mitt belopp. Nu har jag under 5% aktier kvar och 5% Bear 90% cash. Alltså någon slags tråkigt neutralt område där de kommande veckorna visar åt vilket håll jag ska gå. Men det är bear-läge för mig, för varje månad som OMXS30 håller sig kring dagens läge 1700 kommer jag att fylla på bear, jag tror det kommer många corona-effekter i juli-oktober som förvånansvärt få räknat in och då är 1700 för högt. Det är orimligt nära ATH 1900 dagen innan corona-smällen.
Nasdaq och Kina är naturligtvis ännu värre. De har båda passerat ATH. Där tror experterna alltså att corona kommer att ge HÖGRE vinster för bolagen. Jaja.