2020-06-30, 11:54
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikAnderzohn
Hade missat att läsa det jag fetade ovan, och undrar om det verkligen kan stämma? Skulle det nu vara korrekt så betyder ju det att staten blivit näringslivets hallick, på riktigt -- för nedsatta priser -- i en tid när mängder av ungdomar skriker efter arbete och kan läras upp. Märkliga tider vi lever i alltså; är det inte Corona som fimpar en så får man hoppas att staten som kopplare finner en bra (företags-) torsk åt en istället. Känner nog att det föregående alternativet skulle vara mer värdigt.

Ja, Willys har ganska många som är praktikanter, gratis arbetskraft. Även Erikshjälpen och Myrorna använder sig av dessa. Helt sjukt, vem fan vill gå på Erikshjälpen och Myrorna?! Snacka om skitsysselsättning.
Citera
2020-07-04, 08:40
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Ja, Willys har ganska många som är praktikanter, gratis arbetskraft. Även Erikshjälpen och Myrorna använder sig av dessa. Helt sjukt, vem fan vill gå på Erikshjälpen och Myrorna?! Snacka om skitsysselsättning.
Myrorna och Erikshjälpen är mycket illa sedda organisationer
Blandar gratis arbetskraft från AF och FK med personer som döms till samhällstjänst i mycket dåliga och förnedrande arbetsförhållanden. Ett rent straffarbete. Ingen med en gnutta moral skulle handla där. Bojkott!
Citera
2020-07-04, 16:03
Medlem
Skullknights avatar
Citat:
Hade missat att läsa det jag fetade ovan, och undrar om det verkligen kan stämma? Skulle det nu vara korrekt så betyder ju det att staten blivit näringslivets hallick, på riktigt -- för nedsatta priser -- i en tid när mängder av ungdomar skriker efter arbete och kan läras upp. Märkliga tider vi lever i alltså; är det inte Corona som fimpar en så får man hoppas att staten som kopplare finner en bra (företags-) torsk åt en istället. Känner nog att det föregående alternativet skulle vara mer värdigt.
Ja du, det stämmer. Man blir ofta tvingad ut på praktik eller på något vuxendagis.

En av mina lokala matbutiker här på landsbygden tar hjälp av ett stort gäng praktikanter om somrarna när det blir högtryck med sommargäster. Billigt och effektivt.
Citera
2020-07-05, 03:43
Medlem
ErikAnderzohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Alltså, det låter ju inte särskilt givande. Finns det inget sätt man kan komma undan detta -- typ åberopa sinnesjukdom eller liknande?

Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Myrorna och Erikshjälpen är mycket illa sedda organisationer
Blandar gratis arbetskraft från AF och FK med personer som döms till samhällstjänst i mycket dåliga och förnedrande arbetsförhållanden. Ett rent straffarbete. Ingen med en gnutta moral skulle handla där. Bojkott!
Kan väl tycka att det finns lite (mkt lite) goodwill kring hjälporganisationer som försvarar deras existens, men den tanken är jag nog beredd på att lämna helt eftersom jag nu inser att dem bara försvårar hjälpinsatsen. Någon kanske hjälps av sysselsättningen, men den andelen är försvinnande liten. Bättre insatser hade behövts. Typ omskolning eller liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av Skullknight
Ja du, det stämmer. Man blir ofta tvingad ut på praktik eller på något vuxendagis.

En av mina lokala matbutiker här på landsbygden tar hjälp av ett stort gäng praktikanter om somrarna när det blir högtryck med sommargäster. Billigt och effektivt.
Vuxendagis känner jag till. Har varit på besök där ett par ggr och sett hur en släkting haft det. Av det jag såg så var det nog så avslappnat som man kan få det -- vilket är ganska förståeligt då vissa dras med ganska seriösa problem och är helt isolerade socialt. Å andra sidan, vilket jag själv hört från personalen som leder såna grupper (och från släktingen), så är det ingen som inbillar sig att sysselsättningen där leder till något jobb eller så. Erfarenheten man får är minimal, milt uttryckt. Praktik däremot låter ju som total galenskap; modernt slaveri är det. Så det är inte konstigt att jag och mina basinkomstförespråkande vänner vänder sig mot detta.

Se denna tråd om ni vill se bra argument som är för och emot reformen: Skrota arbetslinjen - inför medborgarlön!
Citera
2020-07-09, 04:17
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:

Lite sent svar här. Har du aldrig varit arbetslös under en längre tid? Verkar som så. Slaveri mao praktik har arbetsförmedlingen sysslat med minst dom senaste 20 åren.

Har läst något om att det fanns någon form av praktik på 90-talet där man visserligen praktisera men praktiken gav även nya a-kassa dagar. Vet inte vad åtgärden hette men helt klart bättre än hur det ser ut idag.

Att det kommer som en smärre chock för dig att arbetslösa tvingas ut på praktik är mycket märkligt. Allmänt känt att det är så.
Citera
2020-07-09, 10:53
Medlem
ErikAnderzohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Lite sent svar här. Har du aldrig varit arbetslös under en längre tid? Verkar som så. Slaveri mao praktik har arbetsförmedlingen sysslat med minst dom senaste 20 åren [...] Att det kommer som en smärre chock för dig att arbetslösa tvingas ut på praktik är mycket märkligt. Allmänt känt att det är så.
Jag är glad att du svarade...fick ta mig en funderare...å ärligt talat, så hade jag glömt bort hur illa det faktiskt var...å nu den senaste veckan, efter att ha hängt på FB och läst lite i trådarna här, så har den tidigare, ngt suddiga perioden, blivit mer klar.

Och det som slår mig efter all läsning, är att inte mkt förändrats...varför jag trodde det beror nog på att min rehabilitering såg lite annorlunda ut. Var kortare än brukligt och hade lite tur. (Säkert också därför min illusion av historien inte resonerade särskilt väl först.)

Trodde ändå att man t ex hade utökat utbildningsmöjligheter och gett bättre, mer adekvat assistans, istället för att köra med tvångsmedel som sista å bästa alternativ.

Hur kunde jag tro det?
Vet inte...

För efter att staten svepte in och skulle "hjälpa" mig; efter att man hade kraschat ryggen och skött all rehabilitering själv, så försökte man sen från deras sida, få mig att tro att det skulle vara väl spenderad tid om jag fick lära mig något som jag redan kan av någon som kan hälften av det jag kan.

Så turen kom inte från att jag hade pajat ryggraden på jobbet och stod utan hjälp, eller kom av att man hamnade i händerna på en oduglig naprapat som höll på att göra mig permanent paralyserad. Nej, den lyckträffen kom av att jag fick en jobbcoach som inte var ett komplett r*vhål. (På den tiden var det snarare norm att man var kriminell som jobbcoach, om du minns.)

Jag slapp alltså måla stolar ena dagen, bara för att sen måla om den nästa dag -- du känner säkert till valsen.
Brorsan däremot, han hade inte lika mkt tur.

Min handledare ville faktiskt försöka hjälpa mig på bästa sätt. Men det gick sisådär om jag ska kanalisera honom, för det gick snabbt upp för samariten att han inte kunde göra särskilt mkt, så det var bara att låta saken bero.

Istället kunde jag fokusera på lättare studier i såväl grundskolefilosofi och historia, som naturligtvis varvades med YT-föreläsningar jag intresserades av. Detta hjälpte enormt. Men jag förstår nu att det inte var särskilt represantivt för tiden, och att det kan vara en av anledningarna till varför jag på senare tid drabbades av illusionen att samma möjligheter hade erbjudits andra -- och att det med tiden -- rimligen hade gjorts vissa förbättringar.

Då plågades verksamheten av parasiterande kunskapsbolag, är det så fortfarande? Eller har man kört full defaitism, och låtit näringslivet diktera alla villkoren?

Låter så när man tilltagit tvångsmedel av värsta slag.
Gratis praktik, slopade arbetsgivaravgifter, lönebidragsanställningar osv.

Efter min rond på vuxendagis -- är alltså tvång fortfarande den vinnande metodiken -- för staten fortsätter bara se och heja på, när exploateringen av unga, naiva, outbildade och välmenande medjordlingar sker.

Fakking amazing!
Så inspirerande!
Citera
2020-07-12, 20:34
Medlem
Varför benämner du din egen sambo som en "hen", vet du inte könet på din egen partner så har du nog större problem att oroa dig över än regelverk i arbetslöshetsförsäkringen!

Citat:
Ursprungligen postat av C2XBS8
Min sambo har snart slut på sina a-kassa dagar (varit arbetslös ca ett år).
Som jag förstår det ska hen då istället bli inskriven i "jobb- och utvecklingsgarantin".

Vad innebär det mer konkret? Någon som nyligen blivit inskriven där? Eller rent av någon som jobbar med detta inom arbetsförmedlingen?

Under min sambos tid som arbetslös har hen inte blivit kallad till närmsta arbetsförmedlingskontor en endaste gång som jag förstått det (men skickat in aktivitetsrapporter). Speciellt nu med corona är det lite oklart vad som kommer hända? Har arbetsförmedlingen tid och resurser för att ha möten kring handlingsplan med min sambo i nuläget? Som sagt, vad kommer konkret troligen hända, och vad måste göras från min sambos sida?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in