2020-06-02, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
65% av 37000 = 24050 brutto. Och netto per månad blir det drygt 18500kr.

Så 24050kr brutto och skatt på det. Var fick du summan 10-11 tusen från? Fattar ingenting vad du yrar om.
Jag trodde skatten var högre på A-kassa så 18500 kr netto på bruttot låter lite väl högt på 65%.

Gick på hörsägen om att A-kassa max generar 14-15 tusen på max belopp (utan lönegaranti) så det var därför jag undrade. Det var iof innan 1200 kr beloppet som dom nu har infört.
Citera
2020-06-02, 22:10
Medlem
Citat:
Har du haft akassa och dina akassa dagar är slut då övergår du till utvecklingsgaratin och får 65% av tidigare lön. Maxersättningen är 1200kr per dag precis som akassan. Den höjdes ju från 910kr till 1200kr pga corona tillfälligt.

Sedan om du når maxersättningen eller inte beror ju på vad du haft för lön.

Måste ha tjänat rätt grova pengar om du når taket på 1200kr per dag med ersättning på 65% av tidigare lön.

Sedan snackar vi såklart 1200kr brutto, inte netto.
fel när du är i utvecklingsgarantin är maxersättningen 760kr dag
Citera
2020-06-02, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
fel när du är i utvecklingsgarantin är maxersättningen 760kr dag
brutto. De nya lite högre a kassereglerna gäller bara medans man har a kassa inte när man är i utvecklingsgarantin då är max 760 kr dag brutto
Citera
2020-06-02, 22:15
Medlem
förtydligande har du tjänat under 25000 när du blev arbetslös från början är ersättningen i jug lägre än 760kr dag brutto och är du inte med i a kassan ännu lägre eller 0 om det har gått en viss tid
Citera
2020-06-03, 07:48
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crackpipan
Jag trodde skatten var högre på A-kassa så 18500 kr netto på bruttot låter lite väl högt på 65%.

Gick på hörsägen om att A-kassa max generar 14-15 tusen på max belopp (utan lönegaranti) så det var därför jag undrade. Det var iof innan 1200 kr beloppet som dom nu har infört.

Jag hade tydligen fel. Maxtaket är 760kr/ dag brutto när det gäller utvecklingsgarantin. Du når ju maxtaket 760kr/brutto per dag utan problem med tanke på din tidigare lön. Försäkringskassan brukar räkna på 21 eller 22 dagar per månad, då det är antalet vadagar per månad du får pengar för precis som på akassan.

Så det blir drygt 16000kr brutto för dig per månad beräknat på 21 dagars ersättning. Svårt säga vad skatten blir men med tanke på att det är en relativt låg summa pengar så borde det bli ungefär 12000kr efter skatt.

Hade det varit en lön på 16000 kr brutto hade du fått ut nästan 13000kr netto pga jobbskatteavdrag. Däremot är det väl ej jobbskatteavdrag på akassa/utvecklingsgaranti.

Så räkna med 1000kr mer i skatt. Så 12000kr netto är nog inte långt från det kan du räkna med.
Citera
2020-06-03, 08:43
Medlem
anre24s avatar
Får man inte chans till någon utbildning om man övergår till jobb i utvecklingsgarantin. Vet ju om att folk fått busskort och lastbilskort tidigare av af. Känns ganska meningslöst att gå till en praktik som inte ger något.
Citera
2020-06-03, 08:46
Medlem
anre24s avatar
Någon som vet om grundersättningen ( ej med i a-kassan) på 365 kr och gått över till jobb i utvecklingsgarantin? Behåller man ersättningen på 365 kr man hade från alfa-kassan eller sänks det till 223 kr?
Citera
2020-06-05, 03:29
Medlem
ErikAnderzohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Får man inte chans till någon utbildning om man övergår till jobb i utvecklingsgarantin. Vet ju om att folk fått busskort och lastbilskort tidigare av af. Känns ganska meningslöst att gå till en praktik som inte ger något.
Så är det, fast från AF's sida så är det enbart bristyrken man fokuserar på. Frågan är dock vad som räknas eller kommer betraktas som detta nu när Corona lamslagit alla branscher -- och vilka utbildningar/kurser man är beredd att gå in och betala när väl allt lugnat ned sig.

Hade jag haft valet att välja fritt, då skulle jag för det första inte förlita mig på AF's förmåga att spå vilka framtidens yrken blir, utan hade satt mig i plugget för att skola om mig till något som går i samklang med den faktiska utvecklingen. Buss- alt. lastbilsförare, det är väl bara något man vill söka i stunden; för det lär knappast leda till något stabil anställning som varar särskilt länge, men det förstår antagligen inte en bakåtsträvande myndighet som AF sig på.
Citera
2020-06-27, 17:55
Medlem
Min sambo har nu blivit inskriven i jobb- och utvecklingsgarantin.

Det konstiga är att det gått flera veckor och ingenting alls har hänt?
Enligt hen finns bara ett ärende (godkänt beslut) och en aktivitet (matchning och uppföljning som löper ett helt år framåt) på "mina sidor".

Ska min sambo göra något?
Kommer AMS höra av sig när det är dags att göra något, eller vad händer.. ?
Citera
2020-06-28, 18:16
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C2XBS8
Min sambo har nu blivit inskriven i jobb- och utvecklingsgarantin.

Det konstiga är att det gått flera veckor och ingenting alls har hänt?
Enligt hen finns bara ett ärende (godkänt beslut) och en aktivitet (matchning och uppföljning som löper ett helt år framåt) på "mina sidor".

Ska min sambo göra något?
Kommer AMS höra av sig när det är dags att göra något, eller vad händer.. ?
Inget alls konstigt, de har inte tid.
Fortsätt sök jobb och var beredd och tacka ja till vilken låtsasverksamhet de än föreslår när det är dags, har hon tur så får hon vara ifred ett par månader.

Passa på och sök jobb nu aktivt medan du har tid.
Låtsasverksamhet inte bara tar tid från jobbsökningen, förnedringen bryter också ner så det är svårare att få ett jobb.

Men ta det inte personligt, jobbcoachskojare hatar inte dig, de vill bara tjäna pengar.
Citera
2020-06-29, 00:03
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Inget alls konstigt, de har inte tid.
Fortsätt sök jobb och var beredd och tacka ja till vilken låtsasverksamhet de än föreslår när det är dags, har hon tur så får hon vara ifred ett par månader.

Passa på och sök jobb nu aktivt medan du har tid.
Låtsasverksamhet inte bara tar tid från jobbsökningen, förnedringen bryter också ner så det är svårare att få ett jobb.

Men ta det inte personligt, jobbcoachskojare hatar inte dig, de vill bara tjäna pengar.

Dimper väl ner ett brev sedan så blir det säkert 8h dag praktik på Willys, Erikshjälpen eller Myrorna.
Citera
2020-06-29, 11:22
Medlem
ErikAnderzohns avatar
Citat:
Efter det skulle jag tvingas ut på praktik. Antingen skulle jag fixa en egen praktik eller så skulle jag bli tvingad att välja en praktik som dom själva valt om jag inte lyckats hitta någon.
Hade missat att läsa det jag fetade ovan, och undrar om det verkligen kan stämma? Skulle det nu vara korrekt så betyder ju det att staten blivit näringslivets hallick, på riktigt -- för nedsatta priser -- i en tid när mängder av ungdomar skriker efter arbete och kan läras upp. Märkliga tider vi lever i alltså; är det inte Corona som fimpar en så får man hoppas att staten som kopplare finner en bra (företags-) torsk åt en istället. Känner nog att det föregående alternativet skulle vara mer värdigt.
Senast redigerad av ErikAnderzohn 2020-06-29 kl. 11:26. Anledning: felstavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in