2020-07-08, 23:51
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Ok, då var jag för snabb med mitt antagande, sorry.

Jag tror inte den här smittan, likt i princip alla andra pandemier, någonsin kommer att försvinna från jorden. Coronan kommer att mutera till ett lindrigare virus som blir en säsongsinfluensa, precis som svininfluensan, hongkong-influensan etc. etc.
Ingen fara, det kan hända den bästa.

Jag hoppas att viruset muterar till något ofarligt med tiden, det finns ju redan minst fyra coronavirus som enbart ger en förkylning. Undrar om de var dödliga från början?
Citera
2020-07-08, 23:52
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Jag tror inte den här smittan, likt i princip alla andra pandemier, någonsin kommer att försvinna från jorden. Coronan kommer att mutera till ett lindrigare virus som blir en säsongsinfluensa, precis som svininfluensan, hongkong-influensan etc. etc.

Inget coronavirus har ännu fullt ut muterat inom människan. Mutationer har skett innan smittan till oss. De små förändringar vi sett har direkt inte påverkat hur covid funkar. Influensavirus muterar hela tiden. Instabilt. Corona verkar synnerligen stabilt coh jag vet att de sagt att det blir kvar men som en mildare form, men inget visar än på någon mutation av värde. Därför kan det vara i denna form som vi får ha kvar viruset.

Pestbakterien som muterat till en mild form (pesten är fortfarande extremt dödlig men det är en piss i havet mot innan den muterade), tog 400 år innan mutationen.
Citera
2020-07-08, 23:54
Medlem
qwerty-66s avatar
Intressant om hydroxichlorochin och ivermectin. Funkar uppenbarligen bra om man ger patienter det direkt när de söker vård och testar positivt. Bolsonaro tog de här medicinerna så han vet uppenbart vad som funkar.

Så han kommer ju klara av det snabbare än Boris.

https://youtu.be/1plkwhi5KUE
Citera
2020-07-08, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Du har aldrig reflekterat över att din frihet inkräktar på någon annans frihet?
Ibland får man lov att kompromissa i livet, och det är väl dags för dig att inse det och växa upp.

Jag inkräktar inte på någons frihet. Jag tar inte på mig mask, det är jag som tar hela risken. Ni som har mask är ju redan skyddade så ni tar ingen risk. Fortsätt med att ha på er mask, jag försvarar er rätt att göra det.
Citera
2020-07-08, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Men nåt måste det ju vara eller hur?

Finns inga rationella anledningar den denna rabiata inställning mot munskydd.

Således måste det bero på bögig fåfänga.
Finns liksom ingen annan slutsats man kan dra.

Men vilka är det du pratar om? Menar du att det finns en stor majoritet i samhället idag som rabiat motsäger sig krav om munskydd? Eller är det så att det finns en handfull personer här på FB som argumenterar mot munskydd, som du använder för att bygga din verklighet?

Jag följer nyheter rätt bra, och lever i relativt stora sociala kretsar och jag har aldrig stött på några kraftiga åsikter om varken det ena eller andra runt krav om munskydd. Så vilka är det du pratar om?

Det är otäckt hur ni som verkar spendera otroligt mycket tid på FB, fabricerar er verklighet baserat på vad andra användare här säger. Vi bor 10 miljoner i det här landet, 10st FB-användare (oavsett åsikt) representerar inte vad människor här tycker.
Citera
2020-07-09, 00:01
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag inkräktar inte på någons frihet. Jag tar inte på mig mask, det är jag som tar hela risken. Ni som har mask är ju redan skyddade så ni tar ingen risk. Fortsätt med att ha på er mask, jag försvarar er rätt att göra det.
Du fattar verkligen inte grejen.
Lek med tanken att du är asymtomatisk. Lägg även till lite Murphys lag och bli en superspridare. Anser du fortfarande att du inte är problemet om vi träffas över en öl?

Här, läs om Typhoid Mary. Hon hade precis samma attityd som du:

Citat:
”Under sin karriär som kokerska smittade hon 53 människor, varav tre avled. Att hon uppmärksammades beror dels på hennes ihärdiga förnekande av att ha spridit smittan, dels på hennes vägran att sluta arbeta som kokerska.”

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mary_Mallon
Citera
2020-07-09, 00:03
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Men vilka är det du pratar om? Menar du att det finns en stor majoritet i samhället idag som rabiat motsäger sig krav om munskydd? Eller är det så att det finns en handfull personer här på FB som argumenterar mot munskydd, som du använder för att bygga din verklighet?

Jag följer nyheter rätt bra, och lever i relativt stora sociala kretsar och jag har aldrig stött på några kraftiga åsikter om varken det ena eller andra runt krav om munskydd. Så vilka är det du pratar om?

Det är otäckt hur ni som verkar spendera otroligt mycket tid på FB, fabricerar er verklighet baserat på vad andra användare här säger. Vi bor 10 miljoner i det här landet, 10st FB-användare (oavsett åsikt) representerar inte vad människor här tycker.

Bara att se sig omkring hur många som faktiskt använder munskydd i Sverige idag.
Inte många. Kallas för verklighetsflykt. Dagens svensk är så känslig för verkligheten att de tror de kan skapa sin egen verklighet genom att stoppa huvudet i sanden och låtsas att allt är vanligt.

Patetiskt. Och det kommer straffa sig.

Hälften av svenska män är könlösa förvirrade hens som tror att en blaskig Ipa gör dom till män och hälften av de svenska kvinnorna käkar lyckopiller och intalar sig att dom i själva verket är starka självständiga individer.

Veklingar hela högen.

Munskydd på!
Senast redigerad av Testonio 2020-07-09 kl. 00:10.
Citera
2020-07-09, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Du fattar verkligen inte grejen.
Lek med tanken att du är asymptomatisk. Lägg även till lite Murphys lag och bli en superspridare. Anser du fortfarande att du inte är problemet om vi träffas över en öl?

Här, läs om Typhoid Mary. Hon hade precis samma attityd som du:

Men lilla vän. Om masker är så effektiva behöver du ju inte vara rädd för att jag sprider virus. De kommer bara studsa från din mask som skyddar dig mot allt. Ergo, de som inte har på sig mask tar risken att bli sjuka, ni som har mask är skyddade. Var är problemet? Är det kanske så att masker ändå inte är så effektiva?
Citera
2020-07-09, 00:05
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Men lilla vän. Om masker är så effektiva behöver du ju inte vara rädd för att jag sprider virus. De kommer bara studsa från din mask som skyddar dig mot allt. Ergo, de som inte har på sig mask tar risken att bli sjuka, ni som har mask är skyddade. Var är problemet? Är det kanske så att masker ändå inte är så effektiva?

Sluta fåna dig. Du vet mycket väl vad som gäller.
Citera
2020-07-09, 00:09
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Nej, problemet är att du sprider dina patogener omkring dig som en sjuk hund. Trots att jag bär munskydd och tvättar händerna som en besatt kan du ha coronabesudlat något som jag kommer i kontakt med när jag inte är på min vakt. Om du bara kunde bära skydd och behålla din ohyra för dig själv skulle vi inte ha några problem överhuvudtaget.

Därför hoppas jag att staten går in och bestämmer att du ska bära mask med risk för vite så slipper jag slå in pannan på dig när du tar dig personliga friheter som går ut över mig. Förstår du? Att vägra mask är egoism, du får inga applåder här. Dina friheter tar slut exakt där mina börjar.

Covid-19 räknas som en samhällsfarlig smitta, något måste det väl betyda? Typ att du inte kan räkna med att glida runt som vanligt så länge viruset är aktivt?
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-07-09 kl. 00:13.
Citera
2020-07-09, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Bara att se sig omkring hur många som faktiskt använder munskydd i Sverige idag.
Inte många. Kallas för verklighetsflykt. Dagens svensk är så känslig för verkligheten att de tror de kan skapa sin egen verklighet genom att stoppa huvudet i sanden och låtsas att allt är vanligt.

Patetiskt. Och det kommer straffa sig.

Hälften av svenska män har är könlösa förvirrade hens som tror att en blaskig Ipa gör dom till män och hälften av de svenska kvinnorna käkar lyckopiller och intalar sig att dom i själva verket är starka självständiga individer.

Veklingar hela högen.

Munskydd på!

Ja det är inte många i Sverige som använder munskydd ute bland allmänheten vad jag kan se, betyder det att de är rabiata motståndare till munskydd? Jag ser otroligt få människor i väst överhuvudtaget som bär munskydd, är alla länderna här i väst en majoritet av könslösa hens som dricker blaskig ipa?
Din världsbild är så otroligt polariserad och förenklad så det är otäckt.

Du får gärna ha ditt munskydd på dig, jag tror en absolut majoritet av befolkningen i det här landet har absolut noll i åsikt om huruvida du gör det eller inte.
Citera
2020-07-09, 00:13
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:

Du ska ha munskydd för att inte sprida ev. smitta till andra. Var inte så självisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in