2020-07-08, 20:54
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sambucusnigra
Var hon nöjd vid tiden för mordet?
Var alla tre nöjda och glada vid tiden för mordet?

Inte LW hon blev väl mördad
Citera
2020-07-08, 20:57
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Varför fortsatte LW att trakassera HD?

LW hade ju vunnit.
HD hade ju flyttat från SD.
Varför var hon ändå inte nöjd?

LW hade inte "vunnit" någonting. SD ville inte ha en seriös relation med henne även om HD inte funnits med i bilden. Det gjorde han klart för LW redan flera år innan mordet, år 2015 tror jag.

Läs gärna deras chattar i FUP även om du inte hinner läsa annat.
Citera
2020-07-08, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
LW hade inte "vunnit" någonting. SD ville inte ha en seriös relation med henne även om HD inte funnits med i bilden. Det gjorde han klart för LW redan flera år innan mordet, år 2015 tror jag.

Tänkte att det var så. Hon var missnöjd över att hon ÄNDÅ inte fick SD.Det borde hon insett.
Citera
2020-07-08, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
På tal om ingenting igen:

Aktbil 163, sid 694

Mess mellan J*ani O*ikarinen och SD. 19 maj-18:

16:17:57 skriver J*ani:
"läste det senaste på expressen precis"

16:23:21 skriver SD
"Det är bekräftat Lena"

16:24:00 skriver SD
"Inte oväntat för mig. Trodde inte hon satt i skogen och kokade te direkt. Fan."

14:51:56 skriver SD till J*ni
"Men är fortfarande misstänkt"

Det är då HD sitter på förhör hos polisen.
Hur sannolikt är det att en polis skulle avslöja för den misstänktes fd att Lena har hittats?
Hur sannolikt är det att man dessutom skulle säga att det ÄR Lena till HD?

I tråden nämns för första gången kl 15:41 att man funnit en person död, inlägg av @drutten66:
"Person hittad död enligt appen brottsplats nu"

https://www.flashback.org/sp64091974

Ganska kyligt konstaterande av SD.
Till skillnad från J*ani som genast börjar fundera vem? varför? Och som frågar hur de mår, hur HD mår.

Litet längre ner i konversationen dagen efter skriver SD:
"Hoppas mardrömmen snart är över. Har faktiskt också ett sorgearbete framför mig."
SD sorgearbete - HD som vill skiljas
Citera
2020-07-08, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det behövs ju inte.

Från YT "Rättegången" del 13.
Föhör med P*eter Wickström", IT-forensiker på polisens tekniska rotel. Även vän till SD genom dykningen och geocaching.

Vid ca 20 min in berättar han om hur kontakten mellan honom (PW) och SD har sett ut efter 15 maj.

Vid ca 25.27
Försvarets fråga:
"Har du... han har haft en badtunna(ohörbart, skrattar...jaha säg?), har du varit där och använt den någon gång?

PW:
Ja, det har jag.

F:
Vet du ungefär när det var?

PW:
Ehh, det borde ha varit under hösten 2017 också. Så det är ett par... ja det är, jag (ohörbart) och ett par? (ohörbart) bekanta till Stefan hjälpte honom, där, tror jag under hösten då, där till sin plats (ohörbart, och det var ett par veckor efter det vill jag minnas.

F:
Jag har sett nån facebook kommunikation mellan er januari 2018, (ohörbart) bad om få låna. Kan det stämma?

PW:
Det kan mycket väl stämma.

https://www.youtube.com/watch?v=bYaPv2Y6j5M&list=PLvOJ3rmH43554VDREmuI2DS1 lyR0y3cUO&index=13

Så lånet av badtunnan verkar ha varit i januari -18, och flytten av den några veckor innan det.

Det här med badtunnan är som ALLT i den här tråden: olika uppgifter från alla! Varför? Sd borde ju veta om han köpt den före eller efter skilsmässan. Speciellt om den var till HD. Och om han hade den på en plats våren 18 och sedan flyttade den sent 18 borde det synas på satellitbilder. Vad skulle han vinna på att ljuga om detta? Speciellt om det är så som han hävdar.
Citera
2020-07-08, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
H visste att LW skulle ha polisanmält direkt.

Då hade hon gett L ammunition att framställa
sig som offret, utan att nämna hur mycket
hon provocerat H först.

Om jag tolkar dina tankar rätt, så menar du att LW har den största skulden till mordet och att om SD mördat henne så är det en konsekvens av LWs agerande och är därmed mindre skyldig till mordet än LW. . Är det en relevant sammanfattning?
Citera
2020-07-08, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Om jag tolkar dina tankar rätt, så menar du att LW har den största skulden till mordet och att om SD mördat henne så är det en konsekvens av LWs agerande och är därmed mindre skyldig till mordet än LW. . Är det en relevant sammanfattning?
Motivet står att se i offrets sätt att vara.
Citera
2020-07-08, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Det här med badtunnan är som ALLT i den här tråden: olika uppgifter från alla! Varför? Sd borde ju veta om han köpt den före eller efter skilsmässan. Speciellt om den var till HD. Och om han hade den på en plats våren 18 och sedan flyttade den sent 18 borde det synas på satellitbilder. Vad skulle han vinna på att ljuga om detta? Speciellt om det är så som han hävdar.
https://youtu.be/uavNF4adlGQ
47:30
MB Du den där poolen du har
när skaffade du den

SD Lång tystnad 2016
Citera
2020-07-08, 23:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020

Citat:
Ursprungligen postat av Puttenot
https://youtu.be/uavNF4adlGQ
47:30
MB Du den där poolen du har
när skaffade du den

SD Lång tystnad 2016

Åklagaren och utredningen verkar ha ett intresse av badtunnan.
Är det enbart för diskussionen om belysningens vara eller icke vara?

Jag tänker att vittnen generellt kan ha svårt att minnas vissa detaljer, särskilt om man inte tycker att det har någon avgörande betydelse. Kanske minns man att det var höstlikt ute, men om det var en mild vinter kan januari verka lika grå och trist som november.

Varifrån kom informationen om att badtunnan var HDs från början? Stämmer det ens?
Citera
2020-07-08, 23:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
SD sorgearbete - HD som vill skiljas

Ja, inte verkar han anse att hans mardröm är den mardröm som de flesta skulle tycka var den stora mardrömmen. De flesta skulle nog tycka (om man var oskyldig) att ens vän är död att det är den värsta av mardrömmar. Särskilt under de här omständigheterna. Han verkar inte fundera över vad som har hänt. Inga frågor som snurrar runt i huvudet på honom som de andra har som får veta. Han är den enda som tycker sig förstå redan från sekund ett att något hemskt har hänt. Det ät ingen idé att ens ringa. Eller fråga någon. Han blir inte ens förvånad över att hon ligger nästan vid hemmet.

Hans mardröm rör honom själv.
Men det handlar inte ens om att HD har skiljt sig från honom, utan det handlar om att han är misstänkt.

Eller hur var det nu?
Sa han inte att han inte visste om att han var misstänkt för mordet?

HD har han redan på kroken igen. Det behövdes kanske det där mordet för att bevisa att han visst menar allvar.

Den här gången menar han allvar.
Det har han bevisat.
Nu ska allt bli så bra.
Citera
2020-07-09, 02:47
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor

Nej.
Citera
2020-07-09, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund

Ändå ser vi hur han håller henne kvar genom löften, presenter och kärleksförklaringar. Han är kluven som en tvestjärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in